QV: Alfa 75 V6 1987 / Alfa Giulia 2.0T 2019 - van een 1.6 naar een V6

Leuke update, op de Karl na dan. Voormalige grensovergang Helmstedt-Marienborn heb ik ook al een aantal keren aangedaan. Inderdaad een bijzondere plek. Een keer ook het geluk dat we konden aasnluiten bij een rondleiding en de gebouwen konden bekijken.
Zo zag het commandocentrum boven in de toren er uit.

Gaaf die grensovergang, ik ben er alleen eens hard langs gereden helaas.

Leon ziet er prachtig uit zo. Het lijkt me ook een onwijs fijne auto, ik kijk er ook wel eens met een schuin oog naar.

Wat zonde van de Karl! Maar zoals je zegt, het belangrijkste is dat je vriendin ongedeerd is gebleven.

De rest van de auto's doen het wel goed gelukkig, vooral de Alfa heeft veel profijt van de subtiele verlaging (y)
En leuke vakantiefoto's! Dat is een mooie reis geweest zo te zien.

We hebben weer een leuk tripje gemaakt met de Leon. Gezien de corona perikelen durfden we een vliegreisje niet aan, daarom een vakantie met de auto (wat mij stiekem beter bevalt dan in zo'n ijzeren vogel helemaal naar de andere kant van de wereld te reizen). En ik vind het heerlijk om dergelijke lange afstanden te rijden, dus een retourtje Polen vond ik geen probleem. Je zou het misschien niet zo snel verwachten, maar het rijden in Polen was erg fijn; ook in de grote steden word je er altijd even tussen gelaten als je bijvoorbeeld op de verkeerde rijstrook staat. Zebrapaden zijn ook bijna heilig; sterker nog, als je op het punt staat de straat over te steken waar geen zebra is, wordt er nog regelmatig voor je gewacht. Ook op de snelweg is het niet zo'n geduw en getrek als soms hier in Nederland. Aan de andere kant wel weer veel kamikaze inhaalacties gezien op de tweebaanswegen.

We zijn begonnen in Wroclaw, waar 1 straatje eruit zag alsof je je begin jaren 40 waande. Uiteraard had niet iemand voor de lol de straat volgehangen met vlaggen met hakenkruizen, maar er werd een film opgenomen. Hoewel je natuurlijk niet heel dichtbij kon staan, leverde het toch wel wat bijzondere foto's op.

51503048607_ffebae7500_b.jpg

51504562639_289f66e780_b.jpg

Leuke bonus was dat alle auto's die in de film meededen geparkeerd stonden bij het hotel waar we sliepen op zo'n 2 kilometer van het centrum.

51503048887_f6df80f15a_o.jpg

De Leon in Warschau in de wijk Praga, veel was daar niet te beleven. Het oude centrum was erg mooi, maar relatief klein door zo'n grote stad. Heeft natuurlijk met de historie van de stad te maken.

51504562739_ff0b738574_o.jpg

De bebouwing is op veel plekken nog typisch oostblok, maar ik heb gezien dat een likje verf soms al heel wat kan doen. Qua auto's wijkt het eigenlijk niet eens zo heel veel af van Nederland. Wel is het wat ouder en natuurlijk veel import, vooral auto's die hier niet zo gewild lijken te zijn, Subaru Legacy, Toyota Avensis, Alfa 159, Mazda 6, VW Sharan, Ford Mondeo, Infiniti's, dat soort werk. Op een gegeven moment ben je onbewust aan het kijken naar dealerstickers, kentekenplaathouders ed om te kijken of het Nederlandse auto's geweest zijn. Maar her en der komt er nog wel eens een Fiat 126 of Polonez voorbij, leuk om daar te zien. Ik zal in het topic van de vakantie foto's binnenkort nog wel meer posten.

51504076453_da26bae966_o.jpg

51504855660_311080b701_o.jpg

Voor de vraagprijs van omgerekend zo'n E 1000 kon je nog eigenaar worden van deze exlusieve Daewoo Tico, misschien ben je dan de enige in Nederland. Helaas ontbreekt het mij aan de ruimte en technische kennis om zoiets erop na te houden. E 1000 Vond ik eigenlijk best nog wel aan de prijs gezien de deuk en de gebruikssporen.

51504776705_830e8ab0bc_o.jpg

En deze auto is eigenlijk niet echt heel bijzonder, maar wat een mooie auto blijft het toch! Zeker deze in het Misano Blu, hoewel Alfa Rosso ook prima staat. Geen idee waarom bijna elke Giulia die je tegenkomt (zijn er veel te weinig) zo'n saaie, donkere kleur heeft.

51503850186_9cf044bd91_o.jpg

Op het platte land in Polen zijn de wat minder doorgaande wegen nog wel eens onverhard en dat was te zien. Thuis heb ik meestal de schoonste auto in de straat... Overigens was dit de eerste keer dat ik Android auto veelvuldig gebruikt heb en dat beviel erg goed. In Polen was gewoon overal verbinding, maar in Duitsland niet. Ik moet nog even uitzoeken hoe je het offline ook kunt gebruiken. IK heb al wat gegoogeld, maar kon nog niet echt wat bruikbaars vinden.

51504076398_b4392ff931_o.jpg

In de meeste kiosken die we tegenkwamen heb ik even bekeken of er nog wat schaalmodelletjes te scoren waren. En aangezien het maar een habbekrats kost, kom je toch met aardig wat "souvenirs" thuis.

51504076578_f8f2abb9a2_o.jpg

Nou, de Leon is er alweer uit... Niet omdat de auto niet beviel, integendeel, maar ik kon de verleiding niet weerstaan om toch weer een Alfa te kopen. Zodra je op internet gaat kijken naar mooie Giulia's, is het feitelijk al te laat. En ik kreeg een mooie prijs voor de Seat, dus ik ging voor de bijl.

En dit is hem dus geworden; een Giulia 2.0T in het Alfa Rosso uit 2019 met 24000km op de teller. Het is een import auto uit Denemarken (bij gebrek aan jonge occasions, haalden ze regelmatig wat uit het buitenland), maar qua uitvoering komt hij het meest overeen met een Super. Voorwaarde voor mij was ondersteuning voor Android auto en ACC, kleur Alfa rosso of Misano Blu, geen panoramadak en bij voorkeur geen lederen bekleding. Nu zijn de stoelen alleen aan de zijkant met leer bekleed, dus het deel waar je zit is gelukkig stof.

Hij is wel wat minder luxe dan de Seat, die had onder andere ledkoplampen met automatisch grootlicht, goed werkende lane assist (de Alfa heeft alleen lane departure warning) en stoelverwarming. Dat zijn dingen die je toch wel wat mist. Maar als je de Giulia alleen al ziet, maakt dat een hoop goed en dan moet het rijden nog beginnen! En goed rijden doet hij. Je hoeft nog niet eens heel hard te rijden om te voelen hoe goed de auto in balans is. Het is wat dat betreft een echte Alfa; het rijden en het design hebben duidelijk de hoogste prioriteit gehad en je moet dan wat concessies doen op het gebied van ergonomie, ruimte en uitrusting. De zitpositie is ook erg fijn, een beetje zoals in een lage coupé. En 200pk is natuurlijk meer dan genoeg. Automaat rijden is wel even wennen, maar met name met de ACC werkt het fijn, maar ik zou het ook niet erg vinden gewoon zelf te schakelen.

Het is natuurlijk smaakgevoelig, maar ik vind het dashboard ook echt prachtig. Een verademing tussen al die digitale tellers en losse schermen. Ik ben nu een week met de auto onderweg, als ik hem wat langer heb, zal ik wel een review schrijven. De aflevering:

51604028984_a4f927b232_o.jpg

17 Inch verdient zo'n auto niet vind ik, dus daarom had ik al een set 19 inch velgen besteld, die diezelfde dag nog gemonteerd kon worden. Het is een breedset, ze vallen erg mooi in de wielkasten vind ik.

51603370551_cb95934d30_o.jpg

51602545667_ab7af8c4c5_o.jpg

51604254180_0a8ab782cb_o.jpg

Ik had het nooit durven dromen dat ik nog eens twee van die mooie auto's zou hebben., ben met beide echt superblij!

51603370686_9bb3090bb1_o.jpg

51602545822_cf623746d4_o.jpg

51604029149_4abf0d50fc_o.jpg

Prachtige auto en goede keus 19" velgen, maar afgezien nog van een eventuele carrosserieverlaging snap ik dan de keuze voor Bridgestone banden niet zo goed. Onder zo'n Italiaan horen gewoon Pirelli's of Michelin's. En ik heb het niet over de kwaliteit van Bridgestone, dat is vaak ok.

Heerlijke wagen! Ik heb er ook nog een serieus overwogen maar uiteindelijk toch niet aangedurfd, voornamelijk de afschrijving. De wielen zijn wel echt een hele verbetering zeg, zo hoort 'ie er gewoon bij te staan. Nog plannen om hem te laten chippen? Squadra haalt er blijkbaar 300+ pk uit :cool:

Niet mijn favoriete Alfa, ze hebben mooiere gemaakt naar mijn mening, maar ziet er als totaalplaatje zeker niet verkeerd uit. (y) Buurman om de hoek heeft een Misano Blauwe Giulia Veloce met gele remklauwen gehad, erg mooie kleur ook. :cool:

Tuning zal ik niet zo snel doen, voor mij is 200pk meer dan zat, maar het blijkt inderdaad niet heel ingewikkeld te zijn om er meer dan 300pk uit te halen. Misschien ooit nog eens. Mijn ervaring met Pirelli's is dat ze nogal snel slijten, ik heb ooit een 147 gehad die op Bridgestones stonden en dat beviel prima. Merk maakt me dan niet zo heel veel uit, de 75 staat bijvoorbeeld op Hankooks.

Leuk hoor! Ik snap dat gevoel wel!
Maar die Leon vond ik ook echt heel leuk!

Wat maken die wielen een verschil he.

Gaaf ding, veel plezier ermee! Maar dat zal wel lukken.
De opmerking over bandenmerk op een Alfa snap ik niet helemaal. Zolang het maar A-merk/kwaliteit is, is het goed toch?

Ziet er goed uit! Veel plezier ermee. Staat goed naast de 75.

De opmerking over Pirelli’s snap ik ergens wel, kan alleen niet goed uitleggen waarom. Ik zou onder een Alfa ook voor Pirelli’s gaan en bij een Renault of Citroën voor Michelin bijvoorbeeld. Maar het belangrijkste is inderdaad dat het goede banden zijn, en dat zijn het.

Even gemist, deze upgrade, maar erg mooi! Je hebt 'm zo uitgevoerd dat het ontwerp echt uit de verf komt. In het rood, met die donkere 18". Zoals-ie onder het doek vandaan komt is het een keurige auto, maar maakt hij niet het verschil.

Hopelijk bevalt deze je beter dan de Giulietta deed. Hoewel er niet zoveel rondrijden hoor je volgens mij ook weinig gekke verhalen over de Giulia.

Mooie upgrade, ik kan me voorstellen dat er als Alfist toch wat gaat kriebelen na verloop van tijd, ook al bevalt de Leon eigenlijk prima.

BOH wat een mooie Giulia, en wat staat rood mooi erop zeg!

Ik hou mijn ogen open, wie weet ik spot ik je (snel) veel plezier met je prachtige nieuwe auto!!

Ik blijf toch ook een zwak houden voor Alfa, zeker een rode Guilia! Hele mooie auto, gefeliciteerd!

Het blijft jammer dat ze er geen sportwagon van gemaakt hebben. Als mijn 159 SW het loodje legt zou ik dolgraag een Giulia rijden (zeker zo'n mooie rode als deze), maar het is echt de verkeerde vorm voorlopig.. Wel een hele mooie vorm.

Ik ben wel benieuwd of je de 200 PK voldoende blijft vinden of dat het toch gaat kriebelen om 'm eens langs te brengen bij Squadra of zo.

Wat een prachtige auto is dat inderdaad! Ik snap je keuze volledig.

Gezien dat je de LED mist, dat snap ik wel...je hebt toch een projector voor het dimlicht dus strooilicht krijg je niet met een upgrade naar LED.
In de Aygo van mijn vriendin heb ik erg goede ervaring met de Philips Ultinon9000. Geen goedkoop lampje maar je krijgt er een fantastische lichtbundel voor terug.

Ter toelichting/aanvulling op mijn goedbedoelde (detail) opmerking over bandenmerk: het heeft een historische/orginaliteits reden, bovendien combineren/matchen bepaalde merken beter met elkaar dan andere en dat is een stukje gevoel wat lastig is uit te leggen als iemand anders dat gevoel niet of minder heeft. Pirelli was met de P7 één van de eerste fabrikanten van een band met een lage verhouding breedte/hoogte, het merk wordt sinds jaar en dag als OEM gebruikt voor diverse top automerken en uitvoeringen en is daarnaast ook F1 toeleverancier, evenals Alfa Romeo zelf. Los van het vorenstaande zijn veel typen Pirelli's erg goede banden en tja, banden slijten ook omdat dat grip oplevert. Als ex-bezitter/rijder van ondermeer diverse Alfa's (en andere Italiaanse merken) moest en moet bij mij het hele plaatje kloppen, een ander vindt dat misschien totaal onbelangrijk en let op andere dingen. Dat is het leuke aan zo'n forum, dan kunnen we daarover van gedachten wisselen.

@Elco De Giulietta was helaas niet zo'n beste, maar volgens mij staan die niet meteen als slecht bekend. Ik denk nog steeds dat het aan de tuning ligt dat de koppeling al zo snel begon te slijten.

@Peter O Zal vast wel eens gebeuren, volgens mij rijdt er niet nog een rode rond hier.

Voor de rest dank voor de leuke reacties!

FH163500 zei:
Ter toelichting/aanvulling op mijn goedbedoelde (detail) opmerking over bandenmerk: het heeft een historische/orginaliteits reden, bovendien combineren/matchen bepaalde merken beter met elkaar dan andere en dat is een stukje gevoel wat lastig is uit te leggen als iemand anders dat gevoel niet of minder heeft. Pirelli was met de P7 één van de eerste fabrikanten van een band met een lage verhouding breedte/hoogte, het merk wordt sinds jaar en dag als OEM gebruikt voor diverse top automerken en uitvoeringen en is daarnaast ook F1 toeleverancier, evenals Alfa Romeo zelf. Los van het vorenstaande zijn veel typen Pirelli's erg goede banden en tja, banden slijten ook omdat dat grip oplevert. Als ex-bezitter/rijder van ondermeer diverse Alfa's (en andere Italiaanse merken) moest en moet bij mij het hele plaatje kloppen, een ander vindt dat misschien totaal onbelangrijk en let op andere dingen. Dat is het leuke aan zo'n forum, dan kunnen we daarover van gedachten wisselen.
Leuke gedachtegang. De Pirelli's heb ik vervangen voor Vredesteins, heb er geen moment bij stilgestaan dat dit minder zou passen bij de Alfa.

Even terug naar jullie Polen-trip: Gaaf die zwart-wit foto's!! Zelf gemaakt?
En Polen zijn gek op Alfa Romeo, grappig genoeg.

Mooie bak, de Giulia. En meteen een leuke upgrade. Chippen kan echt zonder problemen. Het is een geknepen versie van het Veloce-blok. Echt alle techniek is hetzelfde. Dus volledig klaar voor 280 pk. Qua banden: daar zit echt wel verschil in. Maar hangt ook van jezelf af. Bridgestone is prima natuurlijk. Zolang je maar niet gaat besparen op banden en voor B-merken gaat. Dan praat je wel over langere remweg, gehorig, eerder aquaplaning etc.

@VroemF31 Zelf gemaakt inderdaad. Doordat het donker was, hebben de foto's wel wat ruis, maar het past wel mooi in dit geval.

@GT1986 Thanks!

Geweldig en zeker de beter met die velgen. 17 inch staat echt voor geen meter onder de Gulia vind ik. Mooi rood ook en een prima combi met de 75.

Hele mooie Giulia :cool:
Die 200pk gaan heel erg snel wennen in deze auto, onderstel is geweldig.
Mijn beste kameraad heeft een QV met 580pk, squadra getuned, laatst even een stukje zelf gereden, dat is echt in de klasse bijzondere auto.

Heel fraai, vooral in het rood met zulke velgen! Giulia staat bij mij ook op het lijstje als ik wat praktischers zoek.

Nu ik zelf wat anders zoek kom ik jouw oude Leon tegen:
<https://www.viabovag.nl/auto/seat-leon-14-ecotsi-xcellence-navigatie-climate-control-cruise-control-lichtmetalen-velgen-c5p7ek1>

Grappig. Ik weet zeker dat iemand daar een goede auto aan heeft. Ik ben er zuinig op geweest, heeft zijn onderhoud gehad en heeft veel luxe.

Gefeliciteerd met de Giulia! Ook wat mij betreft een hele goede keus voor de velgen, die maken het plaatje wel echt af. Wordt wel oppassen met verhoogde stoepranden, hahaha :D

Leuke foto, ik zie hem nu pas :giggle:

Nu zit ik wel met een dilema, want ik heb een zeer bijzondere Alfa 146 gezien, een 1.7 Boxer 16v. Dit model is nog geen jaar te koop geweest, was toen het topmodel, ONK, weinig kilometers en eerste eigenaar. Bovendien ben ik altijd een liefhebber geweest van de 146. Gewoon een mooi model en het is ooit mijn eerste auto geweest en daar ruim 5 jaar mee gereden, dus heb er ook wel herinneringen aan. Een auto waar je geen tweede meer van gaat vinden, het gaat om deze: https://www.autowereld.nl/alfa-rome...9.1922204239.1694034612-1488752558.1603397594

Ik zou er dan wel een orinineel TI/Junior spoilertje op willen hebben Junior wielen, zodat hij er ongeveer zo uit komt te zien (in paint gedaan, dus verwacht geen fotoshopkwaliteit...)
53168623862_08f12605a5_o.jpg

Maarrrr, dan zou mijn 75 weg moeten. Qua ruimte en onderhoud (ik sleutel niet zelf) is het praktisch onhaalbaar om er drie auto's op na te houden. En dat zou ook weer jammer zijn, want hij is nu precies naar mijn smaak. Er zitten echter wel wat sleuteldingetjes aan te komen nu, ondanks de mooie staat. De olie- en koelvloestoflekkages beginnen nu wel serieuze vormen aan te nemen en ik zou graag de kachel willen laten repareren, die kan alleen uit of loeiheet. Voordeel is dan wel weer de distributieketting en over een paar jaar wegenbelastingvrij. Verder is de 146 wel moderner, betrouwbaarder en minder nukkig qua rijden, ook qua zitpositie en schakelen. Ik denk dat ik hem daardoor wel wat vaker pak voor een blokje om en daar heb je wel een auto voor natuurlijk. Maar de 146 is best aan de prijs voor een niet echt gewild model (zelf vind ik dat dat juist wel weer wat heeft, ik houd wel van dat soort auto's), maar als ik met de 75 aan het rijden ben, krijg ik altijd wel een keer een duimpje of compliment en geheid dat hij steeds meer waard gaat worden. Leuke van de 146 is dan weer dat het een hele bijzondere uitvoering is, terwijl mijn 75 "maar" een 1.6 is.

Ik verwacht dus dat ik deze bijzondere 146 een leukere auto vind om mee te rijden, het is gewoon een modernere, betrouwbaardere auto, maar om te hebben is een "echte Alfa" als de 75 weer veel leuker. Ergens volgende week wil ik gaan kijken naar de 146, hij staat relatief dicht bij te koop. Iemand nog suggesties wat ik moet doen?

Dat is wel een leuk dilemma.

Voor de 75 spreekt vooral de onderdelenvoorziening want die is beter voor elkaar. Een 146 boxer deelt nog wel veel techniek met een 33 waar ook veel van te krijgen is. Maar meer specifieke onderdelen kunnen wat meer zoeken zijn. Qua roestgevoeligheid is de 146 beter dan een 75 maar ook niet feilloos; controller bodemplaat en bumpersteunen vooral om een idee te krijgen hoe goed de auto verder is. Achter die zijskirts gaat er ook weleens ellende verstopt.

Qua rijgedrag is de 75 natuurlijk achterwielaangedreven maar is wel een stuk meer oldtimer in het rijden dan zo'n 146. En de Sud en 33 reden op bochtige wegen zo'n 75 wel zoek toendertijd dus al is zo'n 146 zwaarder die doet het ook erg goed. Met daarbij dat zo'n 146 moderner is in rijden en als je er dan vaker mee de weg op bent is dat alleen maar goed voor de auto en de uren plezier die je ermee hebt.

Een 75 is natuurlijk niet de meest originele keuze qua Alfa's.. op een evenement val je er niet mee op. Met een 146 en zeker een boxer wel, daar zijn er nog maar een handvol van.

Als deze 146 in goede staat is en je er niet nog onderdelen tegen aan hoeft te gooien kan hij een wat hogere prijs best waard zijn. Doordat sommige onderdelen moeilijk te vinden en duur zijn kan een auto die dat al aangepakt heeft of nog erg goed heeft ook een stuk meer waard zijn. Bij een 164 kan er om die reden zomaar 5.000 Euro verschil in zitten; daar zijn onderdelen nog veel lastiger.

Zou je nu twijfelen over een 146 met TwinSpark dan zou ik eerder de 75 aanhouden. Maar met een boxer is het toch wel een lastige keuze. Mijn voorkeur voor de wat meer onbeminde auto's zou dan weleens naar 146 kunnen uitslaan. Daarom ben ik ook uiteindelijk bij een 164 en een Sud uitgekomen; allebei niet de meest logische Alfa keuze.

Aan een 146 zie je voor mijn gevoel minder dat het iets bijzonders is. Ik verwacht dat de 75 meer duimpjes omhoog krijgt, of het nou een 1.6 of V6 is.

Ik zou voor de 146 gaan! Levert weer een nieuwe ervaring op en ik vind het echt een prachtige auto die je nooit meer ziet. Geldt ook voor de 145. Wat vond ik die auto’s in mijn jeugd mooi en nu nog steeds. De 75 is wat meer oldschool en heeft mij nooit zo getrokken. Een 155 vind ik dan leuker.

@ Engineer2
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat de onderdelenvoorziening natuurlijk dramatisch is bij wat minder beminde, oude Italiaanse auto's. In hoeverre een 75, 33 of 146 wat sneller is op een circuit vind ik niet zo boeiend, ik ben geen coureur en al die Alfa's zijn fijn rijdende auto's. Wat me inderdaad wel leuk lijkt, is dat je één van de weinige mensen bij een evenement met zo'n auto. De 16e heb ik een afspraak om te kijken.

@Jay DoubleYou
De 75 is inderdaad al een iconisch model aan het worden en dat merk je wel onderweg. Overigens vind ik qua uiterlijk mijn vroege 75 mooier dan de drieliters met dikke America bumpers.

@ Kristian2
Ja, het net hoe oud je bent. Mijn bouwjaar is 1979 en vind qua autoperiode de tweede helft van de jaren 90 ook het leukst. Zoals gezegd was een 146 ook mijn eerste auto. Met een 145 heb ik weer niet zoveel, vind het een wat vreemd model. Een Fiat Bravo of Lancia Delta HPE vond ik altijd veel mooier dan een 145.

Lastig! Een 146 spreekt mij meer aan dan een 75. Hoe ze beide rijden weet ik niet. Die 146 met die velgen is wel heel gaaf. Zelf vind ik een 145 nog iets leuker.
Een 146 zie je inderdaad echt nooit.
Ik moet zeggen dat ik dat exemplaar, juist door het ontbreken van een markt voor zo'n ding, wel de helft te duur vind. Maar over een jaar of vijf zijn ze het wel waard, want er blijven er verder weinig over.

Mooie 146 en inderdaad erg zeldzaam in deze uitvoering. Mijn ouders kochten in de zomer van '96 ook een 1.7 16V, de LL-TD-18. Was een metallic groene, m'n vader heeft er bij aankoop een (originele) spoiler op laten zetten. Dat maakt de auto een stuk mooier en zou ik dan ook zeker doen. Succes met de aankoopbeslissing!

146 is wel een erg leuk model, maar ik zou het zelf niet in plaats van de 75 doen.

Toen de 145 op de markt kwam, was de kritiek dat de boxermotoren net niet genoeg puf hadden om er snelle wagens van te maken, zoals ze bij de Sud en 33 hadden gedaan. Reden: de 145 was zwaarder gebouwd vanwege hogere veiligheidseisen. De 'lekkerste' van de oorspronkelijke serie was daardoor de TD, die met z'n dieselkoppel geen last had van de zwaarlijvigheid. Geldt natuurlijk ook/nog meer voor de (iets grotere en zwaardere) 146, toen die wat later aan de reeks werd toegevoegd.

Na een paar jaar kwamen daarom de TwinSpark motoren, en die konden de 145/146 weer wel het prestatieniveau geven dat bij een Alfa hoort.

De 1.7 16v als topmodel heeft daar natuurlijk het minst last van, maar ook die heeft toen z'n plekje moeten afstaan aan een 1.8 en zelfs 2.0...

Nu je nog moet proefrijden, kun je dat mooi in gedachten houden: heeft deze wagen het flitsende dat je van een Alfa verwacht, of valt het wat tegen?

146 is wel een erg leuk model, maar ik zou het zelf niet in plaats van de 75 doen.
Ik denk al een paar dagen na over m'n reactie, eigenlijk was bovenstaande reactie van 406c ook mijn eerste, tweede en derde gedachte. Maar ook: een 146 hoort bij jou! Je groene 146 met meerspaakswielen, spoiler en QV-emblemen kan ik me nog goed herinneren. Ik vond 'm destijds zelfs zo leuk dat ik graag een 146 als eerste auto had gezien. Nouja, die werd uiteindelijk ook groen...

Ik ben benieuwd of de vonk tijdens de proefrit overslaat. Als de motor niet pittig genoeg is is tenminste de prijs dat wel. Daar zou m.i. zeker een paar duizend euro vanaf moeten om het leuk te maken.

Nou, gister dus gekeken naar de 146 en ook wezen rijden. Conclusie: het gaat hem niet worden; de 146 is een erg leuk model, maar een Alfa 75 is duidelijk leuker, ik ga er dus geen Alfa 146 op inruilen. Mocht ik ooit in de gelegenheid zijn, is het een hele leuke auto om hem naast de 75 te hebben, maar niet in plaats van. De vreemde, hoge zitpositie en het smalle interieur kon ik me bijvoorbeeld niet meer herinneren van vroeger.

Wat dit exemplaar betreft; voor E 10 000 had ik wel eigenlijk wel een exemplaar verwacht wat tiptop in orde was, maar dat was niet het geval. Wat ik zo even heb kunnen ontdekken:
- laatste onderhoudsbeurt was 4 jaar geleden
- distributieriem 5 jaar geleden, moet eens in de 4 jaar
- beginnende roest achter in de wielkasten
- geen tweede sleutel aanwezig, ik weet dat er eerder altijd een donkerrode "moedersleutel" aanwezig was, bij deze auto is die er niet meer.
- kogel van afneembare trekhaak ontbreekt
- verstelling rugleuning defect
- achterbumper niet mooi gespoten
- velgen zijn lelijk met 21 jaar (!) oude banden
- koppeling lijkt wat hoog aan te grijpen, maar kan ook aan het model liggen, in ieder geval grijpt hij hoger aan dan bij mijn 75.

Tijdens het rijden verneem je wel dat de basis echt wel goed is, hij zeker voelt niet aan als een oude, versleten auto. Het zijn ook allemaal geen onoverkomelijke punten die je prima kunt (laten) oplossen, maar in deze staat vind ik hem zeker E 4000 te duur. Helaas was er geen mogelijkheid de auto op de brug te bekijken. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet heb onderhandeld, dus wellicht was er nog wat te regelen. De motor is inderdaad wel loom, pas boven de 4000 toeren komt er wat leven in, maar de auto heeft ook lang stil gestaan. Je moet in ieder geval niet met de gedachte gaan rijden dat het een hot hatch is. Schakelen gaat matig, wel wat beter dan dan met mijn 75. De Twinsparks hadden ook een andere, betere versnellingsbak.

Het lijkt erop dat er dus op dat ik met een Alfa 75 als hobbyauto ook wel meteen de leukste, betaalbare Alfa heb. Zelfs een Spider 916 met de geroemde V6 vond ik niet meteen een leukere auto dan mijn 75 waar ik me een paar jaar geleden heb toe laten verleiden. Misschien ooit nog eens een wat meer bijzondere uitvoering van een 75, maar dan zonder dikke harmonicabumpers. Een Spider Coda Tronca of S4 vind ik ook geweldig, maar dat gaat met mijn ruim 1 meter 90 niet fatsoenlijk passen en die zijn erg duur geworden de laatste jaren.

53193281220_1e34dff26c_o.jpg

Nu je nog moet proefrijden, kun je dat mooi in gedachten houden: heeft deze wagen het flitsende dat je van een Alfa verwacht, of valt het wat tegen?
Dat valt dus tegen... Is op zich niet het grootste probleem, het is gewoon een leuke uitvoering en vlot genoeg.

Ik denk al een paar dagen na over m'n reactie, eigenlijk was bovenstaande reactie van 406c ook mijn eerste, tweede en derde gedachte. Maar ook: een 146 hoort bij jou! Je groene 146 met meerspaakswielen, spoiler en QV-emblemen kan ik me nog goed herinneren. Ik vond 'm destijds zelfs zo leuk dat ik graag een 146 als eerste auto had gezien. Nouja, die werd uiteindelijk ook groen...
Dat je dat nog weet! Uit de tijd dat jij nog i-racer heette volgens mij. Eind 2002 heb ik hem als eerste auto gekocht, omdat ik toen een auto voor mijn werk nodig had. Tot die tijd heb ik de verleiding kunnen weerstaan om een afgetrapte 33 te kopen, waardoor ik toen wat meer geld had voor een nieuwere auto. In 2008 heb ik hem ingeruild op een 147. Dit was hem:

53193138571_4464a861e3_o.jpg

De wat hoge zit is wel typerend voor de Alfa's die op het Tipo II/III platform gebouwd zijn inderdaad. Voor de andere auto's op dat platform ook maar bij een sportieve Alfa valt het meer op. Ik dacht dat je dat nog wel wist. Rempedaal en koppeling zijn ook altijd even wennen.
Maar als het niet bevalt (heel persoonlijk natuurlijk) dan niet doen.

Voor de prijs die gevraagd werd had die wel echt minder punten van aandacht moeten hebben. Wat punten van de lange stilstand kan maar dit is best een lijst. Misschien is er wel onderhandelingsruimte, maar als de auto toch al niet bevalt.

Wel altijd leuk om zo eens te gaan kijken

Terug
Bovenaan