Renault Koleos / Samsung QM6

Guest
11110.jpg

https://www.moniteurautomobile.be/actu-auto/nouveaux-modeles/nouveau-suv-renault-koleos-maxthon.html

Dacht al, zo stond bovenstaande op de AW startpagina. zo was het bericht foetsie

Ce cliché officiel, malencontreusement publié sur Internet par Autoweek.nl

Wordt geen Maxthon, maar Koleos, meldt link.

- See more at: https://www.moniteurautomobile.be/actu-auto/nouveaux-modeles/nouveau-suv-renault-koleos-maxthon.html#sthash.M2UjZ1es.dpuf

Dat is wel met afstand de minst mooie Renault in jaren. Ze kunnen niet allemaal even geslaagd zijn natuurlijk...

Foutje op de AW webredactie door het embargo te doorbreken dus ;)

Ik vind het front nog niet eens zo 'niet geslaagd' overigens D-C. Niet zo spannend, dat wel.

Leuk, ben benieuwd. AW schendt embargo, bevindt zich al in zwaar weer. Zouden ze dan eindelijk failliet gaan? Spannend...

D-C zei:
Dat is wel met afstand de minst mooie Renault in jaren. Ze kunnen niet allemaal even geslaagd zijn natuurlijk...

Mwah ik weet het niet, ik vind dit juist wel een stoer ding zo van voren. Voor mij blijft de Kadjar het minst geslaagd.

Ik vind hem er groter, robuuster uitzien dan de X-Trail. Niet verkeerd - afgaande op dit ene plaatje.

Het lijkt alsof er een chromen strip van koplampen naar de nep-luchthappers aan de zijkant lopen, dat vind ik nu niet zo smaakvol. Verder heb ik het idee dat het een auto is met alle Renault-ingrediënten van deze tijd, maar echt harmonisch lijkt het niet te zien. Lijkt, want oordelen op basis van slechts dit plaatje gaat vrij lastig. Over een klein weekje kan ik 'm net zo goed tot de mooiste in zijn klasse hebben bestempeld, we gaan het zien :D

Het knip en plakwerk bij Renault slaat aardig door. Het is best fraai, maar weinig origineel zo.

D-C zei:
Het lijkt alsof er een chromen strip van koplampen naar de nep-luchthappers aan de zijkant lopen, dat vind ik nu niet zo smaakvol. Verder heb ik het idee dat het een auto is met alle Renault-ingrediënten van deze tijd, maar echt harmonisch lijkt het niet te zien. Lijkt, want oordelen op basis van slechts dit plaatje gaat vrij lastig. Over een klein weekje kan ik 'm net zo goed tot de mooiste in zijn klasse hebben bestempeld, we gaan het zien :D

Hmm... daar heb je een punt. Mijn blik was niet zo scherp gisteravond denk ik. Die chroomstrip betitelde ik als een vouw in het zijpaneel, maar op de foto's van JP is het al duidelijker te zien. Nee, zo op de foto vind ik het ook niet zo geslaagd, maar ach wie weet.

De achterzijde, met domweg de units van de Mégane EstateTalisman vind ik wel weer een beetje erg simpel knip/plak werk van de Fransen.

adinsx zei:
D-C zei:

Hmm... daar heb je een punt. Mijn blik was niet zo scherp gisteravond denk ik. Die chroomstrip betitelde ik als een vouw in het zijpaneel, maar op de foto's van JP is het al duidelijker te zien. Nee, zo op de foto vind ik het ook niet zo geslaagd, maar ach wie weet.

De achterzijde, met domweg de units van de Mégane Estate vind ik wel weer een beetje erg simpel knip/plak werk van de Fransen.

Volgens mij ben je nog steeds niet helemaal scherp want de achterlichten lijken mij overduidelijk van de Talisman te komen. Ze lopen alleen naar de hoeken toe wat ronder weg ;)

Renault-Talisman-2016-1600-53.jpg

Dit is gewoon de SUV versie van de Talisman, neus, koplampen, achterlichten zijn allemaal (bijna) hetzelfde.

Een fraaiere Q7, zeg maar.

Het wachten is op duidelijkere foto's en meer kleuren.
Wordt het contrast plaatwerk / chrome beter zichtbaar.

Dit model gaat eerst in het Verre Oosten in productie, in 2017 in Europa.
Meldt www.largus.fr

Model lijkt op de Kadjar, natuurlijk.
Maar de voorzijde / de grille is minder jolig doordat de lijnen rechter zijn.
Heeft goed effect.

Goed onderscheid:

Kadjar is een cross-over.
Koleos een SUV, met 4x4, meer grondspeling etc

Kadjar is gebaseerd op de Nissan Qashqai, de Koleos is gebaseerd op de Nissan X-trail ;)

JP2010 zei:
Kadjar is gebaseerd op de Nissan Qashqai, de Koleos is gebaseerd op de Nissan X-trail ;)

Echt?!?!:eek::eek:
En is de QQ dan de cross-over en de X-T/Rogue de SUV???
Godsamme, wat weet jij veel!(y)

Het 'copy-paste-gedrag' van Renault gaat mij langzamerhand een beetje tegenstaan. Een familiebericht is prima, maar dit is wel heel erg veel van hetzelfde.
Ik denk dat we deze Koleos in Europa niet heel veel gaan zien. Iets te groot en te lomp. Gaan we toch voor groot.... Dan kiezen 'we' toch hopelijk voor een Espace.
Ook kan ik deze SUV trend nog steeds niet goed rijmen met de trend van zuinige auto's. Toch een beetje een paradox.... :rolleyes:

En het dashboard:

40ayalcbbtfv_800.jpg

[size=x-large]RENAULT KOLEOS NU OFFICIEEL[/size]

VIZIER GERICHT OP CX-5. De Kadjar krijgt een grotere broer en zijn naam is Koleos. Vandaag is de nieuwe SUV in China officieel gepresenteerd. Na een teaser hebben we nu de volledige Renault Koleos op ons scherm. De nieuwe cross-over zal in China tevens dienstdoen als vlaggenschip. We zien een SUV van het formaat Nissan X-Trail die met dezelfde designtaal is overgoten als de Mégane en de Talisman. De X-Trail noemen we niet voor niets: de Koleos is Renaults versie van die SUV. Vierwielaandrijving is uiteraard van de partij. De Koleos beschikt in Europa over twee dieselmotoren van 130 tot 175 pk (96 tot 127 kW). De 6 versnellingsbak van de Energy dCi 130 is handmatig te bedienen, de dCi 175 is gekoppeld aan een X-Tronic-automaat. In de andere werelddelen worden ook twee benzinemotoren aangeboden. De Koleos is niet voorbehouden aan de Chinese markt. Renault zal de nieuweling in meer dan 80 landen gaan verkopen. In de tweede helft van volgend jaar is de Koleos in Nederland te vinden.
https://www.autoweek.nl/nieuws/36926/renault-koleos-officieel

JP2010 zei:
Die chroomstrip in het spatbord had van mij niet gehoeven..

Vind ik wel een vondst. RR achtig.
Wat je bij de blauwe goed ziet (beter dan bij de zilver/metallic): beetje dikke kont!

Doe maar in Rouge Flamme, dan vallen die afschuwelijke achterlichten die de hele achterkant verkl0ten minder op.
Verder best een leuke wagen.
Alles staat of valt natuurlijk met het prijskaartje.

VIZIER GERICHT OP CX-5.

Dit begrijp ik eerlijk gezegd niet, CX-5 is toch Kadjar-klasse?

British Racing Green zei:
Dit begrijp ik eerlijk gezegd niet, CX-5 is toch Kadjar-klasse?

Het zit allemaal erg dicht bij elkaar. De CX-5 heeft een lengte van 4.555 mm, de Kadjar van 4.449 en de X-Trail van 4.640. Koleos zal misschien nog en paar mm langer zijn.

JP2010 zei:

Nee, daar kan ik ook maar moeilijk aan wennen, net als aan dat (neppe?) luchtroostertje in de deur. Doet sowieso wat rommelig aan met die golvende naad van de motorkap erboven.

Als je 't mij vraagt, zou het ontwerp beter af zijn zónder die strip. Maar ja, niemand vraagt het aan mij. :D

Yellow Cab zei:
JP2010 zei:

Nee, daar kan ik ook maar moeilijk aan wennen, net als aan dat (neppe?) luchtroostertje in de deur. Doet sowieso wat rommelig aan met die golvende naad van de motorkap erboven.

Als je 't mij vraagt, zou het ontwerp beter af zijn zónder die strip. Maar ja, niemand vraagt het aan mij. :D

Zonder strip & rooster: saai, massief plaatwerk van voor tot achter, zoals alle anderen, gewoontjes.
Met strip & rooster: prikkelend accent, als een sieraad, breekt het vlak, Range Rover-achtig.

kortom, best een goeie vondst!

Ergens klopt ie gewoon niet helemaal wat mij betreft, hij is te kort ofzo, ik ben er nog niet helemaal uit.
Verder vind ik hem best wel stoer, maar (zeker het interieur) wordt me nu toch echt te eenzijdig bij de Renaults. Een beetje eenheid is absoluut niet erg, maar je kunt ook overdrijven. De modellen op zich beginnen voor mij nu een beetje identiteit te verliezen.

Vezes zei:
De modellen op zich beginnen voor mij nu een beetje identiteit te verliezen.

Ja, jammer eigenlijk. Van den Acker heeft met de Life Concepts al laten zien dat je best verschillende modelidentiteiten kunt neerzetten, zonder aan merkidenteit in te boeten. (y)

Yellow Cab zei:
Thiago zei:
(...) kortom, best een goeie vondst!

Ja prima, ieder z'n meug. Het is genoegzaam bekend hoe jij over Renaults design denkt.

Oh? We kennen elkaar?

LvdA's design wordt alom geprezen.
Eenheidsworst is bv te vinden in de kloonfabrieken te Worstburg en Ingolstadt.

Renault's zijn ontworpen met een idee en volgen een designtaal.
Naarmate het model groter wordt krijgt het aanpassingen die gangbaar zijn voor het segment.
Maar de Renault modellen onderling hebben m.i. meer onderscheid dan wat vergelijkbare VW's van huis uit mee krijgen.

Onslow over Renault in het Koleos topic op AW's startpagina:

"Herkenbaarheid" en "corporate identity" zijn tegenwoordig heilig, ook bij autofabrikanten. Waar het mij om gaat is dat het basisdesign goed is. De designtaal moet kloppen. Die basis vind ik bij Renault en Mazda heel goed verzorgd. Daarom heb ik er bij deze merken veel minder moeite mee dat elk model hetzelfde smoelt. Per model is er in de detaillering nog genoeg te beleven, trouwens. Renault heeft intussen wel een compleet en goed ogend gamma neergezet (met de Twingo dan wel als klein irritatiefactortje binnen dat geheel imo). Knap werk van Laurens.

Vezes zei:
(zeker het interieur) .
Maar hoe erg is het dat de interieurs sterk op elkaar lijken? Voor ons (forum bezoekers die alle foto's van de verschillende modellen met dashboards voorbij zien komen) misschien, maar als ik een koleos koop zal ik vast geen espace of talisman kopen. Of als ik een talisman koop, koop ik geen koleos of espace. Dus wat zal het mij dan boeien dat het dash van een koleos sterk op dat van de talisman lijkt? ;)

JP2010 zei:
Vezes zei:
(zeker het interieur) .
Maar hoe erg is het dat de interieurs sterk op elkaar lijken? Voor ons (forum bezoekers die alle foto's van de verschillende modellen met dashboards voorbij zien komen) misschien, maar als ik een koleos koop zal ik vast geen espace of talisman kopen. Of als ik een talisman koop, koop ik geen koleos of espace. Dus wat zal het mij dan boeien dat het dash van een koleos sterk op dat van de talisman lijkt? ;)

Mee eens. Na deze logica rest mij nog slechts een gepast zwijgen. (y)

Terug
Bovenaan