Premium Dieselbrandstof? Shell V-Power, BP Diesel Ultimate Of Esso Synergie?

Richard123

Net ingestapt
Beste mensen,

Ik heb een diesel auto, een 2.0 Liter Opel met CDTi motorblok en standaard 160 PK.
Zelf ben ik nu enorm benieuwd naar jullie meningen welke Diesel is nou het zuinigst?

1. Shell Diesel (FuelSafe)
2. Shell Diesel V-Power

A. BP Diesel
B. BP Diesel Ultimate

Y. ESSO Diesel
Z. ESSO Diesel Synery

Ik ga naar Spanje over twee weken en wil zoveel mogelijk op een tank halen, maar omdat ik mijn auto niet zo lang heb, ben ik benieuwd naar wat jullie bevindingen zijn.

Dank jullie wel!

Premium brandstoffen leveren nauwelijks besparing in het gebruik.

Rij op die route in een file ( hoogseizoen) en alle besparing, zo die er zou zijn - is nooit meer dan aangetoonde 4% - is alweer via de stationair draaiende motor, dan de lucht in geblazen.
Het enige voordeel is de toevoegingen, die de motor en brandstofsysteem reinigen, maar merkdiesel heeft ook toevoegingen en vooral het lange doorrijden op temperatuur, reinigt de motor van o.a koolstof aanslag.
Het is overigens de vraag of je alle genoemde merken wel op tijd tegenkomt met tanken in Frankrijk en zeker Spanje.

Nico GTR zegt helemaal niet iets gek, zij het met een knipoog, want de beste besparing komt van de rechtervoet en die vrachtauto doet de rest !

Gewoon normale diesel tanken en normale snelheid rijden. Op zo'n lange afstand rijdt je auto toch altijd wat zuiniger dan met kortere stukjes. Mijn 160 pk diesel Insignia haal ik 1000 km op een tank, richting vakantie net zoiets terwijl het tempo wat hoger ligt.

Ik kom altijd met q8 100km+/- verder dan de rest.

Probeer 100km/h te rijden en de momentum hoog te houden
Haal je veel uit je tank.

Het is mogelijk 1.400km te halen met een insignia.

Lekker gewone brandstof tanken, de zogenaamde premium brandstoffen zijn duurder maar bieden geen meerwaarde.

Ik heb het met mijn leaseauto eens uitgetest, eerst een jaar met gewone brandstof (Shell), daarna een jaar met V-power van Shell.
Maakte totaal geen verschil in verbruik, dus premium brandstoffen bieden met verbruik volgens mij geen enkel voordeel.
Als je ver met een tank vol wilt rijden, gewoon zo constant mogelijk rijden en hoe minder snel, hoe zuiniger natuurlijk.

Mijn ervaring met een Opel Astra 1.0 turbo, is dat deze duidelijk zuiniger wordt met Shell V-power 98 , t.o.v. Duitse euro 95 (SB tankstelle)

De Actieradius ging van 600 naar ± 850 km, met Shell V-power. Blijkbaar is een hightech turbo motor hier gevoelig voor. De prestaties bleven echter gelijk. gevoelsmatig werd de auto niet sneller.

Maar dit kan voor elk type motor verschillen. Gewoon eens uitproberen

@excellentie

Dat geloof je toch hoop ik zelf niet dat door gebruik van Shell V-power het brandstofverbruik met ruim 40% afneemt.
Je moet wel heel veel aandelen Shell bezitten om zoiets te durven beweren.

Excellentie zei:
Mijn ervaring met een Opel Astra 1.0 turbo, is dat deze duidelijk zuiniger wordt met Shell V-power 98 , t.o.v. Duitse euro 95 (SB tankstelle)

De Actieradius ging van 600 naar ± 850 km, met Shell V-power. Blijkbaar is een hightech turbo motor hier gevoelig voor. De prestaties bleven echter gelijk. gevoelsmatig werd de auto niet sneller.

Elke auto verbruikt minder met 98 dan 95. Wegens 98 beter verbrand

snelle willy zei:
Excellentie zei:

Ja, vast. Dus als ik morgen de auto voltank met 98 ter vervanging van 95, ben ik uiteindelijk veel goedkoper uit omdat ik daardoor dan 1 op 19 in plaats van 1 op 14 rij?

ScaniaV8 zei:
@excellentie

Dat geloof je toch hoop ik zelf niet dat door gebruik van Shell V-power het brandstofverbruik met ruim 40% afneemt.
Je moet wel heel veel aandelen Shell bezitten om zoiets te durven beweren.

Ik geloof niets. Ik heb het zelf vastgesteld, nadat ik eens V-power getankt had vanwege dubbele airmiles. Vervolgens kwam de brandstofmeger pas na 105 km los van vol. Met Duitse euro 95 gebeurde dat al na 70 km.
Probeer het zalf maar eens, met een Astra 1.0 turbo.

@Exellentie:

Ik zou terug gaan naar de dealer met je auto, als hij op 98 40% zuiniger wordt dan op 95 is er iets goed mis met de afstelling.

Carkiller zei:
@Exellentie:

Ik zou terug gaan naar de dealer met je auto, als hij op 98 40% zuiniger wordt dan op 95 is er iets goed mis met de afstelling.

Dat weetik niet. Op de DUITSE euro 95 doet ie het prima, maar zuiniger dan 1 op 15,5 reed ik nooit. Met Shell V power was dat rond 1 op 18.
Volgens mij wordt er schrale benzine verkocht bij SB tank, anders is zo'n groot verschil niet te verklaren.

snelle willy zei:
Excellentie zei:

Das onzin!

Nr. 1, de samenstelling van de in Nederland geleverde ron95 verschilt met de samenstelling van de ron98, in Belgie is dit verschil nog groter omdat de ron95 E10 is in plaats van de in Nederland gebruikelijke E5 tot E7.
Hierdoor zal er sowieso al een 2,5% lager verbruik zijn.

Nr. 2, octaan gaat over klopvastheid, dus de resistentie tegen zelfontbranding (het dieselproces) zeer gevaarlijk in een benzinemotor omdat deze de piekdrukken die dit geeft niet kan handelen.
In zekere zin ontbrand het dus slechter. Dat is ook de reden dat je de vonk van de bougie eerder aan kunt zetten in je timingmap waardoor je er meer vermogen uit kunt peuteren.

In het benzineverbruik tussen E95 en E98 kan best wel wat verschil zitten, met name bij de wat hogere compressieblokjes.
Maar deze blokjes zijn eigenlijk ontworpen om op de klopvastere (hoger octaangetal) benzinesoorten te draaien, de euro 95 is hiervoor wat aan de magere kant. (al regelt de moderne elektronica wel dat ze daar ook probleemloos op draaien)

Maar als je met een simpele 1:8,8 compressie motor de hogere octaangetallen tankt zal je maar weinig verschil gaan merken in het verbruik, de brandstofwinst weegt dan al lang niet meer op tegen het prijsverschil van de brandstof.
Verder ook even letten op de verschillende ethanolpercentages in de diverse landen, want euro95 E10 geeft ook al heel andere verbruikscijfers als de E5.
Maar gelukkig verstook ik al heel wat jaartjes geen benzine meer, die huidige ethanolmeuk wat als benzine verkocht wordt is nog het best te gebruiken als kwastenreiniger.:confused:

Met diesel heb ik er nog ooit een duidelijk verschil in kunnen ervaren (wel in de portemonee)... de grootste brandstofwinst zit met name in het anticiperen en je rechtervoet.

Zeker waar Muddy Bandit! (y)

Ik begin het eigenlijk ook al te merken helaas....redelijke compressie wel, klein motortje. Al regelt die van mij eigenlijk standaard al terug op 95. Heel irritant.

Vraag de garagehouder maar eens hoe vies het motorclub tegenwoordig is, in normale diesel zit veel frituur vet enz.. v power heeft dat 100% niet en iets zuiniger maar vooral beter voor de motor.

Premium brandstoffen zijn uitsluitend bedoeld voor een Premium gevoel in Premium automobielen en Premium winstcijfers ([size=x-small]voor de benzinemaatschappij, niet de gebruiker[/size]).

Vraag eens bij meneer Shell naar het verschil in calorische waarde tussen Diesel FuelSave en V-Power...
a014.gif

Premium brandstoffen zijn uitsluitend bedoeld voor een Premium gevoel in Premium automobielen en Premium winstcijfers (voor de benzinemaatschappij, niet de gebruiker).

Sommigen moeten tegenwoordig wel, anderen, ik bijv, tanken gewoon liever 98. Bij motoren met wat (turbo)vermogen, rijdt het net even prettiger.

In Engeland op YouTube hebben ze wel degelijk meer power, en maakt het je motor schoon
dus uiteindelijk ook zuiniger, zal je afstelling wel zijn van de auto. Nu heb jij ook n V8 die zijn sowieso niet zuinig.

Terug
Bovenaan