Rammeltje / brom onder motorkap

Chiel de Jong

Startmotor
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een andere auto, een VW passat uit 2006 met een 1.6 FSI motor. Nu heb ik een probleem waarvan ik niet meer weet waar ik het zoeken moet.
Het gaat om het volgende: Af en toe hoor ik een rammel/brom-achtig geluid. Ik heb de auto al bij de garage gehad(onder garantie) en zij hebben niet kunnen vinden wat het probleem is. Al twijfel ik eerlijk gezegd nog of ze er uberhaupt iets aan hebben gedaan. ook omdat je, zoals eerder genoemd niet altijd het geluid hoort.
Je hoort het op het moment dat je het gas loslaat. af en toe ook als ik hem in de tweede of derde versnelling redelijk laag in de toeren heb (1500-2250 ong). Het is geen metaalachtig geluid trouwens. Inmiddels heb ik er zelf ook al een aantal kappen afgehaald en daar is het niet beter van geworden, maar ook niet slechter.
Is er iemand die enig idee heeft wat dit kan zijn?

Ik hoor het graag,

Alvast bedankt iedereen!

Dit soort dingen zijn vaak best lastig om te vinden, misschien zit het luchtfilterhuis niet goed vast. Je kunt dit makkelijk constateren. Iemand geeft gas tot het verschijnsel optreed, de ander drukt dan op het luchtfilterhuis, als de klank anders wordt of verdwijnt dan is dit de oorzaak. Er kunnen natuurlijk ook andere dingen onder de motorkap meettrillen.

Het kan ook aan andere dingen liggen. Als het vooral hoorbaar is bij koude motor dan kan het ook liggen aan de distributieketting en spanners, de hydraulische klepstoters die nog niet op druk zijn ( dit verdwijnt meestal snel), als het meer tikken is dan kan het ook het kantelen van de zuigers zijn, wat bij deze motor ook regelmatig voor komt.

Er kunnen dus best veel oorzaken zijn.

Het is eigenlijk onmogelijk om er iets van te zeggen als je niet naast de auto staat en kunt luisteren.

Terug
Bovenaan