Reële inruilwaarde

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Beste allemaal,

Ik ben wat aan het rondkijken naar een andere auto. Geen haast, ook wel omdat het kan, kilometerstand blijft natuurlijk ook oplopen en we hebben als Nederlanders altijd wat te klagen :p
Mijn vriendin benoemde laatst na een trip naar Tsjechië dat ze wat meer vermogen wel fijn zou vinden. Iets meer kracht om in te halen op de snelweg en wat makkelijker rijden in de bergen. Dat laatste heb ik wat minder moeite mee. Ik vind dat het aardig gaat met de 1.0 3-cilinder, maar eerlijk is eerlijk, de Mondeo met 1.6 4-cilinder deed dat wel fijner.
Nu bevalt de Focus verder goed, al zou het wat stiller en comfortabeler mogen qua geluid en hobbels. Nogmaals, altijd wat te zeuren en tja, je blijft toch kijken...

Maar goed, ik heb dus bij een aantal garages gevraagd naar de inruilwaarde. De Focus heeft nu 183k op de teller en is van 2020. Hij is rijk uitgerust en heeft onder mijn bewind nog een mooie extra set lmv met zomerbanden gekregen zodat we wisselen op velg. Daarnaast is er een afneembare trekhaak geplaatst door de dealer en hebben we originele dakdragers. Enige dat er niet opzit is een panoramadak en een elektrische achterklep.

De inruilwaarde valt mij tegen, tot nu toe is er tussen de €6500 en €8500 geboden. De ANWB komt met €9650 en ik vemoed dat dit zonder de door ons aangeschafte extra's is. Dus ik zat zelf eerder aan €10.000 te denken...

Ik ben benieuwd, wat vinden jullie van de inruilwaarde? Overigens ben ik aan het kijken naar een Talisman, vind ik erg mooie auto's. Een Mondeo vind ik ook mooi, zou dan een 1.5 zijn. Die worden echter amper aangeboden, ik wil geen wit/grijs/zwart en dan houdt het snel op. Ook wil geen hybride 2.0, die verliest teveel kofferbakruimte!

Inruilwaarde heeft ook te maken met wat je terugkoopt, is dat bv een populaire auto die ze toch wel snel verkopen of is het een auto die er al enige tijd staat? Is dat een auto waar ze flinke marge op hebben of eentje waar ze best veel voor betaald hebben?
Wat wel speelt is dat als je wat anders wilt je toch redelijk snel zaken moet gaan doen, je nadert de 2 ton nl. en er zijn gewoon veel minder kopers voor auto's met zo'n km-stand, hoe goed de auto verder ook is.
Ik zou zeggen: bedenk serieus wat je dan zou willen kopen en kijk gewoon heel vaak of zoiets ergens te koop staat. Maak alvast goede foto's en bedenk een goede verkooptekst; en zet 'm online op de paar sites waar dat gratis kan (ik deed het bv op Autotrack, weet niet of het daar nog steeds gratis is). Dan kan je vanzelf zien of er interesse is, en hoe serieus die is ("laagste prijs" vragers meteen blokkeren helpt al veel). Kost je niets behalve wat moeite maar als er iemand 'm wil kopen heb je je huiswerk al gedaan. En tegelijkertijd kan je ook zelf tegen een aanbod aanlopen van een garage waar je wel zaken mee kan doen.

Op gaspedaal is de duurste 11k bij een auto bedrijf. Die moeten er ook aan verdienen dus ik den dat 8k reëel is. Die 1.0 heeft wel een niet te beste reputatie (wetbelt), dat zal ook meespelen.

de gemiddelde koper die een auto met dergelijke km stand koopt kijkt niet meer naar die mooie velgen, heb je de oude nog? Dan kun je de nieuwe misschien nog verkopen.

een talisman is volgens mij ook niet de meest gezochte auto, dus dan valt er vast nog wel wat te onderhandelen, een focus raken ze wel weer sneller kwijt.

anders particulier verkopen? En dan nog een beetje korting op een talisman?

Met een korte snelle zoekopdracht op autoscout kom ik twee exemplaren tegen die naar mijn idee heel dicht op de jouwe zitten. Nml. deze en deze. Beiden te koop voor ~12k bij een handelaar. Reken 20-25% marge voor de handelaren dan kom ik op een inruil van grofweg 9000-9600 eur. Zoals hierboven al gezegd de dakdragers en velgen geven op een inruil weinig meerwaarde, deze kan je beter zelf houden en los verkopen als je daar de moeite voor wil doen. Anders wat dat betreft je verlies nemen.
Ik denk dat de geboden 8500 eur zo gek nog niet is, met een beetje onderhandelen, wanneer er op de prijs niet veel rek meer lijkt te zitten evt. een setje banden of een onderhoudsbeurtje of iets.

Verder niet laten leiden door emoties geen druk voelen om ‘nu beslissen’. Neem rustig je tijd en laat alles bezinken, kijk nog wat rond, je hebt geen haast geef je aan. Voorkom je dat je een overhaaste beslissing neemt. Maar dat komt wel goed denk ik. ;)

Om je misschien nog wat gerust te stellen en het niet te laten lijken alsof ik aan de kant van de handelaren sta. Ik denk wel dat je die geboden 8500 eur als bodem mag aanhouden en met meer tijd en moeite kan je vast nog ergens wat meer krijgen. Een bod van 6500 eur zoals je noemt hoef je wat mij betreft niet serieus te nemen.

Laatst bewerkt:
de gemiddelde koper die een auto met dergelijke km stand koopt kijkt niet meer naar die mooie velgen, heb je de oude nog? Dan kun je de nieuwe misschien nog verkopen.

een talisman is volgens mij ook niet de meest gezochte auto, dus dan valt er vast nog wel wat te onderhandelen, een focus raken ze wel weer sneller kwijt.

anders particulier verkopen? En dan nog een beetje korting op een talisman?
Ik gebruik beide sets, de één voor zomer en de ander voor de winter.

Verder is de Talisman niet heel gewild inderdaad. Ik had twee opties bekeken, maar die zijn ook wel scherp geprijsd. Dus wellicht is het dan ook een scherpe (lage) inruil.

Particulier verkopen heb ik destijds met de Mondeo gedaan. Leverde wel iets meer op, maar duurde lang. Focus gaat wellicht sneller. Heb daar wel over nagedacht, inruil is wel prettiger qua gemak.

"vervelende" km-stand bij inruilen bij een garagebedrijf. Denk dat er weinig mensen op zoek zijn naar een 2DH met 180K+ km, dus 10K vragen lijkt me erg optimistisch.

Met een korte snelle zoekopdracht op autoscout kom ik twee exemplaren tegen die naar mijn idee heel dicht op de jouwe zitten. Nml. deze en deze. Beiden te koop voor ~12k bij een handelaar.
Beide (zeker de eerste) hebben niet alle opties die ik heb. Zo heb ik ook AGR stoelen en volledig LED. Maar wel redelijk vergelijkbaar denk ik inderdaad.
Reken 20-25% marge voor de handelaren dan kom ik op een inruil van grofweg 9000-9600 eur. Zoals hierboven al gezegd de dakdragers en velgen geven op een inruil weinig meerwaarde, deze kan je beter zelf houden en los verkopen als je daar de moeite voor wil doen. Anders wat dat betreft je verlies nemen.
Goede tip, ook van de rest, dankjewel
Ik denk dat de geboden 8500 eur zo gek nog niet is, met een beetje onderhandelen, wanneer er op de prijs niet veel rek meer lijkt te zitten evt. een setje banden of een onderhoudsbeurtje of iets.
Ik krijg nu beurt met olie en filter, maar stelt weinig voor, niet? En 3 maanden garantie, vind ik mager. Geen bovag.
Verder niet laten leiden door emoties geen druk voelen om ‘nu beslissen’. Neem rustig je tijd en laat alles bezinken, kijk nog wat rond, je hebt geen haast geef je aan. Voorkom je dat je een overhaaste beslissing neemt. Maar dat komt wel goed denk ik. ;)
Jup, doe mijn best. Maar als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb... zelfs mijn vriendin praat mee, dat zegt al heel wat haha

Particulier verkopen heb ik destijds met de Mondeo gedaan. Leverde wel iets meer op, maar duurde lang. Focus gaat wellicht sneller. Heb daar wel over nagedacht, inruil is wel prettiger qua gemak.
Je kan hem er altijd opzetten terwijl je aan het rondkijken bent voor de nieuwe auto natuurlijk. Vind je de nieuwe auto eerder en kom je er uit qua onderhandelingen dan ruil je m in en verwijder je je advertentie. Of misschien krijg je morgen al een bod op je advertentie waar je heel blij van wordt en reken je bij de dealer gewoon cash af. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Klopt. Maar dan is de kogel ook door de kerk, ik kan natuurlijk niet aanbieden en vervolgens niet verkopen. Tenzij de prijs niks wordt. Wat zouden jullie particulier (durven) vragen? Ik merk wel dat ik steeds kieskeuriger word qua auto, alleen qua budget wil ik wellicht te zuinig zijn... zo wordt de facelift van de 1.5 Mondeo wagon amper aangeboden onder de 25k...

De inruilwaarde valt mij tegen, tot nu toe is er tussen de €6500 en €8500 geboden. De ANWB komt met €9650 en ik vemoed dat dit zonder de door ons aangeschafte extra's is. Dus ik zat zelf eerder aan €10.000 te denken...
Particulier zou 10.000 wel moeten lukken lijkt me...
Er zijn genoeg mensen die niet zo schrikken van 183k op de teller als er aantoonbaar onderhoud is gepleegd en de auto er netjes bij staat. Als particulier zijn zaken als mooie velgen, afneembare trekhaak en dakdragers wel echte pluspunten.

Particulier zou 10.000 wel moeten lukken lijkt me...
Er zijn genoeg mensen die niet zo schrikken van 183k op de teller als er aantoonbaar onderhoud is gepleegd en de auto er netjes bij staat. Als particulier zijn zaken als mooie velgen, afneembare trekhaak en dakdragers wel echte pluspunten.
Hij is in februari nog voor onderhoud geweest (bij 177k) en is altijd dealer onderhouden. Wel wat lichte krasjes en een heel klein deukje (had hij al), maar dat is eventueel voor weinig te herstellen. Zou ik ook zelf kunnen laten uitvoeren voor de verkoop. APK is tot begin 2026. Dus dat zit wel snor. En ik vermoed dat je de Ford assistance ook kan meenemen bij de verkoop, maar dat is zo uitgezocht.

Klopt. Maar dan is de kogel ook door de kerk, ik kan natuurlijk niet aanbieden en vervolgens niet verkopen. Tenzij de prijs niks wordt. Wat zouden jullie particulier (durven) vragen? Ik merk wel dat ik steeds kieskeuriger word qua auto, alleen qua budget wil ik wellicht te zuinig zijn... zo wordt de facelift van de 1.5 Mondeo wagon amper aangeboden onder de 25k...
Ik zou ~10% onder de handelaar gaan zitten, 10.800-11.000 en kijken wat er op af komt. Dat is wellicht wat hoog geprijsd maar dat geeft je wat meer rust dat hij niet meteen weg moet en als iemand het wel wil geven heb je een hele mooie prijs? Grote mits is natuurlijk dat dat een bedrag moet zijn waarvan jij zegt 'daarvoor mag hij meteen weg, dan neem ik het risico wel dat ik meteen op zoek moet naar een vervanger'.

Als je er niet om verlegen zit dat hij nodig weg moet zou ik daar echt gebruik van maken. Als je het overhaast omdat je zo graag wat anders wil dan krijg je ook nooit de beste aanbieding. En dat mag, maar dan moet je je verlies gewoon nemen. Maar dat is mijn visie.

Draait toch om wat je uiteindelijk bij moet betalen op een talisman?
En dit telt uiteraard ook mee. Als handelaar A een geschikte vervanger aanbied voor 17k en een inruil voorstelt thv 9k en handelaar B eenzelfde geschikte vervanger aanbied voor 15k maar een inruil voorstelt van 8k dan kan optie B interessanter zijn. Maar dat spreekt voor zich denk ik.

Een Focus is nooit echt duur geweest tweedehands, een vergelijkbare Golf kost echt een klap meer.
Ik denk dat vooral de kilometerstand 'm nekt. Verkoopprijs zou ik net iets boven de 10 verwachten, dan zit inruil rond de 9. Dus de biedingen zijn wel erg laag.

Een Focus is nooit echt duur geweest tweedehands, een vergelijkbare Golf kost echt een klap meer.
Ik denk dat vooral de kilometerstand 'm nekt. Verkoopprijs zou ik net iets boven de 10 verwachten, dan zit inruil rond de 9. Dus de biedingen zijn wel erg laag.
Schrik wel een beetje van de afschrijving. Twee jaar geleden voor €15k met 133k km gekocht. En dat was ook een scherpe prijs destijds.

Schrik wel een beetje van de afschrijving. Twee jaar geleden voor €15k met 133k km gekocht. En dat was ook een scherpe prijs destijds.
3K per jaar afschrijving voor een auto gemiddeld is normaal. Zoals eeder aangegeven, gaat altijd om wat je bij moet betalen voor een andere wagen. Reken 8-9K inruil en je zit altijd goed. Meer is natuurlijk meegenomen of een scherpe onderhandeling. ANWB of andere site's is makkelijk praten, papier is geduldig.

Denk je € 1000,- marge voor een bedrijf? Lijkt me laag toch? Voorraad risico, puntjes op de "i" zetten, evt garantie nog. Dat haal je niet uit die marge lijkt me. Een koper die particulier koopt, dus met enig risico en geen garantie zal stuk minder betalen dan bij een bedrijf/handelaar. Dus 9k particulier zou ik denken. Als ie al niet ergens er een met minder kms vindt.

Inruilwaardes vallen eigenlijk bijna altijd tegen, kan geen kwaad om hem gewoon zelf te proberen te verkopen. Vaak krijg je er dan toch net wat meer voor. Neem je de Talisman vanwege de ruimte? Heb je er al in proefgereden?

Op mijn vorige auto was het idd zowat 3K per jaar afschrijving, maar ik reed er niet graag mee. Is verkocht voor 3.000 € meer dan de inruil die ik kreeg… en was direct weg. Dus 1.000€ marge lijkt me weinig realistisch inderdaad.

Inruilwaardes vallen eigenlijk bijna altijd tegen, kan geen kwaad om hem gewoon zelf te proberen te verkopen. Vaak krijg je er dan toch net wat meer voor. Neem je de Talisman vanwege de ruimte? Heb je er al in proefgereden?
Nee, niet vanwege de ruimte. Hooguit op de achterbank, maar daarvoor is deze "nieuwe" Focus al ruim genoeg. Ook de kofferbak is echt ruim genoeg.
Het vermogen valt wat tegen bij lange ritten en vooral in het buitenland. We gaan toch meerdere keren per jaar richting de Alpen en Tsjechië, dan zou iets meer prettig zijn.
Heb ook wel overwogen om te tunen, maar weet niet nog steeds niet of ik dat verstandig vind. En of dat echt helpt.
De Talisman is vooral een goede optie vanwege de sterkere motor en ik vermoed wat meer rust aan boord. Meer geschikt als cruiser, waar we de auto nu vooral voor gebruiken. De ZOE is als tweede auto ideaal voor korte ritten.

Nog niet proefgereden, garages liggen hier eind vandaan dus ik wil eerst even zien of ze een redelijke inruil hebben.

Maar als iemand nog een goed idee heeft, denk gerust mee! Voordeel van de Talisman is ook stoel- en stuurverwarming, waarvan met name de eerste een must is voor mij. Mijn handen zijn standaard bevroren in de winter, slechte doorbloeding.

@Magnifieke malloot ik heb eens een aantal jaren geleden een Talisman als huurauto gehad en zon 500 km mee gereden. Persoonlijk ben ik er geen fan van, geen gevoel in het stuur etc. komende uit een Ford (in principe fijne stuurmansautos) ben ik benieuwd wat jij er van vindt. Vandaar de vraag!

Jongen hier in de straat heeft er een, kan eens vragen of ik een stukje mag rijden voor een eerste indruk.

Ben vooral benieuwd naar de automaat. En wat beleving betreft, omdat we vooral lange ritten doen vind ik het goede sturen van Ford iets minder belangrijk. Maar mag geen gevoelloze wagen zijn, dan houdt het ook op inderdaad. Liefst heb ik een Mondeo van net voor de hybride met de 1.5, denk dat die ook prettig rijdt. Over de 1.5 in de Focus lees ik teveel problemen, anders is dat ook nog een optie. Of gewoon minder zeuren en deze nog jaren rijden natuurlijk!

Koerslijsten willen niet zoveel zeggen bij de inruilwaarde is mijn ervaring, over het algemeen kijken garages vooral naar de bedragen van vergelijkbare auto's die er te koop staan.
Reken daarbij BTW dat bedrijven moeten afdragen bij doorverkoop en een leuk centje winst en je krijgt al snel heel weinig centjes terug voor je auto.
Ook kan het zijn dat de km-stand te hoog is voor de garage en ze hem door moeten verkopen aan een handelaar, dan krijg je nòg minder terug voor je auto.
Helaas de afgelopen jaren al veel te veel met dit bijltje gehakt en 'frikandellen' gekocht als auto dus ik kan er wel een woordje over zeggen.

Al eens geprobeerd bij wijkopenautos.nl of ikwilvanmijnautoaf.nl?
Heb daar vrijblijvend mijn 2017 Ibiza 1.0 115PK FR Business Intense, nagenoeg full options, met 135.000km in januari aangeboden en was eigenlijk juist positief verrast door wat ze er nog voor boden (± 9.600 euro).

Nu zijn een Ibiza en een Focus als appels en peren, maar je kan het er ook altijd eens proberen.
Denk wel dat als ik hier zo meelees, je ook weer niet moet verwachten dat zij heel veel meer gaan bieden dan wat je nu al hebt gezien. Maar wie weet. En het kost je niet heel veel moeite, is laagdrempelig. En bevalt het je niet, ga je gewoon niet op hun bod in.

Laatst bewerkt:
Al eens geprobeerd bij wijkopenautos.nl of ikwilvanmijnautoaf.nl?
Heb daar vrijblijvend mijn 2017 Ibiza 1.0 115PK FR Business Intense, nagenoeg full options, met 135.000km in januari aangeboden en was eigenlijk juist positief verrast door wat ze er nog voor boden (± 9.600 euro).

Nu zijn een Ibiza en een Focus als appels en peren, maar je kan het er ook altijd eens proberen.
Denk wel dat als ik hier zo meelees, je ook weer niet moet verwachten dat zij heel veel meer gaan bieden dan wat je nu al hebt gezien. Maar wie weet. En het kost je niet heel veel moeite, is laagdrempelig. En bevalt het je niet, ga je gewoon niet op hun bod in.
Daar heb ik juist geen goede ervaringen mee. Destijds boden ze rond de 5000 voor mijn Mondeo, die ik zelf voor 7250 heb verkocht. Ik denk dus niet dat ze meer bieden voor de Focus dan wat ik aan inruil kan krijgen. Zelf verkopen lijkt mij dan een betere optie in plaats van zo'n site.

Daar heb ik juist geen goede ervaringen mee. Destijds boden ze rond de 5000 voor mijn Mondeo, die ik zelf voor 7250 heb verkocht. Ik denk dus niet dat ze meer bieden voor de Focus dan wat ik aan inruil kan krijgen. Zelf verkopen lijkt mij dan een betere optie in plaats van zo'n site.
Het is alleen de moeite doen om hem aan te bieden. Laagdrempeliger kan het niet. Valt het tegen, doe je het niet. Valt het mee, doe je het wel. 5 a 10 jaar terug heb ik ook weleens daar een auto aangeboden en toen viel het inderdaad lelijk tegen. Daarom was ik begin dit jaar des te meer verrast wat ze voor m'n Ibiza boden. Maar als je dit te veel moeite vind of niet wil doen, omdat ze je 1x eerder een slecht bod hebben gedaan, dan lekker laten lopen.

Het is alleen de moeite doen om hem aan te bieden. Laagdrempeliger kan het niet. Valt het tegen, doe je het niet. Valt het mee, doe je het wel. 5 a 10 jaar terug heb ik ook weleens daar een auto aangeboden en toen viel het inderdaad lelijk tegen. Daarom was ik begin dit jaar des te meer verrast wat ze voor m'n Ibiza boden. Maar als je dit te veel moeite vind of niet wil doen, omdat ze je 1x eerder een slecht bod hebben gedaan, dan lekker laten lopen.
Het is zeker niet veel moeite dat is zeker waar. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ze meer bieden dan die 8500 die ik nu heb. Aan de andere kant, proberen kan altijd.

Punt is dat je dan eerst lekker gemaakt wordt met een ogenschijnlijk goede prijs, maar dat is slechts een indicatie, ga je vervolgens langs dan leggen ze 2 ton zout op iedere slak en is het uiteindelijke bod een afknapper, waarbij ze hopen dat je dan toch maar ja zegt....
Het punt is trouwens: ze bieden helemaal niet zelf.
Het is een doorgeefluik: het zijn de aangesloten handelaren die mogen bieden. Die zijn eerst lekker gemaakt met teksten als "mensen moeten van hun auto af, dus u heeft de mogelijkheid om extra goedkoop aan auto's te komen".
Resultaat: bedrijven als wijkopenautos/ikwilvanmijnautoaf maken kosten (TV/radio-reclames, personeel, locaties) en willen winst maken; en de handelaren willen winst maken. En dat allemaal op jouw auto. Dus als je 2 seconden nadenkt weet je dan dus al dat dat nooit een goede prijs op kan leveren....

Even shoppen,dat heb ik ook gedaan in het westen van het land kreeg van mijn Ford cmax 2019 bedrag van 9.000 euro,Toen ben ik naar de richting het oosten en ik kreeg al gezien bij de dealer daar 10.200. en uit eindelijk heb ik er 10.750 euro gekregen van mijn Cmax met 121dkm.

Even shoppen,dat heb ik ook gedaan in het westen van het land kreeg van mijn Ford cmax 2019 bedrag van 9.000 euro,Toen ben ik naar de richting het oosten en ik kreeg al gezien bij de dealer daar 10.200. en uit eindelijk heb ik er 10.750 euro gekregen van mijn Cmax met 121dkm.
Ja verschil is er altijd, ik heb tot nu toe twee voorstellen en dat was 6500 en 8500 dus groot verschil.

Zelf verkopen levert meestal het meeste op. Zonder inruil kan je dan ook nog eens een korting bedingen.
Zeker, daartegenover staat dat inruilen een stuk makkelijker is. Heb eerder auto's zelf verkocht, toch een hoop pipo's ertussen en dan kost het best wat tijd.

Heb nog niet een in mijn ogen ideale Talisman gevonden dus kijk nog even rustig verder. Heb laatst ook nog een paar uur met carbase naar alternatieven gekeken, maar valt veel af met mijn strenge blik... misschien dus toch maar "doorsparen" en ondertussen de Focus echt "op"rijden.

Bwa de kleur, zou ik mijn keuze niet snel van laten afhangen. Mijn 2 auto’s zijn zwart en zilver metallic (al heeft dat “duurdere” namen). Ik heb ze gezocht op uitvoering en uitrusting, en zeker voor het SUVje was dat lijstje vrij lang te noemen.
Zelf zou ik nooit zwart of zilver kiezen bij nieuw kopen, maar als je 2DH voor een model gaat waarvan er niet zoveel zijn zoals bvb genre Talisman, moet je al eens hier en daar concessies doen. En eens je hem hebt zal je nooit anders zien dat de eigenlijk gewenste kleur opeens opduikt bij de zoekertjes ;)

Ik heb een zwarte auto gehad, twee keer (zilver)grijs en nu een witte (de Zoë).
Wit vind ik een ramp met wassen, grijs vooral saai en dat geldt ook wel voor zwart. Worden wel blauwe Talismans aangeboden, soms een bruine of zelfs een diep paarse.

Dus ik ga toch echt voor kleur, hoe lastig dat de zoektocht ook maakt omdat er veel zwart zijn.

Keuze voor een Talisman staat overigens niet vast...
Heb je al eens gevraagd aan ChatGPT. Je staat verstelt van de kennis die AI reeds bezit.
Dus dit eens proberen, leuk voorstel!

Heeft zeker niet mijn voorkeur, geen ervaring met importeren. Laatst wel gekeken voor een Mondeo bij DasImport, maar geen goede opties.

Budget zonder inruil had ik zelf 15-20k in gedachte, maar beetje meer kan wel als bijvoorbeeld de kilometerstand laag is of de opties perfect.

Terug
Bovenaan