Putjes in de voorruit

Guest
Hallo allemaal,

Bij aankoop van onze auto afgelopen januari zaten er al kleine putjes in de voorruit. In de winter lijken ze verder niet groter te zijn geworden. Nu het weer langzaam kouder begint te worden zit ik te twijfelen of ik niet wat aan de putjes moet doen. Zie hieronder foto's van de putjes (10 cent voor schaal).

(Kreeg het helaas niet voor elkaar om de foto's hier te plaatsen)

https://tinypic.com/r/24g1zcz/8
https://tinypic.com/r/11iq36c/8
https://tinypic.com/r/e8lmd2/8

Verder zijn er ook enkele putje die zeer oppervlakkig zijn, zoals te zien op de laatste foto.
Weten jullie een goedkope methode om te voorkomen dat er bij vorst scheuren in het glas ontstaan? Of denken jullie dat het niet nodig is er iets aan te doen?

Met vriendelijke groeten,
Rudy

Het is niet nodig om hier iets aan te doen.

Sterker nog, behalve de ruit vervangen kan je er niets aan doen.

Inderdaad, alléén vervanging is een optie als de putjes storend zijn. Maar gezien de grootte ( of liever "kleinte") van de putjes zou ik er niets aan doen.
Reparatie is in ieder geval niet mogelijk. Daarvoor zijn de putjes te klein.

ik heb ook sterretjes in de raam en deze zomer 25graden verschil gehad. en is nog altijd klein.

zelfs heb ik veel putten en grote gaten(zelfs een jump) meer gemaakt en het sterretje blijft het zelfde.

Haha die bang makerij van carglas werkt goed.
Zelf met een auto die een aantal sterretjes had een bos pad door gereden, de auto kreeg zo op zijn donder dat de achterdeuren moeilijk open te krijgen waren.

En de sterretjes niks mee gebeurt. Nog geen mm verder gegroeit

Buiten het feit dat het gewoon hartstikke vervelend is om tegen een dergelijke ruit aan te kijken, kun je de putjes natuurlijk gewoon laten vullen bij een Carglass/Autototaalglas filiaal. Deze worden in de meeste gevallen geaccepteerd door verzekeraars, en kost je zelfs geen eigen risico.
Hierbij ga ik er wel vanuit dat je auto WA+ of all risk verzekerd is, anders kun je natuurlijk zelf voor de kosten opdraaien.

Het probleem volledig verhelpen kun je zoals eerder gezegd enkel door een nieuwe ruit te laten plaatsen.

Het smoesje van Carglass ''bij de eerste beste temperatuur schommeling KRAK!'' lijkt mij eerlijk gezegd ook wat overdreven. De bedrijfswagen op m'n werk bevat ook 2 beschadigingen in de voorruit, nog iets groter dan jouwe. De tijd dat ik er werk zitten ze er al in, en tot op heden nog niets mee gebeurd.

die 3e word niet gevuld. Die andere 2 zitten aardig vol vuil, dus kans dat ze die vullen is ook klein (al weet ik niet of ze die tegenwoordig wel kunnen schoonmaken)

Carglass is idd bangmakerij.
Trouwens het repareren van een sterretje als je niet verzekerd bent is niet heel duur op zich. Ruit vervangen is in verhouding zelfs goedkoper. Want de rekening die de verzekeraar is veel hoger dan de prijs die jij zelf voor een nieuwe ruit zou moeten betalen.

Er zijn zelfs doe-het-zelf kits te krijgen voor sterreparatie. Blijft wat beter zichtbaar dan carglass/autotaalglas. maar het kost echt bijna niets.

Echt nodig? Als die in het gezichtsveld zit is dat wel prettig. maar verder? Moet zeggen dat ruiten van bepaalde merken er wel gevoeliger voor zijn dan voor anderen. Heb ook al eens een auto gehad die heeft binnen 3 jaar 4x een nieuwe ruit kunnen krijgen omdat een steentje tegen de ruit gelijk voor een flinke barst zorgde (dus een sterretje wat direct verder scheurde)

Ik weet dat dit een oud topic is, maar die kleine putjes in de voorruit, is dat iets heel normaals of hoe komt dit?
Is het normaal om 1 putje per dag te krijgen of mag je er normaal maar 1tje per maand krijgen. Of gewoon nooit?

En dan een tweede vraag: kan je door het ijskrabben ook putjes in je voorruit maken?
Gr

Van krabben krijg je strepen. Of een messing krabber kopen. Helaas onvindbaar. Of lauw water over de ruit en wissen. Dan blijft de ruit ook schoon als je weg rijdt en het zout van gisteren is weg.

Wat putjes betreft, dat is een kwestie van geluk.

Die putjes zijn niets anders dan steenslag zoals je die ook op bijv. je motorkap vind. Je kunt er weinig tegen doen, maar ik denk dat wanneer je veel op de snelweg rijdtje er wellicht iets meer last van hebt (hogere snelheid, dus steentjes komen harder aan).

Lauji6991 zei:
Ik weet dat dit een oud topic is, maar die kleine putjes in de voorruit, is dat iets heel normaals of hoe komt dit?
Is het normaal om 1 putje per dag te krijgen of mag je er normaal maar 1tje per maand krijgen. Of gewoon nooit?

En dan een tweede vraag: kan je door het ijskrabben ook putjes in je voorruit maken?
Gr

Beetje afstand houden tot je voorligger helpt een hele hoop.

Lauji6991 zei:

Gr

"Gewoon nooit" is tegenwoordig niet meer mogelijk. Door het ZOAB-asfalt op de snelwegen zijn er meer steentjes die afbrokkelen, met name na een vorstperiode. 25 jaar geleden had ik bijna nooit een putje in mijn voorruit.

Heb zelf 3 van die putjes in de voorruit aan de bijrijderskant. Was me voorheen nog niet opgevallen, dus vermoed dat ze er pas zitten.
Het rare is dat ik enkel 70 km-wegen rijdt, en hou genoeg afstand tot mijn voorligger (`s avonds rij ik zelfs bijna alleen op de weg).

Is het een idee om een andere route (bv 50KM?) te nemen om die steenslag te vermijden? Anders zit in no-time mijn voorruit vol met honderden putjes vrees ik..

Dacht dat de putjes misschien konden komen doordat ik op een verkeerde manier ijs zou krabben?
En dan nog iets: Zitten ook veel diepe krassen op de achterruit. Hoop niet dat het komt door het ijskrabben.. maar deze krabber ga ik in ieder geval niet meer gebruiken....

n1vzgz.jpg

rzc987y9o.jpg

Voorkomen doe je het niet. Hangt echt van het soort wegen af en hoe deze er bij liggen. Ook op 70 km/u wegen komen de steentjes hard aan en vliegen deze langer door de lucht dan je denkt, voldoende afstand houden helpt maar voorkomt het niet helemaal.

Je hoeft er niet bang voor te zijn dat je voorruit in no-time ondoorzichtig is door de steenslag. Mijn ervaring de afgelopen 12 jaar auto rijden en een kleine 500.000km is dat het allemaal wel meevalt. Alhoewel ik bij mijn huidige auto wel even baalde dat er al zo'n putje midden in het zicht op de bestuurderspplek zat na een paar duizend kilometer :(

IJskrabbers gebruik ik overigens niet. Dat levert vroeg of laat altijd krassen op, die zeker met een laagstaande zon, hinderlijk kunnen zijn. Logisch ook, want je krabt met het ding over je voorruit, je voorruit is nooit helemaal schoon dus eventueel vuil kras je lekker over je voorruit. De putjes die jij noemt komen hier echt niet door.

Hier zijn al tig discussies over geweest op dit forum, maar ik start mijn auto altijd 5 min van te voren. Geen krassen op de voorruit en meer gemak voor mijzelf (ja wel slechter voor het milieu, slecht voor de auto geloof ik niet zo in).

Conclusie, ik zou me er niet teveel aan storen :)

Ik denk dat ze dan niet eerder zijn opgevallen. Een putje in je ruit door steenslag (als je rijdt) merk je echt wel hoor, daar komt wel een beetje geluid van af...

Bedankt voor de reacties.
Zal voorlopig zo doorrijden met deze ruit (polijsten wordt vast toch niet vergoed door verzekeraar). Stomme is eigenlijk dat ik stond te krabben terwijl ik voorruitverwarming heb..

Eerste wat ik toch ga doen is even uitkijken naar een ruitenwisserontdooier (Liever dat te gebruiken dan kans op krassen door ijskrabber).

Dat van de krassen op de voorruit door een ijskrabber herken ik niet zo, wellicht dat het ook aan het type krabber ligt. En voor die putjes zou je eens langs een autoruitenboer kunnen gaan, wellicht kunnen ze het vullen met hars. Is doorgaans gratis.

Voornamelijk op de achterruit zie ik vele witte krassen (achteruit is.. of was.. geblendeerd). De krabber die ik gebruikte (3x) was een van HEMA.
ijskrabber-41701009-productzoom_rd.jpg
. Met autoruitenboer, bedoel je dan zoiets als Autotaalglas?

Moet ik dan trouwens eerst even de verzekering bellen en vragen waar ik dit kan laten doen (moet bij een aangesloten bedrijf zijn)?
Of doet elk bedrijf het gewoon gratis? (wat me wel wat raar lijkt)..

Krabbers gebruik ik niet voor de voor- en achterruit. Ook met goede krabbers schuur je de zandkorreltjes over de ruit en waar mijn auto thuis in de tuin geparkeerd staat is er nogal wat zand rondom.

Ik denk trouwens niet dat de ruitenboer harsreparaties gratis doet. Bij de meeste verzekeraars kan hij rechtstreeks declareren en geldt er geen eigen risico. Beter eerst bij je verzekeraar navragen want sommigen hebben alleen een dergelijke regeling met bepaalde ruitenboeren (meeste de bekende ketens).

Lauji6991 zei:
Bedankt voor de reacties.
Zal voorlopig zo doorrijden met deze ruit (polijsten wordt vast toch niet vergoed door verzekeraar). Stomme is eigenlijk dat ik stond te krabben terwijl ik voorruitverwarming heb..

Eerste wat ik toch ga doen is even uitkijken naar een ruitenwisserontdooier (Liever dat te gebruiken dan kans op krassen door ijskrabber).

Met voorruitverwarming neem je toch überhaupt niet de moeite om te krabben? Dan is je ruit in no-time ontdooit :D
Moet je hooguit de zijruiten nog even doen, daarop zijn krasjes minder hinderlijk dus die zou ik persoonlijk desnoods wel krabben.

Polijsten van de voorruit gaat die putjes ook niet weghalen. Glas is van nature erg hard en met polijsten kunnen ze er niet zoveel vanaf krijgen dat die putjes verdwijnen. Je dient er dus of mee te leren leven of een nieuwe ruit laten monteren, maar vroeg of laat heb je dan weer hetzelfde probleem.

Naja natuurlijk werkt die ruitenboer niet gratis, maar normaliter kan dat via de verzekering zonder dat het jou wat kost. Dit zou je even bij de verzekering na kunnen vragen, denk dat je uitkomt bij ketens als Autotaalglas of Carglass. Zelf heb ik (blijkbaar) mijn auto redelijk zandvrij, er zal vast her en der een klein krasje op de ruiten zitten maar het mij nooit bewust opgevallen.

Net even contact gehad met verzekeraar, en heb morgen een afspraak bij Autotaal, die even gaan kijken of er wat tegen gedaan kan worden.
Hij zij aan telefoon al dat aan oppervlakkige schade niets gedaan kon worden, dus zal er vrees ik maar mee moeten leven.

Het ergste vind ik nog mijn achterruit, die is geblendeerd en staat nu vol krassen, waarschijnlijk door het ijskrabben in combinatie met wat zandkorreltjes... Ik heb foto`s gevonden en ben er bijna zeker van dat ze voor het krabben er nog niet waren. Afwachten of ik dit nog kan laten maken, maar krabben is 2x gebeurd, en daar zal het ook bij blijven.. :(

Alternatief is een nieuwe voorruit, kost je afhankelijk van je verzekering eventueel een stukje eigen risico (of een deel daar van).

Volgens Autotaal stelt het niets voor.

Putje 1 zou al eens gerepareerd zijn.
Putje 2 en 3 zouden oppervlakkig zijn

Pas als het een sterretje wordt moet ik maar terugkeren zeggen ze.
Aan krassen op achterruit kan ook niets gedaan worden, of er moet een nieuwe ruit gestoken worden.

Al bij al gewoon doorrijden dus
Al lijkt het alsof er iedere dag wat meer steenslag op motorkap en voorruit komt.. en dit terwijl ik voldoende afstand hou.. Rij wel enkel op 70KM wegen :confused:

Lauji6991 zei:
Volgens Autotaal stelt het niets voor.

Putje 1 zou al eens gerepareerd zijn.
Putje 2 en 3 zouden oppervlakkig zijn

Pas als het een sterretje wordt moet ik maar terugkeren zeggen ze.
Aan krassen op achterruit kan ook niets gedaan worden, of er moet een nieuwe ruit gestoken worden.

Al bij al gewoon doorrijden dus
Al lijkt het alsof er iedere dag wat meer steenslag op motorkap en voorruit komt.. en dit terwijl ik voldoende afstand hou.. Rij wel enkel op 70KM wegen :confused:

Ga nu gewoon rijden en hou op om steeds iets nieuws te zoeken! Putje in de voorruit of op de motorkap meer of minder maakt niets uit. Gewoon karren maarrr..............

ik heb ook diverse putjes in mn voorruit. ben bij de vw schadehersteller geweest maar kon er niks aan doen . ook nog bij carglass geweest precies hetzelfde en kon er ook niks aan doen.
ik dacht dat er wel een middeltje voor was maar helaas. moet groter zijn dan kan het gerepareerd worden of een ster.
of je moet zelf met een klinker er een ster inmaken, dan krijg je een nieuw raam maar anders moet je er mee leren leven.

Topic is slechts 4 jaar oud Wieb, welkom op het forum, maar oude topics laten we lekker in het archief.

Terence
Autoweek moderator

Terug
Bovenaan