Radio en klok blijven aan zonder contact

Guest
Heren (en dames),

Ik ben nu al anderhalf jaar in bezit van een Hyundai Excel uit het jaar 2000. Toen ik de auto had gekocht bleef de radio en digitale klok aan zonder dat er een sleutel in het contactslot zat. Op een dag ging zomaar dit uit. Ik ging hiervoor naar de garage en kwam erachter dat dit juist de normale werking hoort te zijn. Hier geen problemen mee, want dat lijkt mij het ook meest normale.

Nu een paar weken geleden blijft de klok en radio weer gewoon doorwerken nadat de sleutel eruit is gehaald. Toevallig is het nu winter en ben ik mijn accu gaan testen en blijkt dat ik flink last van lekstroom heb. Door de zekering van de groep eraf te halen daalt gelijk de hoeveelheid lekstroom. Alleen het verschil is, als ik de zekering eruit haal, gaat de display van de klok uit, maar loopt het intern ook niet meer door. Waarbij als het display uit gaat met de zekering erin, dan klopt de tijd wel weer als het display aan gaat.

Wat kan de oorzaak hiervan zijn en wat kan ik eraan doen? Ik heb het contactslot gisteren al helemaal uit elkaar zitten halen. Maar vond geen aparte dingen.
 
zit er nog een originele radio in, of aftermarket?
En bij die laatste: is er aan de kabels gesoldeerd of niet?

Ik vermoed dat de radio op 2 constante plussen zit of verkeerd aangesloten waardoor deze altijd veel stroom verbruikt.
Een radio heeft namelijk 2 manieren van uit: 1 is gewoon uit met het knopje. Dit is een standby stand waarbij die wel nog veel stroom verbruikt. de andere is de juiste manier: geheel uit, gebruikt alleen stroom voor het onthouden van de zenders en instellingen. Dit is een kleine lekstroom, maar dit geeft geen problemen.

Klok zit meestal op dezelfde zekering als de radio, maar 9 van de 10 autos laten de klok gewoon aan staan standaard. Anders denk ik toch dat door de waarschijnlijk verkeerd aangesloten radio, de klok ook fout meedoet. Waardoor er dus ook stroom op blijft staan.

Waar je ook eens naar moet kijken: blijven overige "verbruikers" ook werkzaam op het moment dat klok en radio aan blijven? Dus zaken die alleen werken wanneer de auto op contact staat normaal gezien? (bijvoorbeeld achterruitverwarming, blower, claxon)
Zo ja, zit t waarschijnlijk toch in je contactslot, althans de schakelaar die erachter zit.
Vaak zijn dat soort defecten niet zichtbaar maar wel merkbaar op deze manier.
 
Radio is aftermarket, maar heb ik bij aanschaf zelf aangesloten.

De achteruitverwarming werkt niet, daarvoor moet de auto op stand ON staan. De blower en claxon werken nog wel allebei. Ik weet alleen niet of die op dezelfde groep zijn aangesloten. Want toen de radio wel uit bleef, heb ik dit niet getest.

Is er een manier om de schakelaar verder te testen? Want had het helemaal uit elkaar tot ik enkel het witte schakelonderdeel overhield. Deze leek gewoon goed te functioneren.
 
Kan het zijn dat de constante plus van de auto via de radio weer terug op de geschakelde plus is aangesloten? Waardoor je dus de geschakelde plus (die uit hoort te gaan via het contact) juist van de andere kant voedt vanuit de permanente 12V? Zodat de verbruikers die op de geschakelde plus aangesloten zijn alsnog gevoed blijven bij afschakelen van het contact?

Wat gebeurt er als je de radio afkoppelt van de kabelboom? Blijft de klok dan ook aan?
 
s velthuis zei:
Kan het zijn dat de constante plus van de auto via de radio weer terug op de geschakelde plus is aangesloten? Waardoor je dus de geschakelde plus (die uit hoort te gaan via het contact) juist van de andere kant voedt vanuit de permanente 12V? Zodat de verbruikers die op de geschakelde plus aangesloten zijn alsnog gevoed blijven bij afschakelen van het contact?

Wat gebeurt er als je de radio afkoppelt van de kabelboom? Blijft de klok dan ook aan?

De radio is aangesloten met een gewone ISO aansluiting. Heb net het hele middenconsole zitten loshalen en het is gewoon goed aangesloten op de ignition switch. Dus contactslot. De klok blijft ook gewoon aan als ik de radio afkoppel ja.

Al om al denk ik toch weer wel dat het problem bij het contactslot ligt. De schakelaar schakelt waarschijnlijk niet van ACC (accessoiresstand) terug naar LOCK. Het doet het fysiek wel. Maar in het blokje zelf gaat er mogelijk iets niet goed.

Nu is mijn vraag, hoe kom ik aan een nieuwe schakelaar en hoe moeilijk is het dan om dat te vervangen?
 
Warrick21 zei:
De klok blijft ook gewoon aan als ik de radio afkoppel ja.

Dan is het contactslot en meer specifiek het relais daarachter inderdaad de volgende verdachte.

Probleem van het boordnet is dat sluitingen op de ene plek, rare storingen op de andere plek kunnen veroorzaken. Zo had onze Toledo ooit het probleem dat wanneer je de rem intrapte, de stadslichten aan de voorzijde gingen branden. Witte remlichten voor dus... Lang naar moeten zoeken. En wat de oorzaak was? Kortsluiting in een duplolampje aan de achterzijde. De twee gloeidraden raakten elkaar, waar door er tijdens het remmen ook spanning op de gewone achterlichten kwam te staan. En die stonden weer in dezelfde lijn als de stadslichtjes voor. Vandaar mijn redenering dat er ergens een sluiting tussen de geschakelde en constante plus lijkt te zitten.
 
zoek maar eens een 2e hands contactblokje (dat wat achter je contactslot zit) en sluit die eens aan. Met een beetje geluk is het probleem opgelost.
Uiteraard moet je de oude natuurlijk nog even verwisselen met de nieuwe. Dit verschilt per auto hoe dat moet.
 
Okay, vandaag maar eens het contactschakelaar / contactblok helemaal uit elkaar gehaald. Ik bedoel dan ook echt totaal uit elkaar waardoor alle onderdelen in de schakelaar alle kanten op vlogen. In eerste instantie dacht ik: SHIT! Wat nu heb ik de boel helemaal gesloopt.

Echter na wat stoeien is het me gelukt om de schakelaar weer in elkaar te zetten. Binenn in de schakelaar (die een hele simpele werking heeft), zijn er geen rare dingen gevonden. Het werkt gewoon prima zoals het hoort.

Door de schakelaar helemaal eruit te halen bleef helaas toch nog stroom op de rest van de auto. Ook is het zo dat zelfs zonder het plaatsen van de schakelaar ertussen, er alsnog stroom kan worden gemeten op 2 van de kabels die naar de schakelaar lopen. Het zijn: AM (bovenste) en ACC (rechtsbeneden):
IMG-20130120-WA0025.jpg


Het lijkt me dan ook dat het probleem niet in de schakelaar zit. Maar juist ervoor al. Daarom alweer een vraag. Wat zijn de onderdelen die voor de schakelaar komen?
 
Heb je de massakabel van de accu al eens gecontroleerd?    Misschien zit er op de aansluiting wat roest, kan wel eens rare dingen veroorzaken.



Velthuis, zoiets had ik laatst.

Als ik mijn rem intrapte, begon het indicatielampje voor de mistlamp achter te branden, en als ik dan de richtingaanwijzer naar links inschakelde, dan begon hij te knipperen. L.a. lichtunit losgehaald, remlamp eruit en erinm en weg was de storing. Maakte waarschijnlijk slecht contact.
 
Misschien wat te simpel: Is het niet gewoon zo dat een aantal aansluitingen (bij de zekeringenkast) wel aan blijven bij uitgeschakeld contact en andere niet? Dus gewoon de verkeerde aansluiting voor de radio? (dit herinner ik mij van vroeger toen ik zelf radio's ging inbouwen)
 
Massa-aansluiting of een relais is het volgende wat je na moet kijken, kijk maar eens in een vraagbaak of instructieboekje of er een relais is voor de verbruikers. 9 van de 10 autos hebben dat. Als die blijft hangen zal die dus stroom blijven doorlaten. maar altijd blijven hangen hoeft niet.
Heb t zelf al eens gehad met een relais van de brandstofpomp. Volgende dag kon ik m dus met startkabels gaan starten (relais ging wel uit maar schakelde 20 seconden later weer aan) Want die gebruikt flink stroom.
 
Als je naar de zekeringkast kijkt, zitten het klokje en de radio op dezelfde zekering?
 
Boppie zei:
Als je naar de zekeringkast kijkt, zitten het klokje en de radio op dezelfde zekering?

Dat kan per auto verschillen, maar zou mij wel verbazen. Vroeger was er meestal een apart aansluiting voor de radio. Als er geen schema in het instructieboekje staat kan het in de deksel van het kastje staan.
 
Boppie zei:
Heb je de massakabel van de accu al eens gecontroleerd?    Misschien zit er op de aansluiting wat roest, kan wel eens rare dingen veroorzaken.

Velthuis, zoiets had ik laatst.

Als ik mijn rem intrapte, begon het indicatielampje voor de mistlamp achter te branden, en als ik dan de richtingaanwijzer naar links inschakelde, dan begon hij te knipperen. L.a. lichtunit losgehaald, remlamp eruit en erinm en weg was de storing. Maakte waarschijnlijk slecht contact.

indien het morgen minder hard sneeuwt, ga ik maar eens onder motorkap kijken hoe het zit met de accu en waar de massa heenlootp.

Boppie zei:
Als je naar de zekeringkast kijkt, zitten het klokje en de radio op dezelfde zekering?

De klok, radio en zelfs de binnenlamp zitten op dezelfde zekering. Hier een schema die ik online:
< Foto verwijderd, niet relevant >

In mijn auto is het vrijwel identiek alleen zijn dan de zekeringen gespiegeld. Ik zal morgen een foto maken van mijn zekeringskast.

EDIT:
Zo gezegd, zo gedaan. Hier een foto van mijn zekeringkast waar te zien is dat de klok en radio op dezelfde zekering zijn aangesloten:
Dash%20Fuse%20Box.jpg


Het klopt dat de zekering eruit is. Die haal ik met de kou tijdelijk 's avonds eruit om niet elke ochtend te hoeven stilstaan.
 
Denk eerder dat het een massapunt van de dashboardkabelboom is, en die zit dus ergens achter of onder je dashboard op de massa aangesloten.
Met een beetje geluk achter of naast de zekeringbak. of ergens een boutje met wat draden erop.

Dat de radio en klok op dezelfde zekering zitten is niet vreemd. Binnenverlichting ook niet vreemd. Al is dit alleen de constante plus, niet de geschakelde. Contstante plus heeft, logischerwijze, altijd spanning erop staan. Jij moet t gaan zoeken in het relais of schakelaar die de geschakelde plus aanschakelt.

Of er is ergens een verbinding tussen de contstante en geschakelde plus, waardoor er altijd stroom op blijft staan.
Zoek maar eens naar kroonsteentjes of soldeerverbindingen. Vaak is het bij de radio gedaan, ookal zitten er iso stekkers in.
 
Is je contactslot niet toevallig wat gaar, waardoor je de sleutel er ook in standje ACC eruit kan halen? Is bij mijn auto het geval en daardoor heb ik in de eerste dagen dat ik de Jeep had 2x met een lege accu gestaan. Bleek dat het contactslot wat gaar was, waardoor het mogelijk is de sleutel ook in de laatste stand (volgorde: ACC, uit, contact aan, starten) eruit te halen en dan blijft de radio e.d. aan staan.
 
Niet helemaal het zelfde probleem maar ik heb ook een Hyundai (Tucson) en ik had toen ik mijn radio had ingebouwd had ik het probleem dat alle settings iedere keer uit mijn radio waren als ik het contact uit zette. Ik moest toen twee draadjes in het standaard iso stekkertje omdraaien. Dit bleek in de handleiding van de radio te staan dat dit het geval kon zijn bij sommige auto's. Iets met constante stroom en geschakelde + ofzoiets. Ik zal ook eens kijken vanavond of mijn klokje aan blijft. Misschien heb jij een soort gelijk probleem maar dan andersom ;-).
 
Die binnenlamp, ik zou bijna zeggen, meet eens lekstroom zonder dat die lamp aangesloten zit. Die binnenlamp brandt immers ook als het contact uitstaat. Misschien zit er wel een probleem in de lampunit.
 
mslisser zei:
Niet helemaal het zelfde probleem maar ik heb ook een Hyundai (Tucson) en ik had toen ik mijn radio had ingebouwd had ik het probleem dat alle settings iedere keer uit mijn radio waren als ik het contact uit zette. Ik moest toen twee draadjes in het standaard iso stekkertje omdraaien. Dit bleek in de handleiding van de radio te staan dat dit het geval kon zijn bij sommige auto's. Iets met constante stroom en geschakelde + ofzoiets. Ik zal ook eens kijken vanavond of mijn klokje aan blijft. Misschien heb jij een soort gelijk probleem maar dan andersom ;-).

Vaak zitten er op de rode en gele draden een soort mannetje en vrouwtje stekker de rode in de gele steken en visa versa... lost het meestal op dit probleem waar jij het over hebt...

Is allebei stroom de een is constant stroom voor het geheugen en de ander geeft stroom zodra je de sleutel om draaid en dat gebeurd bij sommige type auto's dat deze omgedraaid zitten.    bij deze ;)
 
Okay! Ben aan de slag geweest met een multimeter en één voor één de zekeringen eruit gehaald met de volgende resultaten:

0,36 met de zekering
0,24 zonder de zekering.

0,35 met de zekering en radio WEL aangesloten
0,33 met de zekering en radio NIET aangesloten
0,33 met de zekering en lamp WEL aangesloten (Gecontroleerd voor Boppie)

En nu wordt het leuk:
0.10 met de zekering en de koplampen zekering eruit!
0.00 zonder de zekering en de koplampen zekering eruit!

De koplampen lijken de grote vreters dus. Maar wat blijkt nou, ik heb achteraf geïnstalleerde mistlampen. En die mistlampen zijn aangesloten via de zekering van de koplampen. Maar het leuke aan de mistlampen is dat ze weer direct zijn aangesloten op de + pool van de accu. Deze hele serie lijdt tot dit:

Mistlampen zijn direct aangesloten op + pool > Koplampen blijven werken zonder contact te draaien > Radio/Klok blijft aan zonder contact te draaien.

Ja, geloof het of nu. De radio en klok ga nu gewoon uit bij LOCK doordat de mistlamp uit het elektrisch systeem is. Het probleem is dus voor nu opgelost, kan alleen even geen mistlampen gebruiken. De multimeter geeft nu 0.00 aan zelfs met de koplamp zekering erin (zonder mistlampen aangesloten).

Hier nog wat afbeeldingen:

Verlengstuk op de koplamp zekering:
Verlengstuk.jpg


Delen ervan waren zelfs al verbrand:
Verlengstuk%20verbrand.jpg


Het andere deel van het geheel:
Verlengstuk%20los.jpg


De aansluiting direct op de + pool:
Aangesloten%20op%20plus.jpg


Tenslotte nog iemand enig idee wat die doorgebrande stukjes zijn en hoe ik aan zoiets kan komen om binnenkort alsnog mijn mistlampen goed aan te sluiten (zonder kapotte kabels). En natuurlijk dan ook gelijk de aanlsluiting op de + pool gelijk te verwijderen.
 
knoeiwerk dus, Heel verstandig om ook andere zekeringen te controleren idd.
Even oplossen via een paar fotos is niet te doen. je kunt beter iemand er naar laten kijken die er verstand van heeft. Een paar fototjes geven gewoon te weinig info. beste manier is om alle bedrading van die mistlampen na te lopen en aan te passen waar nodig.
Op zich is 1 kabel op de constante plus niet zo vreemd, dat moet bij mistlampen ivm de stroomsterkte.
Ik zie dat ze rechtstreeks op een relais-aansluiting zijn aangesloten, dat is gewoon totaal verkeerd. Zou me niets verbazen als er helemaal geen relais tussen zit, als ik die verbrande stekkers zo zie.
 
Warrick21 zei:
Mistlampen zijn direct aangesloten op + pool > Koplampen blijven werken zonder contact te draaien > Radio/Klok blijft aan zonder contact te draaien.

Dat bedoelde ik dus met mijn post van de 19e. Had alleen verwacht dat er zo'n doorverbinding in de buurt van de radio zou zitten. Maar zoals eerder gezegd, een sluiting op de ene plek kan rare storingen op de andere plek geven. Maar dit is makkelijk op te lossen in elk geval.
 
Ooh ja hoor! Het blijft leuk. Wat blijkt nou. Door die extra (verbrande) kabels eruit te halen ging ik ervan uit dat de mistlampen het niet meer zouden doen. Maar dat is niet waar. De mistlampen doen het namelijk gewoon! (voor en achter)

Nu moet ik nog een keertje uitzoeken waar die kabels dan precies voor dienen en waar ze heen leiden. Maar dat is een klusje voor een andere dag.

Iedereen nog hartstikke bedankt voor al het hulp :)
 
Warrick21 zei:
Ooh ja hoor! Het blijft leuk. Wat blijkt nou. Door die extra (verbrande) kabels eruit te halen ging ik ervan uit dat de mistlampen het niet meer zouden doen. Maar dat is niet waar. De mistlampen doen het namelijk gewoon! (voor en achter)

Nu moet ik nog een keertje uitzoeken waar die kabels dan precies voor dienen en waar ze heen leiden. Maar dat is een klusje voor een andere dag.

Iedereen nog hartstikke bedankt voor al het hulp :)

Heel apart...zou iemand die lampen ook anders aan hebben willen sturen?

Of zou die kabel naar bijvoorbeeld de trekhaakdoos lopen....ik ben nieuwsgierig waarom men zo heeft lopen prutsen.
 
Ik heb geen trekhaak, dus neem aan ook geen trekhaakdoos. Ik ben ook zeer benieuwd waarom er zo erg geprutst is. Voor nu heb ik de kabel opgevouwen, vastgebonden en in een hoekje gestopt tot ik er zin in heb om het uit te zoeken.
 
Warrick21 zei:
Ik heb geen trekhaak, dus neem aan ook geen trekhaakdoos. Ik ben ook zeer benieuwd waarom er zo erg geprutst is. Voor nu heb ik de kabel opgevouwen, vastgebonden en in een hoekje gestopt tot ik er zin in heb om het uit te zoeken.

ik heb je een pbtje gestuurd erover ;)
 
Kan het zijn dat er een poging gedaan is om de mistlichten als dagrijlichten te laten werken? Door ze aan te sluiten op de plus van de koplampen en de constante plus van de accu krijg je een soort van daglichtschakeling. Bij inschakelde koplampen is er geen spanningsverschil (+12V en +12V), bij uitgeschakelde koplampen wel (0 en +12V). In het eerste geval is de dagrijverlichting dan uit, in het tweede geval zijn ze aan.
 
Beste Warrick21,

Mijn ouders hebben hetzelfde probleem, dat het klokje en de radio aan blijven ondanks dat de sleutel uit het contact is gehaald.
Ik ben qua autos A-technisch, maar ben toch overtuigt dat het mij zal lukken met een beetje hulp.

Heeft u een handleiding hoe ik dit zelf, gemakkelijk kan oplossen?

Auto: Suzuki Alto 1998.

Bij voorbaat dank!
Sebastiaan

Emailadres weggehaald

Terence
Autoweek moderator
 
Ik zou als eerste de radio er eens uit halen. Best kans dat het klokje altijd aanstaat overigens, en van de radio is waarschijnlijk de constante en geschakelde plus omgedraaid.
 
Terug
Bovenaan