Radio blijkt bij aanmschaf defect

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik heb onlangs een Kia Occasion aangeschaft van 10 jaar oud.
Nu heb ik tijdens de proefrit vooral gelet op geluiden van de auto etc en minder gelet op de radio.
Nu ik binnen een week na aanschaf erachter kom dat de radio niet goed werkt heb ik dit aangegeven bij de dealer.
De auto moest daar ook nog voor iets anders heen, dus heb ik dat gelijk aangegeven.
Nu blijkt dat er maar geluid komt ui 1 van de 4 speakers.
De Speakers zelf zijn niet defect, het blijkt in de radio zelf te zitten.
OF er dient een softwareupdate te komen, OF er dient een nieuwe radioconsole ingezet te worden.

Ik heb 6mnd garantie, maar een radio valt niet onder de bovag garantie.
Ik vraag me dus af of bij een eventuele vervanging van de radio kan eisen dat dit voor kosten komt van de dealer.
Het betreft een merk dealer (van een ander merk)
De radio had dit gebrek al bij aanschaf.

Iemand suggesties?

er wordt hier driftig gestrooid met het conformiteitsbeginsel op het forum. Een Auto, incl radio, zou moeten doen wat je verwachten mag bij aankoop. Blijft wel overeind dat tijd tussen signaleren, melden etc bij de garage belangrijk is. Als dat 1 week was lijkt het mij binnen een redelijke termijn. De garage moet in staat worden gesteld om te kunnen (laten) repareren etc, hetgeen bij oudere radio's wel eens een probleem is. (Mijn Hyundai i20 uit 2012 heeft 3x een ander toestel gekregen onder garantie...., waren niet de beste toestellen).

Vervelend, je mag toch wel verwachten dat alles werkt.
Dit gebrek was al aanwezig bij de aflevering.
Probeer eruit te komen, misschien is het interessant om een vergoeding te vragen, zodat je een mooie after market inbouwradio kunt kopen met android, DAB+ en groot scherm (zoiets kost 500€ Inc inbouw).
Zo'n prutradio uit 2012 over laten vliegen uit korea kost ook een paar honderd euro. Ik had ooit een kapotte autoradio van Toyota: flutding, maar wel 450€

spoiler alert zei:
Vervelend, je mag toch wel verwachten dat alles werkt.
Dit gebrek was al aanwezig bij de aflevering.
Probeer eruit te komen, misschien is het interessant om een vergoeding te vragen, zodat je een mooie after market inbouwradio kunt kopen met android, DAB+ en groot scherm (zoiets kost 500€ Inc inbouw).
Zo'n prutradio uit 2012 over laten vliegen uit korea kost ook een paar honderd euro. Ik had ooit een kapotte autoradio van Toyota: flutding, maar wel 450€
Maar dit val natuurlijk wel onder dingen die je zelf kan en moet onderzoeken. Even snel gezocht op Google en de eerste de beste die ik tegen kwam was 319 euro inclusief frame.

Frits79 zei:
Maar dit val natuurlijk wel onder dingen die je zelf kan en moet onderzoeken. Even snel gezocht op Google en de eerste de beste die ik tegen kwam was 319 euro inclusief frame.
Je hebt tegenwoordig zelfs opties waarbij de achteruitrijcamera kunt aansluiten en de stuurbediening ook wordt aangesloten. Je kunt zelf prutsen of laten doen. Dan komt je op die 500€ in totaal. Even gechecked: 575 euro voor een IX35 inclusief parkeersensoren, DAB+ en Apple carplay/android auto

spoiler alert zei:
Frits79 zei:
Je hebt tegenwoordig zelfs opties waarbij de achteruitrijcamera kunt aansluiten en de stuurbediening ook wordt aangesloten. Je kunt zelf prutsen of laten doen. Dan komt je op die 500€ in totaal. Even gechecked: 575 euro voor een IX35 inclusief parkeersensoren, DAB+ en Apple carplay/android auto
Dat is sowieso beter dan de standaard radio.

Terug
Bovenaan