PHEV of MHEV?

Erik 4100419

Net ingestapt
Hallo,

Wij zijn aan het rondkijken voor een nieuwe auto. De keuze qua model is voor ons gevallen op een Kia Sportage. Nu is de overweging, zoeken we naar een plug in hybride of gaan we voor de mild hybrid versie. De korting op de wegenbelasting zal vanaf 2026 vervallen zodat je wegenbelasting betaald over een een auto van 1800 kilo bij de PHEV. Bij de MHEV is de wegenbelasting in 2026 een stuk minder.

Weegt dit op tegen het voordeel om max 70 km elektrisch te rijden. De auto wordt veel gebruikt voor woon-werkverkeer, dit is ongeveer een km of 12 per dag, boodschappen. Daarnaast in het weekend af en toe wat verdere ritten en 1 maal per jaar op vakantie richting het zonnige zuiden. We zijn in het bezit van zonnepanelen dus in principe is de stroom gratis, zeker zolang het salderen nog kan.

En hoe zit het met het onderhoud? Komen er op termijn kosten aan voor accu's die minder worden? Het is de bedoeling om weer heel wat jaren in deze auto te rijden dus we willen graag de juiste keus maken.

Als je makkelijk kan laden zou ik voor een Plug i gaan.... Rij je voor 5 a 6 cent (even uitgaande dat je niets zelf opwekt) per kilometer je meeste kilometers aan energie....

Interessante vraag. In Carbase heb ik de (nieuwste) versies van de Sportage naast elkaar gezet, zodat je die onderling kunt vergelijken: mild-hybrid, hybrid en plug-in hybrid. Mocht je kijken naar een oudere generatie, dan kun je hetzelfde doen voor het bouwjaar dat je wilt vergelijken. Plug-in kan zoals @Pietzoveel al zegt interessant zijn zeker als je zelf zonnepanelen hebt. Let wel op als je een aanhanger wil trekken, de hybride versie en de plug-in hybride versie mogen bijvoorbeeld minder trekken. Verder hebben we de (nieuwere) Kia Hybrid in de duurtestgarage gehad en daarbij ook enkele vergelijkende testen gedaan die je kunnen helpen.

Er is sprake van 30% MRB korting op stekkerauto's vanaf 2026. Dus voor zowel EV, als PHEV. Ik zou dus even de berichten hierover in de gaten houden.

Gezien de korte ritten ( woon-werk & boodschappen) , is een PHEV ideaal. Juist met deze ritten komt de benzinemotor niet geheel op temperatuur. Dus rijd je deze ritten volledig elektrisch.

Accu degradatie is niet te voorkomen, maar wel te minimaliseren, door extreem gebruik te vermijden. SoC altijd tussen 15 & 85 % houden, is één van die maatregelen. Vergeet niet dat ook de accu van een MHEV geen eeuwig leven heeft. Ook bij een MHEV is de tractiebatterij de startaccu. Die accu heeft maar een kleine capaciteit (<= 0,5 KWh) dus als die slecht is, kun je startproblemen ervaren. Een PHEV batterij heeft veel meer capaciteit ( 10~20 KWh) en dus altijd voldoende in huis om te kunnen starten.

Qua onderhoud zal er geen noemenswaardig verschil zijn tussen MHEV & PHEV. Het elektrische deel van de aandrijflijn is onderhoudsvrij.

Hybrid, zonder twijfel.
Die rijdt behoorlijk zuinig, terwijl de plugin erg onzuinig rijdt als de batterij leeg is (1:13).
Ja, je woon werkverkeer kun je electrisch doen, maar ga je op vakantie naar Italië, dan maak je echte kilometers en die doe je op benzine.
Salderen verdwijnt en je moet vaak nu al betalen om stroom terug te leveren.
Tenslotte zijn die plugins niet storingsvrij en erg zwaar (check de reviews), duur in MRB.
Je kunt de meerprijs van de PHEV beter uitgeven aan een thuisbatterij.

Een PHEV schrijft ook sneller af.

Waarom geen Kia EV3 of de EV5 (die binnenkort uitkomt)? Een PHEV is toch 'the worst of both worlds'

Laatst bewerkt:
In de situatie van Erik zou ik voor een Phev gaan. De afstanden zijn dermate klein dat je het prima met een Phev afkan. Ook op een lege batterij kan een Phev zuinig zijn op benzine. Zowel bij Toyota als Ford zit je op benzine als snel 1:18. Ik zou wel even uitzoeken wat het verbruik is bij de Kia Sportage op enkel benzine als de batterij leeg is.

Prijsverschil tussen een hybride en plug-in hybride is niet zo groot. Omdat een Plug-in op papier en praktijk zuiniger is betaal je minder BPM door lagere uitstoot.

Met zonnepanelen en mogelijkheid met opladen thuis is het een ideale situatie.

Er is sprake van 30% MRB korting op stekkerauto's vanaf 2026. Dus voor zowel EV, als PHEV. Ik zou dus even de berichten hierover in de gaten houden.
Hoe kom je hierbij of wat is je bron? Ik lees alleen dat volledig elektrische auto's nog de korting krijgen van 30% vanaf volgend jaar. Over plugin hybrids lees ik niets, buiten dat die korting vervalt vanaf volgend jaar. https://www.evrijders.nl/nieuws/mrb-korting-is-definitief

In dat geval zou ik nog lekker wachten tot volgend jaar, want dan zullen de PHEV's wel massaal gedumpt gaan worden.

Laatst bewerkt:
Ik mis de gewone hev in het overzicht geen 4x4 zoals de phev en een 6 traps vol automaat ipv een 7 traps met dubbele koppeling die in de mild zit

Ik ging ook uit van 30% korting, maar als je gaat zoeken kom je dat nergens (meer) tegen
Plug-in hybride: belastingvoordeelVanaf 1 januari 2026 vervalt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's. Je betaalt dan 100% van het reguliere tarief. Het voordeel vervalt dan.

Maar ja, we gaan weer stemmen en wie weet veranderen daarna allerlei maatregelen over mrb, hsb, kortingen en salderen. Elke keuze maak je voorlopig vooral op onderbuikgevoel.

Maar ja, we gaan weer stemmen en wie weet veranderen daarna allerlei maatregelen over mrb, hsb, kortingen en salderen. Elke keuze maak je voorlopig vooral op onderbuikgevoel.
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. We gaan eind oktober naar de stembus, dus voordat er een nieuw kabinet is zitten we ver over 2026.

Gezien de korte ritten ( woon-werk & boodschappen) , is een PHEV ideaal. Juist met deze ritten komt de benzinemotor niet geheel op temperatuur. Dus rijd je deze ritten volledig elektrisch.

Accu degradatie is niet te voorkomen, maar wel te minimaliseren, door extreem gebruik te vermijden. SoC altijd tussen 15 & 85 % houden, is één van die maatregelen. Vergeet niet dat ook de accu van een MHEV geen eeuwig leven heeft. Ook bij een MHEV is de tractiebatterij de startaccu. Die accu heeft maar een kleine capaciteit (<= 0,5 KWh) dus als die slecht is, kun je startproblemen ervaren. Een PHEV batterij heeft veel meer capaciteit ( 10~20 KWh) en dus altijd voldoende in huis om te kunnen starten.

Qua onderhoud zal er geen noemenswaardig verschil zijn tussen MHEV & PHEV. Het elektrische deel van de aandrijflijn is onderhoudsvrij.
Een PHEV heeft ook gewoon een 12v accu waar de elektrische systemen mee aangestuurd worden. De accu wordt alleen opgeladen via een converter.

Terug
Bovenaan