Nico GTR
Asfaltkampioen
Ik heb recent mijn veerpoot uit elkaar gehaald cq. vervangen. Kan wel ff assisteren.
We hebben het dus in dit geval over het bovenste deel van de veerpoot. Die zwarte donut. Die bestaat uit een paar onderdelen.
Dit deel. De donut en het lager.
Onderdeel 3 is een metalen bus die op de bovenkant van het lager rust, daaronder zit de "tophoed" die dan op zijn beurt de bovenkant van de veer voorziet van een oppervlak waarop het lager kan rusten. De veer zit met een rubberen "schaal" op de veerpoot/schokdemper. Op de bovenkant daarvan zit schroefdraad. Het geheel zet je nu op spanning met een moer. En dan heb je de hele veerpoot.
Veerpoot zit aan de bovenkant vast aan de auto met deze.
En dan aan de onderkant op de naaf met 2 bouten en 2 moeren. Dan heb je de gehele assemblage compleet zoals ook op jouw plaatje te zien is.
Wat is dan het geluid dat je hoort? Dat is niet het lager zelf, ook al ligt die er wel van aan de grondslag. Maar dat lager zorgt ervoor dat de veer zichzelf niet opwind als jij stuurt. Die zorgt dus voor een draaipunt in je veerpoot. Als dat lager versleten is kun jij dat voelen als speling. Oftewel, je hoort de veer zichzelf een slagje opwinden en weer terugdraaien.
Dat de garage zegt dat dit prima kan vind ik niet echt kunnen....het kan wel, maar het verhoogt het risico op een gebroken veer en het klinkt ook heel naar. Ik zou ze aan beide kanten vervangen...maar je kunt er nog wel ff mee doorrijden idd.

We hebben het dus in dit geval over het bovenste deel van de veerpoot. Die zwarte donut. Die bestaat uit een paar onderdelen.

Dit deel. De donut en het lager.
Onderdeel 3 is een metalen bus die op de bovenkant van het lager rust, daaronder zit de "tophoed" die dan op zijn beurt de bovenkant van de veer voorziet van een oppervlak waarop het lager kan rusten. De veer zit met een rubberen "schaal" op de veerpoot/schokdemper. Op de bovenkant daarvan zit schroefdraad. Het geheel zet je nu op spanning met een moer. En dan heb je de hele veerpoot.
Veerpoot zit aan de bovenkant vast aan de auto met deze.
En dan aan de onderkant op de naaf met 2 bouten en 2 moeren. Dan heb je de gehele assemblage compleet zoals ook op jouw plaatje te zien is.
Wat is dan het geluid dat je hoort? Dat is niet het lager zelf, ook al ligt die er wel van aan de grondslag. Maar dat lager zorgt ervoor dat de veer zichzelf niet opwind als jij stuurt. Die zorgt dus voor een draaipunt in je veerpoot. Als dat lager versleten is kun jij dat voelen als speling. Oftewel, je hoort de veer zichzelf een slagje opwinden en weer terugdraaien.
Dat de garage zegt dat dit prima kan vind ik niet echt kunnen....het kan wel, maar het verhoogt het risico op een gebroken veer en het klinkt ook heel naar. Ik zou ze aan beide kanten vervangen...maar je kunt er nog wel ff mee doorrijden idd.