Renault Kiger (IN)

M

MCW

Guest
r70yfb4bva0y.jpg

hcey1cnbv1u4.jpg

t28ydg4bew8k.jpg

u95yf8ibi7jd.jpg

r8oypwwbh83m.jpg

xe6yu78bk0r1.jpg

De Kiger maakt gebruik van het modulaire CMF-A-platform van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Dat platform zit al onder auto's als de Renault Kwid en de Triber, nog een Renault die in Europa niet wordt verkocht. De elektrische Dacia Spring die dit jaar naar Nederland komt, staat op een elektrische variant van dat CMF-A-platform. De Kiger is 3,99 meter lang en dat is met name voor de Indiase markt interessant. Auto's die korter zijn dan vier meter komen in India worden in India namelijk minder zwaar belast dat grotere auto's. De wielbasis van de Kiger bedraagt 2,5 meter. In het uiterlijk van de Kiger nemen we designinvloeden waar van zowel de Kwid als de hier wél bekende Captur. De bagageruimte heeft een inhoud van 405 liter, voor een auto van dit formaat is dat zeker niet karig. Gooi je de achterbank plat, dan kun je 879 liter aan spullen verstouwen. Afhankelijk van de gekozen uitvoering zijn led-koplampen en led-dagrijverlichting van de partij. Achterop de compacte cross-over monteert Renault led-achterlichten.

Het interieur van de Renault Kiger oogt voor een auto in deze klasse zeker niet verkeerd. De Kiger krijgt onder meer een 8-inch groot display dat bij het infotainmentsysteem hoort. Achter het stuur zit een 7-inch groot digitaal instrumentarium. Op de motorenlijst zet Renault een 100 pk en 160 Nm sterke geblazen 1,0-liter grote driecilinder, een motor die een 72 pk en 96 Nm krachtige turboloze 1.0 als broertje krijgt. Zes airbags zijn standaard en ook dat is in India zeker niet vanzelfsprekend.

Renault zegt de Kiger later ook buiten India te gaan verkopen. We zijn in afwachting van een reactie van Renault Nederland of de auto op termijn ook naar ons deel van de wereld komt. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/renault-kiger-is-nieuwste-cross-over/

Achterkant heeft me positief verrast, wa bang dat het meer een Kwid XL zou zijn. De neus vind ik wat massief, maar overall geen verkeerd model. Zeker kijkend naar wat voor rommel er verder te koop is in India;)

Ziet er prima uit, goede concurrent voor de Tata Nexon, EcoSport en Vitara Brezza. Het exterieur van zustermodel Nissan Magnite vind ik geslaagder, maar het interieur van de Kiger oogt hoogwaardiger.

Bijzonder dat deze auto niet veel langer is als de fragiel ogende Kwid. Deze ziet er veel beter uit, en lijkt een stuk groter. Moet Renault India een grote boost kunnen geven.
Tenzij het gedoe rond de Indiase Captur nog steeds rondzingt. Die werd gepromoot als een moderne West Europese Captur, maar was in werkelijkheid een Russische Kaptur.

Scheelt bijna 27 cm met de Kwid, dat vind ik nogal wat. Zit dichter in de buurt van de Europese Captur II (4227 mm).

Neus had iets liever gekund maar verder echt een leuke auto!

2021-renault-kiger.jpg

2021-renault-kiger.jpg

2021-renault-kiger.jpg

2021-renault-kiger.jpg

2021-renault-kiger.jpg

2021-renault-kiger.jpg

2021-renault-kiger.jpg

Voor de liefhebbers, hier vind je alle 67 foto's: https://www.motor1.com/photo/5544254/2021-renault-kiger/

Dacia logo erop, en mits een leuk prijskaartje (lees : haalbaar) zou het in Europa wel eens een heel aantrekkelijk model kunnen worden voor de gezinnen die zelf hun auto moeten kopen.

Video van Zigwheels, in het Engels: https://www.youtube.com/watch?v=3xTwcHT74zs. Qua formaat ook hier bruikbaar. Voor de transmissie is ook een cvt beschikbaar, praktisch voor een 'stadsrakker' zoals AW zo graag zegt.

Heel knap om van zo'n kleine auto een (in mijn ogen) een mooie crossover te maken. (y)Dit zou het zeker goed kunnen gaan doen in Nederland. Laat maar komen!

amelse zei:
Heel knap om van zo'n kleine auto een (in mijn ogen) een mooie crossover te maken. (y)Dit zou het zeker goed kunnen gaan doen in Nederland. Laat maar komen!

En niet alleen in Nederland, heer Amelse.
Ook daar waar ik vandaan kom.
Fantastische auto om te zien, mede gezien de beperkingen (hoe kleiner, hoe moeilijker onderscheid te maken)

Fraai! Sterk front, brede heupen, prima interieur.
Zal zo'n beetje de meest aantrekkelijke B-segmenter van India en omstreken zijn.
Op naar de 5k stuks per maand.

Op naar de 5k stuks per maand.
Volgens mij is de Kiger afgegleden naar ongeveer 500 stuks per maand, dus dat lijkt me nogal optimistisch. De technisch identieke Nissan Magnite doet het een stuk beter en die wordt inmiddels naar flink wat landen geëxporteerd, ook met stuur links (Mexico/andere landen in Latijns-Amerika).

Terug
Bovenaan