Rempedaal hard, remkracht weg

Guest
Gister gewoon gereden, maar na gisteravond weer in de auto te stappen merkte ik direct op dat het rempedaal 'hard' aanvoelde.

Tijdens het rijden merkte ik dat ik absoluut geen remkracht meer had en tevens dat de auto matig terugvalt in toeren (bij koppeling intrappen vanuit bijv. de 3 valt toerental niet altijd terug, soms wel)

Ook merkte ik op dat ik een sissend geluid hoorde die er volgens mij eerst nog niet was.

Het gaat om een VW Polo van eind 2001 (type 6N2).

Voordat ik naar een garage stap ben ik benieuwd waar ik me op moet voorbereiden (arme student). Ik lees op internet wisselende verhalen. De één zegt rembekrachtiger kapot, de ander zegt dat er gewoon een vacuumslangetje losgeschoten kan zijn.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Alvast bedankt!

Je kunt zelf al een aantal zaken uitsluiten als je ze zelf controleert:

- Reservoir rembekrachtigersvloeistof op gaten controleren
- Zichtbare slangen nalopen op lekkage
- Sowieso vloeistofniveau bekijken

Bij m'n zus haar Polo is 't reservoir al een paar keer kapot gegaan.

rembekrachtiger werkt op het vacuum van de motor.
waarschijnlijk is er een vacuumslangetje poreus.

@ Wess: Als je zo arm bent, moet je misschien geen auto rijden. Mag ik trouwens aannemen dat je niet meer met de auto de weg opgaat totdat je de boel gecontroleerd of gerepareerd hebt (of direct naar een garage rijdt)? Ik moet er niet aan denken dat ik van de sokken gereden wordt door een auto waarvan de remmen het slecht tot niet doen, alleen maar omdat de eigenaar zichzelf te arm vindt om direct dit belangrijkste aspect van de auto te laten repareren, of in afwachting van wat berichten op een forum wat er mis kan zijn.

De aanname (trouwens ...) van Sani kan ik mij op zich wel in vinden.

Remmen zijn idd iets waar je niet op moet bezuinigen door slecht materiaal te monteren. Ook niet door het ondanks dat je weet dat het niet goed werkt toch door te rijden.

Maar ik zou ook eerst rond vragen wat het kan zijn en wat een en ander kost. Maar zo lang ik dat niet weet, staat de auto stil. Is het te duur: auto weg of wachten met reparatie tot er genoeg geld is en dus zonder auto zitten. Is het niet duur, per direct laten vervangen.

Is de motorloop stationair ook beroerder geworden?

Zo ja, weet ik vrij zeker dat je een vacuumprobleem hebt. De grootste kans op defect zit in het vacuumslangetje tussen het inlaatspruitstuk en de rembekrachtiger. Moet je goed voor kijken, één van de twee kanten van dat rubberen slangetje zit uit het zicht. Op dat punt wil dat slangetje nog wel eens inscheuren met als gevolg dat je geen vacuum meer hebt. Je remmen doen het gewoon, je mist dan alleen de bekrachtiger. Het pedaal voelt dan gewoon hard (zelfs harder dan normaal), maar je moet echt stampen om wat vertraging te krijgen. Oftewel écht sportief rijden...
Het inlaatspruitstuk trekt valse lucht (na het gasklephuis) waardoor het lucht/brandstofmengsel niet meer klopt (de motor krijgt meer lucht dan waar de ECU op rekent) en de motorloop verstoort raakt. Bovendien is de smorende werking van de gasklep beperkt tijdens gas loslaten, waardoor de motor nog steeds (een beetje) lucht krijgt, terwijl je het gas eigenlijk al losgelaten hebt. De meeste motoren regelen tijdens een ontregeld gas/luchtmengsel bij tot maximaal rijk om de motor te beschermen, dus de overmaat brandstof is er al.

Als je trouwens een plastic inlaatspruitstuk hebt, kan het ook zijn dat er een pakking tussen spruitstuk en cilinderkop kapot is. Een lek in het spruitstuk kun je vinden door een beetje remmenreiniger te spuiten in de buurt van een verondersteld lek. Als de motorloop verandert tijdens het spuiten, heb je het lek gevonden waar de motor valse lucht aanzuigt.

§anitarium zei:
@ Wess: Als je zo arm bent, moet je misschien geen auto rijden. Mag ik trouwens aannemen dat je niet meer met de auto de weg opgaat totdat je de boel gecontroleerd of gerepareerd hebt (of direct naar een garage rijdt)? Ik moet er niet aan denken dat ik van de sokken gereden wordt door een auto waarvan de remmen het slecht tot niet doen, alleen maar omdat de eigenaar zichzelf te arm vindt om direct dit belangrijkste aspect van de auto te laten repareren, of in afwachting van wat berichten op een forum wat er mis kan zijn.

Zo arm ben ik nu ook weer niet. Wat ik ermee aan wilde geven is dat ik graag eerst wilde peilen of dit een reparatie zou worden van twee tientjes of van 500 euro. Dat lijkt me zo gek nog niet toch :) Daarnaast wilde ik eerst suggesties horen, voordat ik me meld bij een garage zodat ik niet opgelicht wordt (misschien overdreven, maar je weet maar nooit)

Anyway, bedankt voor alle reacties! Ik ben net even naar de garage gereden (de dichtstbijzijnde gepakt) om er naar te laten kijken, met jullie opmerkingen in het achterhoofd. Blijkt dat er aan de achterkant van het blok van de 1.416V een vacuumslang zit die (volgens de garagist) heel regelmatig poreus raakt. Deze is direct maar even vervangen. Ik blij!

Allen hartelijk dank voor jullie reacties. Zo zie je maar weer hoe waardevol zo'n forum is, omdat de oplossing hier eigenlijk al deels gesuggereerd werd.

s velthuis zei:
Is de motorloop stationair ook beroerder geworden?

Zo ja, weet ik vrij zeker dat je een vacuumprobleem hebt. De grootste kans op defect zit in het vacuumslangetje tussen het inlaatspruitstuk en de rembekrachtiger. Moet je goed voor kijken, één van de twee kanten van dat rubberen slangetje zit uit het zicht. Op dat punt wil dat slangetje nog wel eens inscheuren met als gevolg dat je geen vacuum meer hebt. Je remmen doen het gewoon, je mist dan alleen de bekrachtiger. Het pedaal voelt dan gewoon hard (zelfs harder dan normaal), maar je moet echt stampen om wat vertraging te krijgen. Oftewel écht sportief rijden...
Het inlaatspruitstuk trekt valse lucht (na het gasklephuis) waardoor het lucht/brandstofmengsel niet meer klopt (de motor krijgt meer lucht dan waar de ECU op rekent) en de motorloop verstoort raakt. Bovendien is de smorende werking van de gasklep beperkt tijdens gas loslaten, waardoor de motor nog steeds (een beetje) lucht krijgt, terwijl je het gas eigenlijk al losgelaten hebt. De meeste motoren regelen tijdens een ontregeld gas/luchtmengsel bij tot maximaal rijk om de motor te beschermen, dus de overmaat brandstof is er al.

Dit was het dus éxact!

Nu ik dit topic toch geopend heb nog een klein vraagje, wellicht dat iemand me het hier kan vertellen. Ik heb geen airco in de auto en dus gewoon een handbediend paneeltje met draaiknoppen. Het valt me op dat deze niet verlicht is. Kan het echter nergens terugvinden. Hoort dit verlicht te zijn? Het knopje van het recirculatie-programma is wel verlicht (indien ingeschakeld)

Hoort verlicht te zijn als de lampen aan staan zover ik de auto van m'n zus kan herinneren.

Weet niet of je de lampjes zelf kunt vervangen. Zo ja: zelf doen, bespaart je een hoop arbeidsloon.

How-to:

https://www.vwforum.nl/polo-lupo-tuning-styling-f22/vraag-polo-6n-dashboardlampjes-vervangen-t111893.html

Volgens mij van een ouder model, maar principe zal nog wel hetzelfde zijn, gok ik.

§anitarium zei:
@ Wess: Prima gehandeld en opgelost dus, top! (y)

Ik neem je opmerking dan ook niet kwalijk. Ik ben zelf al iemand die zich doodergert aan mensen die hun koplampen verkeerd hebben afgesteld (om maar te zwijgen over nep-xenon!), dus ik begrijp je volledig. Bedankt voor je reactie :)

Joep83 zei:
Hoort verlicht te zijn als de lampen aan staan zover ik de auto van m'n zus kan herinneren.

Weet niet of je de lampjes zelf kunt vervangen. Zo ja: zelf doen, bespaart je een hoop arbeidsloon.

How-to:

https://www.vwforum.nl/polo-lupo-tuning-styling-f22/vraag-polo-6n-dashboardlampjes-vervangen-t111893.html

Volgens mij van een ouder model, maar principe zal nog wel hetzelfde zijn, gok ik.

Dank, daar kom ik wel uit. Nu alleen hopen dat dit ongeveer hetzelfde zit bij de 6N2.

Toch niet echt 'premium' als zo'n voor de veiligheid belangrijk onderdeel regelmatig poreus raakt. Neem het dan ten minste op in de reguliere onderhoudsschema's.

Jeff Vink zei:
Toch niet echt 'premium' als zo'n voor de veiligheid belangrijk onderdeel regelmatig poreus raakt. Neem het dan ten minste op in de reguliere onderhoudsschema's.

Regelmatig zal wel met een korrel zout genomen moeten worden. Het zal vaker voorkomen en gezien de leeftijd van de auto is het niet gek dat er een keer een slangetje poreus wordt.

§anitarium zei:

we hebben niet allemaal een auto van de bank of in de lease hij is tenminste de eigenaar van zijn auto, respect voor andere mensen hun bezit

Boppie zei:
Bijna 3 jaar later...

En speciaal om deze reactie te maken heeft deze ontzettende zich geregistreerd....
Ik zou hem bijna om zijn handtekening willen vragen.

Terug
Bovenaan