Nou, gister dus gekeken naar de 146 en ook wezen rijden. Conclusie: het gaat hem niet worden; de 146 is een erg leuk model, maar een Alfa 75 is duidelijk leuker, ik ga er dus geen Alfa 146 op inruilen. Mocht ik ooit in de gelegenheid zijn, is het een hele leuke auto om hem naast de 75 te hebben, maar niet in plaats van. De vreemde, hoge zitpositie en het smalle interieur kon ik me bijvoorbeeld niet meer herinneren van vroeger.
Wat dit exemplaar betreft; voor E 10 000 had ik wel eigenlijk wel een exemplaar verwacht wat tiptop in orde was, maar dat was niet het geval. Wat ik zo even heb kunnen ontdekken:
- laatste onderhoudsbeurt was 4 jaar geleden
- distributieriem 5 jaar geleden, moet eens in de 4 jaar
- beginnende roest achter in de wielkasten
- geen tweede sleutel aanwezig, ik weet dat er eerder altijd een donkerrode "moedersleutel" aanwezig was, bij deze auto is die er niet meer.
- kogel van afneembare trekhaak ontbreekt
- verstelling rugleuning defect
- achterbumper niet mooi gespoten
- velgen zijn lelijk met 21 jaar (!) oude banden
- koppeling lijkt wat hoog aan te grijpen, maar kan ook aan het model liggen, in ieder geval grijpt hij hoger aan dan bij mijn 75.
Tijdens het rijden verneem je wel dat de basis echt wel goed is, hij zeker voelt niet aan als een oude, versleten auto. Het zijn ook allemaal geen onoverkomelijke punten die je prima kunt (laten) oplossen, maar in deze staat vind ik hem zeker E 4000 te duur. Helaas was er geen mogelijkheid de auto op de brug te bekijken. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet heb onderhandeld, dus wellicht was er nog wat te regelen. De motor is inderdaad wel loom, pas boven de 4000 toeren komt er wat leven in, maar de auto heeft ook lang stil gestaan. Je moet in ieder geval niet met de gedachte gaan rijden dat het een hot hatch is. Schakelen gaat matig, wel wat beter dan dan met mijn 75. De Twinsparks hadden ook een andere, betere versnellingsbak.
Het lijkt erop dat er dus op dat ik met een Alfa 75 als hobbyauto ook wel meteen de leukste, betaalbare Alfa heb. Zelfs een Spider 916 met de geroemde V6 vond ik niet meteen een leukere auto dan mijn 75 waar ik me een paar jaar geleden heb toe laten verleiden. Misschien ooit nog eens een wat meer bijzondere uitvoering van een 75, maar dan zonder dikke harmonicabumpers. Een Spider Coda Tronca of S4 vind ik ook geweldig, maar dat gaat met mijn ruim 1 meter 90 niet fatsoenlijk passen en die zijn erg duur geworden de laatste jaren.
Nu je nog moet proefrijden, kun je dat mooi in gedachten houden: heeft deze wagen het flitsende dat je van een Alfa verwacht, of valt het wat tegen?
Dat valt dus tegen... Is op zich niet het grootste probleem, het is gewoon een leuke uitvoering en vlot genoeg.
Ik denk al een paar dagen na over m'n reactie, eigenlijk was bovenstaande reactie van 406c ook mijn eerste, tweede en derde gedachte. Maar ook: een 146 hoort bij jou! Je groene 146 met meerspaakswielen, spoiler en QV-emblemen kan ik me nog goed herinneren. Ik vond 'm destijds zelfs zo leuk dat ik graag een 146 als eerste auto had gezien. Nouja, die werd uiteindelijk ook groen...
Dat je dat nog weet! Uit de tijd dat jij nog i-racer heette volgens mij. Eind 2002 heb ik hem als eerste auto gekocht, omdat ik toen een auto voor mijn werk nodig had. Tot die tijd heb ik de verleiding kunnen weerstaan om een afgetrapte 33 te kopen, waardoor ik toen wat meer geld had voor een nieuwere auto. In 2008 heb ik hem ingeruild op een 147. Dit was hem: