Regenereerd een EGR klep in een dieselmotor?

Ralph 3949033

Net ingestapt
Hi,
Regenereert een EGR klep in een dieselmotor (1.2 TDI Bluemotion 75 PK) ?
Ik rij namelijk 70% op de snelweg en ik vroeg het me af.

Niet letterlijk (regeneratie is een woord wat gekoppeld is aan het roetfilter) maar als de auto vooral gebruikt wordt met langdurig goed warme motor en een goede belasting van de motor (genoeg, maar niet helemaal volgas) zoals op de snelweg dan zijn er heel weinig problemen met EGR.
De problemen met EGR komen voor door een combinatie van olie wat uit de carterventilatie komt en roet wat in de uitlaatgassen zit. En het kan versterkt worden door condens. Als de motor maar goed gebruikt wordt slaan de combinatie van olie en roet niet neer in het systeem en zijn er geen problemen. En als de motor langdurig goed warm is is er in het systeem geen condens te vinden.
De Polo 1.2 Bluemotion (ik her er 2 gehad in de lease) is wel veel gevoeliger hiervoor dan anderen auto's. Zeker sinds de dieselgate SW update (waarbij de EGR meer wordt gebruikt). Maar zolang je het maar goed gebruikt vermijd je de problemen. De aanslag van olie/roet/condens die er eventueel al was voordat je de auto goed ging gebruiken zal mogelijk langzaam afnemen. Als het systeem al haast verstopt is niet; dan rest alleen openmaken en schoonmaken.

Duidelijk verhaal van engineer waar ik het volgende op wil aanvullen:

Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat een dieselmotor al bijna twintig snelwegkilometers nodig heeft om goed warm te worden (Seat Leon 1.6 TDI). Er zit soms een olietemperatuur aanduiding op de boordcomputer, die geeft de werkelijke motortemperatuur aan en je zal zien dat die maar heel langzaam oploopt.

Terug
Bovenaan