Renault 5 Concept

M

MCW

Guest
Renault-5-Prototype-2021-FOTO-0012-2048x1536.jpg


Renault-5-Prototype-2021-FOTO-008-1600x911.jpg


Renault-5-Prototype-2021-FOTO-0025-1600x1067.jpg


Renault-5-Prototype-2021-FOTO-0027-1600x1067.jpg


Renault-5-Prototype-2021-FOTO-0028-1600x1067.jpg


Renault-5-Prototype-2021-FOTO-0024-1600x1200.jpg


Renault-5-Prototype-2021-FOTO-0018-1600x1200.jpg


Renault-5-Prototype-2021-FOTO-002-1600x914.jpg


Renault-5-Prototype-2021-FOTO-006-1600x1200.jpg


Renault heeft de intentie om de elektrische auto in Europa te democratiseren met een auto die terug naar de basis gaat. Keep it simple, eigenlijk zoals Renault ook deed met de 5. En wat blijkt: die Renault 5 keert wellicht terug in de nabije toekomst. Renault presenteert namelijk de Renault 5 Prototype, geïnspireerd op het origineel, maar dan wel met een moderne en elektrische twist.

Compacte stadsauto
De Renault 5 Prototype is een schattige, compacte stadsauto die een van de meest succesvolle modellen van Renault klaarmaakt voor de toekomst. Het ontwerp oogt simpel, maar ook opvallend. Het ontwerpteam van Renault Design Director Gilles Vidal werd geïnspireerd door een wereldberoemd cultmodel uit het verleden van Renault, de R5.

Link met originele R5
Die link met de originele R5 komt tot uiting in de gekozen afwerkingen en materialen. Voor deze componenten deed Renault inspiratie op in de wereld van elektronica, meubels en sport. Vidal: “Het ontwerp van de Renault 5 Prototype is gebaseerd op de R5, het cultmodel van ons erfgoed. Dit prototype belichaamt simpelweg moderniteit, een voertuig dat relevant is voor zijn tijd: stedelijk, elektrisch, aantrekkelijk.”

Toffe details
De stijlelementen die op een moderne manier uit het oorspronkelijke ontwerp zijn overgenomen, verbergen zeer moderne functies: de luchtinlaat op de motorkap verbergt het laadklepje, de achterlichten zijn voorzien van aerokleppen en de mistlampen in de bumper zijn dagrijlichten.

Knipoog naar vroeger
Er is zelfs een knipoog naar de originele ‘5’ op het zijrooster, de wielen en het achterlogo. Ook de voorkant en het textieldak vallen op. Renault: “De logo’s aan de voor- en achterkant lichten op en brengen de auto ‘tot leven’. De Franse vlag in de achteruitkijkspiegels om de ‘invented in France’-kant van het voertuig te onderstrepen, de hoofdsteunverlichting en de naam die op het kleine transparante scherm op het dashboard wordt weergegeven, nodigen uit om een ritje te maken.”

Meer foto's en info: https://autorai.nl/renault-5-prototype/

:eek:(y)
 
Veelbelovend! Ziet er erg goed uit. Modern en toch herkenbaar als moderne vijf. Ben benieuwd naar de moderne opvolger van de Renault 4, het lijkt me veel lastiger om daar een moderne interpretatie van te maken.
 
Wat een gaaf ding! :cool: En dit biedt ook meteen mogelijkheden voor Alpine. De R5 Alpine van weleer wordt dan de Alpine A5 EV.

Het zou me overigens niet verbazen als dit de opvolger van de ZOE wordt. En als dat zo mag zijn, dan zou dit ook wel eens de opvolger van onze ZOE kunnen worden.
 
Tja, volgens mij was "cart on steroids" toch niet de eigenlijk gedachte achter de R5 (Super).

Dat was alleen bij de R5 Turbo het geval. Ik vind deze concept niet erg geslaagd. Het mag wat slanker in de details.
 
Zo, dat ziet er veelbelovend uit! Superleuk ding. Nou nog een goeie moderne interpretatie van de Renault 16 TX,
 
De voorbumper mogen ze hooguit wat aanpassen maar verder laat zo maar komen. Superleuk
 
Erg leuk!

Toch ben ik benieuwd wat ze met de Twingo gaan doen, of eerder gezegd, ik vraag me af waarom ze daar niks mee doen. De Twingo I leent zich ook prima voor ene moderne interpretatie, zeker omdat het (monospace)concept als elektrische auto weer tot z'n recht kan komen.

Waarom Vidal bij Renault is binnengehaald is nu dus wel duidelijk:p De E-Legend was waarschijnlijk z'n perfecte sollicitatie...
 
Zoveelste merk met nieuw logo. Geïnspireerd op de '72/'92 logo. Leuk dat ze de lelijke '96 Fiftie Concept erbij halen: https://www.netcarshow.com/renault/1996-fiftie_concept/
 
MCW zei:
De voorbumper mogen ze hooguit wat aanpassen maar verder laat zo maar komen. Superleuk

Ja precies, skip op z'n minst de tekst RENAULT en in de achterbumper ook. Ziet er niet uit.

De stekkeraansluiting op de motorkap. Wel makkelijk voor de gebruiker.. maar een nat/ besmeurd laadsnoer kan voor krassen op het linkerscherm zorgen, lijkt mij.
Hopelijk levert tzt Renault daarvoor een beschermhoesje voor de laadkabel?

Volgens Jacco Bijlsma (AV) zal dit model er volgend jaar al kunnen zijn, of 2023. Ontwikkeltijd van EV's zijn relatief kort, hoorde ik hem zeggen op radio 1.
 
Die Fiftie is wel helemaal in lijn met hoe de algemene stijl van de retrohausse (verder oa New Beetle, PT Cruiser) in de tweede helft van de jaren 90 was.
 
De Fiftie is gewoon een geinige verwijzing naar de 4CV van weleer. Ook dat was geen schoonheid maar wel een lief autootje. De Fiftie is eigenlijk precies dat. Deze R5 Concept vind ik eigenlijk veel verder afstaan van het sympathieke "doosje" (zo werd het destijds genoemd, de schunnige betekenis van nu had het nog niet) dat de R5 ooit was.
 












































Achterkant vind ik helemaal top, ben niet helemaal overtuigd over de voorkant, komt voornamelijk door de koplampen.
 
Gewoon super dik! Goede vervanger voor mijn Twingo.

75kWh accu, Snelladen op 150kW tot 80% en het verbruik van de Zoë dan is die perfect.
 
Het wórdt de opvolger van de Zoë.

Hopelijk gaan ze nog wel wat aan de bumperpartij doen.. de merknaam moet daarin niet terugkomen, wat mij betreft.
..en van koplamp tot koplamp opvullen met LED'jes.. hoeft ook niet. Heeft dat model helemaal niet nodig.
Mistverlichting omlijsting met het cijfer 5 vind ik wel gaaf.
 
Ik hoop toch echt dat ze het logo aan de achterkant uit het midden plaatsen.
 
Altijd weer jammer dat terugvallen op zogenaamde retro. Jonge mensen zegt R5 niks, wat ouderen die zich de oorspronkelijke R5 herinneren zien het veelal als besmeuren van iets moois van vroeger.

De auto zelf ziet er overigens wel leuk uit.
 
Vakantiebarrel zei:
Ik hoop toch echt dat ze het logo aan de achterkant uit het midden plaatsen.

Waarom? De originele 5 had dat ook niet, en de Supercinq pas na de facelift. Ik vind wel dat de achterste kentekenplaat op de achterklep thuishoort in plaats van op de bumper.
 
New Renault 5 electric supermini to cost around £18,500
Style-focused electric city car forms part of Renault's push to launch seven EVs by 2025

The new Renault 5 electric hatchback is set to cost around £18,500 when it goes on sale in 2024.

The revived nameplate will be part of a major new plan to revive the French firm's fortunes and will sit on the Renault Group's new CMF-BEV platform for small electric cars.

Speaking during a Renault electropop event, company boss Luca de Meo said the use of the new platform and revamped battery tech will enable the firm to sell the 5 for about 33% less than a current Zoe. With an entry-level Zoe costing £27,505, that suggests a target starting price for the 5 of around £18,500.

The firm has also confirmed the new 5 will use new powertrain technology and nickel, manganese and cobalt-based (NCM) batteries that, it says, will dramatically reduce the cost per kWh to around £58 by 2030. Renault added that the 5 will have a range of around 400km (248 miles).

The Renault 5 Prototype pictured here takes styling and design cues from the Clio’s predecessor that Renault produced from 1972 to 1996. It's set to be one of 14 new models – including seven fully electric vehicles – that the French brand will launch by 2025.

It will also be joined by a new version of the Renault 4 supermini, called the 4ever.

The French firm originally revealed the new 5 concept during the unveiling of the ‘Renaulution’ strategic plan devised by new boss Luca de Meo. The 5 Prototype city car will be a key part of Renault’s push for 30% of its sales to be of electric vehicles by 2025.

De Meo, who during his time at Fiat was key in reviving the 500, said: “I know from experience that reinventing a cult products lights a fire under the whole brand. This is a cult vehicle at a price many can afford. And this is only the beginning for the whole Renault brand.”
The Renault 5 Prototype is an electric-only model, with a design that features numerous references to various versions of the original 5, including the cult classic Supercinq and R5 Turbo versions, albeit given a modern EV twist. The front headlights are modelled on the original design, while there's a front-mounted EV charging port located where the radiator grille was placed on the original.

Renault design chief Gilles Vidal said: “The design of the Renault 5 Prototype is based on the R5, a cult model of our heritage. This prototype simply embodies modernity, a vehicle relevant to its time: urban, electric, attractive.”

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-renault-5-electric-supermini-cost-around-£18500
 
Interessant plaatje Passchier, komt dit uit een persbericht? Op de voorpagina zie ik niks over de R5 concept.
 
Hoe bedoel je? De concept is in januari al onthuld. Alleen staat ie nu op de beurs:

htjLBdH.jpg


b7jnkAp.jpg


Meer foto's: https://www.carscoops.com/2021/09/renault-5-ev-confirmed-for-production-debut-in-2022/

renault-5-iaa-00002.jpg


renault-5-iaa-00003.jpg


renault-5-iaa-00004-1.jpg


renault-5-iaa-00007.jpg


Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwe-renault-5-is-live-met-al-zijn-broertjes-924715
 
Renault 5 is Conceptcar van het Jaar

https://www.autozine.nl/renault/nieuws/renault-5-is-conceptcar-van-het-jaar
 
Terug
Bovenaan