Plotseling stilvallen van Passat CC 1.8 TSI motor

Rob 4394974

Net ingestapt
Ik zit met een probleem dat ik zelf niet kan oplossen.
Ik rijd in een bijzonder goed onderhouden Passat CC 1.8 TSi uit 2009.
Kort geleden kreeg ik plotseling motorproblemen door het gebruik van E10 benzine en heb daardoor een aantal zaken moeten vervangen, zoals: brandstofpomp inclusief computer, hogedruk inspuitpomp, diverse circuits, alsmede de hele tank leeggepompt en V-power benzine getankt.

Auto start nu goed en rijdt perfect totdat de motor warm is, dan kan hij tijdens het rijden plotseling stoppen.
Als je dan stilstaat en de sleutel er even uithaalt en opnieuw start, dan rijdt hij weer perfect en heb je geen probleem.

Als ik daarna dan naar de garage rijd en de computer laat uitlezen, dan worden er geen foutmeldingen gevonden.

Heeft iemand dit ook ervaren of heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, dan hoor ik het graag.

Feitelijk durf ik nu geen grote einden te rijden, want stel je voor dat je de motor niet meer kunt starten, dan sta je toch ergens behoorlijk hulpeloos te zijn.

Ik hoop echt dat het forum met ideeën en eventueel oplossingen komt.

Dat kan ik inderdaad proberen.
Ik zal de tankdop voor 90% losdraaien en zien of het probleem weer optreed.
Echter, zoals gemeld, heb ik na het opnieuw starten van de motor geen probleem meer en dat zou met het vacuumtrekken niet kunnen, toch?

Ik vind het een beetje vreemd dat je electronica hebt moeten vervangen als gevolg van het gebruik van E10. Zijn de problemen die je toen had niet nog steeds de oorzaak van je huidige problemen?
Heb je al eens tijdens het rijden de data laten loggen? Je zou denken dat er dan wel een sensor een afwijkende waarde zal laten zien die er voor zorgt dat de motor uit valt.

Toen ik maanden geleden werd geconfronteerd met een motor die helemaal niets meer deed en niet was aan te krijgen, heb ik door de garage alles laten uitlezen en toen kwam naar voren dat er een storing was bij het aansturen van de benzinepomp. Toen zijn we begonnen met het vervangen van de computer die de benzinepomp (in de tank) aanstuurt.
Toen konden wij voor korte tijd de motor wel starten en werd bij het uitlezen aangegeven, dat er een storing was met de benzinepomp, dus ook die hebben we vervangen.
Toen kregen wij de auto weer rijdend, maar met horten en stoten en weer de data uitgelezen en deze gaf aan dat er een probleem was met de hogedrukpomp, dus ook die vervangen en om geen risico's te lopen hebben we gelijk ook maar de betreffende circuits vervangen.
Benzinetank leeggepompt en V-Power getankt en met de auto gaan rijden.
De eerste rijsessies van 100- en 200km was er absoluut geen probleem en deed de auto het weer perfect, dus ging ik er van uit dat alles weer goed was.

Dat is een aantal maanden terug, maar nu krijg ik het euvel dat wanneer ik zo'n 20 minuten rijd en de motor warm is geworden deze plotseling tijdens het rijden uitvalt (zonder horten of stoten, dus gewoon stilvallen). Wat betekent, dat ik naar de kant moet, de DSG in parkeerstand moet zetten, de contactsleutel er uit haal en er weer in doe en de auto start (zonder hapering).
Daarna rijdt de auto verder zonder problemen en haperingen.
Als ik dan naar de garage rij en weer vraag om de computer uit te lezen, dan worden er geen foutcodes aangegeven, dus sta ik voor een raadsel wat het kan zijn.

Klinkt een beetje alsof de garage vooral 'computer zegt dit, dus dan doen we dat' qua werkinstelling hanteert.. terwijl de computer wel een storingscode kan produceren maar de aanleiding van die storing kan weleens ergens anders liggen. Dit vergt een manier van denken, soms. Ervaring hebben..

Wat EVV zegt. Dit zal, vermoedelijk, een zaak worden om rijdend met de oscilloscoop te meten waar er spanningsuitval optreed.

https://www.fluke.com/nl-nl/informatie/blog/elektrisch/wat-is-een-oscilloscoop

En met koude motor nooit problemen?

Het klinkt heel erg als een stekker printplaat die warm wordt en de geest geeft. Je kan dat wat isoleren door bijvoorbeeld met koude motor de computer flink warm te stoken met een haardroger. Als je dan het probleem veel eerder krijgt weet je waar je moet zoeken. Zo kan je ook diverse sensoren voorverwarmen of stekkerverbindingen etc.

Is het niet iets met de contactsleutel/slot?

Contactspray op stekkerverbindingen is ook een goeie stap. Net als kabels controleren en doormeten.

Dat je de sleutel er fysiek uit moet halen geeft wel een indicatie. Heb je een tweede sleutel? Is de sleutel (en daarmee het contactslot) warm?

Klinkt een beetje alsof de garage vooral 'computer zegt dit, dus dan doen we dat' qua werkinstelling hanteert.. terwijl de computer wel een storingscode kan produceren maar de aanleiding van die storing kan weleens ergens anders liggen. Dit vergt een manier van denken, soms.

dat gevoel kreeg ik ook wel een beetje.

Ergens anders kunnen problemen zijn waardoor de computers waarden buiten bereik meten en foutmeldingen gaan geven. Is die compute dan stuk? nee, die doet juist exact wat hij moet doen. Melden als er iets niet goed is. Uitlezen wil lang niet altijd zeggen dat het onderdeel wat een foutmelding geeft ook daadwerkelijk de veroorzaker van het probleem is.

De E10 benzine is daar ook echt niet de schuldige aan. Daar moet deze gewoon prima op kunnen lopen als deze niet getuned is of iets.

Ik vermoed ook dat het niets te maken heeft met het hele brandstofsysteem. Weet niet of er ergens nog een brandstofrelais zit? Ik zou gewoon gaan rijden met computer er aan, veel kunnen 'live data' uitlezen en zie wat er gebeurd. Kan zomaar iets lulligs zijn als een losse stekker, slechte verbinding, etc.

AsconaGT zei:
Klinkt een beetje alsof de garage vooral 'computer zegt dit, dus dan doen we dat' qua werkinstelling hanteert.. terwijl de computer wel een storingscode kan produceren maar de aanleiding van die storing kan weleens ergens anders liggen. Dit vergt een manier van denken, soms.

dat gevoel kreeg ik ook wel een beetje.

Ergens anders kunnen problemen zijn waardoor de computers waarden buiten bereik meten en foutmeldingen gaan geven. Is die compute dan stuk? nee, die doet juist exact wat hij moet doen. Melden als er iets niet goed is. Uitlezen wil lang niet altijd zeggen dat het onderdeel wat een foutmelding geeft ook daadwerkelijk de veroorzaker van het probleem is.

De E10 benzine is daar ook echt niet de schuldige aan. Daar moet deze gewoon prima op kunnen lopen als deze niet getuned is of iets.

Ik vermoed ook dat het niets te maken heeft met het hele brandstofsysteem. Weet niet of er ergens nog een brandstofrelais zit? Ik zou gewoon gaan rijden met computer er aan, veel kunnen 'live data' uitlezen en zie wat er gebeurd. Kan zomaar iets lulligs zijn als een losse stekker, slechte verbinding, etc.

Mijn idee ook.
Ik vraag me ook wel af wat er nu werkelijk door de garage is gedaan.... lijkt mij meer een gevalletje van alleen uit laten lezen door de garage en met die uitslag in eigen beheer zelf aan het knutselen?

Terug
Bovenaan