Remschijven alweer krom

A

Anoniem

Guest
Ik ben groot Alfa liefhebber en rijd nu al weer heel wat kilometers zeer tevreden in mijn Giulietta (zie: Review). Er is idd een maar.... de remschijven. Bij de eerste grote beurt van de auto rond de 70.000km werd geconstateerd dat de remschrijven krom waren. Ik merkte dit ook al aan de trilling in het stuur bij het remmen, maar gaf de versleten banden de schuld. Ik was nog heel even aan het wachten tot de wissel naar winterbanden zou gebeuren.

Ondanks de nieuwe remschijven had ik al vrij snel toch weer kromme remschijven zo bleek toen ik bij 87.000km weer een bezoekje bracht aan de dealer. En nu bij de 103.000km voor weer een grote beurt, waren weer de remschijven krom. Elke keer nadat ze vervangen zijn, was ook het trillen in het stuur weg.

Als ik vraag aan dealer en aan lease maatschappij hoe dit komt, dan wordt het op mijn rij gedrag gegooid. Uitleg van de lease maatschappij is dat vooral hard remmen en dan door water rijden er voor zorgt dat de schijven zo krom trekken. Zou natuurlijk kunnen dat mijn rijgedrag niet past bij deze auto, maar in mijn eerdere Alfa's (156, 147, 159) heb ik dit nog niet eerder gehad. In mijn beleving (maar ik kan er naast zitten) ben ik niet zo heel anders gaan rijden. Ik rijd beslist wel pittig en heb soms wel eens dat als ik thuis uitstap, je aan de achterkant een klein brandluchtje ruikt. Ik dacht altijd dat dit van de uitlaat was, omdat je die ook erg hoort tikken. Bij de 159 en nu dus bij de Giulietta heb ik dit echt wel een aantal keren gehad, maar het is ook beslist niet dagelijks.

Wat zijn jullie ervaringen? Wat vinden jullie van de uitleg? Is het een oplossing om echt heel andere schijven te laten monteren?
 
Bij dit soort herhalende problemen blijkt vaak dat het pasvlak van de remschijf (niet de schijf zelf) niet vlak is of dat daar vuil op zit. Gevolg is dat de remschijf niet helemaal recht zit (slingert) en dan op 1 punt sneller slijt wat je na verloop van tijd gaat merken aan trillingen in het stuur.

Je zou eens kunnen vragen of ze bij montage van (alweer) nieuwe schijven checken of er een een slingering in zit.

Zo nee, dan heeft ben ik bang men toch een punt dat het aan je rijstijl kan liggen.
Zo ja, dan heb je nog de opties om de pasvlakken te reinigen of anders dat deel te vervangen of je kunt ervoor kiezen de schijven een keer op de auto af te laten draaien totdat de slingering eruit is.

groetjes,
Jan
 
Dank voor je antwoord.

En als het idd mijn rijstijl is, zijn betere schijven dan een oplossing of schiet je dan echt helemaal omhoog in prijs?
 
Lopen de remmen blokken niet aan ?

En is de ophanging speling vrij ?
Als er speling op de wiellagers of andere delen van de ophanging zit kunnen de schijven ook krom raken.

En heb je wel in het begin eerst rustig aan gedaan met die nieuwe rem blokken + schijven (eerste paar honderd kilometer) ?
 
Misschien kwaliteit?

Ik had na een ouderdom van negen jaar kromme schijven. (Camry 2.4). Was een combinatie van ouderdom met een noodstop incl. ABS-inschakeling bij nat weer.
Bij betrekkelijk nieuwe schijven moeten ze zo'n noodstop zonder problemen aankunnen.
 
Robert A zei:
Lopen de remmen blokken niet aan ?

En is de ophanging speling vrij ?
Als er speling op de wiellagers of andere delen van de ophanging zit kunnen de schijven ook krom raken.

En heb je wel in het begin eerst rustig aan gedaan met die nieuwe rem blokken + schijven (eerste paar honderd kilometer) ?

Kan ik dat nadat de remschijven vervangen zijn zelf nog constateren? Normaal weet ik alleen het motorblok te vinden als de motorkap open gaat :)

En ik hoop stiekem dat de garage dat zelf ook goed onderzocht heeft.

En ja in begin zo'n 100km echt rustig mee gereden. Nu ook weer. Ben zelfs bang om te remmen..... :-(
 
Bij mijn laatste checkup zat er een stangetje van de remblok continu tegen de remschijf.
"We zijn net op tijd", zei de monteur. Dus dat zou het ook kunnen zijn. Auto op de brug. Wielen eraf en de remblokken nakijken, of ze goed kunnen bewegen, of niet vastzitten. Bij mij hebben ze de remblokken er afgeschroefd om te kijken of het mechanisme nog goed werkte. Bij een was dat niet het geval. Zat verstopt met smurrie. Bij vallende bladeren kan dat zomaar.
 
Mooie conversatie, 16000 km is wel erg weinig, bij mijn Journey was het ook een probleem, bij mij niets met rijden te maken, allemaal ondermaats designed.
 
Van alle verhalen die ik ooit gehoord hebt over kromme schijven vertelde de garage het slachtoffer altijd dat het de rijstijl was. Het bleek keer op keer onzin. Laat er een geode monteur naar kijken en alles nalopen en het is opgelost.
 
Als het de rijstijl is, kan het liggen aan dat als je hard hebt geremd en daarna stilstaat, bijvoorbeeld voor een stoplicht, je nog je voet op het rempedaal hebt. De remblokken zijn dan nog op een plek tegen de schijven aangedrukt, waardoor die ongelijkmatig afkoelen en krom kunnen trekken. Eenvoudig te verhelpen, gewoon poot van die rem af. Is ook prettiger voor degene die achter je staat, want die zit niet de hele tijd tegen die remlichten aan te kijken.
 
Sommige auto's hebben onderbemeten remsysteem. het gevolg kan zijn dat je met regelmaat kromme schijven hebt.

Als jouw Alfa een onderbemeten remsysteem heeft, zijn er grofweg twee oplossingen
1- leer rijden als een oma.
2- monteer een ander remsysteem.

Ik zie een enorm aanbod aan vervangende schijven voor deze Alfa. Ik zou daarom waarschijnlijk voor de tweede oplossing kiezen.



Informeer wel naar de mogelijkheden bij een Alfa specialist, niet alles past zonder meer overal op.



P.s. Het kan gezeik ende gezever met de leasemaatschappij opleveren.
 
rke zei:
Sommige auto's hebben onderbemeten remsysteem. het gevolg kan zijn dat je met regelmaat kromme schijven hebt.

Als jouw Alfa een onderbemeten remsysteem heeft, zijn er grofweg twee oplossingen
1- leer rijden als een oma.

Rijden als een [size=x-large]opa[/size] wil misschien nog wel lukken maar om nou een geslachtsoperatie voor te stellen :rolleyes: gaat wel heel erg ver RKE :)
 
Zijn de schijven echt krom of zijn de oppervlakken van de remschijven ongelijkmatig vervuild geraakt? Eigenlijk zou je als de boel weer trilt de remschijven eens even moeten (laten) opschuren met schuurpapier. Als het dan (even) weg is, weet je in elk geval waar je moet zoeken. Een kromme naaf zou voor de hand liggen als het wisselen van schijven geen soelaas zou bieden, echter je schrijft dat het steeds even weg is als er weer iets nieuws gemonteerd is. Ook zou ik even in de gaten houden of er geen sprake is van heet lopende schijven indien één van de klauwen niet goed wil lossen. Ten slotte is het goed om te realiseren dat trillende remmen vóór ook heel goed veroorzaakt kunnen worden door kromme of ongelijkmatige schijven achter. Toevallig pas geleden zelf nog gehad. Bij remmen op hogere snelheden trilde de auto alsof er een defect wiellager voor op zat. Bleken uiteindelijk aan de achterkant aan de binnenzijde gecorrodeerde schijven te zijn. Al is dat hier wederom iets minder waarschijnlijk omdat je schrijft dat het probleem heel even weg is als er vóór nieuwe schijven opgezet zijn.
 
Het is een leaseauto, ik zou me er niet heel druk om maken.
Als je kunt aantonen aan de hand van je verbruik dat je rustig omgaat met de auto, ligt het niet aan je rijstijl.

De kans is groter dat, zoals eerder geschreven, er een kleine afwijking in de naaf zit, bijvoorbeeld speling op een lager of het punt waarop de schijf gemonteerd wordt is vuil of heeft een licht schuine afvlakking.
Is het probleem altijd op beide schijven per as, of altijd dezelfde? (bijv linksvoor)
 
HenkP zei:
Als het de rijstijl is, kan het liggen aan dat als je hard hebt geremd en daarna stilstaat, bijvoorbeeld voor een stoplicht, je nog je voet op het rempedaal hebt. De remblokken zijn dan nog op een plek tegen de schijven aangedrukt, waardoor die ongelijkmatig afkoelen en krom kunnen trekken. Eenvoudig te verhelpen, gewoon poot van die rem af. Is ook prettiger voor degene die achter je staat, want die zit niet de hele tijd tegen die remlichten aan te kijken.

En als je een automaat hebt?:rolleyes:
 
HenkP zei:
De remblokken zijn dan nog op een plek tegen de schijven aangedrukt, waardoor die ongelijkmatig afkoelen en krom kunnen trekken. Eenvoudig te verhelpen, gewoon poot van die rem af.

En als je de voet van de rem hebt, liggen de blokken niet meer tegen de schijf aan..?
 
s velthuis zei:
HenkP zei:
De remblokken zijn dan nog op een plek tegen de schijven aangedrukt, waardoor die ongelijkmatig afkoelen en krom kunnen trekken. Eenvoudig te verhelpen, gewoon poot van die rem af.

En als je de voet van de rem hebt, liggen de blokken niet meer tegen de schijf aan..?

Dat wel maar ze worden niet meer tegen de schijf aangedrukt. Overigens heb ik hier nog nooit problemen mee gehad, rij nu 3 jaar automaat en nog geen kromme schijven gehad. De schijven en blokken zijn bijna 100.000km meegegaan voor ze vervangen moesten worden ivm reguliere slijtage.
 
Bij mijn automaat (Audi A4 cabrio) ook nooit kromme schijven gehad, ondanks dat ik de auto gewoon in de D laat staan (tenzij het langer duurt, zoals bij een open brug). Voorschijven zijn ook pas ruim na 100.000 km vervangen.
 
Meeuw zei:
Bij mijn automaat (Audi A4 cabrio) ook nooit kromme schijven gehad, ondanks dat ik de auto gewoon in de D laat staan (tenzij het langer duurt, zoals bij een open brug). Voorschijven zijn ook pas ruim na 100.000 km vervangen.

Dat schijnt de normale levensduur te zijn. Die van mij zijn vervangen bij 130? (Toen waren de voorschijven krom, na de noodstop met ABS) Er staat nu 160 op de teller, geen last. En ik sta voor de stoplichten gewoon met het voet op de rem in de D.
 
Trillende remmen, binnen korte tijd weer kromme schijven...
Lijkt me een remklauw (of beide) die niet goed terugkomen of idd ondermaats remsysteem.

Meestal komen kromme remschijven niet door rijstijl, of je moet vol remmend door flinke plassen water zijn gereden, dat is wel funest. Maar elke keer? Lijkt me onlogisch.

Zou je remsysteem eens aan een grondige inspectie onderwerpen en eens goed laten smeren door een goeie monteur.
Naven dus ook laten controleren. Kromme naven hoeven niet direct te resulteren in trillende remmen en of kromme schijven.
 
Ik heb een Fabia gehad die had in het begin hetzelfde probleem, elke 10.000km had ik kromme schijven.
Pon wilde natuurlijk na 3x niet meer meewerken maar de dealer heeft veel voor eigen rekening genomen.
In het begin heb ik al geopperd dat ze eens naar de achterremmen moesten kijken maar ik moest mij er niet mee bemoeien...
Uiteindelijk kwam toch naar voren dat één van de achterremmen vast heeft gezeten waardoor er ook rare krachten ontstonden aan de voorkant.
Nadat alles achter gangbaar was gemaakt was het probleem opgelost, ik was toen al wel 7 (!) setjes schijven verder en de naven/wiellagers waren ook al vervangen aan de voorkant.
 
Na het vervangen van de schijven en blokken had ik ook continue last van trillende remmen (voor). Ook bij mij vertelde de dealer dat de schijven krom waren getrokken. Schijven vervangen, blokken niet, en binnen nultijd weer trillende remmen. Terug naar de garage. Die besluiten de auto naar een specialist te brengen.

Blijken de schijven helemaal niet krom. Sterker nog de specialist beweerde dat het vrijwel onmogelijk is een nieuwe schijf krom te trekken. Oorzaak bleek afzetting van de remblokken op de schijven. Krijg je er niet zomaar af. Schijven afgedraaid en blokken vervangen. Daarna heb ik er geen last meer van gehad.
 
Bij mijn BMW e39 heb ik de blokken links en rechts laten wisselen en toen was ik het probleem kwijt. Met mijn huidige Grandis lijkt het sterk samen te hangen met de velgen. Ik rij nu op winterbanden met andere velgen, en het probleem van trillende remmen is ineens geheel verdwenen. Ik vermoed iets met eigenfrequentie.
 
Als elke 10.000 km je schijven krom zijn, en je dat vooral voelt bij het remmen dan kun je ook eens kijken of je wiellagers en homokineten nog goed zijn.....
Dit doet me denken aan een uitzending van de VOX autodoktoren met de trillende Renault Twingo
 
Goed inremmen van nieuwe schijven is van essentieel belang. Na goede 'inwerkperiode' zal je remmerij langer meegaan.

Waarom schijven vaak kromtrekken is omdat men de voet op het rempedaal houdt bij stilstand. Dan kan de warmte niet goed afgevoerd worden op die plek.

Remmen als een 'opa' (lang en rustig) is ook weer niet goed.

Lees deze artikelen maar eens:
https://www.tuning-gids.nl/inremmen_nieuwe_remmen.htm
www.tuning-gids.nl/inremmen_nieuwe_remmen.htm
 
S velthuis en UZZI hebben gelijk.

Mijn auto weegt 3 ton, is automaat en geen last van kromme schijven.
Bij mijn vorig auto, een touareg had ik dat wel. Onderzoek naar gedaan, schijven eraf gehaald, opgeschuurd met schuurpapier en voila trillingen weg.
Ik zou ze dus laten opschuren, remklauwen nakijken en een ander merk remblokken monteren. Hawks (ik weet niet of ze die voor jou auto maken) zijn erg goed
 
Denk eens aan een kromme wielnaaf....kan je schijven monteren zoveel als je wil, maar het trillen blijft komen. Of een nieuwe naaf monteren, of de schijven afdraaien.
 
Het is alweer een oud item, maar ik wil toch er iets over zeggen.

Met mijn tragedie-Twingo, die elke maand wel een nieuw defect heeft, had ik iets vergelijkbaars. Dat wil ik graag delen.

Na vier jaar was er één wiellager defect. Die werd vervangen bij de dealer.

Een maand later waren de remschijven krom. De auto trilde hevig.
Remschijven vervangen.
Een week later trilde alles weer.
Ben ermee doorgereden.
Nu vier maanden geleden remschijven wéér laten vervangen, maar nu bij een ander bedrijf.
Een week later trilde alles weer.

Bij het 'andere bedrijf', geen Renault-garage, werd onmiddellijk vastgesteld dat het wiellager destijds verkeerd is geplaatst. Als dit niet was gebeurd, had ik niet drie keer op rij de schijven moeten laten vervangen.
 
Waxwell zei:
Het is alweer een oud item, maar ik wil toch er iets over zeggen.

Met mijn tragedie-Twingo, die elke maand wel een nieuw defect heeft, had ik iets vergelijkbaars. Dat wil ik graag delen.

Na vier jaar was er één wiellager defect. Die werd vervangen bij de dealer.

Een maand later waren de remschijven krom. De auto trilde hevig.
Remschijven vervangen.
Een week later trilde alles weer.
Ben ermee doorgereden.
Nu vier maanden geleden remschijven wéér laten vervangen, maar nu bij een ander bedrijf.
Een week later trilde alles weer.

Bij het 'andere bedrijf', geen Renault-garage, werd onmiddellijk vastgesteld dat het wiellager destijds verkeerd is geplaatst. Als dit niet was gebeurd, had ik niet drie keer op rij de schijven moeten laten vervangen.

Ja trillende remmen na 1 week is inderdaad een reden om door te rijden.
Waarom ga je niet terug? Ben je daadwerkelijk zo stom om te denken dat het normaal is of vanzelf weer weggaat?
 
Bekend probleem bij de Guilietta, zit in de remblokken.



Zeg het maar... Zoals het er uitziet in de remblokken. En dan vooral de pinnen in de achterkant die in de remcilinders gaan. De modellen tot juni 2012 hadden de, daarna zijn ze weggelaten. Gekke is, als je op een webshop op kenteken zoekt krijg je die met de pinnen. Echter, het systeem is nooit veranderd. Zoek je op een Giulietta QV van na 2012 krijg je die pinnen dus ook niet.

Probleem is dat die pinnen gaan vastzitten, waardoor het remblok gaat vastzitten, soms tegen de remschijf aan. Dat zorgt voor hele hoge temperaturen wat er weer voor zorgt dat de boel krom trekt. Dat zou eventueel ook de resonantie kunnen veroorzaken, maar zeker weten doe ik het niet.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5201988,page=41
 
Terug
Bovenaan