PHEV Verwarming en airco.

SL500 43

Net ingestapt
Na het artikel over de hybrid pheven mild hybrid zou ik graag iets horen waar bijv bij de phev de verwarming vandaan komt.
Ik rijd een X1 xdrive25e.
Als ik electrisch rijd en de verwarming aanzet gaat het aantal km wat nog electrisch kan rijden omlaag. De reden is duidelijk.
Maar als ik bijv in sportstand rijd en de motor gaat continu aan, zie ik de motor temperatuur van cold naar ok gaan.
Mijn vraag is of de motor warmte gebruikt wordt voor verwarming. Ook of de motor gebruikt wordt om de airco compressor aan te drijven.
In het instructie boekje staat veel, maar dat heb ik niet kunnen vinden.
Met vriendelijke groeten
Michael Stalpers

In mijn Octavia PHEV zal overtollige warmte van de motor gebruikt worden voor de interieur verwarming, mits de motor volledig op temperatuur is. Als de motor onvoldoende op temperatuur is / komt, schiet de elektrische verwarming te hulp.

De aandrijving van de aircopomp wordt ten alle tijde door een kleine elektromotor gedaan.

Laatst bewerkt:
Bij een Toyota Prius PHEV (4 = 2017 en 5 = 2023) (+RAV 4 en C-HR en BZ4X) gebeurd de verwarming van de batterij (winter) en het hele interieur altijd via de standaard ingebouwde warmtepomp. Hierdoor moet de benzinemotor nooit starten, om voor de verwarming te zorgen. (als aanvulling van standaard verwarmd stuur en zetels)

In EV-mode van een doorsnee PHEV of EV, werkt de verwarming (batterij en interieur) met 2x een gewoon elektrisch verwarmingselement, waardoor het bereik in EV mode in de winter drastisch daalt.

Bij de meeste EV’s is een warmtepomp een optie van zowat € 1800 -2000 (en héél uitzonderlijk op een Phev)

Nou... bij de meeste EVs is een warmtepomp gewoon standaard hoor. Enkel bij VW, Audi en sommige Stellantis modellen niet.
Maar bij een PHEV wel wat uitzonderlijke.

Deze week al gepost op dit forum. Het mindere bereik komt door dikkere koude lucht en eventueel wat interne accuverwarming.

Verwarming is peanuts. Zet eens 3kW aan ventilatorkachel in je auto, dat wordt bloedheet. 2uur lang is 6kWh. Een warmtepomp misschien 3kWh. 3kWh is misschien 21km rijden verschil op 2 uur rijden in vrieskou met kachel vol aan.

Een PHEV kan maar een half uurtje EV modes. Dat is dan zo'n 1,5 versus 0,75kWh. Misschien 5km verschil. Nogmaals dit is echt flink stoken bij strenge kou.

Er zijn ook klachten geweest bij VAG dat de pompen beloftes niet waar maakte. Tesla is de maatstaf voor zuinige EVs en heeft ook geen warmtepomp.

Oja én! Een warmtepomp doet het heel goed rond de 5-15°C. Hoe kouder hoe minder efficient. Hij gaat ook bij die temperaturen al bevriezen, moet dan weer conventionele verwarmingselementen gebruiken om te ontdooien.

Vooral met stoelverwarming werken. Op lange ritten kan voor de achterbank eventueel losse verwarmingsmatjes in de kinderstoelen doen. Ik zou dat alleen doen bij kinderen die kunnen zeggen dat het te heet is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan