Problemen CVT-transmissie in B 200 Turbo klasse Mercedes

A

Anoniem

Guest
Beste autovrienden,

Wij kochten vorig jaar een goed onderhouden (met boekje) Mercedes B 200 Turbo automaat (197 pk) uit 2006, met op de teller: 78.735 km.
Bij 85.001 km. traden ernstige problemen met de versnellingsbak op: revisie waaronder automaatbak spoelen, kosten € 3.206,29.
Bij 102.93 km. opnieuw problemen versnellingsbak: een nieuw elektronisch brein voor de aandrijving versnellingsbak was nodig, kosten: € 2.050,--
Nu, bij stand 113.25 km, brak op de snelweg (levensgevaarlijk !) de duw band die de versnellingsbak totaal vernield heeft, enige optie: een nieuwe versnellingsbak, offerte € 5.000,-- tot € 6.000,--

Nu horen wij van meerdere kanten dat de B 200 Turbo automaat uit de eerste productiejaren vanaf 2005 een systeemfout zou hebben, namelijk dat het CVT-transmissiesysteem de kracht van de motor niet aan zou kunnen. Mercedes Benz heeft in latere versies (ik hoorde vanaf 2012) een totaal ander transmissiesysteem in de serie B 200 aangebracht.

Onze vragen:
Wie heeft eenzelfde soort ervaring of heeft erover gehoord?
Welke adviezen hebben jullie?

Een brief over dit probleem aan het Hoofdkantoor van Mercedes Benz in Utrecht leverde ons overigens een nietszeggende reactie op….

Eind vorige eeuw werd de CVT hot en steeg de populariteit. Audi stopte 'm achter een V6 TDI 2,7L, Toyota in de Prius, Nissan in de Primera, Fiat in de Uno en Dodge in de Caliber etc. Momenteel worden de bakken nog steeds geleverd bij diverse merken, maar veelal met niet al te grote motorvermogens en voor de niet sportieve doelgroep.

CVT's zijn technische hoogstandjes, maar daardoor duur en door de vele fijnmechanica en electronica storingsgevoelig. Daarnaast hebben ze wel degelijk periodiek onderhoud nodig (Olieverversen en o.a. bij bijvoorbeeld de Nissan Micra met CVT dient iedere 100K de duwband vervangen te worden).

Dat de duwband brak kort na de revisie (< 30k km) geeft eigenlijk al aan dat bij die revisie iets niet goed is gegaan. Geen nieuwe band gemonteerd of verkeerd gemonteerd. Lijkt mij een garantiekwestie, daar je mag verwachten dat de CVT na dure revisie weer probleemloos 150k mee gaat.

Even rondbellen (en op marktplaats zetten) wat je ervoor krijgt met kapotte versnellingsbak (inruilen of los verkopen) en een andere auto kopen.

Ik ben normaal voorstander van grote reparaties (als de auto verder goed is en bevalt), maar dit is een auto van 11 jaar oud en de CVT staat inderdaad bekend als zwak. Ik denk ook niet dat deze auto gevoelsmatig nog als een trouwe reisgenoot nauw aan het hart ligt.

Coulance lijkt me ook niet meer van toepassing na 11 jaar.

Edit: wel een goed punt van pietzoveel: de reparatie valt misschien zelfs nog onder bovaggarantie (6 maanden) sommige merkdealers geven 2 jaar op reparaties en je mag sowieso verwachten dat een reviseerde automaat absoluut minimaal 5 jaar of 50.000km meegaat.

Alle CVT’s met meer als +/- 230 NM zijn intussen van de wereldmarkt verdwenen (behalve hybride met Electro ondersteuning)

Een MB B 200 turbo had 280 Nm….. en was slechts tot 2011 in productie, daarna kwam er bij MB geen CVT meer in huis…

Beter uw huiswerk maken bij de volgende auto….want uw huidige is een bodemloze put
(er is gewoon geen oplossing om zoveel koppel via een CVT op de weg te krijgen, tenzij telkens met grote kosten)

Ik zou de 5a6k euro er echt niet meer instoppen, geen garantie dat je dan een probleemloze auto hebt, daarbij is de auto ondertussen 11 jaar oud.
Gewoon zo te koop zetten en dan kijken wat je er voor krijgt en dan wat anders kopen.

Waar komt die offerte van 5-6k vandaan? De dealer?

Probeer ATR in Montfort eens, of Emax in Hoofddorp. Mijn Mercedes gaat altijd naar Vink in Nieuw Vennep, dat is ook meer kennis voor een stuk vriendelijkere prijs. Je krijgt daar een eerlijk verhaal, ook als dat niet leuk is.

Aras zei:

Probeer ATR in Montfort eens, of Emax in Hoofddorp. Mijn Mercedes gaat altijd naar Vink in Nieuw Vennep, dat is ook meer kennis voor een stuk vriendelijkere prijs. Je krijgt daar een eerlijk verhaal, ook als dat niet leuk is.
Is niet belangrijk, waar je hem ook laat maken het probleem van meer vermogen dan de bak aan kan los je niet op.

zombies zei:
Aras zei:

Is niet belangrijk, waar je hem ook laat maken het probleem van meer vermogen dan de bak aan kan los je niet op.
Een auto met een werkende CVT is iets makkelijker te verkopen. Met de kapotte bak is de auto niet te slijten. Hooguit voor een paar 100 euro.

Helaas een bekende kwaal deze CVT bak van mercedes van die jaren, bijzonder slechte kwaliteit.

Aras zei:
zombies zei:
Aras zei:

Een auto met een werkende CVT is iets makkelijker te verkopen. Met de kapotte bak is de auto niet te slijten. Hooguit voor een paar 100 euro.
Maar je auto word er niet datgene meer waard wat je aan uitgaven doet voor de reparatie. Stel je kan het voor 3500 euro doen dan word je auto dat nooit van zijn levensdag extra waard en kan je het beter in een andere auto stoppen.

Aras zei:
..

Een garage die wat tijd en plek over heeft is misschien maar €2000 aan kosten kwijt. Als de auto daarna weer makkelijk voor 6k te verkopen is zal je er toch wel wat voor krijgen en minder kwijt zijn dan zelf de reparatie met arbeid en btw te betalen.

hallo, ik wil me ook een mb-b klasse automaat aanschaffen van het jaar +/- 2006 nu lees ik dat er veel problemen zijn met de CVT-transmissie, mijn vraag is zit die CVT bij alle b-klasse's of alleen bij de 2.0L. Graag advies hierover.

met vriendelijke groet,
Maurice

Terug
Bovenaan