Raar geluid bij loslaten koppeling tijdens rijden.

A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,

Sinds februari dit jaar ben ik in het bezit van een mooie Chevrolet Cruze 1.8 uit 2009 met 121000 Km op de teller.

Nu ervaar ik sinds korte tijd een probleem met deze auto. Als ik rij en de koppeling los gelaten heb, hoor ik een soort aanlopend meedraaiend geluid. Hoe sneller ik rijd, hoe sneller het aanlopende geluid. Op het moment dat ik de koppeling intrap, dan is het geluid weg. Laat ik de koppeling opkomen, dan is het er weer. Het is geen piepend, knarsend, gillend of schurend geluid. Meer een dof bonkend geluid wat meedraaid. Men kan het vergelijken met het geluid vaneen bijna platte band. Omdat het geluid weg is bij een ingetrapte koppeling verdenk ik niets in de wielen en aandrijving.

Ik heb een test uitgevoerd waarbij ik de auto in de 3e en 4e versnelling heb gezet en en de motor heb gestart en vervolgens heb laten afslaan. Deze sloeg in beide versnellingen direct af. Stationair hoor ik het geluid niet. Het is alleen aanwezig als de auto rijdt. Schakelen doet hij prima. Koppeling gaat ook soepel.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Toch de koppeling? Druklager van de koppelingsplaat? Ik kom er geen wijs uit. Hoop dat iemand een idee heeft wat dit mogelijk zou kunnen zijn.

Alvast super bedankt voor de reactie's en het meedenken.

Of een kapot prise-as lager van de versnellingbak.
Tap de olie van de bak eens af en kijk of je metaaldelen tegen komt. (desnoods even met een magneetpennetje roeren in het aftapgat als de plug geen magneet heeft)

Beste allemaal,

Bedankt voor de reacties! Ik heb vandaag nieuwe bakolie binnengekregen en ga deze sowieso eens vervangen en kijken of er slijpsel in te vinden is. Auto staat op 121000 km en is naar mijn weten nooit vervangen. Wat ik wel heb geconstateerd is dat er een olielekkage bij de versnellingsbak te zien is. Ik vermoed dat dit al langer gaande is en dat hierdoor misschien ook te weinig olie in de bak zit.

Het geluid wat de auto in de eerste instantie produceerde, lijkt sinds gisteren erger te worden. Wat opvallend is, is dat bij het licht intrappen van het gaspedaal het schurende aanlopende geluid harder te horen is, dan wanneer ik het pedaal los laat. Als ik de koppeling intrap, is het helemaal weg. Het schakelen gaat van tijd tot tijd ook niet soepel.

Nu lees ik op internet tegenstrijdige berichten over geluiden van de koppeling drukgroep en dat van de prise-as lager van de bak zelf.

Ik kom het volgende tegen:

"Als de auto een razend/fluitend/schurend geluid maakt tijdens het rijden en deze geluiden verdwijnen bij het intrappen van de koppeling, dan komt dit uit de versnellingsbak. Mogelijk prise-as lager" en is het niet de koppeling.

Vervolgens kom ik op internet dit bericht tegen op diverse sites:

"Permanent ritmisch, schurend geluid: mogelijkerwijs de koppeling. Op het koppelingspedaal trappen. Verdwijnt het geluid, is de koppeling versleten. Vervangen"

Dit staat haaks op het eerste bericht wat ik tegen kwam.

Bijkomstigheid is dat ik gisteren en vandaag heel even een soort schroeilucht in de cabine rook (soort rotte eierenlucht), daarnaast hoor ik bij het gasgeven in alle versnellingen een soort razend gierend geluid. Is te vergelijken met het geluid van een vliegwiel op een roeimachine. Sommige kennen het geluid wel, als men flink aan het touw trekt hoor je het vliegwiel razen. Dit geluid komt dan sterk overeen met wat ik hoor tijdens het accelereren.

Is er iemand op dit forum die dit herkent? En is de kans aanwezig dat het toch een versleten koppeling is, die deze geluiden ook produceert? Ondanks dat het geluid weg is bij het intrappen van de koppeling en het volgens sommige berichten niet de koppeling kan zijn.

Ik kan er even geen vinger op leggen welk van de twee berichten nu klopt.

Alvast bedankt voor de reacties!

Kan beide zijn, geluiden zijn nu eenmaal niet standaard en de symptomen voor elke auto en slijtage niet exact hetzelfde... en slecht schakelen hoort ook bij beide gevallen.

Een koppeling bestaat uit meerdere verschillende delen: een versleten druklager kan uiteenlopende rare geluiden geven, als de vingers van de drukgroep ver ingesleten (of enkele vingers afgebroken zijn) kan dit ook vreemde geluiden geven, en als de koppelingsplaat op z'n einde loopt kan dit ook rare geluiden geven .... afhankelijk van hoever en wat er aan slijtage is veranderen de geluiden ook, en bij een combi van deze delen heb je weer andere geluiden.
Ik heb het zelfs wel eens meegemaakt dat de vork die het druklager bedient (of de koppelingscilinder) dermate slijtage hadden dat deze de werkelijke oorzaak waren en de rest gewoon gevolgschade was... dit ook even controleren voordat je een fris gemonteerde koppeling set hierdoor vervroegd naar de eeuwige snelwegen stuurt.

Voor het prise-as lager van de bak is het idem, het begint vaak met een licht rommelend geluid en wordt vanzelf wel een gierend geluid als de slijtage vordert of de bak te droog staat, en eindigt uiteindelijk wel met een stevige dreun als er een kogeltje van dat lager tussen de tandwielen komt. (en dan is het ook gelijk einde oefening:))

Maar voor een herstel zal in beide gevallen de bak dan toch van de motor af moeten: de koppeling set zou ik dan gelijk vervangen aangezien je dan toch alles al los hebt liggen, en de prise-as kun je dan gelijk controleren op speling. (indien speling bakrevisie of ruilbak)

Gezien het slecht schakelen en een lekkende versnellingsbak, zou ik toch vooral de bak zelf verdenken.
Schroeilucht kan ook uit de bak zelf komen als die droogloopt. Ik heb t zelfs al eens bij een homokineet gehad die warm liep (want hoes kapot)

Hoewel een versleten koppeling geluid kan maken. Merk je dit meestal aan het feit dat je veel hogere toerentallen nodig hebt om van de plek af te komen als normaal. Ijzer op ijzer hoor je wel. maar dan heb je eerst een flink slippende koppeling gehad.
Gezien het feit dat je vooral rijdend het probleem hebt en niet stationair, betekend dat het niet aan het druklager ligt.
Deze hoor je huist stationair en dat geluid gaat weg bij de minste pedaaldruk, omdat je dan de speling uit het lager duwt, waardoor die stiller loopt.
Dit sluit de koppeling zelf niet uit.

Wat betreft de koppeling: Rij eens in zn 5 trap de koppeling in en geef iets gas bij. laat dan de koppeling spontaan los. Dan mag het toerental niet gelijk blijven maar vrij rap zakken.
Dit is wel een aanslag voor je koppeling (de veren moeten een hoop opvangen) maar als die slecht is merk je dat dan het beste. De standaard 3/4 test kan geen onderscheid maken tussen een versleten en een slecht afgestelde koppeling.

Als je pech hebt is het idd de bak, en dan gaat een verse scheut olie niet meer helpen als het geluid al binnen een paar dagen erger is geworden.

Bij m'n eigen auto (Nissan D22) heb ik vorig jaar beide gevallen gehad.
Het bovenste druklager gromde en krijste er stevig op los, zowel onder het rijden als met ingetrapte koppeling (totdat die niet meer kon ontkoppelen:)):

... en dit pise-as lager kon in verschillende toonhoogtes en volume grommen, krijsen en stil zijn afhankelijk van de belasting van de bak:

... de resterende delen van het lager (de lagerkooi) hadden zich in een aardig versnipperde vorm al netjes rondom de aftapplug verzameld, die kon ik er met een magneetpen zo uit vissen:

Kortom in eigen beheer een ruilbak van de sloop eronder, frisse olie erin, een frisse koppelingset + koppelingcilinders erop en het oude beestje rijd weer als vanouds, voor die kosten (ca. € 800,= aan materialen) kon ik geen gelijkwaardige vervangende auto kopen.

Hallo beste,

Weet u al wat de oorzaak van het probleem was? Wij hebben t zelfde probleem en uw uitleg van het geluid is precies zoals wij t ervaren, lekke band geluid.

Terug
Bovenaan