Problemen na plaatsen (ruil)versnellingsbak en nieuwe koppelingsset

Guest
Hallo iedereen,

Ben met de auto komen stil te staan omdat ik opeens niet meer kon schakelen. Uiteindelijke conclusie: bak kapot. Ruilbak met jaar garantie geplaatst en ook gelijk een nieuwe koppelingsset.

Na het ophalen bemerkte ik trillingen bij ht op laten komen van de koppeling, ergste in de 1, 2 en achteruit. Dag erna terug gegaan naar de garage om dit te laten checken. Motorsteun los ghad, auto redelijk aantal keer gestart, gas gespeeld en koppeling.

Monteur wilt auto brug afrijden, auto niet meer te starten. Met geen mogelijkheid. Accu gemeten was geloof ik goed maar weet ik niet zeker. Aanduwen ging slecht. Na het aanduwen bleven allerlei lampjes branden op ht dashboard, na het afzetten van de motor startte hij opnieuw niet. Na aanslepen weer htzelfde met de lampjes. Terug op de brug was de spanning van de accu te laag ( iets van 10v) om te kunnen uitlezen. Gaf erna wel foutcodes op de wielen. Dit is wat ik zo even weet

Iemand enig idee?? Monteur weet zich geen raad lijkt het. Kan dit door de reparaties komen of is dit echt stom toeval? Heb verder nooit problemen gehad met de auto.

Aandrijfassen zijn los geweest. Kan zijn dat die niet goed vast zaten. ABS foutcode of toch een kortsluiting doordat er een stuk kabelboom bekneld is geweest.

Toeval bestaat niet. Zeker nu niet.

En er is maar één monteur?
In ieder geval moet die accuspanning goed zijn, maar ook de 'conditie' van de accu, zag je bijvoorbeeld lampjes in de auto dimmen als je startte?
Even een boosterpack erbij of gewoon nieuwe accu erin als het toch tijd werd daarvoor. (door al het 'gedoe' met een auto, zoals het vaak starten en garage in/uitrijden, kan een accu die bijna op is ook de geest geven).

Hoi Jongens,

De auto zou zijn uitgelezen en gereset. hij loopt nu gewoon weer zoals altijd. Wat nu precies de oorzaak of aanleiding geweest is zal ik nooit weten denk ik.

Probleem van trillen bij op laten komen koppeling blijft. In de 1 koppeling laten opkomen is het heel erg en verder als je terug schakelt van 3 naar 2 en 2 naar 1. Auto in de vrij en zacht gas geven geeft ook enige resonantie. De monteur zegt nu dat het 100 procent zeker de motorsteun is aan de kant van het stuur. Motorsteun kost 160 e incl btw.

Andere garage liet op de brug zien dat aandrijfas aan passagierssijde enigzins naar links en rechts kon bewegen en de andere zijde niet beweeglijk was. Volgens hun kon dit ook het probleem zijn

Ik weet het echt niet meer, probleem is ontstaan na vervangen koppeling en ruilbak

Aandrijfassen zijn waarschijnlijk los geweest, dus de kans is aanwezig dat ze niet goed vast zitten, of niet goed geplaatst zijn? Zelfde kan trouwens ook gelden voor de motorsteun.

Peugeot-107 zei:
Andere garage liet op de brug zien dat aandrijfas aan passagierssijde enigzins naar links en rechts kon bewegen

Huh? Dit mag echt nooit kunnen!! Aandrijfas hoort als een huis te zitten, zonder enige vorm van speling. De as is cruciaal om het wiel aan de auto te houden, zeker aan de naafzijde moet daar 0,0 speling in zitten.

Welke auto gaat het over?
Het zou evt kunnen dat die motorsteun al niet geweldig was, en tijdens het vervangen die motor alleen aan die steun gehangen heeft. (bij koppeling vervangen moeten er vaak 1 of 2 motorsteunen los.
Dat daardoor die motorsteun echt kapot is gegaan.
Trillen zou ook evt 2 massa vliegwiel kunnen zijn, als die in deze auto zit.

s velthuis zei:
Peugeot-107 zei:
Andere garage liet op de brug zien dat aandrijfas aan passagierssijde enigzins naar links en rechts kon bewegen

Huh? Dit mag echt nooit kunnen!! Aandrijfas hoort als een huis te zitten, zonder enige vorm van speling. De as is cruciaal om het wiel aan de auto te houden, zeker aan de naafzijde moet daar 0,0 speling in zitten.

Aandrijfas werd mij aangewezen als een stang van de versnellingsbak naar het rechter wiel en de andere aan de linkerkant. Weet niet welke kant de kant van de naaf is? De stang aan de bestuurderskant zat helemaal vast. De andere was enigzins beweeglijk. Ik dacht juist dat deze werd aangemerkt als de goedeo_O

De wielen lijken overigens wel goed vast te zitten
Heb ook verder geen nare bijgeluiden bemerkt.

Nissan GTR R34 zei:
Het zou evt kunnen dat die motorsteun al niet geweldig was, en tijdens het vervangen die motor alleen aan die steun gehangen heeft. (bij koppeling vervangen moeten er vaak 1 of 2 motorsteunen los.

Het gaat om een peugeot 107. Heeft geloof ik geen 2 massa vliegwiel. vliegwiel is wel nagekeken toen de bak en koppeling werden vervangen. Motorsteun van de bak is gecheckt, deze was niet in schrijnende toestand. De motorsteun bovenaan aan de bestuurderskant moet het probleem vormen. Dit zou getest zijn door m los te halen, dan was het getril en de resonantie er niet meer. Deze twee steunen zijn alleen los geweest, de andere niet.

Peugeot-107 zei:
s velthuis zei:
Peugeot-107 zei:

Aandrijfas werd mij aangewezen als een stang van de versnellingsbak naar het rechter wiel en de andere aan de linkerkant. Weet niet welke kant de kant van de naaf is? De stang aan de bestuurderskant zat helemaal vast. De andere was enigzins beweeglijk. Ik dacht juist dat deze werd aangemerkt als de goedeo_O

De wielen lijken overigens wel goed vast te zitten
Heb ook verder geen nare bijgeluiden bemerkt.

De aandrijfas moet er voor zorgen dat de wielnaaf (waar het wiel op vast geschroefd zit) niet zijwaarts uit het wiellager getrokken wordt. De moer waarmee de as in de naaf vast zit is niet voor niets de meest strak aangetrokken moer in de hele auto. Zit vier keer vaster dan een wielbout. Die as mag echt geen speling in zitten.

Peugeot-107 zei:
Nissan GTR R34 zei:

Het gaat om een peugeot 107. Heeft geloof ik geen 2 massa vliegwiel. vliegwiel is wel nagekeken toen de bak en koppeling werden vervangen. Motorsteun van de bak is gecheckt, deze was niet in schrijnende toestand. De motorsteun bovenaan aan de bestuurderskant moet het probleem vormen. Dit zou getest zijn door m los te halen, dan was het getril en de resonantie er niet meer. Deze twee steunen zijn alleen los geweest, de andere niet.
Dan lijkt het me vrij simpel.
Motorsteun aan de bestuurderskant klinkt ook wel logisch, want daar heeft die motor aan gehangen, tijdens het vervangen van de koppeling. (ik denk dat hij daardoor (verder) kapot is gegaan)
Motorsteun aan de bak was natuurlijk los ;)

Terug
Bovenaan