Heb het ook wel eens naast elkaar gezet. Met PL heb je uiteraard geen bijtelling, maar moet je wel zelf de brandstofkosten betalen én ben je zelf contractant. Raak je je baan kwijt of (deels) je mobiliteitsbudget, of stap je over naar een baan zonder dat budget, je zit jaren vast aan je PL. Ook kan PL grote invloed hebben op je leencapaciteit, want heel dikke registratie bij het BKR.
Ook heb je bij zakelijk leasen vaak een veel hoger contractueel jaarkilometrage (bv standaard 30.000km ook al rij je minder), waar bij pl het vaak qua prijs omhoogschiet als je meer dan 10.000km per jaar wilt, of bijvoorbeeld een looptjd van 36 of 48 maanden. Bij zakelijk lease moet je ook goed kijken wat de regels bij je werkgever zijn als je bv na 2 jaar leasen je baan opzegt!!! Soms moet je de resttermijnen betalen of de auto overnemen...
Je zult dus ten eerste een eerlijk vergelijk moeten gaan uitrekenen en daarnaast bepalen wat jouw situatie/ levensfase het beste past. Niemand kan dat voor je betalen. Beide opties zijn kostbaar.
Even heel snel en globaal:
Een leuke c-segmenter kost je al gauw €400-500 private lease obv 15.000km/60 mnd + €180 brandstof = plm €600-700
Eenzelfde auto kost je je budget van zeg €850 bruto + bijtelling €250-300 netto (obv 22% bijtelling) = €650-700 netto