Piepende Peugeot 206 bij gas geven en gas loslaten

Guest
Hallo,

Heeft er iemand enig idee wat het piepende geluid in mijn 206 veroorzaakt? Ik ga er in het weekend mee naar de garage, maar wil alvast een idee hebben wat het is zodat ze gericht kunnen zoeken.

Het is een kort geluidje dat ontstaat wanneer ik gas geef en gas loslaat, maar het gebeurt niet altijd. Het gebeurt op het moment dat de auto even schokt bij gas geven/ los laten. Ook bij het starten is het soms een klein beetje hoorbaar. Klinkt alsof er iets gesmeerd moet worden of zo?

Ik heb er een filmpje van gemaakt, hier rij ik in de 2e versnelling en speel ik met het gas om het geluid met opzet te laten horen:

https://www.youtube.com/watch?v=ds2IXUmTATU

Alle hulp is welkom!

De Golf IV van mijn broer deed dit ook alleen dan was het veel minder hoorbaar en minder vaak. Geen idee wat het was omdat de auto verkocht is. Ik dacht aan de schokdempers misschien omdat die van hem alle 4 lek waren.

Speling draagarmen of veren, kan van alles zijn.
Zet dat ding op de brug en check voor speling.

Zevens zei:
De Golf IV van mijn broer deed dit ook alleen dan was het veel minder hoorbaar en minder vaak. Geen idee wat het was omdat de auto verkocht is. Ik dacht aan de schokdempers misschien omdat die van hem alle 4 lek waren.

Ik heb de schokbrekers wel eens getest door boven die wielen op de motorkap te duwen zeg maar, maar dan hoor je niets. Denk dat het dus iets anders zou moeten zijn?

Als het iets met de schokbrekers, draagarmen, veren, etc. zou zijn, dan zou ik het niet moeten horen met starten toch?

Klinkt echt alsof het iets met de motor is. Heb niet zo heel veel verstand van wat er allemaal onder die motorkap gebeurt, maar zou het toch de multiriem kunnen zijn..? Misschien slipt die even kort als je start, gas geeft en gas los laat? Of klinkt dat echt anders? Heb wel eens een 'huilende' multiriem gehad, klonk wel heel anders toen.

Weet je zeker dat t met gasgeven is? Niet met afremmen? Kan namelijk wel eens zo zijn dat je remmen achter wat piepen (of voor)

Mocht het alleen met gasgeven zijn: mogelijk uitlaat die op elkaar beweegt. Niet zo heel bijzonder, kan vaak weinig aan worden gedaan maar het is natuurlijk wel irritant.

Hele kleine kans is dat het iets van een motorsteun o.i.d. is die niet helemaal lekker meer is.

capm1982 zei:
Als het iets met de schokbrekers, draagarmen, veren, etc. zou zijn, dan zou ik het niet moeten horen met starten toch?

Klinkt echt alsof het iets met de motor is. Heb niet zo heel veel verstand van wat er allemaal onder die motorkap gebeurt, maar zou het toch de multiriem kunnen zijn..? Misschien slipt die even kort als je start, gas geeft en gas los laat? Of klinkt dat echt anders? Heb wel eens een 'huilende' multiriem gehad, klonk wel heel anders toen.
Motorsteunen en rubbers even nakijken.
Je blok schud bij het starten, gas los en bij gas bij geven, zou dus wel kunnen dat een van je motorsteunen of rubbers naar de klote is.

Draagarm, stabilisator en motorrubbers laten nakijken. Insprayen met wd40 is geen oplossing maar kan wel het probleem lokaliseren.

Ik ben heel benieuwd wat dit is, ik heb ook een 206 en exact hetzelfde geluid.. heel duidelijk hoorbaar. Net een nieuwe apk, voor jou al meer duidelijk?

wij hebben een 307 in onderhoud die hetzelfde geluid maakt.
bij die auto komt het uit de uitlaat. (geen garantie dat het bij jou auto hetzelfde is)
De middendemper zit met een ronde pakking tegen het uitlaatspruitstuk.
dit word door veren onder spanning gehouden. ( https://remcohobo.nl/uitlaatpakking.jpg )
bij de Peugeotdealer kregen we te horen dat het wel eens vaker voorkomt.
of er iets aan te doen is weet ik niet want de klant vond het niet storend genoeg om er iets aan te doen.

Marktplaats zei:
wij hebben een 307 in onderhoud die hetzelfde geluid maakt.
bij die auto komt het uit de uitlaat. (geen garantie dat het bij jou auto hetzelfde is)
De middendemper zit met een ronde pakking tegen het uitlaatspruitstuk.
dit word door veren onder spanning gehouden. ( https://remcohobo.nl/uitlaatpakking.jpg )
bij de Peugeotdealer kregen we te horen dat het wel eens vaker voorkomt.
of er iets aan te doen is weet ik niet want de klant vond het niet storend genoeg om er iets aan te doen.

Dit is het probleem met de uitlaat wat ik bedoelde. 106 waar ik af en toe mee rij heeft het ook. Ook bij op de koppeling rijden/met lage snelheid hoor je het (motor trilt dan meer)
Insmeren van de veren/bouten op de raakvlakken met keramisch vet kan soms (veelal tijdelijk ivm de temperatuur van de uitlaat) uitkomst bieden.

Ik ben er zojuist mee naar de garage geweest, 206. Inderdaad de uitlaat, erg irritant maar is niet nodig om te vervangen.
Oren maar dicht..

Is.206 (ik neem aan gerelateerd aan capm1982). Kleine moeite om toch even de ophanging van de uitlaat te checken? Misschien is er wel een rubbertje van z'n plek. Een auto heeft nou eenmaal, door de jaren heen, wat aandacht nodig (lees onderhoud). Ik zou zelf het geluidje eruit willen hebben.
Van welk jaar is de 206?

Hij is van 2001, zit wel net nieuwe apk op sinds een maand, weet niet of dit soort dingen ook worden gecheckt?
En uiteraard is het prettiger rijden zonder piepend geluid

ls.206 zei:
Hij is van 2001, zit wel net nieuwe apk op sinds een maand, weet niet of dit soort dingen ook worden gecheckt?

Nee, er wordt bij de APK alleen maar op voorgeschreven punten gelet die met bedrijfszekerheid/veiligheid te maken hebben.
De auto is bijna 13 jaar oud, dan is het niet abnormaal als er een rubbertje of zo verslijt, ik geef maar een voorbeeld.
Alleen als jij opdracht geeft: ik wil dat die irritante rammel (of zo) weggaat, dan zal de garage dat graag willen doen, tegen vergoeding, want voor niks gaat de zon op.

speedtouch zei:
ls.206 zei:

Nee, er wordt bij de APK alleen maar op voorgeschreven punten gelet die met bedrijfszekerheid/veiligheid te maken hebben.
De auto is bijna 13 jaar oud, dan is het niet abnormaal als er een rubbertje of zo verslijt, ik geef maar een voorbeeld.

Met APK word er wel degelijk gecontroleerd op deugelijke bevestiging van de uitlaat. Een ver uitgelubberd rubber of bijvoorbeeld een ty-wrap ipv een rubber is dus aandachts of zelfs afkeurpunt. Een goede keurder zal je hiervan op de hoogte stellen.

Helaas zitten die 206 uitlaten niet echt goed vast ofzo. Beste remedie is pakking vervangen en de bouten en veren insmeren met keramisch vet op de raakvlakken (niet op het schroefdraad!) Kopervet werkt niet, kan niet tegen hitte.

Terug
Bovenaan