Range Rover | Prijzen vanaf € 137.562

Matt 5069850

Asfaltkampioen
land-rover-range-rover-2022.jpg

2022-land-rover-ranger-rover-sv-trim-level.jpg

2022-land-rover-range-rover.jpg

131 foto's: https://www.motor1.com/news/543339/2022-land-rover-range-rover/

Prachtig. De RR hoort ook gewoon geëvolueerd te worden want er is weinig mis mee. Achterkant is gewaagd, ben benieuwd hoe het er uit ziet met lampen aan. RR heeft sowieso mooie modellen maar nadeel vind ik de zwart-op-zwart uitvoeringen en (inmiddels) wat foute imago. Je ziet er ook erg vaak hoogblonde Oud-Zuid/Gooi-dames in.

O wow! Lijkt heel sterk op zijn voorganger, maar nu nog strakker. Een minimale hoeveelheid details en accenten zodat nog meer de nadruk komt te liggen op de iconische, gewaardeerde en hoekige basisvorm. Het is en blijft een ijzersterk ontwerp wat mij betreft. Weet niet of ik de achterkant nu een verbetering vind. Misschien is het volk dat met een Range Rover rijdt niet per se sympathiek, maar daar kan de auto ook niets aan doen.

Rutger DC zei:
Misschien is het volk dat met een Range Rover rijdt niet per se sympathiek, maar daar kan de auto ook niets aan doen.

Is dat zo? Ik ken geen RR-rijders persoonlijk maar ik kan me niet voorstellen dat ze minder sympathiek zijn dan Q7-, X5- of GL-rijders (daarmee niet bewerend dat die modellen directe concurrenten zijn) bijvoorbeeld.

929V6 zei:
Is dat zo? Ik ken geen RR-rijders persoonlijk maar ik kan me niet voorstellen dat ze minder sympathiek zijn dan Q7-, X5- of GL-rijders (daarmee niet bewerend dat die modellen directe concurrenten zijn) bijvoorbeeld.

Haha, geen idee. Waarschijnlijk blijken er ook Range Rover-rijders in allerlei soorten en maten te bestaan en zijn het net mensen. :)

Ik herinner me een aflevering van Hier zijn de Van Rossems. Als ze Naarden bezoeken, fulmineert Maarten over asociale Range Rover-rijders en in het 'atelier' van (de inmiddels overleden) Jan des Bouvrie foetert hij over de Range Rover-stijl van de meubels en interieurs, wat dan symbool staat voor wansmaak. Niet genuanceerd en enorm generaliserend, maar wel grappig. :)

Doe maar de Lexus Lx 600, oneindig veel beter gebouwd, dit lijkt nergens op, geen enkele durf en herhaling van zetten.

Wat een enorm ding: als je weet dat de huidige meer dan 180 cm hoog is, dan moet dit gevaarte met lange wielbasis richting 540 cm lengte gaan!:eek:

iDS zei:
Wat een enorm ding: als je weet dat de huidige meer dan 180 cm hoog is, dan moet dit gevaarte met lange wielbasis richting 540 cm lengte gaan!:eek:

Snap de link niet zo met de hoogte maar oke. De huidige is ook geen kleine jongen hoor: https://www.netcarshow.com/Land_Rover-Range_Rover-2018-1024-0d.jpg LWB: https://www.netcarshow.com/Land_Rover-Range_Rover-2018-1024-0c.jpg

Bij het zien van de achterkant moest ik meteen aan de Kia Telluride denken. Als ik dan weer naar de foto's van die auto kijk is dit toch wel weer flink anders. Ik vind het wel wat hebben.

De LWB ziet er wat vreemd uit met die lange portieren achter.

MCVV zei:
iDS zei:

Snap de link niet zo met de hoogte maar oke. De huidige is ook geen kleine jongen hoor: https://www.netcarshow.com/Land_Rover-Range_Rover-2018-1024-0d.jpg LWB: https://www.netcarshow.com/Land_Rover-Range_Rover-2018-1024-0c.jpg

In het Nederlands noemt men dat verhoudingen.
Uit de hoogte kan je met andere woorden den lengte afleiden, da’s basismeetkunde, heb ik op mijn veertiende gehad op school.

Op 'algemene vraag' eens een check gedaan op basis van de foto van de versie met lange wielbasis en uitgaande van de hoogte van het huidige model (meting op een pdf-versie van de foto), en ik kwam tot een lengte 514 cm. Die 540 cm was dus wat overschat. Maar toch een serieuze jongen.

iDS zei:
Op 'algemene vraag' eens een check gedaan op basis van de foto van de versie met lange wielbasis en uitgaande van de hoogte van het huidige model (meting op een pdf-versie van de foto), en ik kwam tot een lengte 514 cm. Die 540 cm was dus wat overschat. Maar toch een serieuze jongen.

Goed verhaal, lekker kort.

Mooie Range! Achterkant mooi strak, rest helaas wel veel van hetzelfde...

oUs3KRE.jpg

wRj1UBi.jpg

iWSF4R6.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=iTdciT6QfJ4

Ik heb de openingspost aangepast. Alle 131 foto's: https://www.motor1.com/news/543339/2022-land-rover-range-rover/ of hier: https://www.carscoops.com/2021/10/2022-range-rover-lands-with-bmw-v8-and-noise-cancelling-headrests-phev-and-ev-options-from-2023/ of hier: https://www.netcarshow.com/land_rover/2022-range_rover/

Configurator is al online: https://buildyour.landrover.com/lr2/r/bodystyle/_/nl_nl/l460_k22/490us Enkele interieursmaken:

IYU4CRu.png

OjKeneT.png

u1RBqHC.png

ce709mT.png

AzK3Q3a.pngg

Niet bijzonder, interieur oogt 13 in 12, helaas, er is veel teveel op veilig gespeeld bij dit ontwerp. Achterzijde zeer geforceerd om te laten zien dat het om nieuwe Range Rover gaat.

CD9LOP zei:
Niet bijzonder, interieur oogt 13 in 12, helaas, er is veel teveel op veilig gespeeld bij dit ontwerp. Achterzijde zeer geforceerd om te laten zien dat het om nieuwe Range Rover gaat.
:confused:

Het interieur is dat van een Range Rover, helemaal geen 13 in een dozijn. Ik kan geen merk bedenken dat identieke interieurs gebruikt.

iDS zei:
CD9LOP zei:

Het interieur is dat van een Range Rover, helemaal geen 13 in een dozijn. Ik kan geen merk bedenken dat identieke interieurs gebruikt.
Identiek niet, maar qua opzet is het niet heel bijzonder. Geen van bedieningselementen zit op een ongebruikelijke plaats. Een losstaand scherm an sich is sowieso al bepaald niet uniek, maar op die plek gepositioneerd hebben we bij JLR ook al eerder gezien. Ook materiaal- en kleurgebruik lijken me bepaald niet uniek in dit segment.

DeeTwee zei:
iDS zei:
CD9LOP zei:

Identiek niet, maar qua opzet is het niet heel bijzonder. Geen van bedieningselementen zit op een ongebruikelijke plaats. Een losstaand scherm an sich is sowieso al bepaald niet uniek, maar op die plek gepositioneerd hebben we bij JLR ook al eerder gezien. Ook materiaal- en kleurgebruik lijken me bepaald niet uniek in dit segment.
Het opzet is in die zin wél bijzonder dat het sober, stijlvol én modern tegelijkertijd is, geen enkel merk doet dat Range Rover na.
En dat doet Range Rover in har hele modellenlijn. Dus typisch Range Rover, niet te verwarren met een ander merk.
Eigenaardig argument ook om erop te wijzen dat de bedieningselementen op hun correcte plaats zitten.

iDS zei:
De opzet is in die zin wél bijzonder dat het sober, stijlvol én modern tegelijkertijd is, geen enkel merk doet dat Range Rover na.
Dat zou je van bijvoorbeeld een Rolls-Royce ook kunnen zeggen. Daarnaast worden interieurs over de volle linie in autoland steeds 'soberder', omdat veel fysieke knoppen verdwijnen. Al met al vind ik niet dat Range Rover zich hiermee onderscheidt.

iDS zei:
Eigenaardig argument ook om erop te wijzen dat de bedieningselementen op hun correcte plaats zitten.
Nee hoor, volkomen valide argument. Een ongebruikelijke plaatsing, of ongebruikelijke vormgeving, van bepaalde functies of knoppen, zouden juist heel objectieve criteria kunnen zijn om te bepalen of het interieur daadwerkelijk uniek te noemen is. Ze zijn immers gewoon aan te wijzen.

Kwalificaties als 'sober, stijlvol én modern tegelijkertijd' daarentegen zijn verregaand subjectief, dus wat mij betreft gebruik jij zelf nu nogal 'eigenaardige argumenten'.

iDS zei:
CD9LOP zei:

Allemaal al gezien bij andere modellen van dit merk,digitaal scherm ziet er zelfs goedkoop uit. Zo jmmr dit, en dan die achterzijde, teleurstellend allemaal.

MCW 84 zei:
Het opzet is in die zin wél bijzonder dat het sober, stijlvol én modern tegelijkertijd is, geen enkel merk doet dat Range Rover na.

Wat een onzin zeg.

Aha, eindelijk een reactie met meerwaarde. Nu is alles duidelijk...

Deetwee zei:
Dat zou je van bijvoorbeeld een Rolls-Royce ook kunnen zeggen. Daarnaast worden interieurs over de volle linie in autoland steeds 'soberder', omdat veel fysieke knoppen verdwijnen.

Ik vind het dashboard van een Rolls Royce vooral ouderwets vormgegeven, niet modern.
En er is een duidelijk verschil in connotatie tussen sober en eenvoudig of zelfs simpel:
het dashboard van een EQS vind ik bv. niet sober ook al verdwijnen de meeste knoppen van dat breedbeeldscherm. Ik vind het bijna kitscherig.
Het dashboard van de Range Rover is sober in die zin dat het net niét patserig is, ingetogen. Niet nog een aluminium randje rond een fineerinleg om toch maar te laten zien dat we ingewikkelde zaken de baas kunnen.
Daarbij is de vormgeving ervan volledig in lijn met de andere modellen van het merk én de vorige versie van de wagen.
Wie dat allemaal onzin noemt, kan best ver weg blijven van alles wat met vormgeving te maken heeft.

iDS zei:
Aha, eindelijk een reactie met meerwaarde. Nu is alles duidelijk...

Die reactie met meerwaarde is al gegeven:

DeeTwee zei:
Kwalificaties als 'sober, stijlvol én modern tegelijkertijd' daarentegen zijn verregaand subjectief, dus wat mij betreft gebruik jij zelf nu nogal 'eigenaardige argumenten'.

Oftewel; je moet je mening niet als feit bestempelen.

Ik vind het overigens geen lelijk interieur hoor, het oogt zeer verfijnd en JLR heeft wel iets van een eigen signatuur, zoals ieder merk eigen knopjes en lettertypes e.d. gebruikt. Die stijl herken ik echter alleen omdat ik vaak naar auto's kijk en daar dus iets mee heb. Een leek zou het niet als een Range Rover-interieur herkennen is mijn overtuiging. En ik vind het interieur van een willekeurige recente Peugeot veel specialer vormgegeven, om maar een merk te noemen.

DeeTwee zei:
Ik vind het overigens geen lelijk interieur hoor, het oogt zeer verfijnd en JLR heeft wel iets van een eigen signatuur, zoals ieder merk eigen knopjes en lettertypes e.d. gebruikt. Die stijl herken ik echter alleen omdat ik vaak naar auto's kijk en daar dus iets mee heb. Een leek zou het niet als een Range Rover-interieur herkennen is mijn overtuiging. En ik vind het interieur van een willekeurige recente Peugeot veel specialer vormgegeven, om maar een merk te noemen.

I zie een groot verschil tussen ‘niet bijzonder’ en ‘twaalf in een dozijn’, dat is een synoniem voor banaal. In zijn eenvoud, soberheid vind ik de vormgeving allesbehalve banaal. Tot iets komen dat er sober en eenvoudig uitziet, vraagt vaak een grotere inspanning dan iets druk te ontwerpen .Denk bv. aan een A-klasse met zijn overdaad aan chromen accenten: dat gaat er m.i. veel sneller banaal uitzien dan een ingetogen ontwerp.
En op zich is het ook voldoende dat een ontwerp verfijnd is en een eigen signatuur heeft. Een merk erin herkennen is leuk voor kenners maar draagt toch niks bij aan de waarde van het ontwerp.

Op de autoshow van Los Angeles:

land-rover-range-rover-2022-001-exterior-front-angle-suv-white.jpg

land-rover-range-rover-2022-004-exterior-profile-suv-white.jpg

land-rover-range-rover-2022-007-exterior-rear-angle-suv-white.jpg

land-rover-range-rover-2022-008-badge-exterior-rear-suv-taillights-white.jpg

land-rover-range-rover-2022-012-dashboard-front-row-infotainment-system-interior-steering-wheel-suv.jpg

land-rover-range-rover-2022-020-back-row-interior-suv.jpg

land-rover-range-rover-2022-026-cargo-interior-suv.jpg

Bron: https://www.cars.com/articles/up-close-with-the-2022-land-rover-range-rover-quiet-classy-interior-444038/

CD9LOP zei:
Wat een eenvoudig dashboard, gaap.
Inderdaad: eenvoudig, niét simpel.
schitterend gedaan. Het is een hele kunst een dashboard er eenvoudig te laten uitzien en tegelijkertijd toch elegant en ergonomisch: dat hebben ze Range Rover goed onder de knie (in tegenstelling tot Lexus bv. :T)

iDS zei:
CD9LOP zei:
Wat een eenvoudig dashboard, gaap.
Inderdaad: eenvoudig, niét simpel.
schitterend gedaan. Het is een hele kunst een dashboard er eenvoudig te laten uitzien en tegelijkertijd toch elegant en ergonomisch: dat hebben ze Range Rover goed onder de knie (in tegenstelling tot Lexus bv. :T)

Ziet er goedkoop uit, hele wagen is saaie herhaling van zetten met geforceerde achterzijde. De LX600 is de wagen die je moet hebben uiteraard declasseert deze Range Rover op elk terrein, helaas hier niet te koop.

Denk dat Land Rover met deze auto zich meer richt op chique mensen met een oog voor modern design, wat mij betreft ruimschoots geslaagd

Prijzen

Plug-in hybride
P440e AWD PHEV Standard Wheelbase SE €137.562
P440e AWD PHEV Standard Wheelbase HSE €145.492
P440e AWD PHEV Standard Wheelbase Autobiography €161.510
P440e AWD PHEV Standard Wheelbase First Edition €168.526
P440e AWD PHEV Long Wheelbase HSE €149.416
P440e AWD PHEV Long Wheelbase Autobiography €164.408
P440e AWD PHEV Long Wheelbase First Edition €172.526
P510e AWD PHEV Standard Wheelbase HSE €153.916
P510e AWD PHEV Standard Wheelbase Autobiography €169.710
P510e AWD PHEV Standard Wheelbase First Edition €173.326