Proefrit: tips!

Eertje

Net ingestapt
Hallo,

Ik ga vandaag een proefrit maken met deze auto:

https://www.autotrack.nl/a/suzuki-baleno-benzine-2016-50990978

Na redelijk wat zoekwerk voor de Suzuki Baleno gekozen door o.a. goede reviews, zuinig verbruik, luxe snufjes en ruimte in de auto.

Waar moet ik goed op letten bij de proefrit en eventueel aankoopgesprek? Mening over de auto mag natuurlijk ook altijd 😀

Eertje

Als ik de reviews hier op Autoweek lees zijn de eigenaren best tevreden. Dus waarop je moet letten beperkt zich tot wat je er zelf van vind tijdens het rijden. Neem iemand mee, 4 ogen zien meer dan 2. Ben je tevreden over de prijs, krijg je garantie? Ik krijg zelf de auto niet te zien als ik klik op je link. Van welk jaar is de auto?

Een Suzuki koop je blind, die zijn altijd goed. Maar als je vreemde geluiden hoort, zoals geratel bijvoorbeeld dan is er meestal iets kapot....

Ik zou sowieso eens stevig remmen, kijken of de remmen nog goed zijn. Een beetje sportief rijden, om te kijken of je er ook lekker mee kunt meekomen in het verkeer. Zelfs als je normaalgesproken als een slak rijdt, is het toch fijn om te weten of een motor wel leven in brouwerij heeft.

Maar er staan hele lijstjes op sites zoals AutoScout24, waar je op moet letten. Ook het onderhoudsboekje doorlezen: kijken of hij wel jaarlijks netjes zijn onderhoud heeft gehad, zo niet dan zou ik dat gebruiken om af te dingen.

speedtouch zei:
Als ik de reviews hier op Autoweek lees zijn de eigenaren best tevreden. Dus waarop je moet letten beperkt zich tot wat je er zelf van vind tijdens het rijden. Neem iemand mee, 4 ogen zien meer dan 2. Ben je tevreden over de prijs, krijg je garantie? Ik krijg zelf de auto niet te zien als ik klik op je link. Van welk jaar is de auto?

https://www.autowereld.nl/suzuki/baleno/1-2-exclusive-navigatie-cruise-control-climate-control-camera-achter-lichtmetalen-wielen-34864556/details.html

Nu wel?

Allereerste wat natuurlijk opvalt is dat het een ingevoerde auto is, vandaar ook het ontbreken van het NAP logo op de verkoopsites.

Total Loss zei:
Allereerste wat natuurlijk opvalt is dat het een ingevoerde auto is, vandaar ook het ontbreken van het NAP logo op de verkoopsites.
Dat gaat je bij inruilen vooral geld kosten, maar de kans dat de teller teruggedraaid is ook groter dan bij een Nederlandse auto met NAP. Ik heb toen ook voor de keuze gestaan, of een import Suzuki Celerio Exclusive kopen welke zogenaamd 1000km op de teller had... maar wel uit Denemarken geïmporteerd was.

Uiteindelijk dus voor een paar honderd euro meer, een Nederlands model met NAP gekocht. Welke bij VDNS Suzuki in Brabant stond: weet niet of die ook Baleno's verkopen? Maar deze dealer was aanzienlijk goedkoper, dan die in Zuid-Limburg :D

Total Loss zei:

Klopt, hij komt uit België. Auto is na 1 jaar ingevoerd en is nu al 4 jaar in onderhoud bij hetzelfde autobedrijf.

Total Loss zei:

Deze staat ook in Limburg bij officiële dealer "Suzuki Baleno 1.2 Exclusive / Xenon / Cruise, Lm, etc 2018 Benzine - Occasion te koop op AutoWereld.nl" https://www.autowereld.nl/suzuki/baleno/1-2-exclusive-xenon-cruise-lm-etc-34844297/details.html?_ga=2.116698310.1588974217.1618641683-237233793.1611269476

Gewoon nap, zelfs nieuwer, alleen de kleur vind ik minder, alleen heeft die iets meer dan 50.000 km gereden

Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:

Deze staat ook in Limburg bij officiële dealer "Suzuki Baleno 1.2 Exclusive / Xenon / Cruise, Lm, etc 2018 Benzine - Occasion te koop op AutoWereld.nl" https://www.autowereld.nl/suzuki/baleno/1-2-exclusive-xenon-cruise-lm-etc-34844297/details.html?_ga=2.116698310.1588974217.1618641683-237233793.1611269476

Gewoon nap, zelfs nieuwer, alleen de kleur vind ik minder, alleen heeft die iets meer dan 50.000 km gereden

Deze is van binnen wel anders

Eertje zei:
Total Loss zei:

Klopt, hij komt uit België. Auto is na 1 jaar ingevoerd en is nu al 4 jaar in onderhoud bij hetzelfde autobedrijf.

Kijk dat zijn berichten, facturen of vragen om een uitdraai van het onderhoud. Veel plezier tijdens het proefrijden. Verder info over de baleno staat wel in je andere topics. Deze mitsubishi dealer lijkt me wel een betrouwbaar adres, had alleen wat slechte reviews over eerst onderhandelen en dan proefrijden, maar die zijn niet recent.

Ik feliciteer je bijdeze en veel fijne en veilige kilometers gewenst in deze schitterende baleno

Eertje zei:
Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:

Klopt die van jouw heeft climate control en die ik gevonden heb handbediende airco. Climate control is idd beter ook bij inruil.

Auto encyclopedie zei:
Eertje zei:
Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:

Klopt die van jouw heeft climate control en die ik gevonden heb handbediende airco. Climate control is idd beter ook bij inruil.

Die ik nu heb gezien heeft ook navigatiesysteem. Bedankt voor je antwoord btw!

Eertje zei:
Hallo,

Na redelijk wat zoekwerk voor de Suzuki Baleno gekozen door o.a. goede reviews, zuinig verbruik, luxe snufjes en ruimte in de auto.

Waar moet ik goed op letten bij de proefrit en eventueel aankoopgesprek? Mening over de auto mag natuurlijk ook altijd 😀

Eertje

Rationeel gezien is de Baleno gewoon een hele goede auto, heel betrouwbaar, zuinig, relatief ruim, comfortabel onderstel, en niet erg gezocht dus niet duur.

Kijk gewoon ook of de auto goed bij je past.

De auto scoort bijvoorbeeld minder op rijeigenschappen, rechtuit stabiliteit en gebruikte materialen. Dan zijn er gewoon betere keuzes in deze klasse.

ak2 zei:
Eertje zei:
Hallo,

Eertje

Rationeel gezien is de Baleno gewoon een hele goede auto, heel betrouwbaar, zuinig, relatief ruim, comfortabel onderstel, en niet erg gezocht dus niet duur.

Kijk gewoon ook of de auto goed bij je past.

De auto scoort bijvoorbeeld minder op rijeigenschappen, rechtuit stabiliteit en gebruikte materialen. Dan zijn er gewoon betere keuzes in deze klasse.

Zoals?

Zoals de Clio of fiesta

En uit eigen huis de Swift vanaf 2017

Maar die generatie Swift is veel duurder dan de baleno

De grote troef van de baleno is zijn ruimte, die vind je alleen bij de Skoda fabia/rapid terug. En deze kent problemen en of is veel duurder.

De baleno is handig voor nu en hoeft niet gelijk weg bij gezins uitbreiding. En hé hebt het gewicht van een auto uit het a-segment

De Ford Fiesta en Renault Clio hebben bijvoorbeeld betere rijeigenschappen. De Peugeot 208 heeft een mooier interieur, etc.

Kijk gewoon of het totaal plaatje klopt. De Baleno is een model die je niet op elke straathoek tegen komt, dat is ook wel leuk.

Het gaat ons idd om wat meer ruimte (ruilen toyota aygo in). Gaan met volgende auto 8000-10000 km per jaar rijden. Dan leek de Suzuki Baleno misschien wel een verstandige keuze als 2e auto.

Eertje zei:
Het gaat ons idd om wat meer ruimte (ruilen toyota aygo in). Gaan met volgende auto 8000-10000 km per jaar rijden. Dan leek de Suzuki Baleno misschien wel een verstandige keuze als 2e auto.

Is idd een verstandige keuze, veel plezier

Auto encyclopedie zei:
Eertje zei:

Is idd een verstandige keuze, veel plezier

Dank je, ik zal de ervaringen hier ook nog delen.

Ik rij al jaren Suzuki; een SX4 uit 2007. Niet kapot te krijgen. Nooit problemen, behalve af & toe nieuwe ruitenwisserbladen of een setje van 2 banden wegens slijtage. Een Suzuki kun je bij wijze van spreken met je ogen dicht kopen. Gewoon, documentatie vragen over het onderhoud, en als er Bovag-garantie op zit heb je sowieso al weinig risico. Voor de rest je ogen open houden, want aan allerlei details kun je zien of er netjes met de auto is omgesprongen. Let bijvoorbeeld op gore vloermatten, afgesleten pedalen, een stuur waarvan het kunststof of het leer is kaal gesleten, een overmaat aan krassen op de kunststoffen delen, een vieze knop van de schakelpook, enzovoort. Maak een proefrit en luister goed naar rare geluiden: gebonk, gerammel, gekraak. Als dat allemaal uitblijft, is ie goed. Kijk ook nog even naar de binnenkant van de radiator-dop; daar moet geen 'sludge' op zitten.

Bij een Baleno zou ik een boosterjet motor zoeken. Deze hebben flink meer koppel en rijden daarom veel soepeler. Net zo zuinig als een 1.2

Update: goede proefrit kunnen maken. Auto zag er heel goed uit, mooie kleur ook. Paar kleine plekjes aan de buitenkant die ze netjes weg gaan werken. En wat een ruimte in deze auto zeg, onvoorstelbaar! Binnenkant alleen wat lichte gebruikssporen op het kunststof in de deur. Verder echt werkelijk alles nog in nieuwstaat, zoals stuur, versnellingspook en bekleding. Het rijden in deze auto verliep ook soepel, geen gekke geluiden of iets dergelijks. Auto doet gewoon wat ie moet doen. Hiermee gaan we er sowieso heel wat stappen op vooruit vergeleken met de Toyota Aygo uit 2007 die we gaan inleveren. Mooie deal kunnen maken waarbij ik 4x 4-seizoensbanden heb kunnen regelen zonder meerprijs. De verkoper kwam rustig en betrouwbaar over, heeft zelfs nog de laatste beurt van dit voertuig met ons doorgenomen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we hier jaren plezier aan gaan beleven.

Terug
Bovenaan