Peugeot 308 (SW p. 26)

XJR1200 zei:
Hallo, ik heb een 308 1.6 HDI Premiere HB uit 2013. Is er toevallig iemand die weet hoe je de instrumenten- en touchscreenverlichting op dagstand houdt als je handmatig de verlichting inschakeld? Ik heb voor mijn gevoel alles al doorzocht in de bediening maar nergens iets kunnen vinden, ook niet in de handleiding. Zal toch zeker niet waar zijn dat dit niet kan...

Naar mijn weten niet, helaas. Mocht je de functie toch vinden, dan hoor ik het ook heel graag. Het zou een hele mooie functie zijn die ik graag zou zien in de Peu.

voiture zei:
Waarom zou je handmatig de verlichting in willen schakelen, vraag ik mij dan af.

Omdat er soms situaties zijn dat het zicht vrij slecht is maar toch de automaat denkt dat het nog goed is. Concreet: Afgelopen zaterdag kwam ik in de buurt van Kassel op de vierbaans in een behoorlijke sneeuwbui terecht, zicht niet best, bijna iedereen alle verlichting aan en omdat me dat wel verstandig leek (en de automaat dus niet) zette ik het handmatig aan. Kon toen dus niets meer zien, niet op de tellers en niet op het touchscreen (ik heb standaard de nachtverlichting vrij laag staan). Opkrikken van de helderheid helpt maar weinig en is in zo'n situatie ook niet echt leuk om te doen via de menu's op het scherm. Ik heb het trouwens ook wel eens omgekeerd gehad, automaat denkt dat het donker genoeg is en schakelt de verlichting aan, maar het is bv. eind van de middag, nog niet erg donker maar ik zie dus bijna niets meer op m'n tellers. Vandaar.

(als ik dan toch zeur over functies, pieper voor de parkeersensoren met een (1) druk op de knop uit en het luchtalarm (wie dat heeft bedacht???) van deur open en nog rijden eraf).

Ok. Ik heb nog nooit die noodzaak meegemaakt en/of geen zicht op screen en tellers gehad.
Waarom zou je met de deur open willen rijden? Piepers voorzijde kan je uitzetten.

voiture zei:
Ok. Ik heb nog nooit die noodzaak meegemaakt en/of geen zicht op screen en tellers gehad.
Waarom zou je met de deur open willen rijden? Piepers voorzijde kan je uitzetten.

Als je achteruit rijdt even met de deur een stukje open even kijken hoe je staat (ook wel stilstaand, maar dan gaat ook het alarm af). Is dat zo bijzonder dat je dat vraagt? Nu moet ik iedere keer de handrem erop trekken om die herrie te voorkomen. Is dat misschien eruit te programmeren? Of alleen zachter, zou ook al fijn zijn.

@kilometervreter....het is al een bericht van lang geleden....Ik heb sinds feb 2018 een 308 van 11-2014. Ik heb ook dat knakkende metaal geluid achter. Zwaar irritant. Er zit niets los onder de wagen, niks te zien aan de uitlaat. Ik hoor het voornamelijk als ik naar links stuur bij lage snelheid. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn???//

met vriendelijke groeten
Hans

@Hans Kamerman: ja, dat schijnt iets met de achteras te zijn.
Ik heb het bij de laatste beurt ook aangekaart bij de dealer, maar ze waren bezig met inventariseren om er een terugroepactie van te maken.

@XJR1200: nee, die herrie is niet uit te zetten, je kunt kiezen uit 4 verschillende geluiden, dus dan kun je de minst irritante uitzoeken.

Is inderdaad de achteras. De mijne was kapot na 1.5 jaar dienst en is gerepareerd met een soort schuimrubber onder garantie en geluid is opgehouden.
Wat een rommel.

In mijn zoektocht naar een opvolger van mijn huidige 308 HDI HB heb ik ook weer een aantal 308's bekeken. Wat mij nu voor het eerst opviel was dat er verschillende layouts en cijfertypes zijn van het schermpje tussen de tellers (zie foto's). Alleen kan ik niet ontdekken wat nu het verschil maakt, bij bv. twee vrijwel gelijke GT-Lines, ook ongeveer even oud, had de een een andere layout dan de andere (de een heeft wat meer afgeronde getallen, de ander ziet er wat meer "digitaal" uit, van die cijfers die uit segmenten bestaan zeg maar). Is er iemand hier die weet wat dat verschil maakt?

y4mxeriCZ0nbP1DnQ-lqLonpLJoUuRC9Q34YqOXHEyElt_bpLNFZiKpsYlvDwZB5xuC0imo25OyG6jywbWhOzexpd4s4C_u6PBHXt_sTCUX5buNDXFxgcMfBVgeLXizpksxVN2T31y5DT6uMBGWkwfVwlW4Z97itDl2KB7-l-6csNB_Mtm_y6KJu0Y0ZGVwAdpTbY2uRWVXhatlyxgKyvLjxA

y4m0xWjJZDEc0Nxe7jlLZJ4yiNQ1HqeQTlMDN7EgUOjun60ZwzDVlMAzZP1Q4VyWJY7xEnbOCNpVU444HqKyBUEn72F0iN0w7E3cszSYhOidFadV8n1glfmDoIP1gKZ70GBrbTpT6M8UzKUWZ1yhGJp_VLCyAjrLJnSgVXzt8_KAemgB_pda3a4K3jZyWPlLkA8YZpDdlDjTuHLchuDwyvm_Q

Grappig, 308-rijders die wéér een 308 willen, ik ben ze nog niet eerder tegengekomen.

Voor wat betreft de displays: Volgens mij hadden de goedkopere 308'en een monochroom display tussen de tellers, waar de duurdere versies een kleurenversie hebben. Die laatste zal wel het bovenste plaatje zijn, al toont het plaatje toevallig geen kleuren. Maar goed, als het identieke aujto's zouden moeten zijn...Misschien is het display in een van de auto's een keer vervangen?

[D2] zei:
Grappig, 308-rijders die wéér een 308 willen, ik ben ze nog niet eerder tegengekomen.

Ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit (trouwens ook Alfa verkoopt nog steeds auto's ;-)). Om eerlijk te zijn, mijn 308 HB was ook niet helemaal probleemloos (voor een eerste serie, bj. 10-2013, viel het trouwens nog wel mee), maar uiteindelijk vind ik het nog steeds een erg fijne auto, zowel motorisch (ik rij de HDI) als onderstel/comfort ook op de 18" 40-serie die ik er nu onder heb. En ja, er zijn wel wat dingetjes die handiger kunnen maar daar kan ik wel mee leven. Wellicht speelt nog onbewust mee dat m'n eerste auto een 304 was...

4Head zei:
Is inderdaad de achteras. De mijne was kapot na 1.5 jaar dienst en is gerepareerd met een soort schuimrubber onder garantie en geluid is opgehouden.
Wat een rommel.
Jep. Bij 'mijn' (leaseauto) 308 HB hebben ze de achteras ook gefixt met purschuim. Ze waren echter wat te enthousiast geweest waardoor heel de flank van de auto onder het purschuim was komen te zitten. Echter hadden ze dit niet in de gaten waardoor de auto 4 uur lang op de brug heeft gestaan om uit te harden, maar het purschuim op de lak dus ook... Hebben ze uiteindelijk met het polijsten niet eraf gekregen en hebben ze de flank over moeten spuiten. Lekker, met dat parelmoer wit. :p

XJR1200 zei:
In mijn zoektocht naar een opvolger van mijn huidige 308 HDI HB heb ik ook weer een aantal 308's bekeken. Wat mij nu voor het eerst opviel was dat er verschillende layouts en cijfertypes zijn van het schermpje tussen de tellers (zie foto's). Alleen kan ik niet ontdekken wat nu het verschil maakt, bij bv. twee vrijwel gelijke GT-Lines, ook ongeveer even oud, had de een een andere layout dan de andere (de een heeft wat meer afgeronde getallen, de ander ziet er wat meer "digitaal" uit, van die cijfers die uit segmenten bestaan zeg maar). Is er iemand hier die weet wat dat verschil maakt?

Volgens mij kreeg je dat luxe kleurenscherm bij de optie keyless-entry.
Franse logica... net als dat je er een CD-speler bij kreeg/krijgt als je DAB+ bestelt.

Hans kamerman zei:
@kilometervreter....het is al een bericht van lang geleden....Ik heb sinds feb 2018 een 308 van 11-2014. Ik heb ook dat knakkende metaal geluid achter. Zwaar irritant. Er zit niets los onder de wagen, niks te zien aan de uitlaat. Ik hoor het voornamelijk als ik naar links stuur bij lage snelheid. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn???//

met vriendelijke groeten
Hans

Check de kunstof beschermkappen onder de achtervering.
Er kunnen kiezelsteentjes tussen de veren en de kappen zitten, geeft enorm kabaal!

Bij mij moest ie destijds op de brug om ze ertussenuit te halen.

[D2] zei:

Voor wat betreft de displays: Volgens mij hadden de goedkopere 308'en een monochroom display tussen de tellers, waar de duurdere versies een kleurenversie hebben. Die laatste zal wel het bovenste plaatje zijn, al toont het plaatje toevallig geen kleuren. Maar goed, als het identieke aujto's zouden moeten zijn...Misschien is het display in een van de auto's een keer vervangen?

Mij mag je er wel bij rekenen. Ik ga hoogstwaarschijnlijk opnieuw voor een 308 deze maand :)
Ben super tevreden, heb alleen een airco gehad die bij 150k bij gevuld moest worden en bij de stoelverwarming is een keer een draad los geraakt.

Ik ben wel overgestapt. In december zal ik die van mij moeten inleveren en ( hopelijk voor 01-01-2019) mijn Golf variant in ontvangst nemen.

De peugeot is een heerlijk reisauto maar ik heb zoveel problemen gehad (vergelijkbaar met Ente) dat ik niet opnieuw voor een franse auto ga. (voor de Peugeot een Megane gehad welke ook vaker bij de garage stond dan bij mij voor de deur..)

Natuurlijk zullen er wel weer andere problemen met de Golf zijn o_O

Nu nog even genieten van de heerlijke Bluehdi motor, de immense ruimte in de kofferbak en het rijcomfort op de lange afstand.

JosJ84 zei:
Ik ben wel overgestapt. In december zal ik die van mij moeten inleveren en ( hopelijk voor 01-01-2019) mijn Golf variant in ontvangst nemen.

De peugeot is een heerlijk reisauto maar ik heb zoveel problemen gehad (vergelijkbaar met Ente) dat ik niet opnieuw voor een franse auto ga. (voor de Peugeot een Megane gehad welke ook vaker bij de garage stond dan bij mij voor de deur..)

Nu nog even genieten van de heerlijke Bluehdi motor, de immense ruimte in de kofferbak en het rijcomfort op de lange afstand.

Hoezo "hopelijk voor 01-01-2019"? Ben je bang voor (nog) een prijsverhoging?

Qua kofferbak doet een Golf variant toch niet noemenswaardig onder voor een 308 SW dacht ik...

per 1-1-19 zal de prijsverhoging alsnog ingezet worden. VW geeft nu een prijsgarantie af tot het einde van het jaar.

Kofferbak gaat een hele 5 ltr achteruit :rolleyes:

JosJ84 zei:
per 1-1-19 zal de prijsverhoging alsnog ingezet worden. VW geeft nu een prijsgarantie af tot het einde van het jaar.

Kofferbak gaat een hele 5 ltr achteruit :rolleyes:

Is dat een prijsverhoging ivm WLTP, en moet dit bij alle merken verwacht worden? Ik had namelijk de indruk dat alle merken inmiddels de uitstoot (en dientengevolge prijs) aangepast hadden tbv EURO 6d Temp. Of is dit een andere situatie omdat dit model nog niet WLTP gecertificeerd is?

Ik mag zelf naar verwachting in Q3/Q4 een nieuwe leaseauto uitzoeken, dus/en ik vind het wel interessant om te wegen. BVD!

Dit zal voor alle auto's gelden alleen bepaalde merken geven een prijsgarantie af tot een bepaald moment. Seat had dat dat 07-08-2019 meende ik. Volkswagen tot het einde van dit jaar.

In hoeverre dit uiteindelijk ook echt zo is blijft gissen want zover ik weet gaat de nieuwe wltp regelgeving gewoon per 01-09-2018 in.

JosJ84 zei:

Veel plezier straks!

Ik had het gevoel soort testrijder te zijn. Waarschijnlijk heeft Peugeot bij fase 2 alle problemen er wel uit gekregen, dat is wel mijn ervaring met nieuwe Franse wagens.
Heb nu ruim een half jaar (40.000km) een VAG wagen uit Tsjechië. Nul problemen tot nu toe. Het kàn dus wel!

ENTE zei:
JosJ84 zei:

Veel plezier straks!

Ik had het gevoel soort testrijder te zijn. Waarschijnlijk heeft Peugeot bij fase 2 alle problemen er wel uit gekregen, dat is wel mijn ervaring met nieuwe Franse wagens.
Heb nu ruim een half jaar (40.000km) een VAG wagen uit Tsjechië. Nul problemen tot nu toe. Het kàn dus wel!

Ik heb die wit / rode opvolger van je gezien, schitterend. Heb er zelf ook nog naar gekeken, maar de uitvoering die ik voor ogen had was niet meer mogelijk 1.0 tsi / dsg / pano dak. Alleen met de 1.5 150 pk motor. En die werd me toch wat te duur.

De Peugeot doet het nu goed. Alleen heeft iemand afgelopen zaterdag mijn geparkeerde auto aangereden en natuurlijk geen briefje achtergelaten. :(

Facelift voor de hier niet verkrijgbare Peugeot 408 ofwel een soort 308 L sedan:

6soyk2mbpvxq_800.jpg

ryeydbtb2q63_800.jpg

x2tywinb33li_800.jpg

pd2y1aybi5se_800.jpg

neoyqsyb5i36_800.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/facelift-voor-peugeot-408/

Meer 408 facelift.

2018082221153815387680_6209162_11.jpg

20180822211535153514079_6209161_11.jpg

2018082221155815583381_6209156_11.jpg

20180822211531153112378_6209160_11.jpg

2018082221152815285580_6209159_11.jpg

20180908191706176208112_6243405_11.jpg

20180908191708178150163_6243404_11.jpg

2018012615470547515352_5828671_11.jpg

Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_2859/

Het 3008/5008-front werkt duidelijk niet op de 308 (408), wat mij betreft. De grille is overmaats

Mijn nieuwe 308 is besteld, dit maal een SW gt-line met automaat (ging vorige keer niet ivm 14% bijtelling). Verder weer blanc nacré met alle opties, op Denon na, omdat ik de thuiskomer wil behouden.
Verwachte leverdatum is eind januari...... dat viel wat tegen.
Ofwel; hier een tevreden 308 rijder met 163.000 km :)

Sinds vorige maand ook een Peugeot 308 SW van april 2014 via Carnext gekocht.

Twee vraagjes die ik hier wel voorbij heb zien komen maar waar ik nog niet echt een mooie oplossing voor heb gevonden.

- De versnellingspook is echt heel erg koud dezer dagen. Ik zie knoppen voorbij komen met leer en aluminium. Is dit aluminium niet net zo koud als de originele knop? Of is het een kwestie van vooral de zijkanten aanraken (dus het leer)? Verder was ik benieuwd of deze makkelijk zelf te vervangen is (of zit deze met Loctite o.i.d. vast?)

- De achteruitrijcamera is waardeloos als het schemert of donker is. Is deze 1 op 1 te vervangen door een beter model en zo ja, welke?

Verder echt tevreden over de auto. Rijdt heerlijk (na mijn Fiat Grande Punto), alleen de menustructuur op het touchscreen is echt ronduit vreemd ingericht.

De dealer heeft andere knoppen (ook volledig leer) via Peugeot accessoires te koop. De goedkoopste oplossing is een sok er overheen trekken...een happy sok staat wel zo vrolijk!

Camera is een recall voor geweest. Onder garantie kon je deze laten vervangen voor een beter exemplaar. Staat me iets van bij dat ze de camera van Citroën Cactus hebben geplaatst destijds bij mijn 308.

Of dat nog steeds onder garantie lukt is maar de vraag; we zijn natuurlijk al weer 4 jaar verder;)

ENTE zei:
De dealer heeft andere knoppen (ook volledig leer) via Peugeot accessoires te koop. De goedkoopste oplossing is een sok er overheen trekken...een happy sok staat wel zo vrolijk!

Camera is een recall voor geweest. Onder garantie kon je deze laten vervangen voor een beter exemplaar. Staat me iets van bij dat ze de camera van Citroën Cactus hebben geplaatst destijds bij mijn 308.

Of dat nog steeds onder garantie lukt is maar de vraag; we zijn natuurlijk al weer 4 jaar verder;)

Bedankt, zal het eens via de dealer proberen.
Weet je verder nog of er mooie LED verlichting te verkrijgen is als 1 op 1 vervanger voor de huidige lampen?

Ik heb mijn oog laten vallen op een 308 hatchback in Active uitvoering uit 2014.
Nu valt het mij op dat de climate control er op de foto anders uit ziet dan ik bij andere 308-en zie.
Zijn er verschillende versies in omloop geweest, of is het gewoon een instelling dat dit menu alleen de temperatuur toont en geen verdere instellingen voor de ventilatie?
Dit heeft de auto die ik gezien heb;
Awfk1pk.jpg

Dit is wat ik meestal tegenkom;
photo-peugeot-308-2-1-2-022_960.jpg

ClioDCI zei:
Ik heb mijn oog laten vallen op een 308 hatchback in Active uitvoering uit 2014.
Nu valt het mij op dat de climate control er op de foto anders uit ziet dan ik bij andere 308-en zie.
Zijn er verschillende versies in omloop geweest, of is het gewoon een instelling dat dit menu alleen de temperatuur toont en geen verdere instellingen voor de ventilatie?
Dit heeft de auto die ik gezien heb;
Awfk1pk.jpg

Dit is wat ik meestal tegenkom;
photo-peugeot-308-2-1-2-022_960.jpg

Beide foto’s kloppen gewoon

Foto 1 // is als je de temperatuur wil wijzigen als hij bijvoorbeeld op de radio staat
Er staat dan boven de temperatuur en dan kun je hem alleen hoger en lager zetten

Foto 2 // is gewoon in het menu de ventilatie waar je alles kan instellen

Deze week mijn nieuwe 308 SW HDI 130 EAT8 GT-Line opgehaald. Ik had hiervoor een 308 HB 120 HDI Allure, alleen dan met handbak (ivm 14% bijtelling destijds).
Beide zijn/waren full option, op Denon na, i.v.m. het thuiskomertje wat je dan kwijt raakt.
Heerlijk om nu automaat te rijden, verder is hij net iets beter door de volgende punten (naast meer ruimte van de SW, doh):
-Adaptive cruise control reageert veel scherper en door de automaat gaat hij zelfs tot stilstand. De vorige remde alleen op de motor, deze remt ook echt op de remmen.
-Lane assist is nieuw, maar ik vind hem iets te scherp corrigeren. Has subtieler gemogen. Het tegensturen als je bedoeld een lijn overgaat (maar te laat richting geeft) of als de markering niet helemaal lekker is, is wel echt een gekke gewaarwording. Net als het tegensturen als je wilt invoegen, als de Peu vindt dat er nog iemand teveel in je dode hoek zit (dit kan op krappe invoeg/uitvoeg stroken voor komen). Heel gek gevoel nu nog.
-Donker interieur van de GT-line is prettig/rustiger (rode stiksels in dit leer zijn ook wel leuk)
-Dit SMEG+IV2 touchscreen reageert vlotter en Android Auto is een fijne toevoeging. Ik mis echter wel het scherm waar verbruik, resterende KM's etc op stonden (ja dit kan ook op tussen tellers weergegeven worden. Maar hier staat altijd de snelheid bij mij) kleinigheidje.
-Navigatie is beter (sowieso door Android Auto kan je ook voor bv Waze of Maps kiezen)
-Spraak besturing is goede toevoeging (en oplezen van berichten is ook optie)
-Verkeersbordherkenning en grotlichtassistent zijn handig, maar gebruik ik zelden. (Met adaptive cruisecontrol werkt dit best leuk samen, je kan de snelheid op de borden laten overnemen)

qua Motor merk/hoor ik eigenlijk geen verschil. Het verbruik lijkt wel echt hoger te zijn. Voorheen gemiddeld 4.5L op 100 km. Nu zit ik op 5.2L op 100km. Deels door de automaat en misschien omdat de auto nog nieuw is? (rij je zelf ook wat 'sportiever' om hem uit te proberen)

Ik twijfel of de camera/360 vision een verbetering is, de beeldkwaliteit is minder en op 1 of andere manier moet ik nog wennen en parkeer ik nog niet zo goed in als met de vorige. Zicht en getekende lijnen zijn minder/wennen.

Ik mis de 220v aansluiting bij de achterbank asbak.... daar zit nu een USB aansluiting.
Ik mis de AUX aansluiting voorin, daar zit nu enkel USB. (Deze gebruikte ik om Hoofsteun.tv van de kinderen over de speakers te krijgen)

Sinds een week mag ik mij de trotse eigenaar noemen van een Peugeot 308 SW BlueHDI.

Mijn eerste diesel dus een beetje wennen -in vergelijking met de Stilo Abarth die ik nog heb schakel je je een breuk- maar over het algemeen een zeer fijne auto. Toch heb ik een paar vraagjes:

-Adblue; is dit zelf bij te vullen? Waar zit de tank?
-Lamme armsteun. Bij leunen/schakelen knalt de middenarmsteun steeds naar achteren. Meer mensen die hier last van hebben? Iemand een oplossing hiervoor?
-Iemand ervaring met led-verlichting voor de kentekenverlichting? Vind die gele gloed zo goedkoop staan.
-Hoe update je de navigatie? Zie nergens een sd-ingang o.i.d..

Bedankt alvast!

Lancia Lover zei:
-Adblue; is dit zelf bij te vullen? Waar zit de tank?
-Lamme armsteun. Bij leunen/schakelen knalt de middenarmsteun steeds naar achteren. Meer mensen die hier last van hebben? Iemand een oplossing hiervoor?
-Iemand ervaring met led-verlichting voor de kentekenverlichting? Vind die gele gloed zo goedkoop staan.
-Hoe update je de navigatie? Zie nergens een sd-ingang o.i.d..

Bedankt alvast!

proficiat met je wagen, rijdt zelf ook nog tot een paar maand de 308SW. Blij dat ik er eindelijk van af ben (in vervanging een 5008 Automaat)
-adblue: zit onder je reservewiel bij de versie 2014-2016 (jouw model)-> in de nieuwe modellen zit er een Adblue dop naast de gewone brandstoftank in het klepje.
-lamme armsteun: als je hem naar vooren doet moet ie klikken in plaats. Klikt ie niet is er een klepje dat waarschijnlijk zijn werk niet doen
- led verlichting kenteken geen ervaring mee maar zou simpelweg gewoon de halogeen vervangen zijn, je kan ze eruit halen met een mesje
- update navigatie enkel door garage, proficiat peugeot! /not

Hallo ik heb een vraag betreffende de combinatie 1.5 bluehdi 130 pk / EAT8 automaat:

Momenteel rij ik een 308SW 2.0 bluehdi 150 pk - handgeschakeld.

Ben me voorzichtig aan het orienteren over volgende leaseauto, graag zou ik weer een 308 SW 2.0 willen echter die is er niet meer.

Belangrijk positief argument voor mij vind ik het magic-flat systeem als de achterbank neer is, dan ontstaat bijna een vlakke vloer.

Wat zou ik kunnen verwachten van de combi 1.5 / EAT8 ? En dan met name als het gaat om rijden in de bergen met caravan (max1300 kg) ?

Vanaf begin 2016 rijd ik tot tevredenheid in een 308 SW Blue Lease Executive, de bekende 1.6 BlueHDI, gebouwd in november 2015. Had een leasecontract van 4 jaar dus deze loopt nu af en aangezien ik stop met mijn huidige functie en privé een gezinsauto nodig heb, kan ik de auto voor een mooie prijs overnemen van de leasemaatschappij. Er staat 113.000km op de teller en er zijn geen gebreken bekend huidig. Alle terugroepacties zijn gefixt en nooit grote problemen gehad met deze auto, en ik ben de eerste en enige bestuurder geweest. Leasemaatschappij vraagt €8.500. Voor een auto van 4 jaar oud en 113k op de teller ben ik geneigd het aanbod te accepteren.
Wat zijn zaken waar ik rekening mee moet houden? Met welke grote reparaties moet ik bijvoorbeeld rekening houden, zoals distributieriem of andere zaken?
Of moet ik écht geen diesel meer kopen i.v.m. restwaarde en stijgende MRB?
Iemand ervaringen hiermee?

Ik zat in een vergelijkbare situatie. De mijne had het 4 jaar lang prima gedaan, geen gebreken. Bij die van collega's is echter wel heel veel kapot gegaan, koppeling, vliegwiel, turbo's enz. allemaal reparaties van > EUR 1.000. Ik durfde het zelf niet aan privé, plus dat ik ook wel eens wat anders wilde en ik ca. 20.000 km/jaar rijd. Daarom gekozen voor een Auris TS Hybrid, wel (flink) wat duurder in aanschaf, dus ik denk dat het uiteindelijk ook niet zoveel uitmaakt qua kosten. Denk dat ik nu wat meer zekerheid heb, maar als je gelukt heb kan je goedkoper uit met een 308 diesel. Als je meer km's dan ik rijd, zal het waarschijnlijk ook wel wat gunstiger uitpakken voor de 308, maar gezien je huidige kmstand rijd ook niet zoveel.

Old Number 12 zei:
Vanaf begin 2016 rijd ik tot tevredenheid in een 308 SW Blue Lease Executive, de bekende 1.6 BlueHDI, gebouwd in november 2015. Had een leasecontract van 4 jaar dus deze loopt nu af (..)
(..)

Blijf je hetzelfde aantal kilometers rijden of wordt dat minder?

Kostentechnisch is het wellicht niet de meest voordelige keuze. Het is maar net met welke insteek je de auto wilt rijden.
Je weet wat je hebt.. je kan al wel vragen bij een onderhousdsbedrijf / dealer wat de 120 duizend kilometerbeurt globaal moet gaan kosten (zal niet weinig zijn) en bij het gebruik van de auto zoals je deed kan het best lang heel blijven, denk ik.

Houdt geen rekening met een hoge restwaarde, qua milieuzones etc. ben je met een Euro6 diesel voorlopig prima bediend.
Als er niet al te veel kilometers bij komen.. is zo'n auto over een jaar of 4 best nog wel te verkopen, ergens over de grens. ;)

Durashift zei:
Old Number 12 zei:
Vanaf begin 2016 rijd ik tot tevredenheid in een 308 SW Blue Lease Executive, de bekende 1.6 BlueHDI, gebouwd in november 2015. Had een leasecontract van 4 jaar dus deze loopt nu af (..)
(..)

Blijf je hetzelfde aantal kilometers rijden of wordt dat minder?
Het aantal km wordt waarschijnlijk minder, maar het is afhankelijk van mijn nieuwe baan: of ik daar veel voor moet gaan rijden. Ik heb nog geen nieuwe baan dus moet zonder die kennis de beslissing nemen. Ik schat dat we privé sowieso de 12.000 km wel halen.
Het prijsverschil (aanschafprijs) tussen diesel en benzine is zo groot (EUR 3.500 à 4.000) dat ik van dat verschil de hogere kosten van diesel makkelijk een paar jaar kan bekostigen.

Durashift zei:
Kostentechnisch is het wellicht niet de meest voordelige keuze. Het is maar net met welke insteek je de auto wilt rijden.
Je weet wat je hebt.. je kan al wel vragen bij een onderhousdsbedrijf / dealer wat de 120 duizend kilometerbeurt globaal moet gaan kosten (zal niet weinig zijn) en bij het gebruik van de auto zoals je deed kan het best lang heel blijven, denk ik.
Bedankt voor de tip, dit zal ik zeker even doen.
Enig idee wat de vervangingsinterval is voor de distributieriem en roetfilter van deze wagen? Ik heb ergens 175.000km voor beide gelezen maar kan geen officiële informatie vinden.

Durashift zei:
Houdt geen rekening met een hoge restwaarde, qua milieuzones etc. ben je met een Euro6 diesel voorlopig prima bediend.
Als er niet al te veel kilometers bij komen.. is zo'n auto over een jaar of 4 best nog wel te verkopen, ergens over de grens. ;)
Bedoel je nou wel of geen hoge restwaarde? Ja die Euro6 wordt voorlopig nog niet geweerd in milieuzones inderdaad dus zou de restwaarde juist wél hoog moeten zijn toch? (los van het sentiment tegen diesel).

Berdt zei:
Ik zat in een vergelijkbare situatie. De mijne had het 4 jaar lang prima gedaan, geen gebreken. Bij die van collega's is echter wel heel veel kapot gegaan, koppeling, vliegwiel, turbo's enz. allemaal reparaties van > EUR 1.000. Ik durfde het zelf niet aan privé, plus dat ik ook wel eens wat anders wilde en ik ca. 20.000 km/jaar rijd. Daarom gekozen voor een Auris TS Hybrid, wel (flink) wat duurder in aanschaf, dus ik denk dat het uiteindelijk ook niet zoveel uitmaakt qua kosten. Denk dat ik nu wat meer zekerheid heb, maar als je gelukt heb kan je goedkoper uit met een 308 diesel. Als je meer km's dan ik rijd, zal het waarschijnlijk ook wel wat gunstiger uitpakken voor de 308, maar gezien je huidige kmstand rijd ook niet zoveel.
Risico op grote reparaties vind ik zo moeilijk in te schatten, gevoelsmatig is het risico daarvan groter als ik een andere auto koop, simpelweg omdat ik deze auto 4 jaar als betrouwbaar heb ervaren.
Heb ook zitten kijken naar benzine en hybride alternatieven, het prijsverschil is behoorlijk. Auris TS Hybrid met vergelijkbaar bouwjaar en kilometers is bijna het dubbele van het aanbod dat ik van de leasemaatschappij heb gehad. Dus zoals hierboven gezegd haal ik het verschil in kosten er met de aanschafprijs wel uit, zelfs bij een beperkt aantal kilometers.
De Auris is wel een interessante auto: standaard veel opties, automaat en zuinig en Toyota staat bekend als zeer betrouwbaar.

[size=medium]Prijzen vernieuwde Peugeot 308 bekend[/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 15 juni 2020 om 10:36[/size]

Peugeot stelde vorige week de op detailniveau aangescherpte 308 aan de wereld voor. Nu is ook bekend welke versies Peugeot in Nederland gaat leveren en daarbij hebben we direct de complete prijslijst te pakken!

De vernieuwde 308 die Peugeot vorige week aan de wereld voorstelde, weet zich op een aantal punten te onderscheiden van het model dat tot voor kort in de Nederlandse showrooms stond. De Franse tegenspeler van auto's als de Volkswagen Golf, Ford Focus en Hyundai i30 beschikt vanaf nu onder meer over een 10 inch groot digitaal instrumentarium achter het stuur, een display dat het merk ook in auto's als de 3008 en de nieuwe 208 monteert. Peugeot introduceerde direct een nieuw motorenpalet die niet alleen 110 pk en 130 pk krachtige benzineversies, maar ook dieselmotoren met dezelfde vermogens omvat. De 110 pk en 130 pk sterke 1.2 Puretech-benzinemotoren komen naar Nederland, maar de 110 pk sterke 1.5 BlueHDi gaat vooralsnog aan de Nederlandse consument voorbij.

Benzine

Op benzinevlak start de prijslijst van de vernieuwde 308 op €26.160. Voor dat bedrag krijg je de 308 Berline, de hatchback, met 110 pk sterke 1.2 Puretech-benzinemotor die ten alle tijden is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Deze instapprijs geldt voor de 308 die uitgevoerd is als Active Pack. Deze uitvoering beschikt standaard onder meer over 16-inch lichtmetaal, mistlampen, elektrisch inklapbare buitenspiegels én parkeerhulp achter. De 110 pk sterke benzineversie is er ook als Allure én als Allure Pack en kost dan respectievelijk €28.580 en €29.180. De Allure Pack voegt onder meer zaken als een achteruitrijcamera, keyless entry en adaptieve cruise control aan de standaarduitrusting toe. Liever de station? Kan uiteraard ook. Reken voor de 308 SW met 110 pk sterke 1.2 Puretech voor de Active Pack, Allure en Allure Pack in dat geval op bedragen van achtereenvolgens €27.410, €29.930 en €30.530.

De leveringslijst van de 308 met de 130 pk sterke variant van de 1.2 Puretech, die behalve met handgeschakelde zesbak ook met de bekende achttraps automaat is te krijgen, start met uitrustingsniveau Allure Pack. Voor de handgeschakelde versie ben je in dat geval €30.180 (308 SW: €31.530) kwijt terwijl je voor de versie met automaat €33.180 (308 SW: €34.530). moet neertellen. Een stap boven de Allure Pack staat de GT, de uitvoering die onder meer standaard over full-ledkoplampen en 17-inch lichtmetaal beschikt. Voor de handgeschakelde versie ben je in dat geval €31.680 (308 SW: €33.030) kwijt terwijl de 130 pk sterke 1.2 Puretech GT met automaat €34.680 (308 SW: €36.030) moet opbrengen.

Diesel en Blue Lease

Natuurlijk kan er ook gedieseld worden, al ben je dan aangewezen op de speciaal voor de leaserijders bedachte Blue Lease-uitvoeringen. De prijslijst start in dit geval met de Blue Lease Active, een uitvoering die alleen beschikbaar is in combinatie met een handgeschakelde zesbak. De vanafprijs van de 308 1.5 BlueHDi 130 als Blue Lease Active ligt op €29.120 (308 SW: €30.370). Hoger op de uitvoeringsladder staat de Blue Lease Allure, een versie die in combinatie met de handgeschakelde transmissie €31.520 moet opbrengen (308 SW: €32.870). Dit uitrustingsniveau is ook te krijgen in combinatie met de achttraps automaat. Voor die versie ben je €34.120 kwijt (308 SW: €35.470). De sportiever aangeklede Blue Lease GT met de 130 pk sterke dieselmotor en handbak kost €34.070 (308 SW: €35.420) terwijl de versie met automaat vanaf €36.670 bij je voor de deur staat (308 SW: €38.020).

Deze Blue Lease-uitvoeringen zijn ook beschikbaar in combinatie met de eerder omschreven benzinemotoren waarbij de 110 pk sterke versie ook hier altijd is voorzien van een handbak en de 130 pk sterke smaak daarnaast ook met de achttraps automaat beschikbaar is. De prijslijst vangt in dit geval aan met de handgeschakelde 1.2 Puretech 110 als Blue Lease Active die €23.850 kost (308 SW: €25.100). Voor de Blue Lease Allure in combinatie met deze benzinemotor vraagt Peugeot €26.250 (308 SW: €27.600). De handgeschakelde 130 pk sterke 1.2 PureTech wisselt als Blue Lease Allure vanaf €27.250 (308 SW: €28.600) van eigenaar terwijl deze combinatie met automaat €30.250 kost (308 SW: €31.600). De sportiever aangeklede Blue Lease GT is er met de aan de handbak gekoppelde 1.2 Puretech 130 vanaf €29.800 (308 SW: €31.150) en staat vanaf €32.800 (308 SW: €34.150) met automaat bij je voor de deur.

Bestellen kan per direct.

qzuyvacb1gql_800.jpg

xduyvq0bk95c_800.jpg

808y83pbz3jc_800.jpg

q0ay8rsb7b9r_800.jpg

97vy34mba1go_800.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijzen-vernieuwde-peugeot-308-bekend/

Is mooier oud geworden dan de Renault Megane wat mij betreft, vooral het dashboard.

Terug
Bovenaan