Accu-degeneratie Renegade PHEV

Tootootje

Net ingestapt
Twee Jeep Renegades gingen vóór mijn huidige,derde van bouwjaar 2022. Het is een plug-in-hybride, in S-uitvoering. Alles drop en dran. Ben zeer tevreden, en bij de aankoop werd me voorgespiegeld dat ik zo'n 50 km op een volle accu kon rijden. Nou moet je dat natuurlijk niet al te precies nemen, maar bij 25 a hooguit 30 km rijden zegt de accu DOEI ! En rijd ik verder op benzine. En dat valt me dik tegen, zeker omdat ik mijn invalide partner meestal over zeer korte (stads) ritjes moet verplaatsen. (dat is sterk vervuilend en slecht voor een koude motor). Vandaar die keus voor plug-in. Mijn vraag is derhalve : zit ik te zeuren en is dat een normale gang van zaken, of is er wat aan de hand met die accu, bij een km. stand van 27.000 ? Loopt de capaciteit zo snel terug ? Bij de dealer willen ze er wel eens naar kijken, maar laten ze het achterste van de tong ook niet zien. Ben benieuwd naar jullie deskundige reacties.
 
De opgegeven actieradius is vrijwel altijd te optimistisch. Die haalt bijna geen enkele auto. Echter ook de rijstijl en weersomstandigheden spelen een rol, zeker bij een PHEV, met een kleine batterij. Het genoemde verschil is echter vrij groot. Gezien de leeftijd en km-stand, verwacht ik dat de degeneratie nog verwaarloosbaar is.

Ook niet vergeten : de opgegeven actieradius is berekent op een geheel volle batterij, die geheel leeg gereden wordt. Dit is een situatie die in de dagelijkse praktijk eigenlijk nooit voorkomt, zeker niet bij een hybride, waar geheel leegrijden verhindert wordt door de PCU. Derhalve denk ik dus niet dat er iets mis is met de batterij. De fabriekscijfers zijn gewoon té rooskleurig.
 
Er zijn bedrijfjes gespecialiseerd in accutoestand. Misschien kan je daar eens vragen of ze kunnen kijken.

Ik denk echter dat er nooit veel meer in heeft gezeten qua radius. Er zit een 11kWh accu in. De zuinigste EVs rijden daar zo'n 80km mee, iets groter zoals de Q8 en 5008 doen daar 50km mee. Let

Maar dan is het nog niet bekend welke marges de batterij aanhoudt (die mag niet te leeg of te vol) en omdat er een motor aanwezig is kan (of moet) een systeem dan heel behoudend zijn met de batterij. Zeg dat na 8kWh de motor dan maar aanspringt dan zit je met een gemiddelde auto misschien wel op 50km. Echter, je rijdt zelden vloeiend met meewind de rustige 60km/u weg zonder stoplichten op. Dus ik snap wel dat het met 30km stopt, zeker als je eerst wat druk stadsverkeer hebt en dan toch naar de 100km/u gaat.

Ik vind overigens ook zonder rekenwerk 30km geen 'kort ritje'. Zeg 15km heen en terug, nou dan is het toch niet zo'n punt dat de motor aanslaat? De heenrit lukt nog wel elektrisch en terug heb je nog steeds een wat puf over.

Je kan eens kijken of je niet beter je motor bewust aanzet op de stukken met hogere snelheid, dan pak je juist binnen de bebouwde kom meer het voordeel van het elektrische systeem, juist met stoplichten en parkeren komt PHEV mooi tot zijn recht.

Motoren die niet warm worden, tja ik hoor het vaak, toch ken genoeg wagentjes die meerdere flutritjes (5-10km) per dag maken en zonder probleem de weinige kilometer wegtikken. Misschien kan je olie iets vaker vervangen uit voorzorg.
 
De opgegeven actieradius is vrijwel altijd te optimistisch. Die haalt bijna geen enkele auto. Echter ook de rijstijl en weersomstandigheden spelen een rol, zeker bij een PHEV, met een kleine batterij.
Dat is niet exclusief voor elektrisch. Dit is net zo goed van toepassing voor ICE auto's. Maar als je een WLTP cyclus rijdt, onder de juiste omstandigheden dan haal je het wel. Mijn dagelijkse ritten zijn zelfs nog wat beter voor het bereik dan WLTP dus ik haal een grotere actieradius dan wat er in de specs staat. Maar dat is uiteraard puur mazzel.
 
Dank voor jullie reacties. Ben toch wat gerustgesteld. Het is m'n eerste PHEV en ik ben -denk ik- in m'n enthousiastme te veel afgegaan op wat de verkoper zei. Maar ja, de koets glom ook zo mooi..... :))
 
Herkenbaar verhaal :)
Heb mijn PHEV anderhalve week geleden mogen ophalen, en ben ook wel wat geschrokken van het daadwerkelijke rijbereik.
Terwijl onze vorige auto (GLA) ook een plug in was.
Denk dat het formaat (nu X5) in combinatie met het weer van de afgelopen 2 weken er ook wat mee te maken heeft.
De afgelopen 2 weken leek het overdag soms wel een mooie nazomer, maar koelde het ´s nachts toch best wel af, dat heeft nu eenmaal behoorlijk invloed op het rijbereik
Voor volledig elektrische voertuigen heeft dat gek gezegd minder impact (want snelladen) maar voor een phev veel meer.
In ieder geval wanneer je in de zomer precies genoeg actieradius hebt, dan valt het natuurlijk veel meer op als je ineens op je brandstofmotor over moet schakelen.
 
..
De afgelopen 2 weken leek het overdag soms wel een mooie nazomer, maar koelde het ´s nachts toch best wel af, dat heeft nu eenmaal behoorlijk invloed op het rijbereik
..
Een algemeen misverstand is dat de temperatuur iets met de batterij doet, dat klopt niet helemaal. Een Lithium gebaseerd batterij kan slecht opladen bij lage temperaturen, maar met slecht minimale interne verwarming kan een accu prima functioneren onder lage temperaturen.

Wat veel impact heeft is de dichtere lucht bij lage temperaturen. Een hete luchtballon drijft op zwaardere koudere lucht. Deze koude lucht is dikker dan warme lucht en zeker met hogere snelheden is er dan meer luchtweerstand. Ook de vaakgenoemde kachel, verlichting e.d. is maar een fractie van het extra verbruik.
 
Een algemeen misverstand is dat de temperatuur iets met de batterij doet, dat klopt niet helemaal. Een Lithium gebaseerd batterij kan slecht opladen bij lage temperaturen, maar met slecht minimale interne verwarming kan een accu prima functioneren onder lage temperaturen.

Wat veel impact heeft is de dichtere lucht bij lage temperaturen. Een hete luchtballon drijft op zwaardere koudere lucht. Deze koude lucht is dikker dan warme lucht en zeker met hogere snelheden is er dan meer luchtweerstand. Ook de vaakgenoemde kachel, verlichting e.d. is maar een fractie van het extra verbruik.
Dat is wel vreemd, bij onze vorige auto, ook hybride, en huidige auto's (hybride en vol elektrisch) geeft de boordcomputer al voor vertrek een veel lagere actieradius aan...
 
Klopt, maar niet hoe "dicht' de lucht is toch?
De hoogste luchtdruk is ook 's winters:
De luchtdruk varieert van plaats tot plaats en ligt aan het aardoppervlak meestal tussen 940 tot 1060 hPa
BarometerHistory.gif

Maar je ziet, doorgaans zitten we met 990-1030 wel prima, dat is zo'n +/- 2%

Temperatuur echter:
1,164 kg/m3 bij 30°C
1,204 kg/m3 bij 20°C
1,292 kg/m3 bij 0°C
1,341 kg/m3 bij -10°C

Dat is al zo'n +/- 7%, weegt dus veel zwaarder in de berekening.

Luchtdruksensortje kost ook niets, zit op menig telefoontje en mogelijk ook wel in moderne auto's tbv brandstofinspuiting of inderdaad de radiusberekening.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan