Renault 5 E-Tech / Alpine A290

De 5 is erg leuk, maar praktische reis km's zou ik er niet mee kunnen maken. Verbruik valt mij best tegen in de periode dat ik er mee reed (najaar/winter). Ruimte houd niet over. Wendbaarheid is natuurlijk top.

Hoewel ik hem nog niet hem gereden met echt temperaturen onder 0 valt het verbruik mij juist reuze mee tot dusverre. In de winter halen we 300km in de zomer halen we de 400km net niet. Moet je niet te gek doen en wij rijden wel veel 80 wegen. En als hij leeg is; stekker er in en een paar uur later kun je weer een paar honderd km rijden. Dus ergens maakt het mij ook niet veel uit.

Dan lijkt het me inderdaad zoals je het omschrijft meer een stads autotje te zijn en je bij elke rit van 100km in een richting moet stekkeren
Een twingo is echt een stadsauto. Een Renault 5 doe je daar echt, zeker met de grote accu, tekort mee… onze 5 is nu 1,5 jaar oud en staat al 30.000 km op. Wij stekkeren echt niet elke 100 km ondanks we gewoon voor de deur met eigen stroom kunnen laden.

Er zijn al mensen die er mee op wintersport gaan en zomervakantie. Op sommige vijfjes staat al 60.000km in 2 jaar. Veel rijders gebruiken hem als hoofdauto. Een 5 haalt nu 431 wltp kilometers en dat is vergelijkbaar met auto’s B segment soortgenoten zoals de nieuwe ID polo , e-Corsa , E-208 en veel meer range als een elektrische mini. Gewoon prima dus voor het segment.

Ik heb een R4 comfort range, denk iets meer weerstand dan de 5. Resultaten:
Snelweg 120 km/h 15-20 graden 300km.
In en om Antwerpen (Ring en veel 70 km/h), maanden april tot heden 200-220km.
Wat bedoel je met 'resultaten'? Want als je rondjes Ring Antwerpen rijdt, heb je echt wel meer bereik dan zo'n 200 kilometer lijkt me zo. Boven de 100kmu wordt ie juist aanzienlijk minder zuinig (zoals bijna elke EV).

Ik overweeg een 5 ook serieus als eerste auto.
Op de Facebook groep van 4 - 5 en alpine rijders zijn er heel veel die deze auto als hoofdauto rijden.
Zelfs eentje met een gezin die met aanhanger er achter naar Denemarken ging, dat is dan ook weer wat optimistisch.
Maar ik hoor daar maar weinig mensen klagen over de range.

Wat is jullie range gemiddeld in de zomer en in de winter?
En tot hoe laag laten jullie de batterij lopen voordat jullie dan opladen? 20% of lager?

Ik probeer een beetje een idee te krijgen van daadwerkelijke range in de zomer/winter.

Ik zal tevens een proefrit maken en de auto een dagje huren om het gevoel er een beetje bij te krijgen, ik heb nog nooit electrisch gereden.

Met het grote accupakket halen wij in de zomer zo'n max 400km als we de accu naar 100% hebben geladen en niet gek doen. in de winter max 300 met de accu naar 100%. In de praktijk laden we bijna altijd bij 20% en tot max 80%. ingesteld in de auto. We hebben een lader bij de deur dus dan is het net als je telefoon even stekker er in en hij zit dan zo weer behoorlijk vol. Wij zijn dan ook eigenlijk nooit bezig met range of iets. zodra hij rond de 20% komt bij thuiskomst even snel de stekker er in en even later kun je weer 200/300km rijden. met de kleine urban range accu zouden we in principe ook prima mee weg komen ondanks we best veel rijden.

Als je publiek moet laden en je rijd regelmatig lange afstanden van 200km per dag is het misschien meer een ding en moet je van te voren er rekening mee houden dat hem oplaad.

ga je er echt lange afstanden mee rijden (dus afstanden van meer dan 350km enkele reis) dan kun je ook nog de snellader gebruiken. Wat ik zo zie en hoor in de praktijk doen renault 4 en 5 rijders dat bijna nooit, behalve de mensen die er ook mee op vakantie gaan. Die van ons heeft nog nooit een snellader gezien in ieder geval.

Laatst bewerkt:
Top 300 km bereik in de winter is heel netje, ik neem aan dat het gewoon bij 100km per uur is met de airco/verwarming niet op maximaal.

Ik woon in een flat dus zal wel vaker moeten snelladen op langere ritten ivm het wat meer tijd en moeite kost om in de buurt te opladen bij een publieke paal die beschikbaar is en daarna weer de auto ophalen van die plek.

Kan je met de meeste modellen 5 gebruik maken van Tesla super chargers?

Top 300 km bereik in de winter is heel netje, ik neem aan dat het gewoon bij 100km per uur is met de airco/verwarming niet op maximaal.

gewoon verwarming op 20 graden in auto stand en stoelverwarming iets aan. maar idd wel rustig door rijden. Boven de 100km/h gaat het verbruik van de 5 wel een stuk omhoog is mijn ervaring.
Ik heb het overigens wel 95% van de nederlandse winters. Niet over temperaturen van ver onder nul.

Rij je je veel korte stukjes met koud dan gaat de climat control elke keer de interieurruimte weer zo snel mogelijk op temperatuur proberen te krijgen. Wat dus weer meer stroom kost. Rij je aan 1 stuk door en is het interieur op temperatuur dan is het weer zuiniger. Je hebt ook nog een eco stand, althans in mijn uitvoering. geen idee wat er dan precies gebeurd maar dan schijn je ook zuiniger te kunnen rijden.

aar, 300 km bereik bij 100% is dan zo'n 180 wanneer je de accu van 80% naar 20% rijdt hè. Je rijdt niet daadwerkelijk 300 km op één lading, vermoed dat @AsconaGT dat bedoelt.

300km is inderdaad wat de meter aan geeft als ik hem naar 100% vol laad. En wat ook best realistisch is. In de praktijk zetten wij hem meestal op 80% en laden we als hij in de buurt komt van 20%. Dan is het zo'n 180km. Maar 300km kán wel, dan laad je hem voor naar 100%. En daar is ook niets mis mee, alleen raden ze af om een auto langere tijd op 100% te zetten, en je kunt hem prima onder de 20% rijden. alleen voor ons is dat nooit nodig omdat wij eigenlijk nooit een enkele reis van meer dan 200km maken.

Ik woon in een flat dus zal wel vaker moeten snelladen op langere ritten ivm het wat meer tijd en moeite kost om in de buurt te opladen bij een publieke paal die beschikbaar is en daarna weer de auto ophalen van die plek.

als onze 5 voor een lange rit word ingezet, zeg 200km enkele reis, dan zetten we hem op locatie gewoon aan een laadpaal. vrijwel altijd is er meer dan genoeg plek, waar je ook heen gaat. hoef je niet te stoppen onderweg en is ook goedkoper.

Kan je met de meeste modellen 5 gebruik maken van Tesla super chargers?

je kunt bij vrijwel alle snelladers laden met de 5 zoals fastnet , ionity, shell, etc. dus ook die van Tesla. Welke je het beste kunt nemen is van veel factoren afhankelijk.

Laatst bewerkt:
Precies, zo doen wij het ook. Al gebruiken wij de Zoë vrijwel alleen voor korte ritten (<50 km) en de Capri voor lange ritten. Zoë heeft een 41 kWh accu, in de zomer geeft die bij 100% 300 km aan. Maar we laden doorgaans tot ~80%, tenzij ik direct kan rijden en een wat langere rit voor de boeg heb. En meestal vanaf 30%, maar ook gewoon kijken wanneer de zon schijnt. Zoals vandaag, dan laad ik nog even van 58%. Ook prima.
In de winter is het wel "dramatisch", dan heb ik in twee dagen met 4x 25km net genoeg aan één lading van 80% naar 20%. Maar dan verlies ik ook lading door het voorverwarmen. Dat zou met één rit van 100 km inderdaad anders zijn.

Vind de 5 wel een leuke opvolger tzt. Maar ik hoop de Zoë nog lang aan te kunnen houden, zit nu pas op 60k km en rijden daarmee 10k per jaar.

Goed, genoeg gekletst over de Zoë. Al is het wel een Renault :p

Terug
Bovenaan