Rare verhalen van dealers over de hybride accu capaciteit bij vervanging honda jazz.

Noor 3780445

Startmotor
De Jazz uit '07 is bijna opgereden en moet vervangen door een Jazz uit 2000 - 2026. Bij het verzamelen van aandachtspunten zei een wegenwacht medewerker dat de hybride accu voor de levensduur het belangrijkste eindpunt markeert: als die op is, is vervanging te duur en kan je alleen nog verder als benzineauto, waardoor de auto gemiddeld 15 jaar meegaat. Wij willen hem zo lang mogelijk rijden voor een gunstige prijs dus twijfelen hoe oud of nieuw verstandig is.

Nu heb ik op advies van de ANWB bij dealers de accucapaciteit opgevraagd om occasions te vergelijken. Niet iedere garage kan dat uitlezen (alleen honda dealers) maar ook als ze het wel doen, krijg ik iedere keer een ander verhaal.
Er was een Jazz uit 2021 met nog geen 7000 km op de teller, waarvan de accu op 53% zat. Dealer vertelde dat volgens fabrieksgarantie na 8 jaar nog 70% gegarandeerd is, dus dat ze de uitzonderlijke aanvraag in gang hadden gezet om er met garantie een nieuwe accu in te zetten. Later kreeg ik bericht dat ze vermoeden dat het niet toegekend word omdat de zieke eigenaar de laatste jaren geen beurt had laten uitvoeren: een eis voor de garantie.
Nu kreeg ik van 1 auto uit 2023 een capaciteit van 76% door, wat me best laag lijkt als het binnen de 70% moet blijven. Ik zocht dus meer vergelijking. Een dealer met 3 wagens uit 2021/22/23 liet ze meten: alle 3 53%! Hij zei dat 55% de stand van een nieuwe accu is (lijkt mij dat 100% altijd volledig is, maar goed) en dat de wagens dus "nog heel goed" zijn.
Volgend de info van de andere dealer zouden de accu's met deze stand vervangen moeten worden met garantie als het onderhoud volgens criteria van Honda was.

Ik wordt hier een beetje moe van en kom zo geen steek verder. Ik ga proberen Honda NL te bellen voor hun uitleg maar dit namen vorige week niet op.

Wie kan hier iets verstandigs over zeggen om ons verder te helpen? De apk van de huidige Jazz is nog ruim een maand geldig: ik wil een keus kunnen maken.

De lessen die ik tot nu toe trek:
- onderhoud volgens fabriekscriteria is heel belangrijk voor de garantie.
- verkopers snappen er zelf geen drol van en denken snel dat het OK is (of ze houden zich bewust dom) waardoor ik oncontroleerbare antwoorden krijg.
- echt weinig KM bij een auto van 4/5 jaar betekent praktisch altijd dat de verkoper beurten heeft geskipt en er dus geen garantie meer is
- misschien is voor een hybride occasion een km stand nodig die ietsje hoger is zodat de accu geregeld opgeladen is, itt een benzineauto waar weinig km duidelijk minder slijtage betekent.
- ik twijfel of we gaan voor een auto van rond de 21.000 euro die ietsje ouder is of max 27.000 voor auto uit 2024/25 dat zijn dan vaak eigen auto's van dealers voor proefritten enzo. Leaseauto's zijn ook onduidelijk: wat voor geschiedenis wijst nou nou het meest "veilige" gebruik aan voor een lange levensduur?

Belangrijkste reden om weer een jazz te nemen is de laadruimte. Ik heb een loophulpmiddel dat makkelijk past voor de opgeklapte achterbank zodat de hond nog achterin kan. ik vind het best jammer dat de jazz zo luxe is geworden waardoor het een enorme aanschaf wordt. Maar ik weet ook geen alternatief. Ik doe er veel kleine ritjes mee voor mijn mobiliteit. Weinig grote ritten (soms iets van Marktplaats ophalen ofzo).

Mijn huidige Jazz komt uit 07 en is in ons bezit sinds 09. Het is jammer dat hij net de 20 jaar niet haalt; ABS en Airco zijn kapot en er zou nog een mogelijke belemmeringen voor de keuring aankomen.

Ik vind 10 tot 15 jaar een behoorlijke stap terug. Ik weet niet welke oudere generatie jij bedoelt maar als hij al aardig oud is, gaat hij ook geen 15+ jaar meer mee.

Maar goed; het gaat om de verhouding prijs/kwaliteit. Welke jaar voor welke prijs, met hoeveel KM op de teller en hoeveel verwachte levensduur denk jij dan aan?

Ik doe er veel kleine ritjes mee voor mijn mobiliteit. Weinig grote ritten

Doe je dit wel, haast, elke dag? Want korte ritjes en dan weer dagen stil staan, dat is funest voor moderne hybride's, want dan kan het 12V systeem (accu) het al snel begeven en mag je de ANWB bellen voor starthulp.

wat voor geschiedenis wijst nou nou het meest "veilige" gebruik aan voor een lange levensduur?

15 ~20 duizend kilometer per jaar gereden, spatlappen rondom de wielkasten (houdt vuil tegen, als je wat meer rijdt dan wil je niet telkens wassen ;) ) maar uiteindelijk blijft het, dele, een gok. Je weet het pas achteraf.

Ik zou bij de jong gebruikte Jazz's waarin u wilt zoeken trouwens ook goed letten op de import exemplaren.
Nieuw zijn deze auto's natuurlijk niet al te veel in ons land verkocht, dus 2e hands aanbod is mager.
Bij de dealers moet nog wel beleg op de boterham, dus is er de laatste jaren best veel aan import gedaan. Hoeft niet slecht te zijn maar het is wel handig om te weten.

Nu heb ik op advies van de ANWB bij dealers de accucapaciteit opgevraagd om occasions te vergelijken. Niet iedere garage kan dat uitlezen (alleen honda dealers) maar ook als ze het wel doen, krijg ik iedere keer een ander verhaal.

Ik zou, naast dat wat uit de autodata wordt gerapporteerd, zelf een batterijtest regelen bij de auto die je zeer waarschijnlijk wilt gaan kopen.

(..)Betrouwbare batterijtesten spelen een belangrijke rol in het bepalen van de restwaarde van elektrische auto’s en versterken het consumentenvertrouwen. Samen met de Vereniging Elektrische Rijders (VER) heeft BOVAG onderzoek gedaan naar vijf onafhankelijke testmethodes en deze beoordeeld op nauwkeurigheid, gebruiksvriendelijkheid en praktische toepasbaarheid.

(..)

Aviloo en Moba scoren het hoogst​

De resultaten tonen aan dat de Aviloo Flashtest en de Moba-test uitstekende alternatieven zijn voor fabrikanttesten. De uitkomsten van deze testen komen sterk overeen met die van de fabrikant, waardoor ze een betrouwbare indicatie geven van de batterijconditie. Beide testen blinken uit in snelheid en betrouwbaarheid. (..)

Dat uitlezen van accu's is één grote chaos. Ik zie hierboven artikelen van Bovag dat het allemaal cool is maar hier:
zeggen ze toch weer heel wat anders.

Bij drie auto's 53% meten is ook weer heel verdacht. Dat klinkt alsof de software slechts een vage indicatie heeft(bad/medium/ok) en daar dan een precies getal aan koppelt.

Als de Jazz te luxe is kan je toch gewoon verder shoppen? Zo'n ruime Dacia misschien of een Kangoo (busje). Dat specifieke met die achterbank is vast op een andere manier ook af te dekken.

Een auto 15 jaar willen houden is erg lang. Dan komt je inderdaad uit bij zeer jonge exemplaren en moet je flink in de buidel tasten. Persoonlijk vind ik de aanpak om stevig te investeren 'zodat je maar geen kosten krijgt' geen handige aanpak.

Misschien kan je beter gokken op een auto van 10 jaar oud en dan met een redelijke volle beurs rustig aankijken of deze nog 6 of 12 jaar meegaat. Je initiele uitgave is dan veel minder en een eventuele reparatie die je bij een jongere auto niet zou hebben komt dan misschien ook pas over 4-8 jaar.

BIj Carrec hebben Joep en Tim een heel goed interview met iemand die verstand heeft van accu's en de testen daarop.

Bij een EV wordt de accu nooit leeggereden (mag ik hopen anders sta je daar) en wordt aangeraden tot 80% te laden. Kan en EV oud mee worden. Bij een hybride wordt vaak tot 100% geladen en wordt gereden tot de accu leeg is. Nou die accu is na een jaar of 6 wel aan zijn eind. Bijeenhybride is het dan wel weer rendabel om het accupakket te vervangen maar wel tegen eenaardig prijskaartje.

Tsja blijf dit altijd een lastige vinden. Accu's worden nu ineens als de enige grote kostenpost gezien terwijl een auto zoals je zelf ook ervaren hebt nog 1001 andere dure componenten heeft. Zeker bij een hybride auto zou ik mij meer zorgen maken om kosten aan de versnellingsbak of brandstof motor.

Een hybride accu is -zeker voor modellen die al wat langer op de markt zijn- vaak relatief goedkoop te vervangen of reviseren. Ik lees na een korte Google actie ook al bedragen van 600 voor een refurbished accu tot +/- 1700 voor een nieuwe. Dan zal dat ABS en airco probleem van de huidige niet hybride waarschijnlijk al meer kosten.

Simpel is het nooit maar een auto is gewoon een bodemloze put. De auto die je nu hebt heb je (hoop ik) goed onderhouden en ga je nu wegdoen vanwege hogere kosten. Die kosten ga je sowieso uitegeven, waarschijnlijk nog meer, voor een volgende gebruikte auto die ook kosten gaat krijgen.

Ik snap het economisch totalloss verhaal een de ene kant wel, aan de andere kant voelt het een beetje onzinnig om een auto goed te onderhouden en zodra er een keer 1500/2000 euro aan verspijkerd moet worden de auto weg te doen, inclusief alle recent vervangen onderdelen en een veelvoud uit te geven aan wederom een gebruikte auto zodat het feest opnieuw kan beginnen.

Natuurlijk zit er een grens aan maar autorijden is gewoon duur, ook met een "nieuwe" auto.

Doe je dit wel, haast, elke dag? Want korte ritjes en dan weer dagen stil staan, dat is funest voor moderne hybride's, want dan kan het 12V systeem (accu) het al snel begeven en mag je de ANWB bellen voor starthulp.

Tja: ik weet dat ik beter anders zou rijden maar door een spierziekte vervangt het voor mij mijn fietsritje; supermarkt, apotheek, glasbak, afspraken, met de hond naar een bos... Ik maak inmiddels op de meeste dagen wel een ritje: soms sla ik een paar dagen over als ik te moe ben. Mijn man tijd er wat verder mee als hij gaat oefenen met zijn band. Hoe lang/ver vind je nodig? En zou ik met dit rijgedrag dan geen hybride moeten nemen?

15 ~20 duizend kilometer per jaar gereden, spatlappen rondom de wielkasten (houdt vuil tegen, als je wat meer rijdt dan wil je niet telkens wassen ;) ) maar uiteindelijk blijft het, dele, een gok. Je weet het pas achteraf.

Ik zou bij de jong gebruikte Jazz's waarin u wilt zoeken trouwens ook goed letten op de import exemplaren.
Nieuw zijn deze auto's natuurlijk niet al te veel in ons land verkocht, dus 2e hands aanbod is mager.
Bij de dealers moet nog wel beleg op de boterham, dus is er de laatste jaren best veel aan import gedaan. Hoeft niet slecht te zijn maar het is wel handig om te weten.

Ik heb een tabel gemaakt waarin ik van ca 9 auto's de antwoorden van de dealers, info op de website en van de kentekencheck in beeld heb gebracht. Er komen dan idd wel wat importauto's naar boven. Voor de prijs waar wij naar kijken zijn het nu OF jonge auto's van de garage (voor proefritten en medewerkers), OF ietsje ouder inruil of import uit bv Duitsland. van 1 eigenaar of lease. Eerst waren we huiverig voor import en lease. Maar inmiddels zijn de auto's van oude zieke eigenaren met weinig KM's misschien een groter risico voor de accu en het onderhoud. Ik weet niet zo goed hoe ik proefrit auto's moet interpreteren: staan die ook (te) veel stil?
Nu hij een automaat heeft, kan er minder slijtage ontstaan door verkeerd schakelen. Dan is "sportief rijgedrag" van een leaserijder nog een risico, maar ik denk eigenlijk dat mensen die daar van houden, geen JAZZ gaan leasen. Correct me if I'm wrong... Wat zijn nog wel risico's?

Ik zou, naast dat wat uit de autodata wordt gerapporteerd, zelf een batterijtest regelen bij de auto die je zeer waarschijnlijk wilt gaan kopen.

Andere garages dan Honda hebben schijnbaar helemaal geen toegang meer tot het systeem, tenzij ze alle licensies betalen. Honda dealers zelf doen al ingewikkeld over die testen (nu weer de garage in Apeldoorn die zeker weet dat de accucapaciteit bij auto's uit '24 en '25 niet uit te lezen is...

Ik wil de auto's daar eigenlijk op vergelijken en dat ze die info geven zonder er kosten voor te berekenen. Als ik ze ergens zelf laat testen (als ik al weet waar), dan kost het mij allemaal geld.

Dat uitlezen van accu's is één grote chaos. Ik zie hierboven artikelen van Bovag dat het allemaal cool is maar hier:
zeggen ze toch weer heel wat anders.

Bij drie auto's 53% meten is ook weer heel verdacht. Dat klinkt alsof de software slechts een vage indicatie heeft(bad/medium/ok) en daar dan een precies getal aan koppelt.

Als de Jazz te luxe is kan je toch gewoon verder shoppen? Zo'n ruime Dacia misschien of een Kangoo (busje). Dat specifieke met die achterbank is vast op een andere manier ook af te dekken.

Een auto 15 jaar willen houden is erg lang. Dan komt je inderdaad uit bij zeer jonge exemplaren en moet je flink in de buidel tasten. Persoonlijk vind ik de aanpak om stevig te investeren 'zodat je maar geen kosten krijgt' geen handige aanpak.

Misschien kan je beter gokken op een auto van 10 jaar oud en dan met een redelijke volle beurs rustig aankijken of deze nog 6 of 12 jaar meegaat. Je initiele uitgave is dan veel minder en een eventuele reparatie die je bij een jongere auto niet zou hebben komt dan misschien ook pas over 4-8 jaar.
Ik zou willen dat ik wist hoe ik een auto die je beschrijft zou kunnen selecteren (10 jaar?). We kopen weinig auto's gelukkig, en mijn man heeft het idiote idee dat hij daar zelf aan zou moeten sleutelen wat zelfs met de jazz uit 07 al amper meer gaat. Maar door gezondheidsproblemen is er gewoon al een enorme stapel achterstallige klussen en vrees ik dat we de zekerheid beter wat duurder kunnen betalen.
We hebben nu een fijne plaatselijke garage met mannen die meedenken, maar die geen opvolgers kunnen vinden. Dus hoelang we nog bij zo'n garage zitten...? De nieuwe jazz kunnen zij ook niet meer uitlezen.
We neigen nu juist meer naar: "doe dan maar wat nieuwer" omdat het zo lastig te overzien is allemaal. Maar ik wil wel nadenken of 2x een auto voor 10 jaar haalbaarder is dan 1x een dure bijna nieuwe. Punt is dat die accu's gewoon niet zo lang meegaan als de rest vd auto...

De Jazz is wel echt fijn vinden we. Toch weinig onderhoud gehad, makkelijk compact parkeren en niet al te hoge bijkomende kosten zoals wegenbelasting. Dat zie ik niet zo bij een kangoo... Ik denk eerder dat we over 15 jaar maar eens kijken hoe toegangkelijk de Greenwheels varianten worden.

Lastig vooruitkijken of mijn spierziekte gaat bijtrekken met medicatie: dan wordt ik flexibeler. Ik zit nog in een diagnosetraject, en het perspectief gaat pas duidelijk worden nadat de apk van onze auto verlopen is. Dus nu houden we er maar rekening mee dat ik misschien veel kleine ritjes blijft doen met een loopfiets voor de opgeklapte achterbank en soms de hond in de achterbak . Voor dit zo erg werd, konden we de auto ook makkelijk 3 dagen ongebruikt laten staan. tja: is een hybride dan een slechte keus?!

Het probleem met heel veel modernere auto's is dat de 12V accu het een stuk zwaarder krijgt. Bij oudere auto's start je de auto 1 keer en zet je hem uit bij plaats bestemming. Moderne auto's moeten tijdens het rijden diverse keren de motor uitzetten en weer starten.

Bij een reguliere brandstof auto met start/stop systeem (dus motor automatisch uit voor het stoplicht in stilstand en weer aan bij wegrijden) kan de 12V accu altijd bijladen zodra de motor loopt. Maar bij een hybride gaat een deel van de beweging natuurlijk via de aparte hybride accu. Dat betekent in de praktijk vaak dat je 12V accu wel vaker de motor moet starten maar minder "tijd" heeft om bijgeladen te worden, tijdens het uitrollen richting een stoplicht gaat de brandstofmotor vaak al uit bij een hybride, bij een reguliere brandstofmotor pas als je stilstaat.

Dat heeft in de praktijk vaak tot gevolg dat mensen die sowieso weinig of kleine stukjes rijden eigenlijk de 12V accu te weinig kunnen laten bijladen met startproblemen tot gevolg.

In jouw geval zoals je het zelf omschrijft zou ik dus een hybride wellicht passeren, niet zozeer vanwege de hybride accu maar vanwege de reguliere 12V accu. Zeker bij korte stukjes, dagen stilstaan etc. is dat vaak niet optimaal. Wellicht zijn andere opties met enkel brandstofmotor dan inderdaad een beter alternatief:

Lijstje met potentiële kandidaten; zitten ook modellen bij die als hybride of mild-hybride (of volledig EV) gemaakt zijn dus even opletten. Ze zijn ook allemaal iets groter, maar het is echt centimeter werk.

Opel Mokka
Mazda CX-3
Dacia Sandero
Seat Arona
KIA Stonic
Ford Ecosport

Kijk anders ook zeker even op Carsized want daar kun je vrijwel alle auto's letterlijk naast elkaar vergelijken. Dan is het ook mooi duidelijk waar de verschillen in afmetingen etc. in zitten.

Kleine aanvulling hierop, met de meeste modernere auto's zul je dit probleem dus toch al sneller hebben dan met een oudere. Zodra je een Start/Stop systeem hebt kan dit sneller ontstaan. Wellicht is een elektrische auto dus nog de beste optie, daar kun je het laden etc. ook nog op aanpassen naar gebruik door bijvoorbeeld tot 80% vol te laden, waarschijnlijk meer dan genoeg voor jouw gebruik in de meeste gevallen.

Dan kun je nog naar kleine SUV's kijken die er ook als EV te krijgen zijn, maar die zijn er weinig volgens mij. Dan is misschien een Fiat 600e of Smart #1 misschien nog een betere optie.

Die meetresultaten van de SOH vind ik vaag. Ik geloof niet dat een auto/accu van een paar jaar oud al onder 80% zit. Mijn gevoel is dat het iets te maken heeft met de manier van meten en/of de verhouding berekenen tussen nieuw- en huidige staat. Bruto-netto verhaal.

Waarom maak je niet een proefrit van anderhalf uur, voltanken aan het begin, voltanken na afloop, verbruik uitrekenen? The proof of the pudding is in the eating.

Plan B: misschien zit ik ernaast maar volgens mij is de Jazz vanaf 2015 of 2016 ook geleverd met een rechttoe rechtaan non-hybride 1.3.

Gekopieerde tekst omdat ik per ongeluk een nieuw account had aangemaakt. Hoop dat die verwijderd wordt.

@flerflep Dankjewel voor die uitgebreide uitleg. Heel waardevol al wil ik het eigenlijk niet horen omdat het de keus nog brede maakt.

We willen graag een zo betrouwbaar mogelijk merk, compact (want zuinig en makkelijk parkeren). Trekhaak voor incidentele vrachtjes van Marktplaats was een wens maar die hadden we al teruggeschroefd naar een trekhaak er op laten zetten voor alleen een fietsendrager omdat die hybrides amper iets mogen trekken. Dan maar af en toe een auto met trekhaak van een autodeel website als we bv een fornuis willen ophalen ofzo.

Onze huidige airco is kapot, maar warmte maakt mijn spierzwakte veel erger dus we verheugen ons wel op een beter klimaatsysteem. Getinte achterramen zijn daarom een leuke pre maar nooit een eis. Ik vond het idee van een automaat ook wel aantrekkelijk worden al besef ik dat ik mijn schakelvaardigheden dan echt ga verliezen en niet meer terug kan: ADD-hoofd.
Zelf een lampje kunnen verwisselen kan al niet meer in de jazz maar zouden wij zelf wel kunnen.

Aparte bergruimte voor grote jachthond en loopfiets is wel echt nodig. Kan ze niet bij elkaar stampen.
(Dat maakt mijn jazz zo geliefd...)

Compact en kleine motor was vooral slim voor wegenbelasting en benzineverbruik. We hebben wel een grote oprit maar hoe groter en zwaarder, hoe meer verbruik. Ik heb altijd naar zo klein mogelijk gekeken maar is weet niet of dat altijd de beste optie is.

Laatst bewerkt door een moderator:
En toch is dat niet helemaal waar, voor bijvoorbeeld een eerste generatie Prius heb je voor een relatief normaal bedrag een nieuwe accu. Dan praat je ook over een auto van 25 jaar oud.
Dat principe is ook toe te passen op een Honda. Want zo moeilijk zijn die hybride accu's allemaal niet.

Punt is wel dat je voor een goede capaciteitsmeting (SoH) eigenlijk moet meten hoeveel lading je erin kan stoppen van leeg tot vol. Met bepaalde typen accu kijken we voor SoC (State of Charge) naar het voltage. Maar met leeftijd kan dat volgeladen voltage minder worden. Waarbij bijvoorbeeld 39V nu ineens 100% in plaats van 42V, daar zit nog veel capaciteit. Dus dan word je SoH ook automatisch veel lager.

Uitlezen is dan maar net de vraag hoe de fabrikant het heeft ingeregeld. In principe zou je een coulomb counting willen uitvoeren, maar dat kost data die je eigenlijk niet hebt.
Enfin, opzich is het ding gebruiken gewoon het belangrijkste. Niet stil laten staan, gebruiken.

Is het dan echt zo erg om dan bijvoorbeeld een keer fors te investeren in de huidige Jazz? Wat scheelt er nu aan, hoeveel kilometers heeft deze gereden. etc.

Tot 2020 werden er Jazz gemaakt zonder hybride techniek. Dus je kunt ook naar zo een model kijken.
Zelf rij ik ook een Jazz het is echt 90% gebruikt door gepensioneerde en wat ouderen. Zelden zie je een jonge persoon erin rijden.
Met 2 kleintjes is het nog prima voor ons.
Rij een uit 2013 dealer import. Had 54k nu bijna 94k na 6 jaar. Rij ook weinig.
Je kunt ook naar non hybride Honda HRV kijken. Is een hogere jazz eigenlijk. Majic seats etc heb je daar ook. Wel iets groter auto.

Voorbeeld. Deze Honda Jazz heb ik gevonden via Gaspedaal.nl:

Probeer er eerst eens achter te komen of het vervangen van zo'n accu écht zo duur is. Best kans dat die wegenwachter ook maar wat roept.

Bij Honda weet ik het niet, maar bij de hybride Toyota's kost vervanging (door de Toyota-dealer) zo'n €1800. Dat is een aardige som geld, maar ook weer niet zó onoverkomelijk dat de auto economisch total loss is. Bovendien komt het zelden voor dat zo'n accu moet worden vervangen.

Het zou me verbazen als die accu's bij Honda heel veel duurder zijn dan bij Toyota.

En toch is dat niet helemaal waar, voor bijvoorbeeld een eerste generatie Prius heb je voor een relatief normaal bedrag een nieuwe accu. Dan praat je ook over een auto van 25 jaar oud.
Dat principe is ook toe te passen op een Honda. Want zo moeilijk zijn die hybride accu's allemaal niet.

Punt is wel dat je voor een goede capaciteitsmeting (SoH) eigenlijk moet meten hoeveel lading je erin kan stoppen van leeg tot vol. Met bepaalde typen accu kijken we voor SoC (State of Charge) naar het voltage. Maar met leeftijd kan dat volgeladen voltage minder worden. Waarbij bijvoorbeeld 39V nu ineens 100% in plaats van 42V, daar zit nog veel capaciteit. Dus dan word je SoH ook automatisch veel lager.

Uitlezen is dan maar net de vraag hoe de fabrikant het heeft ingeregeld. In principe zou je een coulomb counting willen uitvoeren, maar dat kost data die je eigenlijk niet hebt.
Enfin, opzich is het ding gebruiken gewoon het belangrijkste. Niet stil laten staan, gebruiken.

Is het dan echt zo erg om dan bijvoorbeeld een keer fors te investeren in de huidige Jazz? Wat scheelt er nu aan, hoeveel kilometers heeft deze gereden. etc.
De Jazz uit 2007 heeft een kapotte airco, kapotte ABS en de garage waarschuwde vorig jaar dat een of andere balk onder de auto bij de volgende APK misschien niet door de keuring zou komen ivm roest: dat zou lassen worden. Daarnaast gaat het raam aan de bestuurderskant niet meer open of dicht. De voorruit zit vol krassen, de deuren dichten niet meer helemaal af bij regen en het schakelen gaat niet meer van harte: zit duidelijk ook slijtage in...
Het is wel tijd voor vervanging. KM stand is ruim 216000 km als ik het goed heb.

Laatst bewerkt:
Probeer er eerst eens achter te komen of het vervangen van zo'n accu écht zo duur is. Best kans dat die wegenwachter ook maar wat roept.

Bij Honda weet ik het niet, maar bij de hybride Toyota's kost vervanging (door de Toyota-dealer) zo'n €1800. Dat is een aardige som geld, maar ook weer niet zó onoverkomelijk dat de auto economisch total loss is. Bovendien komt het zelden voor dat zo'n accu moet worden vervangen.

Het zou me verbazen als die accu's bij Honda heel veel duurder zijn dan bij Toyota.
Uitgebreid contact over gehad met Honda garage over de auto waarvan ze de accu wilden laten vervangen onder de garantie (wat niet toegekend werd). Een nieuwe accu is ruim 6000 euro plus makkelijk 2 dagen werkplaatskosten. En een tweedehands accu wil je niet kopen omdat je niet weet of de auto waar die in zat bv een grote klap heeft gemaakt.

De Jazz heeft een kapotte airco, kapotte ABS en de garage waarschuwde vorig jaar dat een of andere balk onder de auto bij de volgende APK misschien niet door de keuring zou komen ivm roest: dat zou lassen worden. Daarnaast gaat het raam aan de bestuurderskant niet meer open of dicht. Dus het is wel tijd voor vervanging.
Hangt ervan af. Kan met 500 euro opgelost zijn.

Uitgebreid contact over gehad met Honda garage over de auto waarvan ze de accu wilden laten vervangen onder de garantie (wat niet toegekend werd). Een nieuwe accu is ruim 6000 euro plus makkelijk 2 dagen werkplaatskosten. En een tweedehands accu wil je niet kopen omdat je niet weet of de auto waar die in zat bv een grote klap heeft gemaakt.
Je hoeft natuurlijk niet bij de dealer een accu te gaan kopen. Voldoende bedrijfjes die je voor 1/3 een nieuwe accu leveren.

Je hoeft natuurlijk niet bij de dealer een accu te gaan kopen. Voldoende bedrijfjes die je voor 1/3 een nieuwe accu leveren.
Wat ik merk is dat Honda grote drempels opwerpt voor garages die geen merkdealer zijn. Mijn kleine dorpsgarage gaat de software niet kopen om hem uit te kunnen lezen want voor 1 auto is dat veel te duur. En ze voldoen niet aan de extra strenge veiligheidsmaatregelen om electrische auto's te kunnen doen (iets met electroctie gevaar). Dit is dan nog hybride maar ik kan me voorstellen dat ze er geen nieuw accu in gaan zetten. Plus dat je sowieso geen garantie meer krijgt, maar hopelijk is die fabrieksgarantie allang verlopen als er eindelijk een nieuwe accu in moet. Dus we gaan er van uit dat we met een nieuw auto ook aan de merkdealer vastzitten tot de garantie vervalt, tenzij we idd eentje van voor 2020 zouden nemen op benzine.

BIj Carrec hebben Joep en Tim een heel goed interview met iemand die verstand heeft van accu's en de testen daarop.

Bij een EV wordt de accu nooit leeggereden (mag ik hopen anders sta je daar) en wordt aangeraden tot 80% te laden. Kan en EV oud mee worden. Bij een hybride wordt vaak tot 100% geladen en wordt gereden tot de accu leeg is. Nou die accu is na een jaar of 6 wel aan zijn eind. Bijeenhybride is het dan wel weer rendabel om het accupakket te vervangen maar wel tegen eenaardig prijskaartje.
Ze geven fabrieksgarantie dat hij na 8 jaar boven de 70% moet zitten dus daar ben je wel erg somber...

Aparte bergruimte voor grote jachthond en loopfiets is wel echt nodig. Kan ze niet bij elkaar stampen.

Dus, uw loopfiets staat voor de achterbank en de hond zit in de kofferbak?

Gebruiken jullie de achterstoelen weleens?
Zo nee, is dan een zgn. LudoSpace met schuifdeuren en losse achterstoelen die je eruit laat en (thuis?) opbergt een idee om je fiets naar binnen te krijgen?
De hond heeft dan veel ruimte in de koffer, een trekhaak is geen probleem.
Zuinig en compact is het niet maar dat lijkt mij niet het grootste bezwaar.
\\

Dacia Dokker, niet de meest luxe maar wél met de 'juiste' , bulletproof, motor. (1.3 Tce van Renault/Mercedes). Is geen automaat. (ook niet mee leverbaar geweest, volgens mij, in NL in ieder geval)

0-c3b84c7ac69aba0c37f9d26485185dc8.jpg

~~~~~~~~~~~~~~~~

Ford heeft een vergelijkbare auto, de Toerneo Courier, maar dan zit je aan de 1 liter motor met natte distribuitieriem vast. Geen goede combi bij korte ritten, dus dat gewoon niet doen.

Ford B-max met de 1,6 motor (standaard automatische transmissie) heeft ook schuifdeuren maar is wel een stuk kleiner.

Kan met 500 euro opgelost zijn.

Ja, in jouw wereld / met slechts onderdelen misschien.

Afhankelijk van waar de roest zich bevindt kan iemand het er ook uitslijpen voor de APK (mag immers niet zichtbaar zijn). Kost het minst maar of het behoudt van de auto is?

Anyway, zo te horen is de Jazz van 2007 gewoon goed gebruikt al die jaren en is het gewoon tijd voor iets anders. Snap ik wel.

Wat zijn nog wel risico's?

Risico vrij kopen kan niet. Er is zelfs het risico dat je na aankoop, op de eerste dag van bezit, de auto kapot rijdt en je opnieuw kan beginnen. \:censored:

Het minst risicovol is, denk ik, de auto die jullie willen al ergens in jullie netwerk rijdt en je dus weet hoe diegene met de auto is omgegaan, wat zijn gebruikspatroon was en wat de reden van verkoop is. Maar ja, dat is een speld in een hooiberg, denk ik.

Laatst bewerkt:
Tot 2020 werden er Jazz gemaakt zonder hybride techniek. Dus je kunt ook naar zo een model kijken.
(..)
Rij een uit 2013 dealer import. Had 54k nu bijna 94k na 6 jaar. Rij ook weinig.
Je kunt ook naar non hybride Honda HRV kijken. Is een hogere jazz eigenlijk. Majic seats etc heb je daar ook. Wel iets groter auto.

Voorbeeld. Deze Honda Jazz heb ik gevonden via Gaspedaal.nl:

Ik zou dit gewoon kiezen. Een hele zoektocht naar een andere auto / misschien ander type etc. voor 'de laatste keer' is nou niet iets dat je met de tijdsdruk van één maand resterende APK moet doen, denk ik.

Jullie kennen de Jazz, het past in jullie gebruik zolang het niet al te fancy wordt met oplaadbare batterijen, dus koop zo'n niet hybride Jazz en ga er lekker een jaar of tien mee rijden en kijk dan (op tijd.. ;) ) nog eens.

@Durashift gezin van 3 pers. + hond + loopfiets maar we nemen zelden alles tegelijk mee. Ziekte is nog zo nieuw dat we geen gezinsvakantie met de loopfiets erbij hebben gedaan: naar een huisje zit de auto altijd wel vol met de hond op een matras op de neergeklapte helft vd rugleuning: voor lange ritten zit er dan iemand naast haar en wordt alles achterin hoog opgestapeld. Soms wil puberzoon mee naar het bos met de hond en gaat er een pubervriend mee. Nog niet geprobeerd met de loopfiets er bij.

Dit verhaal klopt niet bij een full Hybride zoals de Jazz is. Daar zit de accu meestal tussen de 25 en 75% qua lading. Helemaal leeg rij je de accu nooit. Alleen is het aantal laadcycli wel hoog. Bij Toyota is het vervangen van de accu helemaal niet zo duur.

Okee, plan bestaat uit 3 delen...
1. Ik hoop dat Honda NL op korte termijn zelf duidelijkheid geeft over het doormeten van accu's waar al die dealers steeds iets anders over zeggen. Ik zou ze dan ook voorleggen of ons voorgenomen gebruik wel goed past bij de hybride.
Het oorspronkelijke plan was een relatief nieuw Jazz kiezen: ik probeer uit te zoeken of dat realistisch is.
2. Een jazz uit ca 2019/2000 met benzinemotor (en airco en liefst automaat) wordt een andere mogelijkheid.
3. De Dacia ziet er op het eerste gezicht aardig uit. Maar is een heel nieuw ding waar ik nog niets van weet. Hoe vergelijk ik hem met de jazz? Wat is het verschil in zuinigheid/vaste kosten (wegenbelasting en verzekering) en hoe lang hij mee kan? Van de Honda hoor ik iedereen steeds zeggen dat die wel relatief duur is qua aanschaf, maar dat het een vd betrouwbaarste merken is als je weinig onderhoud wil. Van Dacia weet ik niets... Verbruik is in de huidige tijd wel een ding natuurlijk. Maar we tanken nu euro 98 om de motor te sparen en dat is ook erg duur, dus mooi als '95 weer genoeg is. En deze jazz zuipt olie...

Edit: ik dacht dat de Dacia geen airco had maar zelfs dat heeft hij. Interressant!

Wat is een mooie km stand als je er nog lang mee verder wil? Zijn hele lage standen een meevaller of betekent dat veel stilstand wat ergens niet goed voor is? Hoe moet ik de gebruikers ve Dacia plaatsen? Dat zullen geen racemonsters zijn ;-)?

Laatst bewerkt:
Het probleem met heel veel modernere auto's is dat de 12V accu het een stuk zwaarder krijgt. Bij oudere auto's start je de auto 1 keer en zet je hem uit bij plaats bestemming. Moderne auto's moeten tijdens het rijden diverse keren de motor uitzetten en weer starten.

Bij een reguliere brandstof auto met start/stop systeem (dus motor automatisch uit voor het stoplicht in stilstand en weer aan bij wegrijden) kan de 12V accu altijd bijladen zodra de motor loopt. Maar bij een hybride gaat een deel van de beweging natuurlijk via de aparte hybride accu. Dat betekent in de praktijk vaak dat je 12V accu wel vaker de motor moet starten maar minder "tijd" heeft om bijgeladen te worden, tijdens het uitrollen richting een stoplicht gaat de brandstofmotor vaak al uit bij een hybride, bij een reguliere brandstofmotor pas als je stilstaat.

Dat heeft in de praktijk vaak tot gevolg dat mensen die sowieso weinig of kleine stukjes rijden eigenlijk de 12V accu te weinig kunnen laten bijladen met startproblemen tot gevolg.

In jouw geval zoals je het zelf omschrijft zou ik dus een hybride wellicht passeren,
Ik snap je uitleg maar ik snap je advies niet zo goed; dan vervang je de 12 Volt accu toch preventief na een paar jaar? Die zijn niet zo duur (ik zag iets van 140 euro voorbij komen) en dan heb je wel al die tijd de voordelen van hybride gehad (zuinig, stil bij lage snelheden, optrekken).

Ik snap je uitleg maar ik snap je advies niet zo goed; dan vervang je de 12 Volt accu toch preventief na een paar jaar? Die zijn niet zo duur (ik zag iets van 140 euro voorbij komen) en dan heb je wel al die tijd de voordelen van hybride gehad (zuinig, stil bij lage snelheden, optrekken).
Of je accu nu gloednieuw is of niet, deze zal gewoon bijgeladen moeten worden. Toen ik bij Toyota werkte hadden we ook mensen die na een jaar een lege accu hadden, dan reden ze misschien een paar duizend kilometer per jaar. Dat kun je gewoon vrijwel niet voorkomen.

1. Ik hoop dat Honda NL op korte termijn zelf duidelijkheid geeft over het doormeten van accu's waar al die dealers steeds iets anders over zeggen. Ik zou ze dan ook voorleggen of ons voorgenomen gebruik wel goed past bij de hybride.
Het oorspronkelijke plan was een relatief nieuw Jazz kiezen: ik probeer uit te zoeken of dat realistisch is.
2. Een jazz uit ca 2019/2000 met benzinemotor (en airco en liefst automaat) wordt een andere mogelijkheid.
3. De Dacia ziet er op het eerste gezicht aardig uit. Maar is een heel nieuw ding waar ik nog niets van weet. Hoe vergelijk ik hem met de jazz? Wat is het verschil in zuinigheid/vaste kosten (wegenbelasting en verzekering) en hoe lang hij mee kan? Van de Honda hoor ik iedereen steeds zeggen dat die wel relatief duur is qua aanschaf, maar dat het een vd betrouwbaarste merken is als je weinig onderhoud wil. Van Dacia weet ik niets... Verbruik is in de huidige tijd wel een ding natuurlijk. Maar we tanken nu euro 98 om de motor te sparen en dat is ook erg duur, dus mooi als '95 weer genoeg is. En deze jazz zuipt olie...

Edit: ik dacht dat de Dacia geen airco had maar zelfs dat heeft hij. Interressant!

Wat is een mooie km stand als je er nog lang mee verder wil? Zijn hele lage standen een meevaller of betekent dat veel stilstand wat ergens niet goed voor is? Hoe moet ik de gebruikers ve Dacia plaatsen? Dat zullen geen racemonsters zijn ;-)?
Olieverbruik bij oude Jazz 2000-2008 lees ik vaker. Hiervoor had ik ook een Jazz uit 2006. Dat was ook om de 2-3k liter erbij. Je merkte niets van olieverbruik door uitlaat of geur.

Ik tank altijd 95, bij onderhoud droppen ze 2 flesjes door tank. Honda kunnen ook gewoon met 95 rijden.

Als je echt niet anders kunt. Zeker rond 2020 Jazz nemen.

Hoe vergelijk ik hem met de jazz? Wat is het verschil in zuinigheid/vaste kosten (wegenbelasting en verzekering) en hoe lang hij mee kan

Het is niet direct vergelijkbaar, qua lengte zijn ze misschien aan elkaar gewaagd maar verders zijn het andere concepten qua auto's. De Dacia is minder verfijnd maar biedt wel veel (berg)ruimte.

Lees eens een test, gebruikersreview's hier op de site.
Qua kostenvergelijk zijn er ook rekentools voor te vinden.

Ik zou de bijvraag laten vallen, een verkoper zal niet gauw zeggen dat zo een auto totaal niet bij jullie gebruik past. Bereid de vragen voor waarop je een antwoord wil en bepaal aan de hand daarvan of deze past Ja / Nee en laat dat niet aan de verkoper.
Je doet je huiswerk alleszins zeer goed (we zien hier soms anders...). Ik zou ook een 2de opinie vragen over de kosten aan de huidige. Die airco (bijvullen/ condensor / radiator stuk / pomp/...) en ABS (idem) kan van alles zijn. En Honda onderdelen zijn schreeuwend duur & omdat de auto's goed zijn niet altijd 2DH te vinden. Die corrosie kan een forum niet echt inschatten vrees ik.

Mijn dorpsgarage is echt betrouwbaar en ze hebben gekeken of de ABS simpel op te lossen was. Hun voorgestelde optie was als ik het goed herinner om het onderdeel op te sturen of om te wisselen voor een refurbished alternatief. Dus nog niet eens origineel Honda. Dus second opinion is niet nodig. Het belangrijkste is dat ik de oude Jazz niet meer vertrouw: hij hikt steeds erger als we gas geven, schakelen gaat vaker verkeerd etc. Het zijn niet enkel die 3 dingetjes.

Ik heb door deze draad wel geleerd waarom onze huidige accu ook relatief snel vervangen moest worden de afgelopen jaren. Zal wel mijn rijgedrag zijn. Nu is de startaccu inderdaad jammer maar te betalen. Als mijn rijgedrag echte ook invloed heeft op de hybride accu, vind ik dat lastiger.
Ik zou dus wel van Honda willen horen welk roigedrag zij onderzocht hebben om de auto incl accu zo lang mogelijk in vorm te houden, en dan concreet zodat ik ev kleine dingen kan aanpassen. Ik overweeg om als mijn kwaal belemmerend blijft een electrische driewieler fiets aan te schaffen voor de lokale korte ritjes. Dan staat de auto wel meer stil maar hoeft hij niet steeds te starten zonder op te laden.

Het is niet direct vergelijkbaar, qua lengte zijn ze misschien aan elkaar gewaagd maar verders zijn het andere concepten qua auto's. De Dacia is minder verfijnd maar biedt wel veel (berg)ruimte.

Lees eens een test, gebruikersreview's hier op de site.
Qua kostenvergelijk zijn er ook rekentools voor te vinden.
Het is allemaal nieuw voor me: iedere tool vinden en uitpluizen is weer een extra stap. Als je me op weg kan helpen met wat links ofzo, ben ik heel dankbaar.

Ik zou dus wel van Honda willen horen welk roigedrag zij onderzocht hebben om de auto incl accu zo lang mogelijk in vorm te houden, en dan concreet zodat ik ev kleine dingen kan aanpassen. Ik overweeg om als mijn kwaal belemmerend blijft een electrische driewieler fiets aan te schaffen voor de lokale korte ritjes. Dan staat de auto wel meer stil maar hoeft hij niet steeds te starten zonder op te laden.
Dat zal wel een vaag verhaal worden. Niet iets ten nadele van de Honda-dealer maar dat is gewoon van zo ontzettend veel factoren afhankelijk. Zelfs al zou iedere rit (bijvoorbeeld) 50 kilometer zijn dan krijg je al een totaal ander “laadgedrag” voor de accu als die 50 kilometer door centrum Amsterdam of 50 kilometer snelweg zou gaan. Dan heb je nog de buitentemperatuur, gebruik van verlichting, airco, verwarming, etc. etc. etc.

Dat zie je uiteindelijk met brandstofauto’s ook. De een kan er nauwelijks 1 op 10 mee rijden en de volgende doet bijna 1 op 20 met dezelfde auto. Zo werkt dat voor je accu ook. Zelfs met dezelfde kilometers kan het goed zijn dat het voor jou door zeer specifieke omstandigheden wel werkt of juist niet goed werkt om een hybride te rijden. Niet een heel fijn verhaal maar ik denk wel het meest eerlijke. Waarschijnlijk krijg je een soortgelijk verhaal vanuit Honda.

Niemand kan jou garanderen dat het bij jou ook goed gaat. Een eerlijke dealer kan hoogstens zeggen dat hybrides over het algemeen gevoeliger zijn voor startproblemen wanneer je onregelmatig en korte stukjes zult rijden, maar hoe dat zich vertaalt naar jouw specifieke situatie is echt lastig.

Dat zal wel een vaag verhaal worden. Niet iets ten nadele van de Honda-dealer maar dat is gewoon van zo ontzettend veel factoren afhankelijk. Zelfs al zou iedere rit (bijvoorbeeld) 50 kilometer zijn dan krijg je al een totaal ander “laadgedrag” voor de accu als die 50 kilometer door centrum Amsterdam of 50 kilometer snelweg zou gaan. Dan heb je nog de buitentemperatuur, gebruik van verlichting, airco, verwarming, etc. etc. etc.

Dat zie je uiteindelijk met brandstofauto’s ook. De een kan er nauwelijks 1 op 10 mee rijden en de volgende doet bijna 1 op 20 met dezelfde auto. Zo werkt dat voor je accu ook. Zelfs met dezelfde kilometers kan het goed zijn dat het voor jou door zeer specifieke omstandigheden wel werkt of juist niet goed werkt om een hybride te rijden. Niet een heel fijn verhaal maar ik denk wel het meest eerlijke. Waarschijnlijk krijg je een soortgelijk verhaal vanuit Honda.

Niemand kan jou garanderen dat het bij jou ook goed gaat. Een eerlijke dealer kan hoogstens zeggen dat hybrides over het algemeen gevoeliger zijn voor startproblemen wanneer je onregelmatig en korte stukjes zult rijden, maar hoe dat zich vertaalt naar jouw specifieke situatie is echt lastig.
Ik ben wel eigenwijs, wat niet altijd helpt, maar volgens mij moet een fabrikant na eindeloos veel testen toch wel kunnen zeggen wat het optimale gebruik is en welke factoren een negatieve invloed hebben?
Als het ze nou lukt om dat een beetje te vertalen naar: "bij deze factor krijg je meer slijtage van dit dingetje en dat merk je hierdoor", dan is het aan mijzelf om te kijken waar ik mijn gedrag kan wijzigen en welke offers dat me waard is.

Dus niemand hoeft te voorspellen wat de levensduur van mijn auto wordt (is idd onmogelijk), maar ik weet wel hoeveel extra belasting ik de auto geef door mijn gedrag.

Laatst bewerkt:
Alles op een rijtje gezet en tussenstand besproken met mijn man.

Eigenlijk is de timing niet handig:
- mijn ziektelast is nog niet duidelijk dus ook niet hoe dat het autogebruik blijft beïnvloeden
- het is een onzekere tijd met benzineprijzen en energietransitie
- er zit vooral druk op door de APK en de staat van de huidige auto

Misschien moet ik de focus verleggen. We wilden een auto om "op te rijden". Misschien is het beter om een model te kiezen voor de komende 5-6 jaar. Verkoopbaarheid is dan een nieuw criterium.

Over 5 jaar weten we ons rijgedrag beter, zijn er waarschijnlijk meer elektrische auto's om uit te kiezen, en kan niet optimaal rijgedrag misschien nog niet tot uiting zijn gekomen in de accu als we toch voor een hybride gaan. Of we tegen die tijd nog een benzineauto uit 2020 kunnen verkopen, is lastig inschatten.

Komende jaren komt er nog een renovatie van ons huurhuis aan waarmee de trekkracht van een benzineauto voor een aanhanger erg welkom is als we (aargh!) tijdelijk naar een vervangende woning moeten. Daarna is een trekhaak die alleen een fietsendrager mag dragen acceptabel.

Verandert deze insteek de adviezen? Hoe verkoopbaar is een Jazz hybride (uit 2020-2025) v.s. een jazz benzineauto uit 2020 over 5-6 jaar? Hoeveel waarde verliezen ze? Kan 5-6 jaar nog maskeren dat de auto minder optimaal is gereden?

Dat kunnen ze zeker, alleen kunnen ze niet voor jou bepalen of jij 100% voldoet aan het ideale plaatje of juist een voorbeeld bent van een gebruiker die extra slijtage aan onderdelen veroorzaakt (onbewust). Die discussie heb ik zelf ook zo vaak gehad met mensen.

Ja maar wij rijden altijd lange stukken en dan in 1 adem door zeggen dat ze daarmee 40 kilometer rijden bedoelen. Ik snap dat je als consument het liefste een maatpak aantrekt en alles volledig duidelijk wilt hebben maar zo werkt het helaas niet altijd.

Daarnaast denk ik dat ik/we inmiddels wel duidelijk hebben kunnen maken dat jouw gebruik in ieder geval niet de ideale situatie zal zijn voor een hybride auto aangezien je aangeeft korte stukken te rijden en soms ook enkele dagen helemaal niet.

...

Daarnaast denk ik dat ik/we inmiddels wel duidelijk hebben kunnen maken dat jouw gebruik in ieder geval niet de ideale situatie zal zijn voor een hybride auto aangezien je aangeeft korte stukken te rijden en soms ook enkele dagen helemaal niet.
Ik heb dat begrepen. Maar ik mis de info om echt op te kunnen beslissen omdat het "vage" richtlijnen zijn.

Sneller de startaccu vervangen is 1 ding: dat vind ik prijstechnisch acceptabel. Maar wat gebeurt er met de hybride accu en binnen welk tijdsbestek?

Als het effect fors is, zou ik dat kunnen opvangen door een relatief nieuwe jazz te kopen en die door de dealer te laten onderhouden zodat ik binnen 8 jaar met de capaciteit onder de 70% uitkomt en dan een accu via fabrieksgarantie krijg...

Als het niet zo snel gaat, is een wat oudere jazz weer doorverkopen voor de problemen aan het licht komen een betere keus (minder snelle waardevermindering).

Of we gaan nog ff voor een benzineauto. Ook best aantrekkelijk voor kortere tijd, maar wil iemand over 5-6 jaar nog een benzineauto overnemen?

Ik ga in iedergeval nu met een boog heen om Jazzen die na 2-4 jaar een km stand van 1.600 tot 20.000 hebben. Dat leek me eerst een buitenkansje .

Moet ik huiverig zijn voor auto's die 2 jaar eigendom vd garage zijn voor proefritten en leenauto omdat die ook relatief veel stilstaan? Hoeveel km/jaar is toch wel een minimum? (En ja: dan weet je nog niet of dat allemaal korte ritjes waren maar goed: het geeft een idee)...

Bij jonge auto's is stilstand minder erg dan bij oudere auto's. (Daar blijven de gevoelige rubber lipjes van keerringen wel eens vastplakken en scheuren door veroudering makkelijker af waardoor olieverbruik of lekkage kan ontstaan) En Honda heeft toch ook 5 jaar garantie? Het zou mij niet veel uitmaken met lage kilometerstanden. Ooit een 2,5 jaar oude Getz gekocht met 15.000 km die in het eerste half jaar van zijn bestaan die 15.000 km gereden had en daarna de handel in is gegaan (ex huurauto). Nooit problemen gehad (ingeruild bij 185k km).

Persoonlijk, maar ook daar verschilt met nog wel eens over van mening, laat ik demo's liever staan. Daar heeft Jan en Alleman in gereden en dat gaat niet altijd even voorzichtig. Ik heb liever een auto van iemand die hem gekocht heeft, daar veel geld voor betaalde en zuinig was op de auto dan een demo die te pas en te onpas is uitgeleend aan god weet wie. Zegt niet dat alle demo's slechter zijn, maar er zit wel een hoger risico aan naar mijn mening.

Voor een hele jonge auto hoeft een laag kilometrage niet zo'n ramp te zijn. Ook daarvoor geldt, stel een auto is 5 jaar oud en heeft 50.000 gereden, heeft hij dan in de 1e vier jaar 10.000 kilometer gedaan, dus 2500 per jaar en in het laatste jaar 40.000 of is dat een beetje verdeeld? Daar zou ik eerder naar kijken.

Persoonlijk, maar ook daar verschilt met nog wel eens over van mening, laat ik demo's liever staan. Daar heeft Jan en Alleman in gereden en dat gaat niet altijd even voorzichtig.
Ook wel eens een ex-leswagen gekocht met 140.000 op de teller en 2 jaar oud... De motor had geen tijd om af te koelen. Probleemloos naar 300.000 km gereden, zelfs op de 1e koppelingsplaat. De prijs was goed!

Het is allemaal nieuw voor me: iedere tool vinden en uitpluizen is weer een extra stap. Als je me op weg kan helpen met wat links ofzo, ben ik heel dankbaar.

Hier kan je gebruikskosten uitrekenen:

Hier kan je zoeken naar ervaringen van anderen:

Hier kan je zoeken naar tweedehands auto's.

Misschien moet ik de focus verleggen. We wilden een auto om "op te rijden". Misschien is het beter om een model te kiezen voor de komende 5-6 jaar. Verkoopbaarheid is dan een nieuw criterium.

Werp nou geen nieuwe drempels op, met dat laatste.

Kijk, een Honda Jazz is geen doorsnee auto, dus per definitie minder courant dan een VW Polo, Toyota Yaris etc

Wat nu als je 'angst' voor het niet kunnen verkopen van de nu aan te schaffen Jazz je weerhoudt een keuze te maken.. ga je dan voor geen auto kopen of een ander merk/model?

Er rijden nog miljoenen brandstofauto's in ons land rondt, ze worden nog steeds uit andere landen naar hier gehaald omdat de nieuwverkoop daarvan stokt. Over vijf jaar heb je echt nog wel kopers die nog niet kunnen/willen overstappen op elektrisch rijden en dus op zoek zijn naar een fossiel gestookte auto met ruimte. Is het niet hier in NL, dan wel ergens over de grens.

~~~~~~~~~~~~

Ik reed donderdag achter een kakelverse Jazz op de A12 bij Papendorp. Mooi (donker)grijs gekleurd met glanzend zwarte accenten rondom de wielkasten. Mooie kar, vind ik. :)

Terug
Bovenaan