Renault 4

A

Anoniem

Guest
Gelekte patent foto's & impressie:

https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FWO70000000D211259-0001-003.jpeg


https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FWO70000000D211259-0001-008.jpeg


https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2Frenault4render.jpeg


Renault4ever2.jpg




https://forococheselectricos.com/2021/05/filtrado-el-renault-4-concept-el-clasico-4-latas-se-electrifica.html

Logo:

https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FSchermafbeelding-2021-03-19-om-10.16.32.png


https://www.autovisie.nl/nieuws/renault-4-stap-dichterbij/
 
De 5 is leuk, maar dit ding... Vraag me ook af of er überhaupt nog potentiële kopers zijn die de Renault 4 kennen.
 
Door de niet-kenners van de historie van de 4 (en 5) zal dit gewoon gezien worden als het hoge broertje van die sportief ogende 5. En aangezien alles tegenwoordig hoog moet zijn dicht ik dit model wel kansen toe.
 
Dat is dan ook een 2D plaatje, geen auto die ontworpen is en eventueel in productie gaat...
 
Joop 5528328 zei:
Passchier zei:
Joop 5528328 zei:
Vraag me ook af of er überhaupt nog potentiële kopers zijn die de Renault 4 kennen.

Denk je dat dat nodig is?

Waarom het anders 4 noemen? Wat voegt het dan toe ten opzichte van de MeganE?

Je hoeft denk ik niet als koper per se op de hoogte te zijn van de historie van een model. Als autofabrikant gebruik je die historie als 'kapstok' om je producten op de markt te kunnen zetten. Als het totaalplaatje klopt, vind je vanzelf je kopers.
 
Renault-4-Prototype-electrique-fuite-02.jpg


IMG_5277.jpg


Tja zo kan je elke auto noemen naar een oud model. Vind het een aardig modelletje maar niet meer dan dat.
 
Als je inspiratie op is... ach alles beter dan wat de Chinezen doen, die kopen en kopiëren het gewoon schaamteloos. Het oude 4tje is een auto uit een bepaald tijdperk, met wat aanpassingen kun je daar nog heel lang mee doorrijden.
 
Het is jammer dat het de ontwerpers blijkbaar niet is gelukt het belangrijkste aspect van het oer-Viertje - zijn charme - in het nieuwe model terug te brengen. Het is nu vooral een nogal onooglijk samengeraapt zooitje van moderne (13 in een dozijn) stijlelementen en wat vage verwijzingen naar de R4 van weleer.
 
Ronde koplampen, echte zijruiten en zijplaten had de herkenbaarheid al wat vergroot. Na die leuke 5 teleurstellend.
 
Nauwelijks een verband met het origineel, dus waarom zouden ze hem dan '4' dopen? De doelgroep van die wagen zit niet meer met het nieuwe model te wachten.
 
iDS zei:
Nauwelijks een verband met het origineel, dus waarom zouden ze hem dan '4' dopen?

Ik denk net zoals dat citroen een omgebouwde peugeot een ds noemt ;)
 
Passchier zei:
iDS zei:
Nauwelijks een verband met het origineel, dus waarom zouden ze hem dan '4' dopen?

Ik denk net zoals dat citroen een omgebouwde peugeot een ds noemt ;)
Dus een C5 AC is een verbouwde 3008 of is dat een verbouwde Grandland?
Helemaal fout: PSA (Stellantis) heeft nooit de intentie gehad om een imitatie Citroën DS op de markt te zetten maar wel de spirit van dat model (luxe op zijn Frans) in de markt gezet..
Heb het elders op het forum nog eens geïllustreerd: de enige overeenkomst (behalve de technische basis die vele modellen van het concern delen) tussen 508L en DS9 is de hoogte. Al de rest, ook de wielbasis, zijn verschillend.
 
Maakt allemaal niet uit, het gaat erom dat dat de ds9 net zo ver af staat van de originele ds als de aankomende 4 van de 4 van vroegah. Same difference.
 
Zal ik een tegengeluid wagen: ik vind er best veel elementen in die modern verwijzen naar de oude 4. Zoals de bumperrozetten, de koplampen die wel degelijk een rond profiel suggereren, en het utilitaire karakter dat de originele 4 had, met hoge bodemspeling en vierkante wielkasten. Ik vermoed dat dit patenten zijn van de nieuwe 4-concept, niet van de nieuwe productie-4.

Dat terzijde: ik vond Obendorfers voorstel geweldig, op juist de vertaling van de voorzijde na. En je kunt je afvragen of echt duidelijke retro, zoals Obendorfer doet, wel zo succesvol doet. Ook de bejubelde nieuwe concept-5 is niet écht retro.
 
929V6 zei:
Die grille doet me zo meer aan een vroege R14 denken dan aan een R4...

14-657.jpg

Naja, de teaser heeft een dikke lijn rondom de grill en de led verlichting is afgerond. Dat heeft toch meer R4 dan R14?

R4-77-front-beige.JPG


Of bedoel je door de afvlakking in de led verlichting? Dat de 'koplampen' daardoor rechthoekiger ogen?
 
Ja, dat laatste. En doordat de grille wat langgerekter oogt en de rechthoek tussen de koplampen mist die voor de R4-tjes wél vrij kenmerkend is.
 
Geen lelijke impressies, in tegendeel, maar dit is geen R4.

zlsypw7b4to9_800.jpg


1920px-Renault_R4_BW_2016-07-17_13-45-32.jpg


Renault_4_R3.jpg


De 'hamsterkaken' bij de vormgeving van de motorkap, de vlakke ruiten, de verticaliteit van de achterzijde: allemaal typische kenmerken die de R4 vormgeven en bij deze wagen ontbreken.
Wat niet wilt zeggen dat Renault deze wagen niet op de markt mag brengen!
 
Op die impressies is het vooral weer de zoveelste crossover, waar in dit geval dan wat elementen op de neus en c-stijl zijn aangebracht zodat het in de verste verte een beetje op een R4 lijkt. In dat geval hadden ze zich de moeite van mij dan mogen besparen.
 
Ik vind de auto op de plaatjes die @Passchier geplaatst heeft (08.27uur) toch wel een leuk ding.
 
Terug
Bovenaan