Radiateur (tijdelijk) repareren. Wat is nu het juiste middel voor het dichten van een gaatje?

Durashift

Kilometervreter
Tja, het moment dat je naar de geparkeerde auto toeloopt.. en ziet dat er iets vanonder sijpelt.. is nooit leuk..:(

Dat had ik dus daarstraks..:(

Radiateur is lek, linksonder (vanaf bestuurdersplaats gezien) net op de aansluiting van het alu-geraamte en de kunststof behuizing. Met mijn vinger denk ik een redelijk gaatje te voelen. Het drupt.. maar houdt op een gegeven moment ook weer op.

Wat is nu slim te doen voor een kwik-fix?

Ik ben huiverig voor de 'stop leak' middeltjes.

Eigenlijk zou ik een gum-gum variant voor radiateurs willen hebben..
Is dat er?

Wat ik vind op het internet zijn een hittebestendig siliconenkit van Bison. Epoxy lijmen van o.a. Loctite of Griffioen
Of kiezen voor kneedbaar staal van Bison? (wat dan wel moet werken met aluminium, wat in de basis ook een metaalsoort is natuurlijk).

Ja, ik weet dat vervangen de beste optie is.. zal ook wel moeten gebeuren maar nu ff niet in de komende dagen, als het ff kan. ;)

Het betreft de 1.4 PSA TU motor.

Alvast dank voor de tips en/of ervaringen.

https://toralin.nl/producten/koelsysteem/koelsysteem-stop-lek.html

En idd, vervangen is uiteindelijk toch de oplossing natuurlijk.

Zou er bison combi stick voor gebruiken. Dat droogt zelfs als het onder water zit en is vochtbestendig. Tis een soort kneedbaar metaal.
https://www.bison.net/nl-nl/producten/666-vullers/product/795-kombi-stick/
Maar zo;n reparatie houd niet lang. Als die zich al houd (goede hechting is belangrijk, want t spul zelf wordt gewoon goed hard)

Dus als je komende week je radiateur gelijk vervangt. Zou het dat tijdelijk wel even kunnen verhelpen. Maar je moet er geen maanden mee door willen rijden. Dan heb je kans dat het naderhand toch weer gaat lekken.

Stopleak niet gebruiken. Daat is de grootste rommel die je in je motor kan gooien, daarbij zal het niet helpen tegen een steenslaggat dat groter is dan een dun scheurtje.

Een rauw ei in de radiator gooien. Bij de lekkage stolt het ei en stopt de lekkage voor een korte periode.

stop leak middeltjes zijn uitstekend, voor één keer. Bij vaker gebruik gaat je kachelradiateur dichtzitten....
Ben je van plan om nog lang met de auto te rijden: gewoondoor een gereviseerd exemplaar laten vervangen.

Een schroef met pakking ringetje in het gat draaien is bij mij ooit eens succesvol gelukt.

Jaren mee doorgereden daarna.

Stop Leak zou ik laten. Jij hebt toch een vrij simpele wagen? De kans is groot dat het ding binnen een uur verwisseld is. Met schoonmaken met een stopleak ben je nog meer tijd kwijt.

Ik heb wel eens de kop van een motor af gehad waar Stopleak in heeft gezeten. Je trok de vliezen zo uit de koelkanalen. Dat zou ik echt niet in doen, tenzij je met je auto in de jungle gestrand bent op een plek waar ze alleen Stopleak verkopen. En Coca Cola. Want dat verkopen ze overal. En dan nog zou ik het liever eerst met de cola proberen...

Mensen, dank voor de tips. Ik ga de bison proberen. In het verleden al eens een goede ervaring met 2 componenten epoxy van Bison gehad.

Het gat is ongeveer een wijsvingerkootje groot.
Op het oog wordt het lek niet groter / heftiger.

Vervangen zal het worden.. maar APK zit er ook aan te komen en er mag nog wel het één en ander gebeuren..o_O

Als ik radiateur vervang, dan ook de koelvinmotor. Die doet het al een tijd niet.. maar is prima mee te leven zolang er niet te veel file is en de verwarming het blijft doen. ;)

Pietzoveel zei:
Een rauw ei in de radiator gooien. Bij de lekkage stolt het ei en stopt de lekkage voor een korte periode.

Klopt, alleen eiwit gebruiken en niet de dooier er ook in kieperen.
Is echter alleen handig om te doen als je de auto daarna direct kunt verkopen, dat eiwit stolt namelijk overal in grote vlokken als het koelwater op temperatuur komt en de koeling/doorstroming wordt daarmee ook blijvend tot ongeveer nihil gereduceerd.
Als je toch wilt MacGyveren neem dan maar liever een handvol gemalen koffie: de koffiemot reduceert het lek ook tot nihil zolang het koelwater in beweging blijft maar is na herstel/vervanging van het lekke onderdeel gewoon volledig uit het koelsysteem weg te spoelen.

Ik heb tijdens een vakantie in Zweden ooit eens een steen tegen mijn radiator gehad, op zo'n grindpad waar je harder mag dan dat je durft.
Bij de lokale Hubo een pot polyesterplamuur gekocht (twee-component), een kwak tegen de radiator aangedrukt en nog jaren ermee doorgereden...

Terug
Bovenaan