Probleem, automaat schakelt terug

Diante

Kilometervreter
Heb een '97 Mazda Xedos 6 met automaat.

Hij schakelt netjes door tot zijn 4 en daarna meteen terug naar zijn 3 en blijft dan in zijn drie rijden.
Krijg het alleen voor elkaar om hem in zijn 4 te houden op de snelweg, iets pittiger het gaspedaal indrukken en moet het pedaal dan meteen in de goede stand hebben om precies op 120 uit te komen.
Als ik het pedaal ook maar 1 mm los laat dan schakelt hij meteen weer terug naar zijn 3 en blijft er vervolgens in rijden.

Heeft iemand dit probleem ook gehad of weet wat het kan zijn?

Zwak punt van deze automaten. Koppelingplaatjes van versnelling 3 en 4 verslijten en vervolgens krijg je dit gedrag. Revisie noodzakelijk.

https://forums.mazdaworld.org/100-millenia/104930-mazda-millenia-transmission-shifting-gears.html

Wel vervelend,

dat wordt een dure reparatie vrees ik.. hopelijk voer je hem toch uit en laat je je auto daardoor nog een lange tijd op onze wegen rijden.
Een mazda Xedos 6 is namelijk zeldzaam op de weg! jammer als er weer een minder is...

De Xedos blijft gewoon het lichtpuntje in zijn leven zien, uit elkaar slopen gaat nooit gebeuren.
Dan stal ik hem wel en ga ik hem laten maken wanneer het mij beter uitkomt.

Hoop alleen dat het een bekend probleem is met de automaat bij iemand, als ik weet waar ik naar moet laten kijken en het zou een revisie kunnen schelen dan is het simpeler en wellicht goedkoper op te lossen.
Kan er wel een andere automaat in zetten maar dat is ook weer prijzig en persoonlijk heb ik liever dat de originele bak bij (in) de auto blijft voor de originaliteit van de auto zelf.

zit er genoeg hydraulische olie voor automaat, verder werkt een automaat op vacuüm, misschien is er een slangetje los geschoten, heb ik ook gehad, wou niet schakelen, naar de garage die constateerde dat een slangetje los was gekomen daarna schakelde hij goed

Er zit voldoende olie in de bak en heb alle slangen na laten kijken, alles lijkt goed te zijn.
Vanaf de bovenkant van de motorruimte is gekeken dan, moet voor alle zekerheid nog een keertje de brug op om de onderkant te bekijken maar denk niet dat het probleem hier in zit.

Staat op youtube een hele uitleg, hoe deze bakken te fixen, geloof 3 of 4 delen.
En idd, veelal zijn de koppelings plaatjes de boosdoener.

Bedankt voor de link naar de video's!
Als het inderdaad hetzelfde probleem is, dan is het op een toch niet al te moeilijke manier te repareren.

Heb de olie zelf nog niet vervangen, heb eerst geïnformeerd om de bak te laten flushen bij verschillende bedrijven en dit probleem kennen ze niet en hebben tevens hun twijfels of flushen het oplost.

Weet niet waar je geïnformeerd hebt maar ik heb goede ervaringen met gspowerflush en tprpowerflush. Dat zijn iig mannen die weten waarover ze het hebben.

Heb een paar bedrijven gewoon via internet een mailtje gestuurd.

Ga de Xedos straks stil zetten en stallen, en dan later er in rust naar kijken.
Wil nu niet met de Xedos blijven rijden, voor het geval de automaat wel echt kapot gaat.

Terug
Bovenaan