Probleem met inrijden auto in garage

J

Joost 5260576

Guest
Hallo, sinds gisteren heb ik een nieuwe Toyota Corolla Touring Sports en heb een probleem met
het inrijden naar de garage, mijn garage is onder het huis en de oprit is vrij steil naar beneden,
als gevolg hiervan raakt de onderkant van de vloer tijdens het inrijden. Weet misschien iemand
een oplossing, verhogenvan de auto is niet mogelijk. Zelf dacht ik gewichten achter in de
kofferbak te leggen.

Waar raakt de auto de vloer precies?
Lijkt mij op het laagste punt, dus de knik tussen helling en garagevloer?

Ik denk dat je de onderlip van de voorbumper over de vloer hoort schrapen of is het erger?

Ik zou een drempel voor de garagedeur maken. Wellicht eerst testen met een paar houten planken (beetje breed).
Misschien heb je er nog een soort van afwateringsgoot tussen lopen waar je een paar planken in kan leggen?

Alternatief:
8718475592976_a_en_r458.jpg

Bron: https://www.vidaxl.nl/e/8718475592976/vidaxl-kabelbeschermer-drempel-1-tunnel-100-cm-rubber?gclid=EAIaIQobChMI3Z7C85r_4QIVB-R3Ch3pmAq2EAQYAyABEgIzdfD_BwE

Gewicht zit dan wel achter, zou net het verschil kunnen maken.

Meestal raak je trouwens alleen een rubber strip onder de auto, die is ervoor gemaakt om weg te buigen bij de grond raken.

Het zal de lip voor zijn, daar is veel winst te halen voor het verbruik. Je kan hem er misschien wel af (laten) halen.

Ik denk dat durashift het beste idee heeft. Even expirimenteren met een paar planken/tegels en uiteindelijk je straatwerk aan laten passen, mooie aluminium rijplaatjes zoeken, wat extra beton storten of iets op de vloer schroeven. Hopelijk hoef je het niet in de deuropening te doen zodat je daar geen verhoogde drempel krijgt maar daar is ook nog wel wat voor te verzinnen.

Als je alleen stroken voor de wielen maakt dan win je nog extra doordat het midden van de lip door de 'geul' gaat.

Je auto kan de weg op twee momenten raken:
- De neus raakt de vloer van de garage wanneer je beneden komt;
- De bodemplaat van de auto raakt het wegdek wanneer je de hellingbaan naar beneden betreedt.

De enige goede oplossing is m.i. het maken van een zogenaamde overgangshelling. Dus niet in één keer van vlak naar schuin met een scherpe rand, maar een vloeiende(r) overgang. Dus onderaan de hellingbaan de vloer wat opvullen en/of bovenaan de knik wat afvlakken/uitgraven.

Overigens is dit een vrij klassiek probleem bij parkeerkelders. Zogenaamd slim en compact bouwen/ontwerpen leidt dan al vrij snel tot een niet te gebruiken ruimte. Welkom in de wondere wereld van de bouw...

Inmiddels de auto achterstevoren in de garage gezet, maar is een heel gedoe omdat
de helling erg steil is en ingang smal.
Weet overigens iemand of en hoe ik foto's in dit forum kan plaatsen?

imgur.com -> new post -> foto uploaden -> link kopiëren -> op het forum het knopje "URL van afbeelding invoegen". Is gratis en heb je geen account of inlog voor nodig.

Joost 5260576 zei:
Inmiddels de auto achterstevoren in de garage gezet, maar is een heel gedoe omdat
de helling erg steil is en ingang smal.
Weet overigens iemand of en hoe ik foto's in dit forum kan plaatsen?

Bij imgur.com imgbb.com, het kan niet op het forum zelf.

Is dat de schade aan de nieuwe auto? Balen zeg!
Wel een gekke schade, het lijkt alsof je recht tegen iets aan gereden bent.
Je naamgenoot, forummer AsconaGT had ook issues met een garage onder z'n huis: de Twingo 2 haalde de hoek, zijn BMW E46 (of was het al de Laguna) niet.

Dit lijkt wel ergens onder geschoven. Of tegen een stoeprand en dan omgebogen.

Ik had hem allang aangemeld voor spuitwerk. Zonde!

Leon in zn Fiesta zei:
Dat begrijp ik ook niet helemaal. Hoe kan je nou krassen aan de bovenkant van die lip krijgen?

Als de knik maar diep/scherp genoeg is op het einde wel. Of de betonvloer van de garage ligt iets hoger dan de hellingbaan?

Wel super vervelend dat je dit overkomt met de hagelnieuwe auto.
Je denkt er ook niet 123 bij na, lijkt mij, tijdens aanschaftraject.

Als je een foto van de inrit plaatst, zijn er misschien nog ideeën om je te helpen.

Als je deze auto/bumper hebt, dan heb je geluk dat alleen dat voorstukje gespoten hoeft te worden.

agEYzn1.jpg

Gewicht achterin leggen is een oplossing van niks, ik zou aanraden om de oprit op te vullen bij de steile gedeelte, desnoods leg je er twee planken neer.

Dit idee, maar dan een stuk breder.
bVXTVqx.jpg

Zo vreselijk zonde die lakschade bij een nieuwe auto :cry:

Nog los van het praktisch probleem, dit soort inrit / uitrit kan toch niet goed zijn om dagelijks met een koude motor naar boven te rijden, ben benieuwd welk toerental de motor nodig heeft om buiten te rijden zonder af te slaan of de koppeling zwaar te laten slippen...

Niseko zei:
Zo vreselijk zonde die lakschade bij een nieuwe auto :cry:

Nog los van het praktisch probleem, dit soort inrit / uitrit kan toch niet goed zijn om dagelijks met een koude motor naar boven te rijden, ben benieuwd welk toerental de motor nodig heeft om buiten te rijden zonder af te slaan of de koppeling zwaar te laten slippen...

3 seconden op zo'n 2000 rpm in de eerste versnelling is normaliter al meer als genoeg om soepel boven te komen.
Je hoeft echt niet met gierende koppeling en 4500rpm in een soort "Dukes of Hazzard"-stijl zo'n hellinkje van een paar meter te nemen hoor.:)
In de Alpenlanden zijn de hellinkjes nog wel aardig wat langer, en daar overleven de motoren en koppelingen dit ook probleemloos.

Het blijft natuurlijk jammer van die lakschade, maar autolak op de onderrand van zo'n lange inloophoek is feitelijk vragen om lakschades op die plek... daar hadden ze aan de tekentafel al over na moeten denken: optisch mooi is nu eenmaal wat anders als praktisch functioneel.
Ik zie die moderne neuzenschuivers hier ook wel regelmatig ruzie maken met een stoeprandje of biggenrug van 10 cm hoog, de winnaar is vooraf al bekend.

Zal wel CVT zijn. deze Toyota?

Met handgeschakeld zou het inderdaad wel logisch zijn om achteruit, volledig gekoppeld, omhoog te rijden. Met slip erop lijkt mij telkens wel een slijtageslag voor het mechaniek.

Smilespergallon zei:
Gewicht achterin leggen is een oplossing van niks, ik zou aanraden om de oprit op te vullen bij de steile gedeelte, desnoods leg je er twee planken neer.

Dit idee, maar dan een stuk breder.
bVXTVqx.jpg

Die goot waar de planken overheen liggen, is nodig voor afwatering. De goot dempen of een ophogen kan het regenwater in de garage laten lopen en daar wil je het niet hebben.

Ik zou het zelf zoeken in een oplossing zoals met deze planken, maar dan permanent. Een 'dijkje' voor iedere kant maken over de afwatering maar wel met een een stuk pijp er onder zodat de afwatering intact blijft.

Maar... komende winter? Als het een keertje een nachtje sneeuwt?

Ik heb een tijdje in Brussel gewoond waar veel huizen deze constructie van de garage onder het huis hebben. Het is opvallend hoe weinig mensen de auto daar in de garage parkeren. Ik mocht daar een garage gratis gebruiken waarvan de vloer erg schuin afliep maar ik parkeerde toch maar in een betaalde parkeergarage op een half uurtje loopafstand.

Dit soort garages is meer geschikt als berghok, mancave (motorfietsen) of logeer/studeerkamer.

rke zei:
Ik heb een tijdje in Brussel gewoond waar veel huizen deze constructie van de garage onder het huis hebben. Het is opvallend hoe weinig mensen de auto daar in de garage parkeren. Ik mocht daar een garage gratis gebruiken waarvan de vloer erg schuin afliep maar ik parkeerde toch maar in een betaalde parkeergarage op een half uurtje loopafstand.

In België kan men er ook wel wat van ja. :)

Ik heb hetzelfde probleem. mijn garages liggen ook ruim 1,5 meter onder straat niveau. Met de mx5 en 626 kan ik ook niet gewon de garage inrijden, zonder de voorbumper te beschadigen. Ik heb het opgelost met 2 stalen "rijplaten" in de vorm van 2 roosters van zo'n 80 cm breed en 1,20 lang, die ik tegen de dorpel van de garage deur leg. Is voldoende om de aanrij hoek te verkleinen zodat ik wel normaal naar binnen kan.

Hallo Marcel, bedankt voor je reactie, mag ik vragen waar je de stalen rijplaten gekocht hebt?

Joost 5260576 zei:
Hallo Marcel, bedankt voor je reactie, mag ik vragen waar je de stalen rijplaten gekocht hebt?

Ik heb ze gekregen van een een andere garage eigenaar, die ze niet meer nodig had.
Zal er wel even een foto van maken.

Ik zou eens kijken hoelang een stuk betonplex (watervast houtplaat) het uithouden.

Of zoiets: https://www.roostershop.eu/product-category/standaard-roosters/?filter_roostersuitvoering=verzinktstaal&filter_roostersvulstaven=1000mm&filter_roostersdraagstaven=400mm

Ik denk dat dat rooster na een week de vorm van de ondergrond heeft overgenomen. Betonplex zou kunnen als tijdelijke oplossing, wel even de antislipuitvoering kiezen dan en voldoende dikte (18 of beter 24 mm). Maar 100% watervast is dat ook niet, het blijft een houtproduct.

Leon in zn Fiesta zei:
Ik denk dat dat rooster na een week de vorm van de ondergrond heeft overgenomen.

Goede rijplaten houden hun vorm wel hoor. Anders zou een oprijwagen bijvoorbeeld ook maar een week gebruikt kunnen worden.

929V6 zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Ik denk dat dat rooster na een week de vorm van de ondergrond heeft overgenomen.

Goede rijplaten houden hun vorm wel hoor. Anders zou een oprijwagen bijvoorbeeld ook maar een week gebruikt kunnen worden.
Klopt, maar dat rooster dat V0RQ voorstelt is geen rijplaat. Dat is een persroostertje dat je zelfs met je voeten laat vervormen als je een klein beetje je best doet. Verder blijf ik er bij dat roostertjes/plankjes leuk zijn als tijdelijke oplossing (of als mockup om de maatvoering goed te krijgen) maar ook niet meer dan dat. Als je die garage dagelijks gebruikt dan wil je toch gewoon dat de vloer/bestrating op de juiste hoogte liggen. Die rijplaat zal je maar wegschieten of doorzakken als je er met je auto overheen rijdt. Of je rijdt er net met je band naast. Of je breekt je enkels er over als je met de fiets naar buiten wilt. Het blijft gepruts.

Excuus, ik dacht dat je op de link van rke doelde. Zulke rijplaten zijn niet goedkoop maar wel goed bruikbaar, lijkt me. Als je er tenminste voor kunt zorgen dat ze niet kunnen wegglijden.

929V6 zei:
Excuus, ik dacht dat je op de link van rke doelde. Zulke rijplaten zijn niet goedkoop maar wel goed bruikbaar, lijkt me. Als je er tenminste voor kunt zorgen dat ze niet kunnen wegglijden.
Ik had al zo'n vermoeden ;) Die rijplaten zijn inderdaad niet goedkoop (althans: het is een flink bedrag maar dat betaal je nu eenmaal voor zo'n product), maar dat maakt het in mijn ogen nog geen goede oplossing. Het ligt natuurlijk een beetje aan de precieze situatie maar als je zelf een beetje handig bent dan heb je met wat hulp de bestrating er gewoon goed in liggen. Voor 300 euro kan je wel een paar kuub straatzand laten aanrukken, houd je ook nog budget over voor een barbecue en een pilsie voor de helpers.

Tja, een paar stukken pijp in de agwateringsgoot leggen, dijkjes maken en tegels op de dijkjes, dan ben je er ook.
Zit je wel te sjouwen met bier en een bbq.

Tsja, als het mijn auto betrof dan had ik de slijptol wel even langs de bumper gehaald om dat lage randje te verwijderen... maar ik kan me ook wel een beetje voorstellen dat niet iedereen gecharmeerd is van deze meest gemakkelijke oplossing.:)

Betonplex en andere houtsoorten als bruggetje: niet aan beginnen, dat spul wordt namelijk spekglad na een nachtvorstje.
Rijplaten: mooi spul als je strak kunt sturen, maar iets ernaast is ook weer meteen schade aan de auto.
Roosters: gemakkelijk en praktisch, en met een paar keilbouten in de ondergrond ook goed vast te zetten, desnoods over de volle breedte van de helling. Maar neem dan niet die slappe voetroosters maar gebruik degelijke stalen stalroosters die berekend zijn op een paar honderd kilo aan belasting... die dingen zijn in vele maten leverbaar (tot 100x150 cm) voor ongeveer dezelfde prijs als een stevige rijplaat.

Muddy Bandit zei:
Tsja, als het mijn auto betrof dan had ik de slijptol wel even langs de bumper gehaald om dat lage randje te verwijderen... maar ik kan me ook wel een beetje voorstellen dat niet iedereen gecharmeerd is van deze meest gemakkelijke oplossing.:)

Betonplex en andere houtsoorten als bruggetje: niet aan beginnen, dat spul wordt namelijk spekglad na een nachtvorstje.

Je hebt van die dikke antislip verf.. Maargoed het was vooral als 'testscenario' bedoelt.
Muddy Bandit zei:
Roosters: gemakkelijk en praktisch, en met een paar keilbouten in de ondergrond ook goed vast te zetten, desnoods over de volle breedte van de helling. Maar neem dan niet die slappe voetroosters maar gebruik degelijke stalen stalroosters die berekend zijn op een paar honderd kilo aan belasting... die dingen zijn in vele maten leverbaar (tot 100x150 cm) voor ongeveer dezelfde prijs als een stevige rijplaat.

Absoluut heb je hier de juiste type roosters voor, ik heb ooit mijn auto 8 meter omhoog gereden op een helling gemaakt van dit spul (voor een parkeerplaats!).

^^^

Joost 5260576 zei:
Hallo, sinds gisteren heb ik een nieuwe Toyota Corolla Touring Sports (..)

Misschien is het wel een zakelijk aangeschafte auto (lease?) en valt er voorlopig weinig te veranderen qua merk.. (of het mag veel geld kosten.. ) lijkt mij.

Ik heb ook een probleem met het inrijden van mijn parkeergarage, zou iemand mij hiervoor tips kunnen geven wat ik hieraan kan doen. Mijn parkeergarage heeft een steile helling nasr beneden. En ik raak net het ijzere gedeelte van mijn uitlaat systeem. Ongeveer onder mijn bestuurderstoel.

929V6 zei:
rke zei:

In België kan men er ook wel wat van ja. :)

Het parkeren is nog niks maar met de stortbuien die we tegenwoordig in de zomer te verwerken krijgen…ik zou niet willen dat mijn wagen dan in de garage staat!

iDS zei:
Het parkeren is nog niks maar met de stortbuien die we tegenwoordig in de zomer te verwerken krijgen…ik zou niet willen dat mijn wagen dan in de garage staat!

Ja daar heb ik ook ervaring mee, gelukkig ben ik inmiddels verhuisd en heb ik daar geen last meer van, maar ik heb wel een paar keer gehad dat m'n garage blank stond ja.
Meestal was het een 2 a 3 cm water, maar de laatste keer dat ik dat gehad heb, stond het water tot aan de assen van m'n oldtimer. Daar wordt je niet vrolijk van.
En alsof dat water nog niet erg genoeg was, ik had een paar dagen ervoor de olie ververst en ik had nog een deel van die afgewerkte olie in een kan op de vloer staan.
Je wil niet weten, wat een bende een halve liter afgewerkte olie geeft als dat op het water gaat drijven in je garage.

Terug
Bovenaan