Prius of Swift

S 5800100

Startmotor
Graag advies voor het oplossen van een relatief luxe probleem. Ik heb voor mijn moeder van 80+ een Toyota Prius uit 2018 gekocht met 140000km op de teller. De auto rijdt eigenlijk prima, maar moeder kan niet goed wennen aan de grootte. Dat heb ik dus verkeerd ingeschat. Zij reed een Suzuki Baleno automaat.

Nu kan ik de Prius inruilen en tegen een geringe bijbetaling een Suzuki Swift automaat uit 2018 met 77000km op de teller kopen.

Qua maat is het een oplossing, maar voor mijn gevoel zou ik niet moeten bijbetalen voor een auto die weliswaar wat minder km op de teller heeft, maar aanmerkelijk goedkoper was qua nieuwprijs.

Graag advies:
1: doen
2: niet doen, maar wat dan wel

Graag adviezen!

Gevoelsmatig moet de waarde van zo’n Prius toch wel boven die van een Swift liggen. Maar laat je moeder eerst eens met zo’n Swift rijden.

Hoe rottig het ook voelt om die geringe bijbetaling doen; als moeders de Swift bevalt, zeg ik gewoon doen. Er zijn weinig of geen autobedrijven die bij een (in)ruil zelf geld willen bijgeven.

Lage kilometerstanden (lees (ruim) onder de 100.000) verhogen de waarde van een auto nogal. We hebben het hier over een kmstand die bijna de helft lager is dan die van de prius.
Als je deze prius zou inruilen op een exact gelijke prius met dezelfde kilometerstand als de swift, ga je daar ook nog op moeten bijleggen. En mogelijk zelfs nog meer dan de swift.

Hou er ook rekening mee dat de inruilwaarde altijd lager is dan wat je ervoor betaald hebt. ookal lever je hem dezelfde dag weer in.

Dat een auto qua nieuwwaarde hoger was, betekend niet dat dit bij een 2e hands auto nog het geval is. Veel modellen verliezen best snel hun waarde, anderen houden heel lang een waarde die wellicht veel te hoog is voor wat de auto nog te bieden heeft.

Ik denk dat het wel mee valt als je wat bij moet betalen voor die swift. Die auto's zijn populair. Dus de prijs is sowieso al kunstmatig wat hoger.
En ik denk dat je in het belang van je moeder moet handelen. Als zij een swift een prettiger formaat auto vind (of misschien is een nog kleiner model ook een optie?) kun je beter die prius inruilen voor de swift.

Heb je al online gezocht naar de waarde van de auto's? Bijvoorbeeld koerslijst van de ANWB. Wellicht de Prius particulier verkopen voor haar, maar dat moet je wel zien zitten.

Kijk en vergelijk. Je noemt geen bedragen en ik heb nu niet de exacte waardes van die auto's in mijn hoofd. Ik schat dat als je zoiets normaal inruilt je al €3000-€4000 winst aan de handelaar betaald, daar krijg je dan wel garantie voor, wat onderhoud, apk en 'keuzevrijheid'. Nu heb jij die keuzevrijheid al een keer verspeeld. Is de garantie dan weer nieuw op die Swift?
Soms bestaat er een omruilgarantie maar er is natuurlijk geen enkele handelaar die blij wordt van auto's terugnemen (na dagen, weken?) en dan weer een andere wagen neer te zetten met verse poetsbeurt, keuring, onderhoud, proefritjes, etc etc en de wagen een week later weer heel voordelig te ruilen voor 'toch maar een andere'.

Eigenlijk is het heel eenvoudig, koerswaarde naast elkaar houden en kijken of het een goed deal is. Of kan je hem misschien beter ergens anders inruilen op iets dat ook 140.000km op de klok heeft?

Volgens de koerslijst van de ANWB zit er waarde verschil van zo'n €1500 a 2000 tussen de auto's in het voordeel van de Prius. Ik zou circa €1000 a 1500 moeten bijbetalen. En dan zit ik met een financieel gat van 2500 a 3000; en dat vind ik best veel

Volgens de koerslijst van de ANWB zit er waarde verschil van zo'n €1500 a 2000 tussen de auto's in het voordeel van de Prius. Ik zou circa €1000 a 1500 moeten bijbetalen. En dan zit ik met een financieel gat van 2500 a 3000; en dat vind ik best veel
Dat is aanzienlijk, begrijp ik. En de Prius zelf verkopen? Soms krijg je bij "geen inruil" nog iets van de prijs af. Maar is wel meer werk natuurlijk.

Ik weet dat het misschien raar klinkt, maar ik zou slikken en doorgaan. Betaal 1000,= bij, je moeder blij met een auto waar ze wel mee wilt rijden. En het is maar geld....

Als je je moeder er blij mee maakt is dat ook wat waard en tja snel weer wegdoen is financieel niet erg voordelig. Evt de toyota particulier verkopen?

Terug
Bovenaan