Peugeot e-Legend Concept

Rutger DC

Asfaltkampioen
[size=medium]Peugeot e-Legend Concept: verleden en toekomst[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 20 september 2018 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Peugeot pakt op de aanstaande autosalon van Parijs uit met de e-Legend. Dit studiemodel is een ode aan de 504 Coupé van weleer en tegelijkertijd een futuristische, zelfrijdende auto.

De Peugeot 504 Coupé is terug! Nou ja, een beetje. Met het studiemodel e-Legend brengt het merk een ode brengt aan de iconische coupé. Zowel aan de buitenkant als in het interieur zijn er diverse klassieke elementen en vormen van de 504 Coupé terug te vinden.

Peugeot wil met dit studiemodel laten zien dat ‘ouderwets rijplezier’ hand in hand gaat met zelfrijdende techniek. Zoals bij meer autonome studiemodellen kan het stuur in het dashboard verdwijnen als de auto zelf rijdt. Ook worden de stoelen dan in een relaxtere stand gezet en komen er armleuningen tevoorschijn. Er zijn twee autonome rijstanden: Soft en Sharp. Die eerste is er om te ontspannen, de beeldschermen worden dan gedimd. In de Sharp-modus zijn alle schermen in werking, zodat je deze kunt gebruiken voor allerlei toepassingen.

In de e-Legend kun je ook zelf rijden, ook in dit geval zijn er twee instellingen. Als je de Legend-modus inschakelt tonen de beeldschermen het houten dashboard uit de 504 Coupé en voor je neus verschijnen de drie meters zoals de klassieke auto die heeft. De Boost-modus is er voor als je een stevig potje wil gaan sturen.

De 4,65 meter lange coupé wordt aangedreven door elektromotoren die samen 340 kW (462 pk) leveren. De actieradius is dankzij het 100 kWh-accupakket 600 kilometer. Accelereren van 0 naar 100 doet de concept car in minder dan 4 seconden.

Peugeot presenteert de 504 Coupé op de autosalon van Parijs begin volgende maand.

peugeot-e-legend-concept-298304-800.jpg

peugeot-e-legend-concept-298302-800.jpg

peugeot-e-legend-concept-298303-800.jpg

peugeot-e-legend-concept-298299-800.jpg

peugeot-e-legend-concept-298301-800.jpg

peugeot-e-legend-concept-298300-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/september/45474-peugeot-e-legend-concept-verleden-en-toekomst

Hij haalt het niet van het origineel, maar ik zou best zo'n moderne versie willen aanschaffen!

Ik hou opzich wel van retro modellen maar dit vind ik toch een gevalletje nét niet, al kan ik moeilijk onderbouwen waarom niet. Misschien leent een 504 coupé zich gewoon niet zo voor een moderne versie. De oude is ingetogen stijlvol, deze concept een beetje te schreewerig. Een gewone 508 coupé vind ik dan toch wat fraaier.

717c8109-peugeot-e-legend-concept-6-1024x575.jpeg

7ec24cc8-nissan-idx-freeflow-concept-9-1024x576.jpg

226fc618-peugeot-e-legend-concept-3-1024x575.jpeg

abd4cc1e-nissan-idx-freeflow-concept-11-1024x575.jpg

f2f3b298-peugeot-e-legend-concept-5-1024x575.jpeg

21996e90-nissan-idx-freeflow-concept-14-1024x576.jpg

Vast louter toeval maar toch best opmerkelijke overeenkomsten

Nee hoor, die Nissan lijkt veel meer geïnspireerd op de FIAT 124 Coupé.
Voor het overige zijn de verhoudingen en het hoekige gewoon typisch jaren '70. Als je een retro model op die periode baseert, zijn er automatisch gelijkenissen. Om maar te zeggen: zolang er autojournalistiek bestaat, wordt er geroepen dat wagens niet meer van elkaar te onderscheiden zijn ;).

Voor het overige zijn de verhoudingen en het hoekige gewoon typisch jaren '70. Als je een retro model op die periode baseert, zijn er automatisch gelijkenissen.

Dat zeg ik toch juist precies met "Vast louter toeval maar toch best opmerkelijke overeenkomsten" o_O

die Nissan lijkt veel meer geïnspireerd op de FIAT 124 Coupé.

Datsun 510..

Mooie presentatie op Caradisiac, ook voor wie het Frans niet begrijpt zijn het interessante beelden:
[video]https://www.caradisiac.com/presentation-video-peugeot-e-legend-concept-digne-descendant-de-la-504-coupe-169501.htm[/video]

Ik vind het een geniale auto.
Nu ben ik misschien niet helemaal objectief als oud-406coupé rijder, maar naast de treffende gelijkenis met de 504 coupé (bijvoorbeeld die velours turquoise bekleding en die banen in de hemelbekleding) is het Peugeot uitstekend gelukt om haar visie op de toekomst weer te geven war het gaat om de combinatie autonoom rijden of zelf het stuur ter hand nemen.
(overigens zie je de bruine velours bekleding het meest bij de 504 coupés)

Naar de fleurige interieurs van oude Peugeots wordt trouwens expliciet verwezen én naar het velours voor de materiaalkeuze van het interieur (de standaard 504 had vaak een oranje velours, die van mijn ouders een donkerbruin similileder)
Frontaal bekeken zie je trouwens ook wel wat trekken van de 505 in de vormgeving.

Bird Nerd zei:
Vast louter toeval maar toch best opmerkelijke overeenkomsten

Heel veel overeenkomsten! Lijkt wel copy/paste. De andere kleur doet het verschil maken.

Live @ Paris Motor Show:

autosalon-parijs-2018-peugeot-e-legend-298683-800.jpg

autosalon-parijs-2018-peugeot-e-legend-298675-800.jpg

autosalon-parijs-2018-peugeot-e-legend-298676-800.jpg

autosalon-parijs-2018-peugeot-e-legend-298679-800.jpg

autosalon-parijs-2018-peugeot-e-legend-298680-800.jpg

autosalon-parijs-2018-peugeot-e-legend-298681-800.jpg

Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/oktober/45575-peugeot-e-legend-technische-vooruitblik-met-een-knipoog

Terug
Bovenaan