Prutswerk garage?

• Onderwerp starter Marcin Hurkmans
  • Startdatum
Ik heb recent mijn veerpoot uit elkaar gehaald cq. vervangen. Kan wel ff assisteren.

41564977692_ee2daeedac_c.jpg

We hebben het dus in dit geval over het bovenste deel van de veerpoot. Die zwarte donut. Die bestaat uit een paar onderdelen.

vkda_35600.jpg

Dit deel. De donut en het lager.

Onderdeel 3 is een metalen bus die op de bovenkant van het lager rust, daaronder zit de "tophoed" die dan op zijn beurt de bovenkant van de veer voorziet van een oppervlak waarop het lager kan rusten. De veer zit met een rubberen "schaal" op de veerpoot/schokdemper. Op de bovenkant daarvan zit schroefdraad. Het geheel zet je nu op spanning met een moer. En dan heb je de hele veerpoot.

Veerpoot zit aan de bovenkant vast aan de auto met deze.

thumb

En dan aan de onderkant op de naaf met 2 bouten en 2 moeren. Dan heb je de gehele assemblage compleet zoals ook op jouw plaatje te zien is.

Wat is dan het geluid dat je hoort? Dat is niet het lager zelf, ook al ligt die er wel van aan de grondslag. Maar dat lager zorgt ervoor dat de veer zichzelf niet opwind als jij stuurt. Die zorgt dus voor een draaipunt in je veerpoot. Als dat lager versleten is kun jij dat voelen als speling. Oftewel, je hoort de veer zichzelf een slagje opwinden en weer terugdraaien.

Dat de garage zegt dat dit prima kan vind ik niet echt kunnen....het kan wel, maar het verhoogt het risico op een gebroken veer en het klinkt ook heel naar. Ik zou ze aan beide kanten vervangen...maar je kunt er nog wel ff mee doorrijden idd.

Nico GTR zei:
Dat de garage zegt dat dit prima kan vind ik niet echt kunnen....het kan wel, maar het verhoogt het risico op een gebroken veer en het klinkt ook heel naar. Ik zou ze aan beide kanten vervangen...maar je kunt er nog wel ff mee doorrijden idd.

Dat loopt op zich wel los. De veer zit ingeklemd tussen de bovenste en onderste veerschotel. De bovenste veerschotel kan niet verdraaien ten opzichte van de onderste veerschotel. De veer draait dus niet op, en er is dan ook geen reden tot breken. Anders zou je stuur ook "veerbelast" zijn en dat zou echt link worden.

Bovenop de bovenste veerschotel ligt het veerpootlager, meestal met een los rubber of gevulcaniseerde lagerplaat. Dat zit vervolgens weer in de carrosserie geschroefd, van onderaf.

Als dat lager versleten is, of er zit teveel zand in, of het rubber is gescheurd, dan is dat vervelend voor het oor. Maar verder in geen geval risicovol, doordat de stang van de demper altijd nog via de plaat aan de carrosserie bevestigd zit.

TomTom zei:
Nico GTR zei:

Dat loopt op zich wel los. De veer zit ingeklemd tussen de bovenste en onderste veerschotel. De bovenste veerschotel kan niet verdraaien ten opzichte van de onderste veerschotel. De veer draait dus niet op, en er is dan ook geen reden tot breken. Anders zou je stuur ook "veerbelast" zijn en dat zou echt link worden.

Dat kan dus wel. En dat is precies waarom Nico het ook noemt. :)
Bovenste veerschotel is niet meer dan een ronde plaat met een gat doorheen, simpel gezien.
Dus die kan verdraaien ten opzichte van de onderste veerschotel en ook het toplager. Maar je kunt in weze stellen dat het toplager en bovenste veerschotel aan elkaar zitten geperst bij juiste montage (omdat de veer ook nog eens tegen de schotel aan drukt)

Daarnaast kan de schokdemperstang zelf ook draaien dus er zal altijd beweging in zitten. De schokdemperstang zit namelijk aan de carosserie vast door middel van het toplager.
Zou zeggen pak een schokdemper, haal de veer eruit en zet hem in elkaar. Dan merk je direct wat je allemaal kan verdraaien zonder dat de toplager verdraaid.

Het toplager zorgt ervoor dat de gehele veerpootl vrij kan draaien ten opzichte van de carosserie.
Zolang die goed werkt draait je bovenste veerschotel en veer netjes mee met de onderste veerschotel.
Immers belemmerd er niks de draaiing van de gehele veerpoot. Eventueel zand of een versleten lager kan idd best wel wat vervelend geluid veroorzaken en zwaarder sturen.

Is echter de toplager vastgeslagen (dat gebeurt ook), draait de veerpoot, maar de bovenste schotel niet. Dit is tevens het geval als het toplager zwaar draait en de veerschotel minder weerstand bied.
Dan krijg je wel het effect van veerbelast sturen en rare geluiden bij het sturen. En voornamelijk omdat de demperstang kan draaien.

Ik denk echter niet dat het hier het geval is. Simpelweg omdat een scenario is wat eigenlijk niet zovaak voorkomt.
Wat eerder voorkomt is dat je veer breekt en dat die daarom zich vastbijt in de carrosserie rondom de veerpoot met hetzelfde effect.

Willekeurig plaatje van internet, bedoeld voor de TS om wat meer uitleg:
411-G1-front-strut.1374837031.jpg

13 is de veerschotel, 4 is het toplager.
Onderste veerschotel is het conische stuk dat je op de schokdemper zelf (10) vlak boven het getal ziet.

Overigens, niet te vergeten: is de uitlijning wel gecontroleerd na het monteren van het lager? Dat kan bij montage namelijk wel eens flink verkeerd staan en ook rariteiten opleveren met geluiden.

Heerlijk duidelijke uitleg, bedankt Pobresh! Dat verduidelijkt voor een newbie een hoop. :)

Ja de wielen zijn na het verwisselen van de lager uitgelijnd.

Een andere hypothese: kunnen we 100% uitsluiten dat het gewoon die vervangen linker voorwiellager is wat ik hoor, wellicht door verkeerde montage of ander defect? Te hard er in geperst bijv.? De garage zegt dat als dat het geval zou zijn dat ik dan constant een (vooral) 'zoemend' zou horen, en geen metaal-op-metaal getik/geklik dat er de ene keer wel en de andere keer niet is.

Wat is jullie ervaring/mening hierover?

Groet, Marcin.

OKe, ik heb mijn Mac Guyver plannetje toch doorgezet en een microfoon (ja lach maar:p) met duct tape vast gemaakt aan de carosserie boven het wiel, een cm of 10 van de schokdemper en een cm of 20 boven het wiel zelf. Deze verbonden met de laptop die ik in de auto had, opname knop ingedrukt en rijden maar.

Bekijk (of beter gezegd) beluister hier het resultaat. Dit is dus allemaal op keurige gladde asfaltweggetjes bij mij in de buurt bij zowel rechtdoor rijden als bochten nemen. Waardoor ik me afvraag of dit iets met schokdemper of veerschotels te maken kan hebben.

Snelheid was max 40km/h.

Zegt dit iemand iets, puur op gehoor? Bedankt alweer.

groet, Marcin

Update: bij een andere garage geweest voor diagnose. Wat een verademing als je met vriendelijke mensen te maken hebt die ook nog eens verstand van zaken hebben by rhe way. Maar goed, ze hebben met de auto gereden en hoorden duidelijk het geluid. Auto is op de brug geweest, alles voorin bij het wiel nagelopen (as fusee homokineten en meer). Dat zit keurig vast, nergens bijzondere speling oid. Daarna nog een keer gereden, weer geluid gehoord, weer auto op de brug en idd: oorzaak zit ‘m in de scholdemper. Of strikt gezegd de lager daarvan. Volgens hun is dit niet een onveilige situatie. Ze adviseerden om of een gebruikte complete schokdemper er op te zetten of een nieuwe (in het laatste geval zou dat ook recht moeten om rijgedrag verschil te voorkomen). Ik ben er nog niet over uit omdat ik dit jaar een andere auto wil kopen en voor deze krijg ik toch niet een groot bedrag gezien de leeftijd. Maar iig prettig om te weten waar het aan ligt en dat het niet een gevaar is om voorlopig nog zo rond te rijden.

Bedankt voor alle adviezen en uitleg hier!!

Groet. Marcin

Het lager van de schokdemper = het toplager ;)
Schokdemper zelf kan intern ook geluid maken. Dat heb ik zelfs bij een nieuwe auto een keer gehad (waarbij de dealer een halfjaar volhield dat het niet waar was, want ja service bij een nieuwe auto....)

Ik zou proberen om alleen het toplager te vervangen. En dan het liefst aan beide kanten, want ze zullen even oud zijn.
Het is trouwens onzin om een hele veerpoot te vervangen als alleen het toplager defect is.

Alleen voor een garage is een gehele veerpoot minder werk en dus ook goedkoper in werkuren voor jou.
Vermits de oude veren niet hergebruikt worden. Want dan is het net zoveel werk.

Ik zou er anders, gezien de leeftijd van de auto en het gebrek aan kennis van jouzelf om het te vervangen, een goeie gebruikte veerpoot onder zetten. En dan ook het liefst een paartje dat bij elkaar hoort om de rij-eigenschappen gelijk te houden (ook een gebruikte kan anders zijn dan de andere zijde van jou auto)

Hou er wel rekening mee dat gebruikte onderdelen ook defect kunnen zijn en minder lang mee gaan omdat ze al geleden hebben.

Wat je ook kan doen is ergens goedkoop een complete set schokdempers voor en achter zoeken.
Maar dat is even afhankelijk van hoeveel je wil investeren in de auto, want dat is geen goedkope optie, je bent dan minimaal rond de 300-400 euro kwijt voor alleen de schokdempers zelf. Toplagers en montagekosten komen daar nog eens bovenop.
Alleen de voorste vervangen kost ook een hoop geld.

Terug
Bovenaan