Piepent geluid tijdens het optrekken met een koude motor.

Status
Niet open voor verdere reacties.

DarioHopman f1698334

Kilometervreter
Hey hallo.
Nou, ik heb in February een Diahatsu Cuore gekocht en ik heb er tot nu toe erg fijn mee gereden.
Maar nu zit er dus een rare piep in de auto tijdens het optrekken met een koude motor. Nadat de motor eenmaal opgewarmt is is het geluid ook weg. Maar iedere keer als ik optrek nadat ik net de motor heb gestart (koude motor) hoor ik dat vreselijk piepende geluid weer.
Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? En denken jullie dat ik hiermee naar de garage zou moeten gaan?
Ik heb zelf totaal geen zin om te gaan namelijk en als het toch niks ernstigs is dan neem ik het irritante geluid maar voor lief.
 
V-snaar denk ik. Even strakker laten zetten.

Anders beetje WD40 op spuiten.

Ja weetje...ik ga liever niet naar een garage toe. Dat kost mij weer hoop tijd en geld.
Dus uh...ik probeer wel een beetje WD40 OP de V-snaar te spuiten. Ik ben niet zo technisch dus uh...ik hoop maar dat ik de snaar kan vinden als ik zometeen onder de motorkap ga kijken.
 
Als je er zo weinig zelf van af weet - wat geen schande is - zou ik toch een derde partij (garage / beunhaas) inschakelen. Met die WD 40 zal het gepiep even weg zijn. MoTip V-Snaarspray is een beter idee alleszins. maar als een poulie naar zijn grootje aan het gaan is, is dat ook maar voor even.
Als de motor draait is het die riem die je ziet lopen onder de motorkap, drijft waterpomp, dynamo etc aan al is dat afh. van het type auto uiteraard.
 

Dankje.
Als je er zo weinig zelf van af weet - wat geen schande is - zou ik toch een derde partij (garage / beunhaas) inschakelen. Met die WD 40 zal het gepiep even weg zijn. MoTip V-Snaarspray is een beter idee alleszins. maar als een poulie naar zijn grootje aan het gaan is, is dat ook maar voor even.
Als de motor draait is het die riem die je ziet lopen onder de motorkap, drijft waterpomp, dynamo etc aan al is dat afh. van het type auto uiteraard.

Ja maar als ik dit even kan oplossen met WD40 dan doe ik dat liever. Naar de garage gaan kan ik altijd nog doen.
 
Jouw auto, jouw keuze, letterlijk niemand zit deze dagen te wachten op een garagefactuur. En ALLE Daihatsu's zijn cool sinds jaar en dag. Een Charade GTTi staat hier zeer hoog op de wenslijst. Een witte. Idem Feroza.
Ik zou me breder informeren als ik jou was. Hiermee bedoel ik : gevolgschade kan groter worden als je lapmiddelen gebruikt die even de onderliggende zaken camoufleren zonder iets aan de bron aan te pakken. Het kan een kleinigheid zijn, maar evengoed is er iets aan de hand dat ingrijpen vergt.
 
Een stuk kaars tegen de v-snaar aanhouden terwijl de motor loopt werkt ook.
Wat ook wel eens wil gebeuren is dat tussen de uitlaatspruitstukflens en de uitlaat een soort staalwol pakkingje zit .
Dat geeft ook wel eens een piep. Als de motor een beetje kantelt.Bij warme motor verdwijnt dat.
 
Jouw auto, jouw keuze, letterlijk niemand zit deze dagen te wachten op een garagefactuur. En ALLE Daihatsu's zijn cool sinds jaar en dag. Een Charade GTTi staat hier zeer hoog op de wenslijst. Een witte. Idem Feroza.
Ik zou me breder informeren als ik jou was. Hiermee bedoel ik : gevolgschade kan groter worden als je lapmiddelen gebruikt die even de onderliggende zaken camoufleren zonder iets aan de bron aan te pakken. Het kan een kleinigheid zijn, maar evengoed is er iets aan de hand dat ingrijpen vergt.

Ja maar een V-snaar is niet zo belangrijk als een distributieriem. En dat laatste is pas geleden vervangen voordat ik de auto kocht. Dus dat is het in ieder geval niet. Het zal de V-snaar wel zijn. Beetje WD40 erop, en ik zie wel.
 
Een stuk kaars tegen de v-snaar aanhouden terwijl de motor loopt werkt ook.
Wat ook wel eens wil gebeuren is dat tussen de uitlaatspruitstukflens en de uitlaat een soort staalwol pakkingje zit .
Dat geeft ook wel eens een piep. Als de motor een beetje kantelt.Bij warme motor verdwijnt dat.

Een kaars? Straks wordt de kaars zo opgeslokt in het hele systeem. Dankje maar nee.
Straalwol? Kan dat kwaad? Of kan ik daar nog wel een tijdje mee rijden?
 
Ja maar een V-snaar is niet zo belangrijk als een distributieriem. En dat laatste is pas geleden vervangen voordat ik de auto kocht. Dus dat is het in ieder geval niet. Het zal de V-snaar wel zijn. Beetje WD40 erop, en ik zie wel.
Wat helaas kan gebeuren als zo’n v-snaar knapt is dat die de distributieriem ook gelijk mee neemt doordat die door de kap heen slaat. Dan ben je alsnog de sigaar.
 
Ja maar een V-snaar is niet zo belangrijk als een distributieriem. En dat laatste is pas geleden vervangen voordat ik de auto kocht. Dus dat is het in ieder geval niet. Het zal de V-snaar wel zijn. Beetje WD40 erop, en ik zie wel.
Het wordt pas een probleem als de multiriem eraf schiet door bijvoorbeeld een vastlopende poelie en dwars door je distributieriem gaat.

Wat helaas kan gebeuren als zo’n v-snaar knapt is dat die de distributieriem ook gelijk mee neemt doordat die door de kap heen slaat. Dan ben je alsnog de sigaar.

Nou ja, precies dat dus...
 
  • Leuk
Waarderingen: EVV
Het laatste model Cuore heeft een multi vriem en een distributieketting. Als deze vriem gaat slippen en daardoor piepem omdat de dynamo na koude start wat meer stroom moet leveren dan is deze meestal aan vervanging toe. Kaarsvet en WD 40 maakt alleen grote bende en lost je probleem niet op. WD 40 lost de riem ook nog eens op. Een nieuwe vriem zit er binnen een kwartier op en kost ook niet de wereld. Als het je allemaal te duur is dan moet je misschien afscheid nemen.
 
Dat is wel een beetje vreemd… Je hebt een probleem met je auto, dan kan je het beste naar de garage gaan. Ook voor je eigen veiligheid…

Dat mijn auto een beetje piept wil nog niet meteen zeggen dat ik mij in gevaar begeef. En ik vind die gasten die in de werkplaats werken vaak niet erg aardig. Dus als ik dat voor een tijdje kan vermijden erg graag. :)
 
Het laatste model Cuore heeft een multi vriem en een distributieketting. Als deze vriem gaat slippen en daardoor piepem omdat de dynamo na koude start wat meer stroom moet leveren dan is deze meestal aan vervanging toe. Kaarsvet en WD 40 maakt alleen grote bende en lost je probleem niet op. WD 40 lost de riem ook nog eens op. Een nieuwe vriem zit er binnen een kwartier op en kost ook niet de wereld. Als het je allemaal te duur is dan moet je misschien afscheid nemen.
Nee ik moet geen afscheid nemen. Als ik graag auto wil rijden dan doe ik dat gewoon. Mocht de v-snaar breken dan is dat nog niet het einde van mijn auto. Overdrijf niet zo.
 
Vandaag ga ik in de avond weer eens een ritje maken (ook met snelweg erbij) en voor ik vertrek probeer ik wat van dat WD40 uit. Mijn vriendje heeft toevallig nog een hele bus liggen. Dan spuit ik er een redelijke hoeveelheid op. En dan ben ik klaar om te vertrekken.

Bedankt voor de adviezen (van sommige dan :( )
 
Ik vind het wel jammer hoe je hier reageert Dario. Ik snap dat je mij vervelend vind. Even goede vrienden maar dat is wederzijds.

Dat komt eigenlijk door het feit dat je kenbaar maakt door je topics dat je niets begrijpt van wat er in een auto kan gebeuren. Maar als mensen je een gedegen waarschuwing geven die daadwerkelijk hout snijd ben je wel ineens de expert dat het niet kan gebeuren.

Dat doen veel topicstarters overigens. Want mensen willen eigenlijk op een forum horen dat ze gelijk hebben.
Maar als je dat niet hebt hoef je niet te doen dat je wel de kennis hebt die je overduidelijk niet bezit.

Mijn advies vervang die riem gewoon even voor je meer gedonder hebt. Ik heb net ff gekeken naar hoe zo'n L701 eruit ziet. Das toch makkelijk zelf te doen. Die riem met een spannertje kost 2 tientjes op autodoc. Je hebt een auto uit de onderkant van de markt. Dus gewoon ff zorgen dat dit soort dingen in ieder geval goed zijn geeft veel plezier.
 
Ik vind het wel jammer hoe je hier reageert Dario. Ik snap dat je mij vervelend vind. Even goede vrienden maar dat is wederzijds.

Dat komt eigenlijk door het feit dat je kenbaar maakt door je topics dat je niets begrijpt van wat er in een auto kan gebeuren. Maar als mensen je een gedegen waarschuwing geven die daadwerkelijk hout snijd ben je wel ineens de expert dat het niet kan gebeuren.

Ik was niet de enige die dat zei. @Pietzoveel heeft ook gezegd dat de kans daarop nul is.
Dat doen veel topicstarters overigens. Want mensen willen eigenlijk op een forum horen dat ze gelijk hebben.
Maar als je dat niet hebt hoef je niet te doen dat je wel de kennis hebt die je overduidelijk niet bezit.

Daarom maakte ik ook een topic.
Mijn advies vervang die riem gewoon even voor je meer gedonder hebt. Ik heb net ff gekeken naar hoe zo'n L701 eruit ziet. Das toch makkelijk zelf te doen. Die riem met een spannertje kost 2 tientjes op autodoc. Je hebt een auto uit de onderkant van de markt. Dus gewoon ff zorgen dat dit soort dingen in ieder geval goed zijn geeft veel plezier.

Ik kies ervoor om het nog even aan te kijken.
 
Nee ik moet geen afscheid nemen. Als ik graag auto wil rijden dan doe ik dat gewoon. Mocht de v-snaar breken dan is dat nog niet het einde van mijn auto. Overdrijf niet zo.
Nee, maar als je v-snaar breekt, betekent dat volgens mij -correct me if I'm wrong- dat je motor niet meer gekoeld wordt. En als je motor draait zonder koeling ga je volgens mij wel vrij rap richting einde auto. Met andere woorden, beter ga je er niet meer rijden zodra die riem kapot is. Dus dan sta je daar op een willekeurige plek.

Heb je wel eens een auto gesleept? Ik wel (3 keer raden wat er met de gesleepte auto aan de hand was), dwars door den haag, en het heeft zeer waarschijnlijk een aantal jaren van mijn levensverwachting afgehaald. Maar misschien ben jij heel handig en wissel jij die riem zelf, aan de kant van de weg? Mijn indruk is dat het ook weer niet zo simpel is en dat jij daar niet per se bedreven in bent.

Ergo nu vervangen kan echt een heleboel gezeik voorkomen.

Maar doe het vooral niet, en geef ons hier een beschrijving in geuren en kleuren van je belevenissen tijdens en de gebroken v-snaar, zodra het zover is. Zoals Braadslee ook gedaan zou hebben.

ps. Zou je alsjeblieft die afschuwelijke spelfout (Piepent := Piepend) uit de titel willen halen? Daar wordt dit forum nog mooier van.
 
Nee, maar als je v-snaar breekt, betekent dat volgens mij -correct me if I'm wrong- dat je motor niet meer gekoeld wordt. En als je motor draait zonder koeling ga je volgens mij wel vrij rap richting einde auto. Met andere woorden, beter ga je er niet meer rijden zodra die riem kapot is. Dus dan sta je daar op een willekeurige plek.

Als ik de blower aanzet op hoogste temperatuur en zo hard mogelijk wordt de motor volgens mij ook gewoon gekoelt hoor. En uiteraard rij ik dan meteen richting een garage naar keuze. Okay??
Heb je wel eens een auto gesleept? Ik wel (3 keer raden wat er met de gesleepte auto aan de hand was), dwars door den haag, en het heeft zeer waarschijnlijk een aantal jaren van mijn levensverwachting afgehaald. Maar misschien ben jij heel handig en wissel jij die riem zelf, aan de kant van de weg? Mijn indruk is dat het ook weer niet zo simpel is en dat jij daar niet per se bedreven in bent.

Nee dat ben ik niet.

Ergo nu vervangen kan echt een heleboel gezeik voorkomen.

Maar ik heb daar nog even geen zin in. Ik wil nu gewoon even WD40 gebruiken.
Maar doe het vooral niet, en geef ons hier een beschrijving in geuren en kleuren van je belevenissen tijdens en de gebroken v-snaar, zodra het zover is. Zoals Braadslee ook gedaan zou hebben.

ps. Zou je alsjeblieft die afschuwelijke spelfout (Piepent := Piepend) uit de titel willen halen? Daar wordt dit forum nog mooier van.

Ik weet niet hoe ik dat moet doen. Ik wist trouwens niet dat ik de titel nog kon aanpassen. Ik dacht dat alleen een mod dat kon doen.
 
"Als ik de blower aanzet op hoogste temperatuur en zo hard mogelijk wordt de motor volgens mij ook gewoon gekoelt hoor. En uiteraard rij ik dan meteen richting een garage naar keuze. Okay??"

Je waterpomp zit op die riem, geef je 5-10 minuten voordat je motor kookt. Blower aan of niet.
Maar is ie nu stil met WD40 er op?
 
Als ik de blower aanzet op hoogste temperatuur en zo hard mogelijk wordt de motor volgens mij ook gewoon gekoeld hoor. En uiteraard rij ik dan meteen richting een garage naar keuze. Okay??
Uhm nee, volgens mij koelt dat de motor sowieso niet, hij kan hooguit iets beter z'n hitte kwijt. Of het afdoende is? Ik vertrouw 100% meer op het oordeel van @Carkiller dan dat van jou..
 
"Als ik de blower aanzet op hoogste temperatuur en zo hard mogelijk wordt de motor volgens mij ook gewoon gekoelt hoor. En uiteraard rij ik dan meteen richting een garage naar keuze. Okay??"

Je waterpomp zit op die riem, geef je 5-10 minuten voordat je motor kookt. Blower aan of niet.
Maar is ie nu stil met WD40 er op?
We zijn ondertussen 2 dagen verder. Heeft de WD40 al geholpen?

Als jullie goed hadden gelezen dan hadden jullie al geweten dat ik de afgelopen dagen niet gereden heb. Vavond ga ik weer even een ritje maken. Ook over de snelweg. voordat ik vertrek zorg ik ervoor dat ik de snaar flink goed besproei met een spuitbus WD die mijn vriendje voor mij heeft. En dan zie ik wel of ik nog gepiep hoor bij een koude motor. En dan hoop ik maar dat het lukt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan