Regelgeving inhalen op 50 km weg met fietsstroken aan weerzijde

A

Anoniem

Guest
In mijn woonomgeving zijn de 2 richting wegen ingericht met fietsstroken aan weerszijden. Deze bevatten een rode kleur, doorbroken witte streep en fiets logo. Volgens mij horen auto's niet over de fietsstrook te rijden als daar geen aanleiding toe is. Heel vaak rijden mensen toch zo veel mogelijk rechts en is inhalen mogelijk. Er staan geen inhaal verbod borden. Als een auto midden op de weg zou rijden en niet op de fiets strook, kan je niet inhalen. Geld er een inhaal verbod op dit soort wegen? Als je een auto inhaalt en deze wijkt opeens uit na links en botst tegen je op, wie is er dan verantwoordelijk?

Ik heb in heel mijn leven echt nog nooit een auto ingehaald ( of ook maar de intentie daarvoor gehad ) op dat soort wegen.
Misschien beantwoord dat je vraag een beetje?

"Fietssuggestiestrook
Dit zijn inderdaad stroken waar geen regelgeving voor bestaat. Ze suggereren slechts dat er mogelijk een fietser rijdt."

https://www.anwb.nl/experts/auto/101/rijden-op-weg-met-beiderzijds-fietsstroken

^^ de TS'er schrijft dat er een fietssymbool op het wegdek geschilderd is. Dan is het geen suggestiestrook meer maar een fietspad/strook bedoeld voor fietsers en bromfietsers.
Als automobilist mag je een dergelijke strook wél oversteken en /of berijden.. maar je mag er niet stil staan./ parkeren.

Op een fietssuggestiestrook mag dat wel, want feitelijk onderdeel van de rijbaan..

Als TS'er op de fiets een auto aldaar wenst in te halen.. dan rijdt het autoverkeer daar geen 50 km/h. Of TS'er is een snelfietser / speedpeddelaar?
Of autoverkeer houdt netjes in voor fietsers die voor hen rijden op de fietssuggestiestrook.. tezamen met tegemoetkomend verkeer is er dan geen passeermogelijkheid.. alhoewel er fietsers bestaan die dan vinden dat dat wél zo is..en inderdaad langzaamrijdend autoverkeer links gaat inhalen..of rechts.. als er daar een gaatje is.

In ieder geval.. indien een automobilist te kennen geeft linksaf te slaan en dus de knipperlicht uit het staan.. dan mogen andere bestuurders hem/haar niet links passeren..dat dient dan rechts te gebeuren, net zoals bij voorsorteren. ;)

@Durashift Volgens mij reed TS gewoon in een auto en niet op een fiets, althans dat lijkt mij gezien het verhaal.

Ik rij inderdaad een auto. In mijn omgeving rijden veel toeristen die 30km per uur rijd over lange stukken 50km per uur wegen, waar de benoemde fietsstroken ook lopen. Ik haal doorgaans in als ze consequent rechts rijden of na rechts bewegen na het zien van een knipperlicht. Niet als de auto's zelf mogelijk af slaan naar links. Het is wel een paar keer voorgekomen dat een weggebruiker mij dan klem probeert te rijden of heel weinig ruimte gunt. Ik ben benieuwd wie er in zo'n situatie in zijn recht staat bij een botsing. Ik maak gebruik van de standaard verkeersregels, knipperlicht, oogcontact, verkeersborden en inschatting.

Je mag inhalen, met de daarbij horende regels dat je al het overige verkeer, dus ook degene die je gaat inhalen, niet in gevaar brengt. (Het RVV is het dunste wetboekje). Dus als er schade zou ontstaan, zal jij, als inhalende partij, aan moeten tonen dat je foutloos hebt gehandeld.

Hier in de buurt pas weer een fietser doodgereden op precies zo'n weg. Ik snap werkelijk niet dat ze dergelijke constructies gebruiken.

Ik denk dat de constructie niet veel uit maakt. Een weg heeft een bepaalde breedte en of er nu lijnen / zones opstaan of niet. Zichtbaarheid en verkeersgedrag zijn meer bepalend.

Je plek op de weg is uiterst rechts, is daar een fietssuggestiestrook die afgescheiden is met een onderbroken streep dan behoor je dus gewoon met je auto over die suggestiestrook te rijden... kortom die fietssuggestiestrook is gewoon een deel van de rijbaan voor elk verkeer, de kleur van het asfalt of de aanwezigheid van een geschilderde fiets op het asfalt doet daar verder niet toe.
De suggestiestrook is pas een fietspad (dus verboden voor auto's) als deze wordt afgescheiden met een ononderbroken streep en is voorzien van een blauw bord met een fietsafbeelding.
Maar de versie met een ononderbroken streep zal je bijna nergens treffen, dan is het fietspad wel op een andere manier gescheiden van de rijbaan.

Tja, maar de naam suggestiestrook alleen al maakt duidelijk hoe onduidelijk het is. Dat soort verkeersgedrochten moet je gewoon niet willen.

Tsja, een naam is maar een naam... en die naam "fietssuggestiestrook" op zich is eigenlijk best wel duidelijk: het suggereert dat er een fietsstrook is, niet meer en niet minder.
Dat er in de praktijk dan toch weer weggebruikers zijn die dit als een fietspad gaan beoordelen zegt mij voornamelijk wat over de gebrekkige kennis van wegmarkeringen en verkeersregels van die betreffende weggebruikers, daar is een beetje theorie bijscholing dan blijkbaar nog wel een noodzaak.

Maar de praktijk heeft ook al lang bewezen dat zo'n fietssuggestiestrook wel heel goed werkt en dus absoluut geen gedrocht is:
- automobilisten zijn zich veel beter bewust van de mogelijke aanwezigheid van fietsers op de rijbaan
- fietsers worden veel minder gesneden of rakelings gepasseerd door automobilisten
- de weg lijkt optisch een stuk smaller waardoor men wat minder snel geneigd is om het gaspedaal (te) diep in te trappen

Wat dan wel weer minder is is dat die moderne auto's met ADAS in het midden willen blijven rijden. Die snappen die fietssuggestiestroken niet echt.

En daarmee zie je dan in de praktijk ook weer eens hoe dom die ADAS techniek nog is, het is en blijft slechts een geprogrammeerd hulpmiddeltje en is absoluut geen vervanger van het gezonde verstand van de bestuurder.

Volt zei:
Wat dan wel weer minder is is dat die moderne auto's met ADAS in het midden willen blijven rijden. Die snappen die fietssuggestiestroken niet echt.

Lijkt me sowieso een feature die je buiten de snelweg gewoon uit zet...

Arjee zei:
Volt zei:

Waarom zou je dat willen? Als ze het goed gedaan hebben werkt dat ook prima buiten de snelweg.

Blijkbaar werkt het dus toch nog niet zo prima buiten de snelweg, want hierboven wordt al aangegeven dat ADAS nog niet weet hoe die moet handelen bij een fietssuggestiestrook... hebben ze het toch niet goed gedaan.

EVV zei:
Arjee zei:
Volt zei:

Waarom zou je dat willen? Als ze het goed gedaan hebben werkt dat ook prima buiten de snelweg.

Waarom zou je het uberhaupt aan willen (of moeten) zetten?

Als je je rijbewijs hebt gehaald kun je toch binnen de lijntjes kleuren?
Of bij zo'n fietssuggestie strook iets over de lijntjes maar vrij blijven van "obstakels"

Total Loss zei:
Ik heb in heel mijn leven echt nog nooit een auto ingehaald ( of ook maar de intentie daarvoor gehad ) op dat soort wegen.
Misschien beantwoord dat je vraag een beetje?

En ik dus wel. Zie het antwoord van Bram. Ook bij mijn zo'n situatie waar de weg (heel) breed is wegens busstation, 50 km/u limiet, maar toeristen die 30km/u of langzamer rijden.

EVV zei:
Arjee zei:
Volt zei:

Nee. Buiten de snelweg heb je meer situaties waar je wel af en toe over lijnen heen wilt, kunt en moet. En een fatsoenlijke auto houdt daar automatisch rekening mee.

R Wolters zei:
EVV zei:
Arjee zei:
Volt zei:

Nee. Buiten de snelweg heb je meer situaties waar je wel af en toe over lijnen heen wilt, kunt en moet. En een fatsoenlijke auto houdt daar automatisch rekening mee.
Precies dat. Een fatsoenlijke implementatie staat dit gewoon toe. Als ik met mijn Insignia doelbewust een lijn over stuur kan dat ook prima. Ik rijd soms ook op wegen met fietssuggestiestroken, daar heeft mijn auto nog nooit een correctie proberen te doen, daar kan ik prima overheen sturen.

Ik ken ook wegen met een fietssuggestiestrook (ok, geen rood asfalt en fietssymbool, maar wel de onderbroken belijning op zo'n 70cm vanaf de rand), waar een separaat fietspad naast ligt.
Zo'n suggestiestrook is gevaarlijk en vergroot de kans op een frontale aanrijding. Laat dat vreemde gegeven nu juist de reden zijn om deze belijning toe te passen, want de gevaarzetting is groter dus verwacht men dat er langzamer gereden wordt o_O

Janneman zei:
Hier in de buurt pas weer een fietser doodgereden op precies zo'n weg. Ik snap werkelijk niet dat ze dergelijke constructies gebruiken.
Tja het is maar hoe je 'm aanvliegt. Wellicht verschilt het per regio, maar hier in Twente zie je dat soort stroken vooral op 60 km/u wegen buiten de bebouwde kom en waar uitritten van woningen/boerderijen direct op uitkomen, die voorheen nog 80 km/u waren (maar waar fietsers toen ook nog gewoon welkom waren). Ik vind het best een prima oplossing, zolang je er maar op de juiste manier mee omgaat (en dat geldt zowel voor de automobilist als de fietser, weet dat je elkaar tegen kan komen).

EVV zei:
Arjee zei:
Volt zei:

Bij nieuwe auto´s staat de Lane Assist standaard aan. Je kan het uitzetten maar bij de eerstvolgende start staat het vrolijk weer aan.

Op wegen met suggestiestroken voor fietsers heel vervelend, tenzij je in het midden gaat rijden.
Dan wel heel goed oppassen als je dan even rechts wilt houden voor tegenligger, voor je het weet stuurt de Lane Assist je terug.

Terug
Bovenaan