Ratelend geluid bij Peugeot 107

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Mijn auto: Peugeot 107 uit 2007 met 100k op de teller.

Sinds een week heb ik een ratelend geluid bij het rijden. In de 1e en 2e versnelling is het niet hoorbaar, enkel wanneer je in de 2e versnelling 50 rijdt (optrekken).
Pas in de derde versnelling is het ratelende geluid goed hoorbaar, maar enkel wanneer het gas lichtjes wordt ingedrukt. Ga je plankgas, dan hoor je het een héél klein beetje, nauwelijks te horen. De vierde versnelling wordt het geluid wat minder, en in de vijfde versnelling nog minder. Het kan zijn dat het geluid vanwege de snelheid dan niet opvalt, ik hoor het in ieder geval niet.

Dit alles is met een koude motor. Met een warme motor is het geluid soms heel lichtjes merkbaar.

Ik heb een audio-bestand gemaakt met daarin een kort stukje waarbij ik optrek t/m de 3e versnelling (max snelheid 60 per uur). In de 3e versnelling begint het ratelen zodra ik het gas lichtjes ingedrukt hou. Druk ik het gas wat harder in, dan wordt het geratel minder.
Hier is het audio bestand te beluisteren: https://instaud.io/3CFS (vanaf 20 seconden is het geratel goed te horen)

Dingen die ik heb geprobeerd/bekeken:
- Oliepijl is in orde, iets boven het midden tussen min en max
- Stationair is er geen ratelend geluid, ook niet bij wat gas geven in z'n vrij.
- Als ik ~50 rij in de 3e versnelling en het ratelend geluid hoor en dan de koppeling volledig indruk en een beetje gas geef, is er geen ratelend geluid.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Kan het geluid hier niet goed horen, maat uitlaat/hitteschild, koppeling (drukgroep), lagers versnellingsbak (in oplopende kosten) zouden mijn eerste verdachten zijn.

Ik denk meteen aan kantelende zuigers. Staan deze blokken om bekend en het geluid past daar ook bij.

Wat ik vooral hoor is dat je veel te snel op schakelt.

Ik hoor het betreffende geluid niet. Hooguit wat schaaf-geluiden rondom het punt waar je meld.

Geluiden in een auto zijn zeer lastig te traceren, zelfs in persoon is dit een lastig punt. Via een audiobestand kun je zelden het geluid goed opnemen.

Kantelende zuigers is overigens op de lange termijn een gevolg van te snel op schakelen (teveel vragen bij te lage toerentallen) in combinatie met een motor van relatief zwak materiaal (aluminium) Dus het kan wel zoiets zijn.

Kantelende zuigers had ik niet aan gedacht. Zou wel snel zijn, bij een ton al? Zijn dat zulke inferieure motoren?

Is een bekend kwaaltje inderdaad van deze motoren die kantelende zuigers. Vooral als ze bij te lage toeren teveel belast worden en vaak ook in combi met niet rigoreus de olie verversing aanhouden. Maar ze kunnen er nog vrij lang mee doorrijden heb ik begrepen.

Terug
Bovenaan