Rdw onthult nieuw kenteken.

Blauwe platen zijn alleen toegestaan op auto's met een eerste toelating voor 1-1-1978, en dan ook nog alleen als er een historisch (AM-00-00 of 00-YB-00) of origineel Nederlands kenteken uit die tijd op zit.

edit: oh ja, een oldtimerkenteken is dus alleen mogelijk bij auto's van voor bovengenoemde datum.

maar deze blauwe platen zijn gewoon te bestellen.
Ik heb ook zo'n soort kenteken op mijn dwergauto. Ga toch niet met gele platen rond rijden! (maar heb ze wel altijd erbij voor het geval dat...)

DSC03554.jpg

Carfanatic zei:
https://fotos.marktplaats.nl/kopen/a/fa/QK4FqgqxaQayghoI8D9rmA==.jpg

(y)

Bij dergelijke oude auto's vind dat men maar het door de vingers moet zien.
Schitterend.

mhwa.gif

https://www.telegraaf.nl/binnenland/8093229/__RDW_de_weg_kwijt_met_NSB__.html?sn=binnenland

Volkswagens, dat lijkt me geen toeval!
En ik vond KDF op een VW al leuk!

RDW de weg kwijt met NSB

ALMERE - Door een blunder heeft de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gisteren een kleine honderd kentekens uitgegeven met de letters NSB in het midden. De nummerplaten werden toegewezen aan dealers die het Duitse automerk Volkswagen verkopen.

"Wij kregen gistermorgen twee kentekens toegewezen voor twee Volkswagens die we net verkocht hadden en die we deze week aan onze klanten zouden uitgeven. Ik was zeer verrast te zien dat de letters NSB erop stonden. Toen ik onze kopers daarvan op de hoogte bracht waren ze ook zeer geschokt", zegt verkoopleider Daniël Bakker van de Avenu Groep in Almere.

"Onze klanten weigerden zeer begrijpelijk met een dergelijke nummerplaat rond te rijden en verzochten ons hier iets aan te doen. Terecht natuurlijk en we zijn direct aan de slag gegaan om dit te veranderen. En naar ik begrijp met succes, omdat men bij RDW een fout heeft gemaakt."

"Dit had nooit mogen gebeuren. Er is een aantal lettercombinaties die absoluut niet uitgegeven mogen worden en NSB is daar een van", zegt woordvoerder Hans van Geenhuizen van RDW schuldbewust.

"Onderzoek wees al snel uit dat een verbod op deze combinatie niet in het computersysteem was ingevoerd, waardoor dit weekeinde toch een kleine honderd kentekens met NSB zijn uitgegeven. Een blunder die we direct hebben hersteld."

Geelhoed zei:
mhwa.gif

https://www.telegraaf.nl/binnenland/8093229/__RDW_de_weg_kwijt_met_NSB__.html?sn=binnenland

Volkswagens, dat lijkt me geen toeval!
En ik vond KDF op een VW al leuk!

En dit is nog leuker natuurlijk.....

Kennis van me heeft laatst NRD in z'n kenteken gekregen.
was wel wat voor jou geweest, Geelhoed... :D:p

Wat ik me afvraag.

Hoe gaat de telling met de nieuwe kentekens?
Gaat eerst het eerste cijfercombi omhoog, dan de letters en dan het laatste cijfer?

Dus:
00-NRB-1
01-NRB-1
02-NRB-1

Ik doe al tijden met m'n vriend het 'Spel' spot het nieuwste kenteken :)
Waarbij we het kenteken + kleur en automodel doorgeven per sms (zonder vals te spelen via rdw.nl:T)

Ik kwam laats 28-NRB-2 tegen, maar had me vergist in 28-NRB-1 welke niet bekend was.

Hahahaha! Ik vul voor de gein bij de RDW (of hier rechtsboven) 01-NSB-1 in. En jawel een Polo!

Gaat eerst het eerste cijfercombi omhoog, dan de letters en dan het laatste cijfer?
Nee, natuurlijk niet, de letters laatst, eerst de eerste cijfers en dan het laatste cijfer.

Yep foutje bedankt. Vanochtend op de radio: zo'n 100 NSB kentekens uitgegeven voor VW. Lekker hoor, die IT afdeling daar bij de RDW. Je zou toch werkelijk zeggen dat ze daar wel een lijst in de telling geprogrammeerd hebben met de onwenselijke 3 letterige afkortingen?

Zoals ook al gezegd op de voorpagina van Autoweek:

Ik vond de uitgegeven GFT en KGB kentekencombinaties al verbazingwekkend, maar dit slaat alles :LOL:

Pff, de meest aanstootgevende combinatie waaruit (dat kan ik me althans voorstellen) een lijst gekomen is met onwenselijke combinaties wordt toch in de platen gedrukt. Het lijkt hier wel een bananenrepubliek. :(

§anitarium zei:
Het lijkt hier wel een bananenrepubliek. :(
Ja nou!

Een heel erg stomme fout, die bovendien met flink veel schaamrood op de kaken zo snel mogelijk wordt rechtgezet. Ik weet niet, maar dat vind ik nou niet echt "bananenrepubliek"- waardig. Daar zou de topambtenaar die verantwoordelijk is voor deze fout gewoon een minister omkopen, die vervolgens zou verklaren dat het na 60 jaar wel eens tijd is om het verleden een nieuwe kans te geven.

Gerwin: zei:
Zoals ook al gezegd op de voorpagina van Autoweek:

Ik vond de uitgegeven GFT en KGB kentekencombinaties al verbazingwekkend, maar dit slaat alles :LOL:
KGB zou ik geld voor overhebben! :)

carlover zei:
KGB zou ik geld voor overhebben! :)

Ik meen dat ik die op de Audi heb zien zitten. Bereid je dus maar vast voor op een tweedehands Audi. Als er 1 van is, zijn er meerderen van.

§anitarium zei:
Pff, de meest aanstootgevende combinatie waaruit (dat kan ik me althans voorstellen) een lijst gekomen is met onwenselijke combinaties wordt toch in de platen gedrukt. Het lijkt hier wel een bananenrepubliek. :(

Wat een hoop heisa voor niks ...
Heeft Wilders toevallig net geen nieuwe Touareg of Phaeton nodig ...
Jongens,
waar maakt men zich hier druk over ...
Kenteken x-NSB-xx? So what...

Mario Been was ook niet al te blij toen ie onlangs z'n nieuwe auto kreeg: 10-PSV-0.

Geelhoed zei:
Nee, natuurlijk niet, de letters laatst, eerst de eerste cijfers en dan het laatste cijfer.

Als kentekenfetisjist wil er nog aan toevoegen:
Het laatste cijfer is het honderttal, maar is nooit een 0.
De eerste 99 kentekens van elke lettercombinatie worden dus nooit uitgegeven: 00-ABC-0 t/m 99-ABC-0.
Het begint dus bij 00-ABC-1, daarna 01-ABC-1.

(En ABC bestaat uiteraard ook niet, dit even als voorbeeld).

In de volgende reeks zal het er m.i. logischer uit zien: 1-ABC-00 gevolgd door 1-ABC-01.

British Racing Green zei:
waar maakt men zich hier druk over ...

Over het feit dat de RDW iets zegt te doen (hebben ze zelf naar buiten gebracht!) en het dan vergeten. Over langs elkaar werken gesproken...

Geelhoed zei:
Gazpacho zei:
Het laatste cijfer is het honderttal, maar is nooit een 0.
Ja dat snap ik dus niet, waarom zou je 10% van je combinaties zomaar weggooien?

Misschien omdat het cijfer 0 aangezien kan worden voor de letter O?
In de voorgaande drie kentekenseries (sidecode 4, 5 en 6) werd de combinatie 00 niet uitgegeven vanwege deze reden, maar nu juist weer wel.
En dat terwijl nu de enkele 0 geschrapt wordt. (is m'n verhaal nog te volgen o_O)

Min of meer hetzelfde verhaal met de K en de Y, soms wel en soms niet.
En zo kan ik nog wel even doorgaan met de dwalingen van de kentekens van de RDW....

Geelhoed zei:
Hahahaha! Ik vul voor de gein bij de RDW (of hier rechtsboven) 01-NSB-1 in. En jawel een Polo!

Naar mijn idee staat deze manier van volgorde op een helling.
Ze zijn volgens het RDW nu bij NST kentekens, maar ik kwam gister 100% zeker (heb 10x gekeken) een NSZ kenteken tegen op een Mini Cooper.

Dat zou toch niet moeten kunnen?

adinsx zei:
Ze zijn volgens het RDW nu bij NST kentekens, maar ik kwam gister 100% zeker (heb 10x gekeken) een NSZ kenteken tegen op een Mini Cooper.

Het kenteken dat nu op de site van de rdw staat, staat er al 4 dagen, jouw waarneming kan dus best kloppen.

Hm. zou kunnen, maar ik had het idee dat ze toch aardig op schema liepen.
Daarnaast, tussen 01-NST-1 en 01-NSZ-1 zitten toch aardig wat auto's...

Afgaande op cijfers voor letters heb je in de NST alleen al 9*100 combinaties.
NSV, NSX, en dan NSZ toch?

Dus 900+900+900. Zou de rdw dan grofweg 2700 achterliggen?

Meer dan duizend auto's per (kalender)dag, dat zou kunnen ja.

Ik kijk bij het laatste kenteken, Nederland is in ieder geval een '86-er MB 300 E rijker.(y)

Een dealer kan een kenteken aanvragen (vaak omdat er dan een extra bonus op rust) en pas 3 maanden later tenaamstellen waardoor hij zichtbaar wordt bij het RDW.

Vanmorgen een groenige 308. 02-NSZ-2

Lijkt me inderdaad dat ze achterlopen. Overigens, als ik een nieuwe auto zou kopen en af laat leveren in 2011. Daar krijg je een 'oud' kenteken op dat theoretisch 3 maanden eerder is uitgegeven. Mag je dat dan weigeren?

De 'kenteken-fetisjisten" herkennen het nummerbord tenslotte als 2010. Voorbeeldje, vriendin's Twingo was begin december 2007 binnen en de dealer wilde de auto graag afleveren. We gaven aan te wachten tot januari. Hij had pech dat de auto niet mee ging in de bonus van 2007, het kenteken (35-ZD-ZZ) werd dus op 11 januari 2008 gezet. Echter dit kenteken werd in december al uitgeleverd.

Ok, mierenneukerij, maar zou je er iets van kunnen zeggen? Het is natuurlijk opvallender wanneer dit gebeurde toen er overgegaan werd naar een nieuwe reeks kentekens. (3 letters etc.)

Geelhoed zei:
Een dealer kan een kenteken aanvragen (vaak omdat er dan een extra bonus op rust) en pas 3 maanden later tenaamstellen waardoor hij zichtbaar wordt bij het RDW.

Bonussen ziijn meestal gebonden aan registratie (want markt aandeel) niet aan aanvraag kenteken.

Wat bij enkele merken wel het geval is dat het kenteken centraal wordt aangevraagd door importeur ten tijde van import in NL (was/is veel gebruiikte praktijk bij franse merken). Bij andere merken bepaald de dealer de aanvraag van het kenteken (gedreven dfoor klant) en datum kentekenafgifte ligt dan veel dichter bij de datum van registratie.

Overigens, aanvraag kenteken doet zeer weinig tot niets voor inruilwaarde, het is de registratie die bepalend is.

adinsx zei:
Geelhoed zei:

Naar mijn idee staat deze manier van volgorde op een helling.

Morgen wordt mijn nieuwe auto afgeleverd; is volgens mij gisteren of laat vorige week op kenteken gezet met -NTL-

01-ntl-1 is op 11-11 op naam gezet, dus ze zijn inderdaad al een stuk verder inmiddels als wat de rdw.nl site ons doet vermoeden.

01-NTK-1 is gister op naam gezet.

99-NTK-1

Voertuigsoort personenauto
Merk Merk
Handelsbenaming Handelsbenaming
Brandstof Benzine
Vervaldatum APK ---
Datum aanvang tenaamstelling 16-11-2010

Lekker vers :)

Jeetje zeg, wat gaat het hard met het 'nieuwe' kenteken. Ik kwam net langs een Peugeot-dealer, staat er een 107 met kenteken 36-PJH-9. In mijn beleving zijn we pas net begonnen met de huidige reeks maar zo te zien gaan we al snel richting einde. Iemand enig idee hoe lang we nog verder kunnen met side code 7?

Het gaat inderdaad vrij hard. Alweer bij de P. Dan krijgen we nog de R, S, T, X, Y en Z denk ik. Hoe lang zijn ze nu met deze reeks bezig?

Mach1 zei:
Het gaat inderdaad vrij hard. Alweer bij de P. Dan krijgen we nog de R, S, T, X, Y en Z denk ik. Hoe lang zijn ze nu met deze reeks bezig?

Nog geen 3 jaar, mei 2008.

Vreemd dat ze de D en de F niet hebben gebruikt en bij de G zijn begonnen. De Y zal niet gebruikt worden, denk ik. Begin 2014 zijn we al aan de nieuwe reeks toe!

Komt omdat er maar 3 letters inzitten ipv 4 bij de vorige. Er zijn meer dan 10 mogelijke letters die in de nummerplaten staan dus daarmee kun je meer mogelijkheden maken dan met cijfers.

BMdoubleyou zei:
Vreemd dat ze de D en de F niet hebben gebruikt en bij de G zijn begonnen. De Y zal niet gebruikt worden, denk ik. Begin 2014 zijn we al aan de nieuwe reeks toe!

D en F zijn voor brommers. ;)

Skeep © zei:
Jeetje zeg, wat gaat het hard met het 'nieuwe' kenteken. Ik kwam net langs een Peugeot-dealer, staat er een 107 met kenteken 36-PJH-9. In mijn beleving zijn we pas net begonnen met de huidige reeks maar zo te zien gaan we al snel richting einde. Iemand enig idee hoe lang we nog verder kunnen met side code 7?
Ik verbaasde me er vorige week ook al over toen ik een aantal auto's zag met een kenteken al hoog in de P-serie. Ik was destijds een van de eersten met een "nieuw" kenteken op m'n leaser, maar dat was inderdaad al weer in de zomer van 2008, zo'n 2 en een half jaar geleden dus. Toch al weer iets langer dan ik dacht, maar evnzogoed gaan we er rap doorheen. Bij de bestelauto's zitten we al weer een tijdje in de nog weer nieuwere kentekenserie (cijfer-drie letters-twee cijfers)...

Nieuwe kentekenplaat in aantocht

Nieuwe_Kentekenpla_1019639q.jpg

[size=large]Nieuwe kentekenplaat in aantocht[/size]

AMSTERDAM - De huidige kentekenplaat loopt tegen zijn einde. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) strekt nu de lettercombinatie XNG uit, waarna de serie met de Z start, wat tevens de laatste letter in de reeks is.

AFHANKELIJK

De huidige kentekenplaat start met twee cijfers, gevolgd door drie letters en sluit af met een cijfer.
De plaat werd in mei 2008 ingevoerd en wordt nu zo'n vier jaar uitgegeven. "Dat is precies wat we hadden verwacht.
De duur van deze plaat is daarmee niet veel anders dan vorige series", zegt de woordvoerder van het RDW in gesprek met Autovisie.
"Wanneer de volgende kentekenplaatreeks wordt ingevoerd is afhankelijk van het aantal registraties. Het is nog even afwachten wat er na 1 juli met de registraties gaat gebeuren", vervolgt hij. Zoals het er nu naar uitziet wordt in het eerste kwartaal van volgend jaar gestart met de uitgifte van de nieuwe kentekenserie. De reeks is opgebouwd uit een cijfer, drie letters en twee cijfers.

Gaat snel zeg met die nieuwe serie !

Weet nog goed dat mijn nicht destijds een nieuwe 206+ gekocht had en toen ze hem kreeg bleek het zowat de eerste auto te zijn met het nieuwe kenteken, boeide haar niks terwijl een hoop mensen er perse op gewacht hadden. Zal volgende keer eens kijken welk kenteken het precies is, zeker weten wel 1 van de allereersten.

Zeker snel, maar doordat er veel combinaties niet zijn gebruikt - om wat voor reden dan ook - ben je er dan ook sneller doorheen.

De bedrijfsauto's zijn al bijna door deze nieuwe reeks heen viel mij op (00-VBB-1 én 1-VBB-00), en ook de vrachtwagen zullen binnenkort aan de eerste 'nieuwe' reeks beginnen (00-BBB-1).

De duur van deze plaat is daarmee niet veel anders dan vorige series", zegt de woordvoerder van het RDW in gesprek met Autovisie.

Dat durf ik wel te betwisten. Krap vijf jaar ten opzichte van ruim acht jaar cijfers-letters-letters, negen jaar letters-letters-cijfers, en bijna twaalf jaar letters-cijfers-letters vind ik toch een aanzienlijk verschil...

Maar met deze opzet zijn meer combinaties mogelijk :)

11AAA1
1AAA11
AAA111
AA111A
A111AA
111AAA

Ben benieuwd hoe de side-code er daarna uit gaat zien, 1AA11A?

Ik zag gisteren een auto rijden met CDJ-123 (cijfers weet ik niet zeker), nieuw kenteken van Corps Diplomatiek?

Ligt het nou aan mij of jagen ze tegenwoordig wel werg snel door zo'n reeks heen? Bijvoorbeeld toen in 1992 (?) de DF-BT-90 ofzo begon, liep dit door tot eind 1999. Tegenwoordig is het veel korter lijkt mij. Lijkt me niet dat er exorbitant veel meer auto's verkocht worden. Of is het aantal leasers gewoon erg omhoog gegaan in de loop der jaren?

Als je evenveel tekens houdt en je vervangt een letter door een cijfer kom je op ongeveer 10/15=67% van het aantal uit, dat scheelt nogal!

Zollie zei:
Maar met deze opzet zijn meer combinaties mogelijk :)

11AAA1
1AAA11
AAA111
AA111A
A111AA
111AAA

Ben benieuwd hoe de side-code er daarna uit gaat zien, 1AA11A?
Dan zou je 20 combinaties kunnen maken met drie letters en drie cijfers en hebben we dus voorlopig nog wat platen te gaan.

Toch lijkt het mij niet heel logisch, wat 1A-1A-AA of iets dergelijks is er ook nooit geweest.

Terug
Bovenaan