Project; goede ingredienten/auto nodig

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar een auto voor mijn eerste project, voor de quartermile run.
Nu nog de juiste ingredienten.

Ik dacht aan het volgende;

4WD/AWD/ a 4-Motion/Quattro
Motorinhoud; 1800+ cc (met turbo alleen)
Of 2700 cc (die turbo-kit friendly is).
Benzine

Transmissie: Alleen handgeschakeld.
Gewicht: alles onder de 1600kg.

Welke auto's dacht ik dan?

A3 1.8T - 180 PK Quattro
Audi A4 - 163+ PK Quattro
Audi TT - 180 of 225 PK Quattro

Mazda 6 MPS (iets buiten mijn budget)
Ik zet zo te denken rond 5K max.

Jullie ideeën?

Dank jullie wel.

Wat vind je van een Subaru Impreza of een Jaguar X Type, de Jaguar is ook geleverd met zeer krachtige motoren, de kans dat je binnen het budget een goede auto koopt is ook groter. De Jaguar is minder gewild, maar is wel van goede kwaliteit.

Wil je hem ook nog voor andere zaken (dagelijks verkeer oid) gebruiken? Want als die puur is om zo hard mogelijk mee in een rechte lijn te scheuren kun je natuurlijk makkelijker concessies doen, zoals een goedkope rechtgestuurde rappe Japanner, en/of een auto die visueel matig is...

Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar een auto voor mijn eerste project, voor de quartermile run.
Nu nog de juiste ingredienten.

Ik dacht aan het volgende;

4WD/AWD/ a 4-Motion/Quattro
Motorinhoud; 1800+ cc (met turbo alleen)
Of 2700 cc (die turbo-kit friendly is).
Benzine

Transmissie: Alleen handgeschakeld.
Gewicht: alles onder de 1600kg.

Welke auto's dacht ik dan?

A3 1.8T - 180 PK Quattro
Audi A4 - 163+ PK Quattro
Audi TT - 180 of 225 PK Quattro

Mazda 6 MPS (iets buiten mijn budget)
Ik zet zo te denken rond 5K max.

Jullie ideeën?

Bedankt!

te veel f&f gezien??

OT:
zou eerder voor een automaat gaan want ik zie je je koppeling zo kapot rijden. zelfs de hele aandrijflijn

wel een 6 traps.
die kunnen wat slippen waardoor je je aandrijflijn wat langer mee zal gaan. ook al haal je er veel vermogen uit.

en zorg dat je een ventilator met een schakelaar aan en uit kan zetten. voor en na de run aan. maar tijdens uit,want dan loopt er lucht door de radiator.

De TT en A3 zijn in basis voorwielaandrijvers die alleen de achterwielen er bij pakken wanneer er niet genoeg tractie is. Wat dat betreft is een A4 Quattro de betere keuze. Ik heb een aantal projecten gezien waar een 2.8 12V VR6 in een A4 gelepeld werd icm een flinke turbo en dat schijnt aardig vooruit te komen. Dat VR6 blok kan standaard aardig wat hebben, 500/600 pk is blijkbaar mogelijk zonder extreme aanpassingen. Zelf zou ik denk ik een Golf 3 VR6 kopen + grote turbo + een set slicks.

Zadelsnuiver zei:
De TT en A3 zijn in basis voorwielaandrijvers die alleen de achterwielen er bij pakken wanneer er niet genoeg tractie is. Wat dat betreft is een A4 Quattro de betere keuze. Ik heb een aantal projecten gezien waar een 2.8 12V VR6 in een A4 gelepeld werd icm een flinke turbo en dat schijnt aardig vooruit te komen. Dat VR6 blok kan standaard aardig wat hebben, 500/600 pk is blijkbaar mogelijk zonder extreme aanpassingen. Zelf zou ik denk ik een Golf 3 VR6 kopen + grote turbo + een set slicks.

AWD systemen met een dwarsgeplaatste motor voorin hebben vrijwel allemaal een beperking qua sterkte. Soms komt de motor daar niet aan, vrijwel altijd is de motor begrensd in koppel in de 1e en 2e (soms ook 3e) versnelling en soms kan er nooit meer dan 40 a 50% naar de achterwielen.

De allergrootste winst en effect voor weinig geld? Dragracing banden. Geen circuit slicks maar echt dragracing banden. Hoosier bijvoorbeeld.
Klein probleempje: die hebben zoveel grip dat dat niet meer het zwakste punt is. Dat verleg je dan naar je aandrijfassen, differentieel, etc.

Dus kies voor een sterke aandrijflijn. Handbak heeft dan niet de voorkeur. Beter een ouderwetse automaat die je dan manueel gaat shiften. Qua constructie kan zo'n oude automaat veel meer aan. Ik denk dat je een handbak na 5 runs al om zeep geholpen heb.

Wil je een beetje leuk een dragrace rijden met een straatlegale auto: Golf lijkt me best een aardige optie maar verwacht niet vooraan mee te strijden.
Ga je budget dragracen ga dan voor bijvoorbeeld een oude Civic (ja met voorwielaandrijving) of een oude Amerikaan. Een Mazda kan je ook nog wel overwegen.
Hou je heel erg van sleutelen en wil je meer geld uitgeven maar met hetzelfde resultaat: Impreza of Skyline. Nog een stapje erger kom je bij de Audi's uit.

Er is een reden waarom serieuze dragrace sport (voor alle budgetten) vooral met Civics (soms een Mazda) of een USA car wordt gedaan. Civic is goedkoop op te bouwen. USA car is genoeg lomp spul op de sloop te vinden om een dragrace band te overleven.
Impreza of Skyline doen best leuk mee maar zijn echt meer circuit auto's. Die zouden een stuk sneller gaan ook van dragrace banden maar dan vliegen de onderdelen je om de oren. Upgraden kan kan maar is erg duur.

Of je kan even eerlijk kijken naar wat je wil. Schijnbaar wil je een Audi opbouwen die erg snel kan optrekken. Dan vooral doen.

Terug
Bovenaan