Probleem droog filter airco VW Polo '99

Drunkdriver

Net ingestapt
Ik wou het droogfilter van de airco vervangen van mijn VW Polo Match III om de airco weer aan de praat te krijgen. Echter blijkt het potje wat in de mijne zit veel kleiner te zijn dan het origineel en op een andere plaats te zitten werd mij verteld.

Kan iemand aan de hand van wat foto's mij hier meer over vertellen en mij aanwijzen hoe het origineel hoort te zijn?

20544036_1275841322524978_4023903734191453582_o.jpg

20597456_1275842375858206_3486806115998235208_n.jpg

20621200_1275842535858190_7069004100497501411_n.jpg

Graag wil ik de airco aan de praat krijgen die nooit heeft gewerkt zolang ik de wagen bezit sinds vorig jaar maart. Het liefste zou ik het terugbrengen naar de originele staat indien mogelijk maar het belangrijkste vind ik het om de airco werkend te krijgen.

Bij voorbaat dank!

D.D.

Misschien een rare vraag, maar weet je zeker dat de airco gevuld is ? Ik heb begrepen van andere (toen mijn airco ook niet werkte), dat er een mechanisme inzit dat zodra de vloeistof leeg is, de airco pomp stopt.

Rowinva zei:
Misschien een rare vraag, maar weet je zeker dat de airco gevuld is ? Ik heb begrepen van andere (toen mijn airco ook niet werkte), dat er een mechanisme inzit dat zodra de vloeistof leeg is, de airco pomp stopt.

Zodra er geen vloeistof in zit werkt het geheel sowieso niet. Met of zonder draaiende aircopomp.

Desalniettemin! Logisch gedacht en ook het eerst waar je inderdaad naar moet kijken, zet er een aircoapparaat op, laat een vacuum trekken, evt. wat UV vloeistof door het syteem. Is t niet lek dan is het zaak te bedenken of je direct vult of dat je eerst kijkt naar de staat van de aircopomp. Let wel....je merkt pas echt of die het doet zodra je het systeem inschakelt. Dat potje doet verder niet veel voor de werking....is meer onderhoud om te zorgen dat er geen vocht in de leidingen komt.

Das de normale plek en het normale potje:

Hier wat fotos van google:
cd9a157e1395dae96f2d6927e0e1308f16_large.jpg

s-l1000.jpg

Foto-8JUU6486.jpg

https://www.vwpolo6n.de/marc/wp-content/uploads/2013/06/Foto1243.jpg (foto te groot)

Er zijn er ook die hebben daar gewoon een rechtstreekse leiding lopen:
$_72.JPG

Enige waar je tegenop kan lopen is dat het systeem lek is. Of dat het nog op de oude soort koelvloeistof werkt. Indien dat laatste het geval is, moet je wel een aanpassing doen.

Dus vacuum trekken, indien nodig uv vloeistof er in ter indicatie waar de lekkage zit, betreffende onderdeel vervangen en de boel vullen (met een klein beetje uv vloeistof ter indicatie van lekkages in de toekomst) Mocht er geen lekkage in zitten kan het vullen alweer een werkende airco opleveren.

Zorg wel dat je olie bij het vulmiddel doet, als die pomp al zo lang niet gebruikt is mag die best wat extra olie hebben.

Dat is mooi om te lezen Pobresh! Maar dit onderdeel kan ik nergens vinden en twee automaterialen zaken waar ik gewest ben ook niet. Weet jij waar ik zo'n droog filter verkrijgbaar is?

Na een uurtje zoeken ben ik er ook enigszins wijzer over geworden:

Onderdeelnummer is 6N0820721E Is 1 complete leiding en je kunt dus niet afzonderlijk die pot vervangen.
Maar dit is NIET je droger. Die zit aan bijrijderskant en een stuk lager. Die is inderdaad groter.
Je hebt trouwens ook langwerpige drogers, maar die zijn niet standaard op een 6n geleverd volgens mij. hangen onderaan, achter de condensator

Plaatje erbij: Links ligt de droger, rechts dat andere potje.
s-l300.jpg

grote foto: https://i.ebayimg.com/images/g/k-gAAOSwLF1X4rrc/s-l1600.jpg

Wat dit potje precies doet kan ik nergens vinden. Het is in elk geval niet bij elke polo en seat arosa (zelfde systeem) aanwezig.
Ik vermoed dat het een soort expansievat ofzo is.

Dankzij de bijdrage van Pobresh is het droogfilter gelokaliseerd en vervangen en hierdoor is de onderdruk evenals de bovendruk nu ook goed. Helaas werkt de airco nog niet maar we zijn wel weer een stap dichterbij de oplossing.

Wat betreft de adviezen om de airco bij te vullen of te checken of deze lek is, in dit stadium is dat niet meer nodig. Wanneer je een pomp en/of een droogfilter vervangt zoals wij hebben gedaan, dan dien je het systeem leeg te maken anders heb je de vloeistof om je oren. Dus dan is al duidelijk dat de airco niet lek is. Desondanks dank voor het meedenken.

Drunkdriver zei:
Wat betreft de adviezen om de airco bij te vullen of te checken of deze lek is, in dit stadium is dat niet meer nodig. Wanneer je een pomp en/of een droogfilter vervangt zoals wij hebben gedaan, dan dien je het systeem leeg te maken anders heb je de vloeistof om je oren. Dus dan is al duidelijk dat de airco niet lek is. Desondanks dank voor het meedenken.

Als het goed is trek je het systeem inderdaad vacuum bij het verwijderen van de vloeistof. Je dient dan wel te controleren of het systeem het vacuum blijft houden voor minstens een halfuur. Doe je dat niet is er helemaal niks duidelijk, behalve dat de vloeistof eruit is. ;)
Maar als je je droger vervangt, heb je kans dat je alsnog een lekkage hebt. Maar dan door eigen toedoen.

Als de airco nu nog niet werkt en je hebt geen lekkage (en wel nieuwe vloeistof + olie er in) zou het zomaar kunnen zijn dat er ergens een verstopping zit. Of dat je pomp het niet meer doet zoals het hoort.
Mocht je er geen vloeistof in hebben zitten: dan mag de airco ook niet aanspringen. Deze is als het goed is beveiligd tegen drooglopen.
Volgens mij kan het niet aan het luchthuis liggen. Omdat die zo gemaakt is dat alle lucht altijd door de verdamper heen gaat.

onderin de droger zie je een multiswitch zitten. (onderdeelnummer 6K0 959 139) Dat is de hogedruk / lagedruk / fan switch.
Buiten dat heeft een '99 polo nog een schakelaar zitten op de motor voor de koelwatertemperatuur. Deze schakelaar is alleen voor de airco (geen multiswitch). Bij te hoge koelwatertemperatuur laat hij de compressor niet inslaan.

Check eerst of de compressor wordt aangestuur (12V op de magneetkoppeling). Als die aanligt, is de compressor(koppeling) stuk, anders moet je naar de oorzaak op zoek.

Als het systeem goed gevuld is, zou hij het moeten doen.
Je geeft aan dat de bovendruk goed is, maar wat is deze dan? Dat zou betekenen dat de compressor loopt, anders kan je deze niet meten! 10-12 Bar is meestal OK. Betekent het dan dat je compressor wel loopt, maar hij niet koelt? Dan kan alleen je verdamper vol met zooi zitten.

Terug
Bovenaan