Rembrandt - Volkswagen Tiguan Allspace 1.5TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) - En door…..!

Model X is meer vanwege de techniek (electrisch en auto-pilot), de ruimte (6+) en het trekgewicht (2250kg).
Uiterlijk gaat nog wel (qua neus), maar interieur is inderdaad nauwelijks te vergelijken met een “gewone” auto van die prijs.

Mercedes EQC vind ik mooi. Maar die is (nog) geen 7-zits, dacht ik (hoewel ze nu eindelijk wel de GLE een derde rij hebben gegeven)
Ach, voorlopig is dit voor mij niet te betalen, en ik zie mij ook geen zzp-ertje worden.;)

@Barri, ja, eigenlijk is er al best veel aan verspijkerd, hè?
Maar het gekke is dat ik er op zich weinig last van gehad heb. Heb er niet mee langs de weg gestaan of zo. Telkens vonden ze wat als ik toch bij de garage stond, en kreeg ik ‘m gewoon wat later terug.
En over de garage geen slecht woord. Ik word er altijd super geholpen, krijg croissants en koffie, en wordt gebracht en gehaald.
Dat ze zo nu en dan niet het achterste van hun tong laten zien......ach.......hoort bij die bekende Groep.

Tja, wat kun je tegenwoordig nog wel kopen. Elke auto heeft zo z'n problemen wel. Hoeveel km's heeft de Octavia nu gedaan?
Ik zou eigenlijk best een Golf VII TSI durven kopen tegenwoordig. Lees daar ook weinig gekke dingen over. Diesels zijn bij veel merken wel erg gevoelig. Een Mazda 2.2 diesel is ook niet probleemloos.
En elektrisch is ook niet alles. De Kangoo ZE die we hier in het dorp hebben rijden heeft ook al de 3e elektromotor inmiddels.

Kristian zei:
Elke auto heeft zo z'n problemen wel.

HaHa :confused:

Lees eens de commentaren van de Wegenwacht, zijn toch wel erg veel Aziaten waarbij men opmerkt dat er geen enkele specifieke of vaak voorkomende storing bekend is. En lees dan eens wat ze over veel Europese auto's weten. Waarbij opvalt dat Duitse premium-merken er helemaal slecht vanaf komen, de rij met bekende problemen is dan opvallend lang.

Soms kan een auto je zelfs na drie jaar nog verrassen........

Er was al langer sprake van een "Audi"-setting in VCDS, die de gasresponse op andere VAG-auto's kon verbeteren. Echter, op diverse plekken las ik over mogelijke storingen in ABS en motormanagement. Dus was de setting me te risicovol.

Laatste maanden was er steeds vaker sprake van een setting, die alleen de gasresponse aanpast.
De volgende tegengekomen op Briskoda:
44 module (steering assist)
Security access: 19249
Adaptations
Select channel: 'Driving profile switchover'
Change from 'Incremental: controlled over time' to 'Direct: controlled over threshold value'

Had ik drie jaar eerder moeten hebben. Merk echt betere response.
Gasresponse is nu lineair.

Waar de auto eerder een soort "turbo-gat" had, waarbij bij gas intrappen soms echt niks gebeurde, reageert de auto nu altijd alert en versnelt hij veel beter en mooier.

Eerst denk je dat het tussen de oren zit. Maar na een dagje uitgebreid testen is het echt een veel fijnere rij-ervaring geworden.

Dat zijn de kleine leuke dingen (y) maar inderdaad beetje jammer dat het niet eerder bekend was... vanaf nu: geniet ervan!

Eindelijk weer een Rembrandt-uitvoering.

Al zag het er lange tijd niet naar uit. En zelfs gisteren nog niet.

Omdat ik met mijn gezins-samenstelling zeker 6 zitplaatsen nodig heb, blijft voor mij als lease-auto slechts de keuze van een Volkswagen Tiguan Allspace.
De Octavia is in principe half november aan de beurt om te vervangen. Maar door de WLTP en de nieuwe prjzen bij Volkswagen (of de onduidelijkheid daarin), kon onze wagenparkbeheerder nog geen bestellijsten opstellen, en dus ook geen nieuwe auto's bestellen.

Door de Multimac (en de lengte van de oudste) wordt het voor mij echter krap tijd voordat ik de Octavia niet meer kan gebruiken als zes-persoons vervoermiddel. Het leek er zelfs op, dat ik alternatieven moest gaan kiezen als private lease (mobiliteitsvergoeding) of gewoon zelf een (oudere) MPV kopen.

Gelukkig heeft de wagenparkbeheerder wat stappen extra gedaan om de Tiguan Allspace geconfigureerd te krijgen en deze mij deze week aan te bieden voor bestelling.
Maar: wat een geld! :eek:
De basis in mijn lease-level is de 1.5 Comfortline met Executive pakket. Met DSG gaat die dus even bijna 47.000 euro kosten!
Om maar te zwijgen van de uitvoering met een upgrade naar een hoger level: de Highline met Executive pakket.

Dus dan maar de Comfortline?
Nee, de verrassing kwam vanmiddag, toen bleek dat de Highline vervangen is door de Business R. En dat betekent dat de catalogusprijs een stuk lager is (Executive pakket is dan al inbegrepen). De Comfortline met los Executive-pakket is net zo duur als de standaard Highline Business R, die dus een veel rijkere uitrusting heeft. Daardoor werd het voor mij ineens relatief gunstig om een leveltje omhoog te gaan.

Dus: vandaag besteld:
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5TSI 150pk DSG Highline Business R

Kleur: Pyrit Silver
Interieur: Storm Grey Stof
Opties:
- R-line Exterieur (de Business R)
- DSG
- Advance pakket (schuifdak, winterpakket, top comfort stoelen)
- Discover Pro
- Electronisch uitklapbare trekhaak
- Verwarmde voorruit
- Zwarte dakhemel
- 19" "Sebring" velgen

Het is een bak geld (zeker ten opzichte van een 20% Octavia). Maar ach, je leeft maar 1 keer.:cool:
Levering rond eind januari 2020.

Om een idee te krijgen, wat plaatjes van het internet:
7IzJs3S.jpg

BR41uE6.jpg

nL6qqti.jpg

Buitenkant bijna gelijk. Mijn auto krijgt chromen dakrails.
Interieur voor de kleur. De mijne heeft geen 4Motion en geen leer. Door de zwarte dakhemel zijn de dakstijlen zwart.

(y) (y) (y)
Lekker vooruitzicht. Heerlijk praktische auto voor jouw situatie en met deze looks en opties inderdaad 'Rembrandt-waardig' !
Van harte :D

Wachten tot eind januari, jemig. Misschien dat er andere hoop kan zijn: collega zou zijn Tiguan in november krijgen, na bestelling in mei... maar op 5 augustus is die al afgeleverd.

Tof! Wat gaat ie nu fiscaal dan kosten op de 22%?
En tja, duurder. Ik ging van 31.150 met 20% naar 37.205 met 22% én de eigen bijdrage van 56 naar 145 euro... beetje jammer maar zelf een nieuwe auto rijden voor zo’n 420 netto gaat niet.

Had overigens op Curacao zo’n Tiguan allspace met 1.5 TSI DSG als huurauto. Gewoon in Comfortline maar dat reed lekker hoor (y).

Met jouw 'gegevens' moet je uiteraard een praktische keuze doen en dat is dus gelukt. Ben nieuwd naar de foto's t.z.t.

adinsx zei:
Tof! Wat gaat ie nu fiscaal dan kosten op de 22%?
En tja, duurder. Ik ging van 31.150 met 20% naar 37.205 met 22% én de eigen bijdrage van 56 naar 145 euro... beetje jammer maar zelf een nieuwe auto rijden voor zo’n 420 netto gaat niet.

Had overigens op Curacao zo’n Tiguan allspace met 1.5 TSI DSG als huurauto. Gewoon in Comfortline maar dat reed lekker hoor (y).

Eh, ik ga van €32.300 met 20% naar €50.500 met 22%. o_O Met nog een extra bijdrage omdat ik een lease-categorie hoger ga zitten.

Maar, de verhoging was deels natuurlijk ingecalculeerd, omdat ik wist dat ik naar een 7-zits moest. De “gewone” Tiguan Comfortline zou me fiscaal €2,- meer gaan kosten per maand dan de Touran die ik hiervoor had. De Business R is een bonus, en daar leg ik dus wat voor bij.
Zoals gezegd heb ik ook private lease overwogen, maar dan had ik deze wagen echt niet kunnen financieren. En privé al helemaal niet.

Kost best wat, zo'n groot gezin ;)

Alternatieven zijn per saldo niet veel goedkoper, denk ik. Dus mooi dat het zo kan. En ook een best goede uitvoering zo! (y)

Mooie auto, zeker in R line uitvoering. Tijdens mijn vakantie (Italie, Corscia) echt heel veel Tiguans gezien. Denk de populairste VW in die landen.

ketelapper zei:
(y) (y) (y)
Lekker vooruitzicht. Heerlijk praktische auto voor jouw situatie en met deze looks en opties inderdaad 'Rembrandt-waardig' !
Van harte :D

Wachten tot eind januari, jemig. Misschien dat er andere hoop kan zijn: collega zou zijn Tiguan in november krijgen, na bestelling in mei... maar op 5 augustus is die al afgeleverd.

Hopelijk. Kan niet wachten.;)
Had eigenlijk Blue Silk op het oog als kleur, om vervolgens onze auto's naast elkaar te zetten.
Maar is mijn lease-keuze al zeer beperkt qua kleur, Volkswagen doet daar voor de Business R nog een schepje bovenop: wit, donkergrijs, lichtgrijs of zwart.
DFrDZ8g.jpg

Wit had ik het liefst gewild, maar mag niet van de werkgever. Zwart zie je de R-line details bijna niet. Dus dan maar weer zilvergrijs. Kleur is me wel goed bevallen op de huidige.

Maar wel een fijne wagen. Een vriend van mij heeft hem in wit. Bevalt hem prima. Leuk om je op te verheugen!(y)

Curlew zei:
Tarraco ziet er naar mijn mening een stuk fraaier uit. Wel weer jammer van dat saaie interieur

Tarracco is inderdaad mooier, maar zat niet in de keuze-mogelijkheden.
Wat opvallend is: een Tarracco is zo'n € 100,- per maand goedkoper in de private lease dan een vergelijkbare Tiguan of Kodiaq. Als deze deal niet was doorgegaan en ik had moeten overstappen op private lease was dat dus een goede kanshebber geweest.

Saaie interieur is gelukkig wat opgeleukt met Active Info Display en de lichte bekleding. Anders zou ik weer 4 jaar tegen dezelfde knoppen en tellers aangekeken hebben (tov Touran en Octavia). Helaas is dat een beetje inherent aan Volkswagen (en VAG in het algemeen)

Mooie Rembrandt uitvoering weer. Veel plezier er mee en sterkte met de bijtelling. ;)
Ik ben al een tijdje geleden overgestapt op een mobiliteitsvergoeding, die flexibiliteit bevalt prima.

Ik heb wel naar de mobiliteitsregeling gekeken, maar die is (ook) op punten nogal afgekaderd, zeg maar.
Toen ik 7 jaar geleden hier begon, was de Touran Highline in de lease zo’n €38.000,-. De huidige Tiguan Allspace Comfortline komt op €47.000,-.
In dezelfde lease-categorie.
Maar men verwacht wel dat ik het nog steeds afkan met hetzelfde bedrag qua mobiliteitsbijdrage, als ik dat als alternatief voor de lease-auto kies, als 7 jaar geleden.
Verder worden er eisen aan de auto gesteld (ja, ook dan), die aardig overeenkomen met de lease-auto (vervangend vervoer, verzekering, leeftijd).
Jouw 5-serie uit 2012 zou bijvoorbeeld niet meer kunnen. Te oud.o_O
En dan komt daar natuurlijk mijn specifieke behoefte met 6 zitplaatsen nog bij.
M.a.w. niet echt een alternatief voor mij. Zeker niet op korte termijn. Voordeel is natuurlijk wel dat je wat meer keuzevrijheid hebt.

Nette wagen, Rembrandt(y)
Fijn dat het allemaal meewerkt!

Mijn Octaaf heeft er nu 1 ton opzitten, volledig probleemloos. Ongelooflijk.

Rembrandt zei:
Verder worden er eisen aan de auto gesteld (ja, ook dan), die aardig overeenkomen met de lease-auto (vervangend vervoer, verzekering, leeftijd).
Jouw 5-serie uit 2012 zou bijvoorbeeld niet meer kunnen. Te oud.o_O

Is de mobiliteitsvergoeding niet gelieerd aan het normbedrag binnen je categorie?
Gelukkig zijn ze hier een stuk flexibeler inderdaad. Zo heb ik ook ooit een paar maanden in een 306 cabrio van 2001 gereden, geen probleem.

Rembrandt zei:

Hoe werkt dat? jij bent in loopdienst en hebt zelf een auto. Stelt jouw werkgever in die situatie dan eisen aan wat je rijdt?

Jeetje wat een mooie auto zeg! Je kan zeggen van VW wat je wilt maar mooie auto's bouwen zijn ze in elk geval nog niet verleerd.

Sorry dat ik er even geen kijk op heb, maar hoe doe je dat nu met zijn 6en in de Octavia? Ik weet dat je een Multimac gebruikt, is dat er eentje met 4 zitplaatsen?

funf zei:
Hoe werkt dat? jij bent in loopdienst en hebt zelf een auto. Stelt jouw werkgever in die situatie dan eisen aan wat je rijdt?

Zij betalen mij een paar honderd euro per maand extra en willen dat ik dat dan aan een auto besteed waar zij dan wel bepaalde eisen aan stellen.
Op zich geen probleem, alleen is die vergoeding in mijn situatie echt niet voldoende om dat kostendekkend te maken.
Ik zou er voor kunnen kiezen om af te zien van die vergoeding en dan kan ik rijden wat ik wil, maar ook daar heb ik op korte termijn geen budget voor (ik zou dan trouwens mijn auto niet beschikbaar stellen voor zakelijke kilometers).
Lease is voor mij gewoon het voordeligst.

Zadelsnuiver zei:
Sorry dat ik er even geen kijk op heb, maar hoe doe je dat nu met zijn 6en in de Octavia? Ik weet dat je een Multimac gebruikt, is dat er eentje met 4 zitplaatsen?

Ja, het is een soort van aluminium frame met daarin 4 kinderzitjes, met vijfpunts gordels. Het geheel zit vastgesnoerd met flinke sjorbanden, aan de bevestigingspunten van de originele gordels. Zolang het wettelijk een kinderzitje is, zijn het juridisch geen “zitplaatsen” en mag je dus meer personen vervoeren dan er “zitplaatsen” op je kenteken staan.

Lekkere dikke bak zo'n Tiguan R-Line. Zoals Curlew ook zegt, de gewone is niks aan maar met zo'n R-Line is het een stoer ding. Zijn die comfortstoelen met AGR-label?
En laat deze wat duurder zijn in de bijtelling, voor dat geld rij je privé nooit zo'n mooie nieuwe auto.

Zij betalen mij een paar honderd euro per maand extra en willen dat ik dat dan aan een auto besteed waar zij dan wel bepaalde eisen aan stellen.

Wat zijn hun eisen dan? Representatief zal wel niet want dat zijn bijna alle auto's wel en een R-Line is ook niet bepaald subtiel ;)

Belangrijkste eis is leeftijd. De auto mag niet ouder dan 5 jaar zijn.
Als je dan gaat shoppen voor een auto met minimaal 6 zitplaatsen heb je een budget nodig dat ik prive (nu) niet kan ophoesten en via private lease niet gedekt wordt door de mobiliteitsvergoeding + besparing bijtelling. Zeker op korte termijn dus een no-go.

Lease is gewoon het voordeligste: geen kilometerbeperking, vaste kosten, tankpas.
Enige restrictie is de meestal nogal grillige en erg beperkte keuze van auto’s. Daar heb ik echter nu een keer mazzel mee dat het de Highline Business R betreft.

Jammer. Storm grey bekleding schijnt niet te combineren te zijn met het Advance pakket.
Op heel veel foto's staat het schuifdak gecombineerd met de lichte bekleding, maar het zal wel in de pakket-prijs zitten of zo. :(

Dus wordt het interieur volledig zwart, incl. zwarte dakhemel.

Wel heeft de Tiguan Allspace MY2020 het nieuwe Active Info Display (met full screen map optie).
Andere updates voor MY2020 ben ik nog aan het zoeken.;)

Het is een bak geld, maar een oud-collega van mij had ook een Tiguan in R-line uitvoering en dat is het toch wel een hele fraaie verschijning hoor!
Als je hem ziet is het gewoon echt een mini-Touareg en als je het zo bekijkt dan vind ik 47k (relatief gezien) wel weer meevallen (y)

Ik zou voor dat geld, in dit segment (SUV) niet echt een beter alternatief weten (zelfs niet als de zitplaatsen eis even achterwege wordt gelaten).

Is blokkade op storm grey misschien niet vanwege R-pakket?
Beetje zoals bij Audi dat (tot 2015) bij S line voor het interieur gold 'Any colour as long as it is black'.

Mooie combi, ik vind het lichte interieur (ookal is het gevoeliger voor smoezeligheid) altijd een enorme verbetering in interieurs van veel auto's, zeker bij VW.

Bij een andere hier staat een interieur anders-dan-zwart of grijs ook zeker op de wensenlijst als ik dit ook zo weer zie.

overigens zie ik die tiguan vrij vaak rijden maar zo'n all space echt heel weinig! Is die zoveel duurder? Vinden mensen die niet mooi? Te groot?

ketelapper zei:
Is blokkade op storm grey misschien niet vanwege R-pakket?
Beetje zoals bij Audi dat (tot 2015) bij S line voor het interieur gold 'Any colour as long as it is black'.

Nu is het zwart of grijs. Daarmee lopen ze echt achter ivm BMW en MB

Volgens de prijslijst en de configuratie is het het Advance pakket. Daar staat inderdaad "(zwart)" achter de bekleding.
Maar in de configurator kan het wel, en de foto bij het Advance pakket laat zelfs Storm Grey bekleding zien.o_O

Maar goed, het is niet anders. Mijn eerste reactie was sowieso zwart, gezien de zwarte hemel. Mijn vrouw wilde dat ik Storm Grey doorzette, en eigenlijk had ze daar ook wel gelijk in.:rolleyes:
Als ik de auto zelf had mogen samenstellen had ik vervolgens het Advance pakket als losse opties besteld. Dan had het waarschijnlijk wel gekund. Maar, zoals al vaker aangegeven, de lease-mogelijkheden zijn bij mijn werkgever vrij beperkt, deze uitvoering is heel compleet, dus ik ga er verder geen issue van maken.

@Ascona, de Allspace is duurder, maar ook standaard rijker uitgerust. En hij is 21 centimeter langer. Ik vermoed inderdaad dat de meesten dan toch kiezen voor de "gewone" Tiguan.
Ik kwam maandag voor het eerst in weken weer op de school van de kinderen (het is nu ook hier einde vakantie) en wat stond daar...........een Tiguan Allspace Higline Business R. Die vader heeft 'm net wat eerder. In het donkergrijs.:)
Kan dus dagelijks zien wat er komt.

Oef! Wachten op een nieuwe auto is vervelend, maar zó lang. Sterkte. En wat doet dat met fiscale prijs?

Tiguan in Rline pakket is erg gaaf. Als ik ooit toch aan de VAG verplichting moet voldoen kan het maar zo een Tiguan of Tarraco (zag vandaag de eerste in het wild) worden.
Onder collega’s rijden een stuk of zes Rline Tiguans.
Allspace nog niet gespot maar op Curaçao als leenauto gehad. Comfortkale uitvoering maar deed prima zijn ding (y)

Geduld is een schone zaak... maar ook vaak een lastige :(
Ik hoop met jou mee dat het wellicht net zo mag gaan als bij een collega die gewone Tiguan had besteld. Levertijd bij bestelling 6 tot 7 maanden. Feitelijke levertijd nog geen 3 maanden. Watskebeurt :confused: Geen idee, maar hij is wel blij.

ketelapper zei:
Ik hoop met jou mee dat het wellicht net zo mag gaan als bij een collega die gewone Tiguan had besteld. Levertijd bij bestelling 6 tot 7 maanden. Feitelijke levertijd nog geen 3 maanden. Watskebeurt :confused: Geen idee, maar hij is wel blij.

Had een collega hier met een Kodiaq 150TSI. Zou ook 6 tot 7 maanden duren (februari 2020), maar kreeg hem onverwachts een week of twee terug al.

adinsx zei:
ketelapper zei:

Had een collega hier met een Kodiaq 150TSI. Zou ook 6 tot 7 maanden duren (februari 2020), maar kreeg hem onverwachts een week of twee terug al.

Ik hoop dat jullie gelijk krijgen.
Heb nog geen goed VW (Tiguan) forum kunnen vinden, maar op het Skoda-forum ligt de levering van de vergelijkbare Kodiaq op 8-9 maanden.:(

Tot die tijd kom ik de wagen bijna dagelijks tegen bij de school van de kinderen. Andere kleur, maar geeft een indruk.
cxQDddC.jpg

Wel gek ja; voor veel merken en/of modellen is er een forum, behalve voor Volkswagens. Daar zijn er alleen twee fora waar nieuwe auto's niet heel erg welkom zijn en waar de focus meer op ouwe meuk en tuning ligt.

Ik ben al heel wat forums afgegaan, maar bij de gevonden VW-forums zit je in een regel of 5 bij topics waarvan de laatste reactie uit max 2018 is. Niet erg actief dus.
Laat staan dat je iets vindt over een 2019 Tiguan.

Skoda-forum geeft daarentegen bijvoorbeeld heel veel info. Dus voorlopig lees ik nog een beetje mee in het Kodiaq-forum.

Ik ben vooral op zoek naar info over MY20. Zit zo dadelijk in alle VW’s het nieuwe stuurwiel? Krijg je automatisch de nieuwste MIB (Discover Pro versie3) met draadloos Apple Carplay? Etc.
Dat soort vragen worden op fora meestal eerder beantwoord dan bij een dealer.
En natuurlijk de VCDS coderingen...........:cool:

Meestal weet ik de modeljaar wijzigingen ook wel, maar ik heb ze niet voorbij zien komen... Zal maandag nog ns zoeken.

Het minimale kilometrage is gehaald: 100.000km (oftewel gemiddeld in elk geval 25.000km per jaar).
Een stuk minder dan ik gewend was, maar ja, tegenwoordig kan alles "remote". En ik spreek tegenwoordig dagelijks meer Engels dan Nederlands. Alles gaat per Skype/WebEx etc.

1Rcp9ey.jpg

Voor de nieuwe nog geen update. Die staat dus nog steeds op 21-02-2020.:(

Wel ben ik al wat updates aan het verzamelen. Sowieso de diverse VCDS coderingen.
Maar ik heb ook al een pedalenset gechefd.
$_84.JPG

En er komen ook weer Sonniboys in.
Hoewel de achterramen al getint zijn, hebben voor mij de Sonniboys alleen al meerwaarde voor de achterruit. Te zien op deze foto van mijn vorige Touran.:rolleyes:
Bij glasbreuk komt het glas niet in het interieur, maar wordt naar buiten geworpen.
cJdpIg0.jpg

En al zitten de achterste twee iets verder van de achterruit dan bij de Touran, het zorgt wel voor een extra "bescherming" van de achterpassagiers.
Standaard-tint + Sonniboys zorgt voor een zwarte ruit, zoals ook te zien is bij de Touran, die dat ook al had.

Sinterklaas/Kerst staat bij Rembrandt in het teken van Tiguan gadgets........:cool:
Al zou het mooiste Kerst-cadeautje een vervroegde levering van de Tiguan zijn.

Rembrandt zei:
Ik ben al heel wat forums afgegaan, maar bij de gevonden VW-forums zit je in een regel of 5 bij topics waarvan de laatste reactie uit max 2018 is. Niet erg actief dus.
Laat staan dat je iets vindt over een 2019 Tiguan.

Skoda-forum geeft daarentegen bijvoorbeeld heel veel info. Dus voorlopig lees ik nog een beetje mee in het Kodiaq-forum.

Ik ben vooral op zoek naar info over MY20. Zit zo dadelijk in alle VW’s het nieuwe stuurwiel? Krijg je automatisch de nieuwste MIB (Discover Pro versie3) met draadloos Apple Carplay? Etc.
Dat soort vragen worden op fora meestal eerder beantwoord dan bij een dealer.
En natuurlijk de VCDS coderingen...........:cool:

kwam deze facebook groep tegen, https://www.facebook.com/groups/VWTiguan/

Terug
Bovenaan