Renault Espace 1.6 Tce?

Sjon

Wegverkenner
Hey medeforummers,

Een jaar of 5 terug, heb ik dankzij jullie advies (ook AK2) een Renault Laguna estate 2.0 atmosferisch 140pk aangeraden aan mijn zusje en zwager, hij lijkt het tot op heden erg goed te doen; echt een goed gebouwde auto. en motorblok. Nu hebben ze een derde kind erbij, dus wordt de wens 3 aparte stoelen op de achterbank, want 2 moeten nog in een zitje. Een 7 zitter is niet persé nodig, maar grote kofferbak wel mbt vakantie's en zooi. Dus geen compacte Mpv, en ws liever richting fullsize (uitstervend ras).

Zwager was gescharmeerd van de Citroen Grande Picasso, of Grande Scenic, maar 1.2 thp, 1.4 tce 1,3, 1,6 thp; ik lees veel horror verhalen over die dingen. Nu bedacht ik me; een Espace 1.6 TCe model vanaf 2015, hoe is het met dat motorblok? Zou zomaar een schot in de roos kunnen zijn? Budget weet ik niet precies, maar wellicht zijn ze bereid het ervoor neer te leggen als iig het motorblok een beetje goed is. In 2017 is het een 1.8 tce 225pk geworden zie ik, maar die zijn ws boven budget, dus vooral de 1.6 tce vraag.

Laatst bewerkt:
De 1.3 is juist wel een goede motor beter dan de 1.2 in de Renault Scenic. Ik zou daar dan ook zelf voor gaan het scheelt je zomaar 200 kilo. Daarbij is de 1.6 niet de beste keuze de 1.8 is probleemlozer.

De 1.6 TCe loopt al heel wat jaren mee en begon in de Clio IV RS met 200pk. Ik heb hem zelf als 1.6TCe205 in de Mégane IV Estate GT en daarin snort hij ook al bijna 140.000 km probleemloos. Dus op zich een prima keuze. Check uiteraard wel de onderhoudsgeschiedenis van de auto zodra je er een op het oog hebt.

De 1.8TCe kwam later en is niet heel veel geleverd tot nu toe, waarom die beter/probleemlozer is volgens Frits weet ik niet. Van beide motoren hoor ik niet heel veel qua problemen.

Ik heb nog niet veel huiswerk gedaan, die Espace schoot me opeens te binnen nu ik er één hier op vakantie zag staan, en dacht dat die wellicht inmiddels binnen budget zou kunnen vallen. Frits79; heb je nog wat onderbouwing over 1.8tce probleemlozer dan de 1.6tce? En tja, ook over de 1.3 tce lees ik over kettingproblemen, maargoed, die zit niet in een Espace.

De 1.6 heeft veel problemen met de versnellingsbak, het meeste wat ik er over weet lees ik hier in de posts over mensen die er ook een willen kopen.

Volgens mij prima auto, ook echt heel erg fraai afgewerkt. Heeft hier ook op de shortlist gestaan. Motorisch is het wel oke maar kwam met name van de eerste bouwjaren wel eens wat elektrische dingetjes tegen zoals een achterklep die storing gaf of andere kleinigheden. Het schijnt met name bij de hele vroege jaren voor te komen. Maar misschien dmv updates ook al verbeterd. Het is niet meer zo'n technisch simpele auto zoals de laguna, maar dat geld voor de meeste auto;s. Met andere woorden; de kans op storingen of iets is altijd wel groter.

De 1.3 in de scenic staan volgens mij prima te boek. Ook daar staan pechgevallen bekend. De buren hebben dit blokje in hun benz al meer dan 100.000 km probleemloos.

De 1.6 TCe komt van Nissan, is al vele jaren op de markt, en is een betrouwbare en goede motor.
De motor zit ook in de Renault Talisman en andere modellen.

De problemen met de automaat waren alleen in de begin van de productie. De kans dat je die nog tegen komt is niet zo groot. De koeling is later verbeterd.

Zelf heb ik gekeken naar vanaf productie mei 2017, omdat hier de verbeterde link 2 3.3 multimediasysteem in zit met Apple Carplay en Android auto. Hier heb je ook de verbeterde automaat in zitten. Vergeleken met andere merken vielen de problemen met de automaat wel mee.

De 1.3 Tce is een gezamenlijk project van Mercedes en Renault Nissan. Zit in heel veel modellen en merken, en zit ook in mijn huidige Renault Clio. De motor heeft een goede reputatie op betrouwbaarheid, en degelijkheid. En is een efficiënte en krachtige motor.

De 1.8 TCe is ook een goede en betrouwbare motor, deze motor zit ook in de Alpine A110 en Renault Megane RS, waar die meer vermogen levert.

Bij de 1.6 THP moet je de 1.6 e-THP hebben vanaf ongeveer september 2014. Toen was deze motor wel betrouwbaar.

Succes.

Ok, dank voor de reacties, ik heb ze ook een Ford S-max (of de nog zeldzamere Galaxy) aangeraden, maar zwager heeft 'iets' met Franse auto's. Ik weet niet hoeveel haast ze hebben, maar zal laten weten wat het geworden is, als ik er aan denk!

Terug
Bovenaan