poll pagina...part two!

poll pagina...part two. Goede naam?

• Totaal aantal stemmers
    174
  • Opiniepeiling gesloten .
§anitarium zei:
Beetje bepekte poll met maar twee opties. En eigenlijk kun je die niet naast elkaar zetten aangezien het twee modellen uit een verschillende segment zijn.

Er zijn geen andere merken die iets soortgelijks in de aanbieding hebben. Een kleine stationcar met een 180 pk sterke turbomotor en een stuiteronderstel voor een zeer gunstige prijs. De Mégane kost nog geen 28 duizend euro en de Fabia slechts 24500...

De Focus is nog niet op de markt en is geen sportmodel, de Astra Sports Tourer is echt te traag en niet hardcore genoeg. De Aziaten hebben zoiets ook niet in de aanbieding. De Skoda en de Renault zijn de echte race-stations voor de kleine portomonnee.

§anitarium zei:
Beetje bepekte poll met maar twee opties. En eigenlijk kun je die niet naast elkaar zetten aangezien het twee modellen uit een verschillende segment zijn.

Segmenten zijn zo'n onzin, ze zijn niets anders dan een uitgangspositie op basis van volume van de auto en de bijbehorende prijs. Een BMW 320i en een BMW M5 verschillen in mijn optiek meer qua motorisering dan qua carrosserie. Ook opties zorgen voor grotere prijsverschillen dan de verschillen tussen verschillende 'segmenten'.

Ik vind de overeenkomst dat beide auto's compacte stationwagens zijn zwaarder wegen dan dat ze in formaat en prijs verschillen (dat ligt namelijk vrij dicht bij elkaar).

Ik gaf het aan omdat ik niet denk dat iemand tussen deze twee modellen zal twijfelen. Ben je in de markt voor zo'n Skoda, staat daarnaast een Clio Estate op de lijst bijvoorbeeld. Ben je in de markt voor die Mégane, staat er een Octavia tegenover. Wat je nu doet is puur kijken naar een redelijk vergelijkbare prijs, 180 pk en de benaming "stationwagen", terwijl die stationwagen in dit geval compact (Mégane) versus ultracompact (Fabia) is.

§anitarium zei:
Ik gaf het aan omdat ik niet denk dat iemand tussen deze twee modellen zal twijfelen. Ben je in de markt voor zo'n Skoda, staat daarnaast een Clio Estate op de lijst bijvoorbeeld. Ben je in de markt voor die Mégane, staat er een Octavia tegenover. Wat je nu doet is puur kijken naar een redelijk vergelijkbare prijs, 180 pk en de benaming "stationwagen", terwijl die stationwagen in dit geval compact (Mégane) versus ultracompact (Fabia) is.

En ik maakte deze poll omdat ik er juist van overtuigd ben dat men gaat shoppen in de categorie 'stationwagen'. Ik denk dat men namelijk eerder twee stationwagens op de shortlist heeft staan dan de keuze tussen een vijfdeurs en een station van hetzelfde model.

Want wat zijn de concrete overeenkomsten tussen een stationcar van de mégane klasse en die van de fabia klasse: in beide auto's passen twee kinderen comfortabel achterin en in beide auto's passen drie kinderen niet comfortabel achterin. Drie kids zitten pas goed in een volwaardige middenklasser als een Mondeo of een Laguna.

Maar ondanks de kleine achterbankjes van de B- en C-segmenters hebben beide auto's een puist laadruimte, een krachtige motor en een gunstig prijskaartje. De laadruimte van de Fabia combi is immers veel groter dan die van een vijfdeurs Mégane...

BSUR zei:
AdriaanRems zei:
De Citroën biedt het beste comfort en interieur. Dat van pakweg een Polo, Corsa of Fabia is om te huilen. De DS3 zal ook het meest waard zijn aan het einde van zijn carrière.

Ik moet zeggen dat ik de DS3 ook erg mooi vind maar de aanschaf prijs is ook duidelijk veel hoger.
Dat deze dus het meeste waard zal zijn bij de zelfde gebruiksduur lijkt me ook niet meer dan normaal dan.
Als ik echter kijk naar de kosten per KM. Komt de DS3 niet zo heel goed weg. Reken afschrijving en onderhoud. Hier scoren de Punto en de Corsa duidelijk beter.
[...]

Ik durf sterk te betwijfelen dat omdat de DS3 duurder, deze meer zal afschrijven. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Mini. Die is opmerkelijk duurder dan al zijn segmentgenoten (Corsa, Ibiza, Polo, MiTo, enzovoort) maar schrijft beduidend minder af, omdat iedereen hem wil.
Dit is denk ik zeker ook zo voor de Citroën DS3, vanwege de sportiviteit, luxe en personaliseringsopties.

-

In het geval van de keuze tussen een Skoda Fabia RS Combi en een Renault Mégane 180 GT TCe Estate, ben ik het eens met §anitarium, je kunt ze nauwelijks vergelijken.
Ook begrijp ik niet dat je één van beide zou kopen. Ze zien er niet spectaculair goed uit, en voor dat geld (minstens €27.990 voor de Renault en €24.490 voor de Skoda) kun je een segment hoger gaan shoppen.

Ook zie ik het punt van een Fabia RS niet goed: de hele bedoeling van het merk Skoda is om goedkope no-nonsense auto's aan de man te brengen, die je van A naar B brengen en toch een minimum aan kwaliteit bieden.

Toch kiezen? Geef mij dan maar de logischere, ruimere Renault.

De Focus is nog niet op de markt en is geen sportmodel, de Astra Sports Tourer is echt te traag en niet hardcore genoeg.
Als het goed is komt opel nog met een GSI voor de 5-deurs/sports tourer. En als die de 2.0T 220pk zouden krijgen, dan zijn de kaarten ineens anders geschut.

Die 2 komen uit verschillende segmenten, en je moet maar net 4 mille stuk kunnen slaan voor de Megane. Als je uberhaupt een grotere auto wilt.
Maar bij dit soort auto's is het wellicht wat makkelijker, want je legt al een bak met geld op tafel.

Ik vind 27.990 euro voor zo'n Mégane juist een uitstekende aanbieding eigenlijk, dan is 'ie wel heerlijk compleet (aanmerkelijk completer dan de Fabia, gescheiden klimaatregeling i.p.v. handbediende airco, xenon, parkeersensoren, elektrische ramen achter, sleutelloze entree) en hij is een stuk ruimer (16 cm breder...) en heeft een veel fraaier interieur dat beter is afgewerkt dan de Fabia. Voor 28.000 euro kun je inderdaad een segmentje hoger winkelen, maar dan kom je wel uit bij de instapmodellen met een pk of 120/125 en dat is natuurlijk niet te vergelijken met de 180 pk die de Mégane biedt. Bovendien is de Mégane ook duidelijk completer dan die auto's. Wat mij betreft is het helemaal geen rare auto. De Fabia Combi RS is dat wel wat mij betreft, voor maar 205 euro meer kun je ook in het VAG-concern shoppen bij Seat voor een Leon Sport met 160 pk. Bijna net zoveel ruimte, maar wel een stuk completer en met een veel fraaier uiterlijk en bijna net zo snel (net zoveel koppel ook). Ach ja, iedereen zijn smaak...

- Hyundai i30 1.4i CVVT Blue iDrive 5-deurs - € 14.495 - 109 pk - 0-100 in 11,7 sec. - 20% bijtelling - ESP kost € 795 extra - airco kost € 800 extra - standaard audioinstallatie & mistlampen voor
- Volkswagen Polo 1.4 Trendline 5-deurs - € 15.560 - 85 pk - 0-100 in 12,1 sec. - 20% bijtelling - ESP standaard - airco kost € 1.050 extra - audioinstallatie kost € 450 extra & mistlampen voor € 210 extra

Trek je de uitrusting wat meer gelijk, dan kost de Hyundai € 16.090 en de VW € 17.270.

Poll: Hyundai i30 of Volkswagen Polo?
[*]Hyundai i30 5-deurs
[*]Volkswagen Polo 5-deurs
[sup]Tussenstand:[/sup]
results.cgi

[sup]Ook een poll maken? Klik hier[/sup]

Als al die poll-uitslagen zouden kloppen met de verkoopcijfers, dan zou het straatbeeld er heel anders uitzien (op het moment van schrijven: Hyundai 7 - 0 Volkswagen). :eek: Volgens mij komen die verkoopcijfers dan ook vooral door belastingvoordeel en niet weten wat er te koop is, want veel Polo-kopers zullen over de i30 niet eens hebben gedacht. Dat wordt trouwens ook mede veroorzaakt door de media, die de Polo als ze hem met een Hyundai vergelijken met een i20 vergelijken. Prijstechnisch gezien zou de i30 dus logischer zijn en dan zou ik de uitslag van de test nog wel eens willen weten.

La Troyes zei:
Als al die poll-uitslagen zouden kloppen met de verkoopcijfers, dan zou het straatbeeld er heel anders uitzien (op het moment van schrijven: Hyundai 7 - 0 Volkswagen). :eek: (...)

Je zou ook kunnen stellen dat de mensen die op de polls stemmen geen doorsnee vormen van de Nederlandse autobezitters. ;)

Yellow Cab zei:
La Troyes zei:
Als al die poll-uitslagen zouden kloppen met de verkoopcijfers, dan zou het straatbeeld er heel anders uitzien (op het moment van schrijven: Hyundai 7 - 0 Volkswagen). :eek: (...)

Je zou ook kunnen stellen dat de mensen die op de polls stemmen geen doorsnee vormen van de Nederlandse autobezitters. ;)

Volgens mij is dat precies wat ik doe. Hier weet men namelijk wel wat te koop is, en dat is een belangrijke reden van het feit dat de pollresultaten zo anders zijn dan de verkoopresultaten. Precies wat ik zei. :p

Skoda Fabia Combi Greenline = enige wegenbelastingvrije en BPM-vrije stationwagen met bovendien 485 liter bagageruimte. 1.2-liter driecilinder TDI met 75 pk.

Poll: Ik zou een Fabia Combi Greenline kunnen overwegen.
[*]Eens, voor m'n vrouw doe ik alles.
[*]Eens, mooie auto toch?
[*]Eens, wat moet, dat moet.
[*]Oneens, nog liever een vijfdehands Corolla.
[*]Oneens, dan maar de trein.
[*]Eens, andere reden.
[*]Oneens, andere reden.
results.cgi

Je zou je vrouw een Seat Ibiza ST (Station, met dezelfde motor) kunnen adviseren! Volgens mij ook wegenbelasting en BPM-vrij en hij ziet er toch een stuk aantrekkelijker uit dan de Fabia, vind ik! Ik zou zelf voor de Clio (4-cyl.diesel) gaan, ook MRB en BPM-vrij!

speedtouch zei:
Je zou je vrouw een Seat Ibiza ST (Station, met dezelfde motor) kunnen adviseren! Volgens mij ook wegenbelasting en BPM-vrij en hij ziet er toch een stuk aantrekkelijker uit dan de Fabia, vind ik! Ik zou zelf voor de Clio (4-cyl.diesel) gaan, ook MRB en BPM-vrij!

Zo'n Ibiza is achterin véél krapper (beenruimte Fabia volgens Autovergelijker: 630-870 mm, Ibiza: 540-760 mm) en dus met kinderen geen goede optie en de Clio Estate is er niet als wegenbelastingvrije versie met 14%-bijtelling o_O

Veel krapper, dan zou je eigenlijk een zitproef moeten maken, ik weet niet hoe jong/oud je kinderen zijn. Bij de Clio doelde ik op de vijfdeurs, de Estate is inderdaad (nog) niet verkrijgbaar als BPM en MRB vrij.;)

speedtouch zei:
Veel krapper, dan zou je eigenlijk een zitproef moeten maken, ik weet niet hoe jong/oud je kinderen zijn. Bij de Clio doelde ik op de vijfdeurs, de Estate is inderdaad (nog) niet verkrijgbaar als BPM en MRB vrij.;)

Ik heb geen kinderen (gelukkig niet, zou niet best zijn op m'n vijftiende :p), maar als je kijkt naar de doelgroep, dan lijkt mij dat toch wel een gezin met kinderen. Zelf heb ik zowel in diverse B-segmentauto's gezeten, waaronder een dagje in een Fabia (huurauto op de Canarische Eilanden) en die is in zijn klasse gewoon de ruimste achterin. Ik heb ook een test van AutoReview voor me liggen, waarin de Fabia wordt vergeleken met een Swift en een Fiesta. Voor ruimte achterin kan een auto daar 100 punten verdienen; de Fiesta krijgt er 39, de Swift 42 en de Fabia 59. In een andere test in hetzelfde blad wordt een Ibiza naast een Clio en een 207 gezet. De 207 krijgt 40 punten, de Renault 42 en ook de Ibiza krijgt er 42. De Fabia is gewoon verreweg de ruimste achterin en heeft als Combi ook nog eens met afstand de grootste kofferruimte.

Dan nog te bedenken dat de Fabia voor 215 euro extra t.o.v. de Ibiza wel héél veel extra uitrusting krijgt (airco, cruise control, lichtmetalen velgen, mistlampen o.a.) en je snapt waarom mensen daarvoor gaan en niet voor de Ibiza. ;) De Clio zou een goed alternatief worden, maar is er dus niet als ultrazuinige Estate...

Ruimte is relatief, vroeger konden ouders met (bijv.) 3 kinderen in hun lelijke eend op vakantie, auto afgeladen, het ging. Ik zou me er niet al te zeer door laten leiden, het uiterlijk wil ook wat.
Het is inderdaad verstandig, dat jij op je 15e nog geen kinderen hebt! :LOL: Bij de Poll vermeldde je als 1e punt: ééns, voor mij vrouw doe ik alles, dus daarom dacht ik - zonder in jouw profiel gekeken te hebben- dat je er 1 had, maar dat is natuurlijk in je dromen.;)

Een paar polletjes over de Aw-forummer:

Poll: Ik:
[*]Draag merk leding
[*]Draag geen merk kleding
results.cgi

[*]Ik lease mijn auto
[*]Ik heb mijn auto gekocht
[*]Ik heb mijn auto gefinancierd
results.cgi

[*]Rij een nieuw gekochte auto
[*]Rij tweedehands
results.cgi

[*]Rij een auto niet ouder dan 5 jaar
[*]Rij een auto ouder dan 5 jaar
results.cgi

[*]Ben 0-18 jaar
[*]Ben 19-35 jaar
[*]Ben 36 - 50 jaar
[*]Ben 50 +
results.cgi

[*]Stem Links
[*]Stem 'midden'
[*]Stem rechts
results.cgi

La Troyes zei:
- Hyundai i30 1.4i CVVT Blue iDrive 5-deurs - € 14.495 - 109 pk - 0-100 in 11,7 sec. - 20% bijtelling - ESP kost € 795 extra - airco kost € 800 extra - standaard audioinstallatie & mistlampen voor
- Volkswagen Polo 1.4 Trendline 5-deurs - € 15.560 - 85 pk - 0-100 in 12,1 sec. - 20% bijtelling - ESP standaard - airco kost € 1.050 extra - audioinstallatie kost € 450 extra & mistlampen voor € 210 extra

Trek je de uitrusting wat meer gelijk, dan kost de Hyundai € 16.090 en de VW € 17.270.

Poll: Hyundai i30 of Volkswagen Polo?
[*]Hyundai i30 5-deurs
[*]Volkswagen Polo 5-deurs
results.cgi

Goede uitslag (y)

La Troyes zei:
Yellow Cab zei:
La Troyes zei:

Poll: Ik zou een Fabia Combi Greenline kunnen overwegen.
[*]Eens, voor m'n vrouw doe ik alles.
[*]Eens, mooie auto toch?
[*]Eens, wat moet, dat moet.
[*]Oneens, nog liever een vijfdehands Corolla.
[*]Oneens, dan maar de trein.
[*]Eens, andere reden.
[*]Oneens, andere reden.
results.cgi

Oneens, binnen het B-segment zijn er wel fraaiere auto's te vinden (geen station maar gewoon een 5-drs)

- Audi TT RS: 340 pk, 4,6 sec. naar de 100, € 76.145, heel compleet (zie onder)..
- Porsche Cayman S: 320 pk, 5,2 sec. naar de 100, € 84.978, basaal uitgerust (zie onder).

Verschillen volgens de Autovergelijker (verschillen Porsche Cayman ten opzichte van de Audi TT):

+ bij de Porsche is de wegenbelasting 21 euro lager dan bij de Audi TT
+ bagageruimte 118 l meer
+ schuif/kanteldak
+ inbraakalarm
- bij de Porsche is de nieuwprijs 8.833 euro hoger dan bij de Audi TT
- acceleratie 0-100 km/h 0,6 s langzamer
- gemiddeld verbruik 0,6 l/100km hoger
- CO2 uitstoot 16 g/km hoger
- energielabel hoger
- cruise control
- klimaatregeling
- elektr. verstelbare stoel(en)
- verwarmde zitplaatsen voor
- leren bekleding
- neerklapbare achterbank
- automatisch dimmende binnenspiegel
- stuurbediening audio
- xenon koplampen
- koplampsproeiers

Poll: Ik kies voor de...
[*]Audi TT RS
[*]Porsche Cayman S
results.cgi

't Heeft weinig met auto's te maken, maar toch:

Poll: In de Eredivisie ben ik voor...
[*]ADO Den Haag
[*]Ajax
[*]AZ
[*]De Graafschap
[*]Excelsior
[*]FC Groningen
[*]FC Twente
[*]FC Utrecht
[*]Feyenoord
[*]Heracles
[*]NAC Breda
[*]NEC
[*]PSV
[*]Roda JC Kerkrade
[*]SC Heerenveen
[*]Vitesse
[*]VVV Venlo
[*]Willem II
[*]neutraliteit
[*]'n faillissement van alle clubs
results.cgi

Zal me een worst zijn dat de TT RS luxueuzer is, ik ga toch echt voor de sportauto van de twee: de Cayman en niet voor het Golf sportcoupeetje. Veel fraaiere, subtielere looks ook naar mijn mening, ik heb het alleen nooit zo gehad op de achterkant (achterklep). Ach ja, moet ik zeggen met mijn Pony coupeetje.
Ik ben geboren in Dordrecht en mijn hele familie komt uit Rotterdam en is Feyenoord-supporter, maar ik zou me er bijna voor moeten schamen om te zeggen dat ik Feyenoord-supporter ben. Als kind zijnde vroeg ik ooit aan mijn moeder "Mama, waarom ben ik ook alweer Feyenoord-supporter?", dus dat zegt genoeg denk ik :p
Wat mij betreft zouden veel clubs opgedoekt mogen worden, onacceptabel dat de gemeente zoveel miljoenen in die clubs pompt om ze op de been te houden, zeker in deze tijden van bezuinigingen. Laat ze die miljoenen lekker in de ouderenzorg of voedselbank of iets dergelijks stoppen.

De eerste stem kwam van mij. Als je een lekker vlotte bak wil, kom je bij de Mazda of de twee VAG modellen uit. De Ibiza SC vind ik ondergewaardeerd en erg geslaagd (veel volwassener om te zien dan de Polo ook, die me helemaal niets doet), toch ga ik liever voor de amper verkochte Mazda2 3-deurs GT-M.

Poll: Welke 'veel voor weinig' auto?

Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Lauréate - 105 pk - € 16.390
Dodge Caliber 2.0 Raw - 156 pk - € 16.790

Pluspunten van de Duster t.o.v. de Caliber:
nieuwprijs 400 euro lager
wegenbelasting 41 euro lager
airbags opzij voor
hoofdsteunen achter
boardcomputer
buitentemp.meter
mistlampen voor

Minpunten van de Duster t.o.v. de Caliber:
acceleratie 0-100 km/h 1,0 s langzamer
gemiddeld verbruik 0,1 l/100km hoger
CO2 uitstoot 1 g/km hoger
bagageruimte 49 l minder
botsproefresultaat minder goed
hoofdairbags voor
hoofdairbags achter
tractiecontrole
stabiliteitsregeling
elektrischeramen achter
middenarmsteun voor
regelbare interval ruitenwissers

042317195790_.jpg

0423171954175_.jpg

[*]Dacia Duster

m1dyvbvbom21_800.jpg

m1cyklkbw627_800.jpg

[*]Dodge Caliber

results.cgi

B. RS zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Ik ben dus niet de enige die de Caliber nu een ijzersterke aanbieding vind :) Perfecte auto voor caravanners.

Waarom caravanners? Voor de gewone medemens niet?

Leaserijders zullen geen Caliber nemen en de meerderheid blijkt toch te kiezen voor een kale Polo 1.4 terwijl je voor hetzelfde geld zo'n Caliber rijdt. Voor dit geld is er volgens mij geen betere trekauto te vinden dan de Caliber, dus vooral voor mensen met een caravan is dit een zeer interessante auto, ook al verdwijnt het merk binnenkort van de Europese markt.

Daewoo-Chevrolet zei:
B. RS zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Ik ben dus niet de enige die de Caliber nu een ijzersterke aanbieding vind :) Perfecte auto voor caravanners.

Waarom caravanners? Voor de gewone medemens niet?

Leaserijders zullen geen Caliber nemen en de meerderheid blijkt toch te kiezen voor een kale Polo 1.4 terwijl je voor hetzelfde geld zo'n Caliber rijdt. Voor dit geld is er volgens mij geen betere trekauto te vinden dan de Caliber, dus vooral voor mensen met een caravan is dit een zeer interessante auto, ook al verdwijnt het merk binnenkort van de Europese markt.

Kale Polo 1.4, nu moet je niet overdrijven. Voor dat geld heb je wel de Comfortline en die is vergelijkbaar uitgerust als de Raw, met ook bijv. airco en cruise control. Voor 1.000 euro meer heb je dan de 1.2 TSI en die is veel goedkoper in gebruik door de veel lagere wegenbelasting en verbruik (lagere leaseprijs) en bovenal 20% bijtelling. Zo'n Polo is dus voor leaserijders veel goedkoper dan de Caliber, zo'n 1.2 TSI is een soepeler motor (de Polo 1.2 TSI is door zijn 300 kilo lagere gewicht ook sneller dan de Caliber 2.0!), de uitrusting is gelijkwaardig, het interieur mooier en er is vaak tenminste wel een dealer in de buurt. Enige twee voordelen van de Caliber zijn in feite het opvallender (niet eens per se mooiere) uiterlijk en de extra ruimte, ik geloof er niks van dat zo'n Caliber beter rijdt dan een technisch veel modernere Polo eigenlijk.

Voor de lease is een Caliber waarschijnlijk niet zo'n interessante optie, aangezien de leaseprijs vast helemaal niet zo laag is. Voor privérijders die niets aan lage bijtelling hebben is de Caliber dat zeker wél. Een klasse groter en ruimer dan zo'n Polo voor hetzelfde geld en veel meer geschikt als gezinsauto. En je kunt er een caravan achter hangen waar de fragiele compacte TSI-motoren minder geschikt voor zijn. Het interieur van de Caliber is er sinds de update flink op vooruitgegaan, dus slechter dan een Polo Trendline met keiharde interieurplastics zal het vast niet zijn. Beide interieurs hebben een jaren '90 look. Daarnaast zit je bij de Polo met eenheidsworst opgescheept, hetgeen van de Caliber niet gezegd kan worden.

De Duster, overigens meen ik ergens gelezen te hebben in een AW of op de site dat alle Dusters een stabiliteitsprogramma meekrijgen vanaf de fabriek.

Daewoo-Chevrolet zei:
Voor de lease is een Caliber waarschijnlijk niet zo'n interessante optie, aangezien de leaseprijs vast helemaal niet zo laag is. Voor privérijders die niets aan lage bijtelling hebben is de Caliber dat zeker wél. Een klasse groter en ruimer dan zo'n Polo voor hetzelfde geld en veel meer geschikt als gezinsauto. En je kunt er een caravan achter hangen waar de fragiele compacte TSI-motoren minder geschikt voor zijn. Het interieur van de Caliber is er sinds de update flink op vooruitgegaan, dus slechter dan een Polo Trendline met keiharde interieurplastics zal het vast niet zijn. Beide interieurs hebben een jaren '90 look. Daarnaast zit je bij de Polo met eenheidsworst opgescheept, hetgeen van de Caliber niet gezegd kan worden.

Waarom begin je weer over een Polo Trendline, voor het geld van zo'n Caliber heb je gewoon een Comfortline met relatief zachte, mooie materialen. Sowieso is een Polo veel goedkoper in gebruik, de wegenbelasting is veel lager (scheelt een dikke 20 euro per maand, per jaar zo'n 250 euro), het verbruik is veel lager (1 op 18,9 (5,3 l/100 km) vs. 1 op 13,5 (7,4 l/100 km), bij een brandstofprijs van 1,60 euro en een jaarkilometrage van 15.000 scheelt dat 504 euro per jaar), de onderhoudskosten van een Polo zijn waarschijnlijk lager omdat er makkelijker onderdelen voor te vinden zijn en ook de afschrijving ligt lager omdat een zuinige Polo veel couranter is dan een onzuinige Dodge.

Jij begint trouwens over caravan, maar even iets opvallends: een Dodge Caliber 2.0 mag geremd 1.200 kilo trekken. Een Polo 1.2 TSi mag geremd, jawel, ook 1.200 kilo trekken! Zoals ik al zei: enige twee voordelen van de Caliber t.o.v. zo'n Polo zijn de extra ruimte en dat je wat bijzonders hebt. Meer gewoon niet. Afwisseling in het verkeer is leuk, maar het is niet verbazingwekkend dat je zo'n Caliber niet veel ziet.

De Comfortline heeft dan misschien iets betere materialen dan de Caliber. De Polo is goedkoper in gebruik, maar is ook een klasse kleiner dus dat is logisch. Een Golf is op die manier ook duurder in gebruik dan een Polo. Je snapt toch zelf hopelijk ook wel dat een Caliber 2.0 veel gemakkelijker een caravan kan trekken dan een lichte Polo 1.2 TSI? Aanhangermassa geremd zegt niet veel over het gemak waarmee een caravan trekt en zoals gezegd lijkt zo'n TSI me gezien de reputatie niet echt geschikt om met een caravan mee naar Zuid-Europa te sleuren.
Nee, de Caliber is niet de meest rationele auto in deze prijsklasse (dan denk ik meer aan de Yaris, Verso-S of Jazz), maar het staat mijns inziens vast dat het een ijzersterke aanbieding is.

Dat kan wel allemaal zijn, toch is een Duster een van de populairdere auto's van dit moment (zeker in België). Als een Duster dat kan, waarom niet de Caliber?
Daarbij heeft VW mijns inziens er een aardig handje van behoorlijk af te wijken van de verbruikscijfers, die 500 euro lijkt me dan ook meer dan wat de werkelijkheid zal zijn.
Problemen met onderdelen zal meevallen, veel Dodge-onderdelen zijn van Chrysler wat als Lancia door het leven gaat in Europa.

Overigens zegt AW (autovergelijker) mij dat de Polo slechts 800kg en niet 1200kg kan trekken, de auto heeft geen airco, geen elektrische ramen achter, liefst 244liter bagageruimte minder en geen middenarmsteun (voor). De auto (1.2TSI Trendline) is wel 2000 euro goedkoper, dus enig verschil is terecht. Maar, mijns inziens koop je (als je tussen deze twee moet kiezen) beter voor een Caliber. Sowieso zegt AW mij dat eigenlijk alle pluspunten van de Polo prijstechnisch zijn (wegenbelasting, nieuwprijs, verbruik).

Edit: bij een Comfortline ziet het er - toegegeven - al wat beter uit. Toch blijft de basis gelden, al zou ik de cruisecontrol (die dus wel op de Polo zit) op de Caliber missen.

Poll: Welke Suzuki?

De Suzuki Wagon R+ heeft altijd in de schaduw gestaan van de Alto in ons land en de Splash is het niet anders vergaan. Dat laatste heeft deels te maken met het feit dat er voor de Alto geen wegenbelasting hoeft te worden betaald (hoewel niet oneindig) en er vrij ongemakkelijk dicht op zit, maar Suzuki heeft de Splash 1.0 schoner gemaakt waardoor 'ie voor dezelfde voordelen in aanmerking komt.
De Alto heeft een vanafprijs van € 7.999, de Splash kost minimaal € 8.699. De Alto is volgens tests een stuk pittiger dan de Splash 1.0 en weegt minder (830 tegen 950 kg). Daar staat tegenover dat de Splash met zijn (oude) Swift onderstel volwassener is (hoogwaardigere afwerking), meer ruimte biedt (202 tegen 129 liter bagageruimte), volwassener oogt (ruim 20 cm langer; 8 cm breder; 12 cm hoger) en 4 Euro NCAP sterren heeft in plaats van 3. De Splash zal echter meer gezien kunnen worden als een vervoersmiddel voor ouderen. Dus zeg het maar, Alto of Splash?

11566.jpg

[*]Suzuki Alto

9886.jpg

[*]Suzuki Splash
results.cgi

*edit: nog een polletje:

Poll: Franse of Italiaanse chic?

Citroën C3 1.4i Selection - 55 kW/75 pk - € 14.990
Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir - 63 kW/85 pk - € 15.000

m1dyveibb3cd_800.jpg

[*]Citroën C3

lcyy218_4ddccc0fbe163.jpg

[*]Lancia Ypsilon
results.cgi

Ik zou zelf denk ik voor de Splash kiezen en de Ypsilon geniet mijn voorkeur met kleine afstand op de C3, nog net iets onderscheidender en exclusiever.

Daewoo-Chevrolet zei:
Ik zou zelf denk ik voor de Splash kiezen en de Ypsilon geniet mijn voorkeur met kleine afstand op de C3, nog net iets onderscheidender en exclusiever.

Idem. De Splash ziet er iets volwassener uit dan de Alto. De Ypsilon wist me op de RAI op positieve wijze te verrassen.

Ik ga voor de Splah en de C3. De Ypsilon ziet er van voor erg leuk en volwassen uit, dashboard / interieur is ook prachtig ( op die stomme klokkenwinkel in het midden na ) maar de achterkant / schuin van achteren is de Lancia wat mij betreft echt een gedrocht en voor mij verpest dat gelijk alle positieve punten en ga ik dan toch maar voor de C3.

den Voetstuk zei:
Dat kan wel allemaal zijn, toch is een Duster een van de populairdere auto's van dit moment (zeker in België). Als een Duster dat kan, waarom niet de Caliber?
Daarbij heeft VW mijns inziens er een aardig handje van behoorlijk af te wijken van de verbruikscijfers, die 500 euro lijkt me dan ook meer dan wat de werkelijkheid zal zijn.
Problemen met onderdelen zal meevallen, veel Dodge-onderdelen zijn van Chrysler wat als Lancia door het leven gaat in Europa.

Overigens zegt AW (autovergelijker) mij dat de Polo slechts 800kg en niet 1200kg kan trekken, de auto heeft geen airco, geen elektrische ramen achter, liefst 244liter bagageruimte minder en geen middenarmsteun (voor). De auto (1.2TSI Trendline) is wel 2000 euro goedkoper, dus enig verschil is terecht. Maar, mijns inziens koop je (als je tussen deze twee moet kiezen) beter voor een Caliber. Sowieso zegt AW mij dat eigenlijk alle pluspunten van de Polo prijstechnisch zijn (wegenbelasting, nieuwprijs, verbruik).

Edit: bij een Comfortline ziet het er - toegegeven - al wat beter uit. Toch blijft de basis gelden, al zou ik de cruisecontrol (die dus wel op de Polo zit) op de Caliber missen.

Het prijsverschil tussen de Caliber 2.0 Raw en de Polo 1.2 TSI Comfortline is door een kleine prijsverlaging teruggebracht tot 570 euro, terwijl de Polo dus qua brandstofverbruik en wegenbelasting veel goedkoper is dan de Caliber. Bij een jaarkilometrage van 15.000 kilometer is de Polo na 1 jaar rondrijden al goedkoper (wegenbelasting scheelt al 260 euro per jaar, brandstofverbruik volgens de fabriek dus 504 euro en al is dat verschil in de praktijk kleiner, het voordeel van de aanschafprijs van de Caliber haal je er met de Polo gewoon na een jaar al uit) en dat verschil wordt bij inruil nog veel groter, terwijl ondertussen ook een audio-installatie en mistlampen voor in tegenstelling tot bij de Caliber standaard zijn geworden. Daarnaast is een middenarmsteun voor 140 euro ook gewoon op de Polo te krijgen, cruise control is op de Caliber helemaal niet te krijgen. Elektrische ramen achter en airco zijn op de Polo ook gewoon standaard. Het maximum geremd trekgewicht van de Polo 1.2 TSI is gewoon 1.200 kilo (AW Autovergelijker inderdaad), ik vraag me af hoe je bij 800 kilo komt.

Een Polo is voor bijna iedereen gewoon een betere aanbieding. De enige twee voordelen van de Caliber zijn de extra ruimte en extra stabiliteit bij het trekken van een caravan (de 1.2 TSI heeft bijna net zoveel koppel als de 2.0 van de Caliber en smeert dat koppel ook nog eens veel mooier uit over het hele toerenbereik). Gezinnen die met een caravan op vakantie gaan, kunnen denk ik beter bijv. een gebruikte Mondeo Wagon (laatste generatie is prima voor 17.000 euro te krijgen) kopen, die heeft meer ruimte, rijdt veel beter, is zuiniger, heeft een mooier interieur en is in gebruik niet of nauwelijks duurder.

Verder zou ik de Splash (extra ruimte & veel mooier interieur) en de C3 kiezen (op gevoel), maar dan natuurlijk wel de C3 1.4 VTi 95 pk Sélection voor 15.690 euro. Voor 700 euro extra krijg je dan een veel krachtigere en zuinigere motor.

Edit: zo'n verhaal over die Polo/Caliber typen om 0:00, ik geloof dat ik maar naar bed ga. o_O

La Troyes zei:
Verder zou ik de Splash (extra ruimte & veel mooier interieur) en de C3 kiezen (op gevoel), maar dan natuurlijk wel de C3 1.4 VTi 95 pk Sélection voor 15.690 euro. Voor 700 euro extra krijg je dan een veel krachtigere en zuinigere motor.

Ik twijfelde nog welke ik zou kiezen, de 1.4 of 1.4 VTi. Aangezien de prijs van de Ypsilon en C3 nu gelijk zijn en de Ypsilon door vrijstelling van MRB goedkoper te rijden zal zijn vond ik deze vergelijking iets eerlijker. Ik weet natuurlijk de prijzen van andere uitvoeringen nog niet. Op deze manier zijn het ook leuke tegenpolen: de Ypsilon met zijn hoogstmoderne en eigenzinnige 0.9 TwinAir blok en de C3 met zijn klassieke, uit de eind jaren '80 stammende viercilinder 1360 cm[sup]3[/sup] motor uit de TU-serie.

Telkens als ik zo'n Splash zie valt me de volwassen uitstraling weer op, oogt als een volle klasse groter dan een Alto of Aygo. Ik vind 'm optisch ook geslaagder dan de Agila. Voor een model uit deze klasse een opmerkelijk 'clean' en harmonieus ogend model.

Terug
Bovenaan