• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Qoros 7 (CN)

Rutger DC

Gebruiker
Herinnert u zich Qoros nog? Het Chinese automerk had ooit grootse ambities om de Europese markt te veroveren, de lancering in Slowakije moest het startpunt vormen van een gestage expansie. Het liep anders. Qoros werd in 2007 opgericht door Chery en Israel Corp (Kenon Holding). Met behulp van vele westerse ingenieurs werd het merk opgetuigd en modellen ontwikkeld, te beginnen met de 3, die begin 2013 in Genève debuteerde. De 3 werd in 2013 gelijk door Euro NCAP getest en was niet alleen de eerste Chinese auto met vijf sterren in Euro NCAP, maar de auto bleek zelfs de auto met de hoogste score in de test van dat jaar. Eind 2015 werd de Qoros 5 gelanceerd, een SUV. Maar zonder een solide positie op de thuismarkt ben je nergens. Dat is waar het misging, zoals onderstaande cijfers laten zien. Chery heeft zijn handen in 2017 al vol aan het hoofdmerk, er is geen geld voor het geldverslindende prestigeproject Qoros. 51% van de aandelen wordt verkocht aan Baoneng Holding, een Chinees investeringsfonds. Thans is het aandeel van Baoneng toegenomen tot 63%. Kenon bezit nog 12% van de aandelen en de resterende 25% zijn nog steeds van Chery.

2020 total 14 590
2019 total 22 967
2018 total 62 252
2017 total 15 381
2016 total 24 188
2015 total 14 247
2014 total 6 867

Cijfers: chinamobil.ru

Medio 2020 presenteerde Qoros dan eindelijk weer een nieuw model: de 7. Zo heel nieuw is de 7 echter niet, het is vooral een grondig opgefriste Qoros 5 (reskin! :)). Wel is de wielbasis een beetje opgerekt. De Qoros 7 is 4679 mm lang, 1897 mm breed en 1679 mm hoog; de wielbasis is 2720 mm (+23 mm). Er is keuze uit twee motoren: een 1.6 Turbo benzinemotor met 150 kW/204 pk en 280 Nm koppel of een 1.8 Turbo met 170 kW/231 pk en 300 Nm, deze direct ingespoten benzinemotor heeft Valvetronic continu variabele kleppen-technologie. Standaard is een 7-traps DCT. Helaas voor Qoros heeft de 7 geen verlichting gebracht; de verkopen zijn alleen maar verder gedaald. Dit jaar zijn er nog maar zo'n 3.500 auto's verkocht.

202011041470_8247509_11.jpg


202011041473_8247511_11.jpg


202011041478_8247519_11.jpg


202011041468_8247508_11.jpg


202011041472_8247513_11.jpg


202008251544374437181348_8045999_11.jpg


2020081816195319537254_8030284_11.jpg


20200818161953195315637_8030279_11.jpg


20201007665_8161442_11.JPG


202011041526_8247566_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/6661/

Eigen foto's van de Qoros 5:



 

Rutger DC

Gebruiker
De markt is niet bepaald evenwichtig verdeeld.

China - januari-september 2021

C/D-segment SUV, lokaal, non-budget, non-EV-only in China:

1. Haval H6 267.867
2. Changan CS75 225.506
3. Geely Boyue 171.183
4. BYD Song 130.094
5. Chery Tiggo 8 106.953
6. Hongqi HS5 90.658
7. Changan CS55 85.961
8. GAC Trumpchi GS4 68.221
9. Haval Big Dog 67.261
10. Changan Uni-T 64.722
11. Roewe RX5 61.651
12. MG HS 55.589
13. Chery Tiggo 7 54.086
14. Haval F7 46.366
15. Haval Jolion 44.743
16. Dongfeng Forthing T5/X5 (Evo) 37.464 (voornamelijk budget-modellen van de oude T5/X5-serie en niet de nieuwe)
17. Lynk & Co 01 33.986
18. BYD Tang 30.217
19. Sehol (JAC) X8 28.721
20. Geely Haoyue 27.997
21. Geely Xingyue L 26.263
22. Lynk & Co 05 17.273
23. Exeed (Chery) TX/VX 16.695
24. Geely Xingyue 15.908
25. Haval Chitu 15.829
26. Dongfeng Aeolus AX7 13.416
27. Beijing X7 13.158
28. Sehol (JAC) QX 12.986
29. Changan CS85 12.844
30. Wey VV6 11.991
31. FAW Bestune T77 10.775
32. Venucia Star 9.946
33. Venucia T90 9.048
34. Wey VV5 7.688
35. GAC Trumpchi GS5 6.915
36. FAW Bestune T55 6.393
37. FAW Bestune T99 5.118
38. Sehol X7/JAC S7 4.441
39. Qoros 7 3.440
40. Borgward BX5 2.811
41. Dongfeng Fengon ix5 2.152
42. Maxus D60/Euniq 6 1.768
43. Venucia V-Online 1.271 (nieuw)
44. Haima 8S 1.073
45. Exeed (Chery) LX 1.049
46. Soueast DX7 738
47. Borgward BX7 717
48. Baojun RS-5 706
49. Haval H5 660
50. Haval H7 605
51. Dongfeng Fengon ix7 502
52. Qoros 5 48

Het werd inderdaad een tamelijk lange lijst, maar niet zo gek veel fabrikanten halen fatsoenlijke aantallen. Great Wall Motor (Haval, Wey), Changan, Geely (Lynk & Co als je 01 en fastback-uitvoering 05 bij elkaar optelt), BYD, Chery, FAW (wel het dure Hongqi, niet het gemiddelde Bestune), GAC, SAIC (Roewe en MG wel, geen Baojun of Maxus) komen met een van de SUV-modellen boven de 40.000 stuks uit. Aan het toekomstperspectief van de merken die zo'n getal niet halen in zo'n populair segment en in zo'n enorme markt, kan worden getwijfeld. Borgward (BAIC/Foton) lijkt al te zijn verdwenen, Soueast staat op omvallen, Haima verkeert ook al even in zwaar weer.
 
Bovenaan