Piep toon / fluit na reviseren dynamo

Mr Maumau

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik mijn Opel Corsa b 1.2i 8v 1997 naar de garage gebracht voor een aantal reparaties. De uitlaat is vervangen, nieuwe banden. Een olie lekkage tussen de verdeler (kastje waar de bougiekabels uitkomen) en het blok is verholpen.

Tevens maakte mijn auto een raar fluitend geluid dat met de toeren mee ging. Volgens de garage was dat het dynamo lager.

Nu heb ik de auto terug met een gereviseerde dynamo. Het vorige geluid is inderdaad weg. Alleen nu heb ik een constante hoge pieptoon! Niet toerenafhankelijk maar constant op elke snelheid. Ook in z’n vrij. Valt soms weg bij flink gas geven en komt dan weer terug.

De garage is nu gesloten met de kerst, heeft mij verteld om woensdag even terug te komen om het te laten controleren. Super toffe garage btw, erg behulpzaam. Alleen nu dus gesloten met de kerst.

Ik had gepland maandag de auto te gebruiken om er een flink stuk mee naar het noorden te rijden (familie bezoeken met kerst)

Zeker 450 km totaal.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Het is misschien lastig te zeggen maar kan ik de auto maandag gebruiken?

BVD!

Klinkt als een te strak gespannen vsnaar/multiriem. Of een spanrol die ineens problemen geeft.

Overigens is het niet gezond als je daarmee door blijft rijden. Lagers die janken gaan ook sneller kapot.
Hou er wel rekening mee dat het geluid ook minder kan worden metdertijd, dan is het gewoon het inlopen van de nieuwe lagers.

Het geluid komt niet van die kant van het blok waar de riem en de dynamo zit. De v snaar zit ook niet te straks of los (kwart slag draaien)

Hier een filmpje:

Kom trouwens aan bij mijn auto vanochtend. Een of andere idioot heef mijn motorkap flink beschadigd. Not my lucky day :/

Niet een lek membraam / terugslagklep van een vacuumleiding? (Omdat het toerentalonafhankelijk is....)

Geen idee, hoe kan ik dat controleren? Ben nogal en leek met auto’s maar ben ook de onhandigste niet.

Die verdeler (kastje met koelvinnen waar de bougie kabels uit komen) die midden in beeld staat is er wel af geweest bij de garage. Die zit dus vast op het blok en daar tussen lekte olie. Dat hebben ze met vloeibare pakking opgelost. Kan daar het probleem misschien liggen?

Mr Maumau zei:
Geen idee, hoe kan ik dat controleren? Ben nogal en leek met auto’s maar ben ook de onhandigste niet.

Die verdeler (kastje met koelvinnen waar de bougie kabels uit komen) die midden in beeld staat is er wel af geweest bij de garage. Die zit dus vast op het blok en daar tussen lekte olie. Dat hebben ze met vloeibare pakking opgelost. Kan daar het probleem misschien liggen?

Vreemd dat het niet toerenafhankelijk is, dat heb je goed gecontroleerd? Het klinkt eigenlijk niet als een lager of riem. Zijn alle bougiekabels goed aangedrukt?

Ja het geluid is zeker constant, maakt niet uit welke versnelling of snelheid. Heel anders dan voor de reparatie toen de dynamo met de toeren mee floot.

Ik ben nu op werk. Zal zo in de pauze even kijken of er misschien een van de kabels aangedrukt kan worden.

Mr Maumau zei:
Zal zo in de pauze even kijken of er misschien een van de kabels aangedrukt kan worden.

Doe dat asjeblieft niet met een draaiende motor ;) Kan namelijk pijn doen en in het ergste geval levensgevaarlijk.

Heb de kabels er uit getrokken en weer er in. Geen verschil. Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?

Ik zou wachten tot woensdag voor de zekerheid en voor het familiebezoek morgen de trein ........?

Ja dat ga ik inderdaad maar doen, dank jullie wel iig voor het advies. Als er woensdag een oplossing is zal ik het hier ook posten.

Nou het was een heel simpel probleem. Een klein slangetje dat van de luchtfilter naar het blokje daaronder met de injectoren (weet niet precies of ik het allemaal goed benoem hier) liep was gescheurd en daar zat veel luchtdruk op. Kwestie van nieuw slangetje en klaar.

Nu je dat zo zegt en ik het filmpje nogmaals kijk is het idd ook enigszins te horen dat het een loszittende vaccuumslang is. Maar dan moet je het echt weten.
Zo zie je maar weer dat filmpjes/geluidsopnamen van vreemde geluiden in een auto vaak weinig hulp bieden in waar het geluid zich bevind.

Op zich kan zo'n slangetje trouwens ook problemen met je motor geven. Maar dat is afhankelijk van waar die zit en hoe goed de motor het kan bijregelen.

Mooi dat het is opgelost (y)

Terug
Bovenaan