Probleem koelsysteem golf 4

A

Anoniem

Guest
Goedenavond,

Afgelopen zondag reed ik 's ochtends naar mijn werk toen plotseling het lampje van mijn koelsysteem begon te knipperen op het dashboard.

Ik was direct gestopt om te kijken wat er loos was maar ik kon het niet direct achterhalen.

Kachel aangezet, ramen open, en richting werk gereden. Later die dag met collega's naar mijn auto gekeken en we dachten dat de thermostaat kapot was.

Deze hebben we gedemonteerd, koelsysteem tijdelijk met demi-water opgevuld en het probleem leek verholpen.

Tot vandaag, na een aantal dagen weer ermee gereden(en inmiddels de nieuwe thermostaat teruggeplaatst) hetzelfde probleem, het lampje knipperde weer en de temperatuur sloeg uit naar de 130 grd.

Het volgende is gecheckt na de eerste keer problemen(voor het vervangen van de thermostaat)

Zekering ventilator(niet met spanningsmeter), visueel gecontroleerd, leek in orde.
Ventilator, rechtstreeks op de accu, deze draaide gewoon, ventilator weer aangesloten op de schakelaar en na de auto lang stationair te draaien in de volle zon ging deze ook wederom bij.
De slangen naar en vanaf de radiator waren heet/warm(toevoer heet, afvoer warm).
Voldoende koelvloeistof(vernieuwd na vervangen thermostaat).

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Als ik aan de slangen voel, voel ik er wel vloeistof doorheen stromen. De waterpomp is vervangen bij 155.000KM, hij heeft nu 205.000 op de teller. Overigens, na vandaag, heb ik de auto wederom stationair laten draaien na een stukje gereden te hebben maar de ventilator ging niet bij...

Ik hoor graag jullie mening of suggestie.

Groeten Joey.

Heb je de temperatuur ook al een keer via de obd gemeten? Hoe snel slaat hij uit van normaal naar 130 graden? De thermometer in het dash is geen echte thermometer meer, maar meer een drie standen lampje. De vraag is of die 'meter' nog de juiste signalen krijgt en of de temperatuur zender z'n werk dus nog goed doet.

Nee niet geprobeerd nog. De slang is wel dusdanig heet dat ik hem liever niet langer dan twee seconden vasthoud maar goed dat is niet accuraat...

Maar dat zegt inderdaad weinig, met 90 graden hou je die ook niet lang vast. Flow lijkt dus wel in orde, dat sluit veel uit. Zakt de meter wel als je de verwarming vol op heet zet?

Bij mijn altea destijds was dat de melding die ik kreeg toen de waterpomp geen schoepen meer bleek te hebben.

Ja dat wel en de verwarming blaast dan idd hele hete lucht naar binnen wat gelukkig wel ervoor zorgde dat de motor koelde...

Het zou misschien de temperatuurschakelaar of relais van de ventilator/radiateur kunnen zijn... ik hoop het aangezien dat de goedkoopste oplossing zal zijn.

Anders inderdaad de waterpomp, heb vernomen dat dat bij een vw nogal geregeld voorkomt dat de schoepen van de waaier loskomen van de as...

Joey 7407404 zei:
Ja dat wel en de verwarming blaast dan idd hele hete lucht naar binnen wat gelukkig wel ervoor zorgde dat de motor koelde...

Het zou misschien de temperatuurschakelaar of relais van de ventilator/radiateur kunnen zijn... ik hoop het aangezien dat de goedkoopste oplossing zal zijn.

Anders inderdaad de waterpomp, heb vernomen dat dat bij een vw nogal geregeld voorkomt dat de schoepen van de waaier loskomen van de as...

Ontbrekende schoepen zoals RW suggereert is nooit uitgesloten. Als de temperatuur daalt met de verwarming erbij, is er onvoldoende koelvermogen. Een Golf 4 heeft twee koelers in de neus, een grote en een kleine, die aangestuurd worden door een J293 aanstuurmodule, naast de fans. Deze regelt op basis van diverse data het in en uitschakelen van de fans. Als je de airco inschakelt, moeten die in elk geval altijd draaien, allebei. Als dat niet het geval is, zou ik daar beginnen met zoeken.

Joey 7407404 zei:

De oudere modellen gebruikten messing waaiers, daar gebeurde niet zo veel mee. In één van de bezuinigingsslagen is dat blauw kunststof geworden. Gezien de leeftijd van de auto zit er als het goed is al lang een aftermarket koeler in.

Ik heb helaas geen airco. Wel kan ik de verwarming wat koudere lucht laten blazen, zou de fan dan altijd bij moeten gaan of is dit enkel bij een uitvoering met airco?

Ik zat zelf overigens aan een verstopte radiateur te denken. Dit omdat de toevoer van de radiateur heet is, maar de afvoer blijft koud/lauw(ik dacht dat lauw voldoende was, maar deze slangen horen ongeveer even heet te voelen heb ik me laten vertellen). De thermostaat is vernieuwd en ik heb het hele systeem stationair laten draaien met de dop van mijn koelvloeistof reservoir af dus het lijkt me goed ontlucht...

De fan gaat naar mijn idee dus niet aan omdat de temperatuurschakelaar niet wordt aangesproken vanwege de stopte radiateur...

Zonder airco is niet te controleren of die fans inkomen. Die zijn nodig om de airco condensor in de neus te koelen. Je kunt wel de fanstekker los maken van de j293 en rechtstreeks op de 12v controleren of deze het nog doet. Fanswitch kun je controleren met een multimeter en een waterkoker.
Te weinig debiet kan, maar is lastiger controleren. Je kunt dus ook eerst andere zaken uitsluiten voor je de radiator en waterpomp eruit haalt.

Terug
Bovenaan