Peugeot 308 (SW p. 26)

https://www.autoexpress.co.uk/peugeot/308/95910/long-term-test-review-peugeot-308-gti

Duurtest GTI. Zeer gewild bij de AE redactie.
Wat er uit springt: Zeer goed chassis, briljante motor, upscale interieur.
Nadeel: dat two-tone kleurtje. Zwart staat 'm goed, rood staat 'm goed, maar allebei tegelijk...... ;)

Lullige ervaring Ente.
Tof dat PeuRoden je kon upgraden naar 2.0.
Grt, de Gebr. Dalton
(Rick, Ben, Jesse & Thiago)

Denk dat ik de 308 binnenkort maar ga inruilen voor een 3008.
Veel te saai, er is tot op heden nog nooit wat kapot gegaan. :)

Nou, ik zit weer te wachten op de wegenwacht.... 16 maanden oud / 81000km en de wegenwacht al 4 keer op bezoek gehad.
Nu lekt er weer diesel :confused:

Leuke auto, maar het gezeik dat ik ermee heb ben ik onderhand wel beu.

Heeft iemand de airco al stuk gehad? Ik moest laatst op zoek naar een garage waar ze een apparaat hadden van 7K euri waarmee je enkel de airco van sommige 308's kan vullen. Dat heeft natuurlijk niet iedere garage.

Timmet zei:
Hallo!,

Ik mocht een lease-auto uitzoeken en heb tijdens mijn vooronderzoek dit topic flink afgespeurd naar informatie en ervaringen over de Peugeot 308. Daarbij heb ik ook gekeken naar 17" velgen en kwam bij de Macon 17" uit. Echter kon ik alleen een foto vinden van de zwart/grijze variant die onder een auto gemonteerd zat. Nu was het afgelopen zaterdag zover en mocht ik mijn Peugeot 308 ophalen met de grijze/antraciete 17" Macon velgen. Omdat ik deze nergens onder een auto gemonteerd zag staan, zou ik mijn foto's met jullie willen delen, mochten jullie voor dezelfde keuze staan als ik een paar weken terug stond :)

Het is uiteindelijk de Peugeot 308 Hatchback Blue Lease Executive 1.6 met 120pk geworden in het Gris Moka. Bij de dealer heb ik ook een GT-look erbij genomen met een GT-bumper, zwarte spiegelkappen en chromen instaplijsten.

Es1tPuM.jpg

OdqT4nb.jpg

2wKhKwu.jpg

Mooi! Ik vind de zwarte omlijsting juist mooi. Had ik ook graag gewild op mijn GT Line!

sNielz zei:
Nou, ik zit weer te wachten op de wegenwacht.... 16 maanden oud / 81000km en de wegenwacht al 4 keer op bezoek gehad.

Heeft iemand de airco al stuk gehad? Ik moest laatst op zoek naar een garage waar ze een apparaat hadden van 7K euri waarmee je enkel de airco van sommige 308's kan vullen. Dat heeft natuurlijk niet iedere garage.

14 dagen terug geen airco meer garage heeft hem afgevuld met fluor
deze week met uv lamp nagekeken condensor lek,deze is vervangen

sNielz zei:

Kabelboom vervangen, telt dat ook? Auto 3 weken kwijt geweest, maar moet zeggen dat het wel goed is gedaan: rammelt niks en storingen zijn weg.

Hermann zei:
14 dagen terug geen airco meer garage heeft hem afgevuld met fluor
deze week met uv lamp nagekeken condensor lek,deze is vervangen

Mijn condensor lekte ook. Was steenslag volgens de garage, dus als dat waar is kun je het de auto niet verwijten.
Pas de 4e garage die ik contacteerde had dat bijvulapparaat wat nodig zou zijn en kon me binnen een week helpen.

Gisteren de lekkage door de wegenwacht verholpen. Bleek een pinnetje afgebroken bij iets wat de brandstof meet ofzoiets :)
Het is professorisch opgelost dus van de week weer naar de garage.

Jarno™ zei:
Biedt de update nog andere voordelen?

Heb ik nog niet gemerkt. Gister stevige rit naar Nurburgring gehad, gelukkig zonder problemen.

@Gil,Voi en Rick: moderne auto's en eenden zijn geen goeie combi. Van alle nieuwe wagens die ik de laatste jaren heb gehad bleken alleen de 406 en de C4 Berline nagenoeg probleemloos.

ik ben nog nooit met een nieuwe auto zo vaak in de garage geweest als met de peugeot en met mijn vorige een vw
en ik heb al een paar nieuwe auto,s gehad (zo,n stuk of 11)

sNielz zei:

Mijn airco is er ook al eens mee opgehouden. Nefkens Nieuwegein heeft de condenser vervangen.
Verder gelukkig geen problemen gehad. Alleen wat irritaties over de electronica. Soms langzaam opstarten van de console. Soms klagen dat ik de slutel uit het contact moet halen. Dat gaat alleen niet als je keyless entry hebt. Moet je de auto weer starten en stoppen.
En de slechte werking van de adaptieve cruise control.

Lijkt op een hoop gemopper, en toch ben ik wel erg blij met de auto.

O ja, ik krijg een enkele keer wel eens de melding dat ik mijn lichten nog uit moet doen terwijl dat normaliter automatisch uit gaat via het contact (keyless).

Hallo!

De afgelopen tijd heb ik dit gehele topic doorgelezen en ben zo veel te weten gekomen (dank daarvoor!) over mijn inmiddels bestelde leaseauto. Mijn wensen waren in ieder geval een sterke diesel met automaat en 21% bijtelling (25% mag niet van mijn werkgever). Opvallend genoeg valt er dan niet veel meer te kiezen. Helaas viel de SW GT in de 25% bijtelling categorie. Ik heb nog wel gereden met de hatchback GT, maar uiteindelijk niet gekozen omdat ik deze toch wel stug vond en (uiteraard) minder ruimte bood.

Uiteindelijk is het de 308 SW 2.0 EAT6 Allure geworden met de volgende opties:
- lak gris artense;
- stoelverwarming met massagefunctie;
- denon audio (vandaar de Allure);
- DAB+ met CD-speler;
- dodehoekbewaking en automatisch inparkeren;
- pack securité;
- keyless entry;
- panoramadak en getinte zijruiten.

Ik zie nu echter dat de door mij bestelde auto niet meer in onze configurator zit i.v.m. een te hoge uitstoot (109 gram en dus 25% bijtelling). De uitstoot van bijvoorbeeld de hatchback GT is volgens de configurator nu ook 105 gr i.p.v. 103 gr (zoals in de prijslijst op de website). Ik ging er al vanuit dat de facelift eraan zit te komen. Zou dit het gevolg zijn van een komende facelift? En weten jullie hoe het kan dat bij een facelift de uitstoot soms omhoog gaat? Bij de Audi A3 was dit ook al het geval.

Ben benieuwd wat er uiteindelijk geleverd gaat worden. Op de bestelbevestiging staat in ieder geval een uitstoot van 106 gram en een bijtelling van 21%.

Voor de vakantie kaart-update geïnstalleerd i.v.m. autoreis naar Spanje. Er staat een heleboel op, maar ook nog veel niet. Mijn dochter en ik hebben allebei een 308. Ik heb die in een profiel beide aangemeld om een activatiecode te krijgen. Ik kreeg voor dezelfde usb stick keurig voor beide auto's een (verschillende) code, 2 voor de prijs van één dus. Bovendien gratis de laatste flitspalen en een korting voor de volgende update.

Over het navigatiesysteem zelf ben ik nog steeds niet tevreden. Roept bij 20% van alle afslagen "Houdt links aan", terwijl ik gewoon niet af moet slaan. Bovendien is "Ga bij de volgende afslag ...." vaak de 2e afslag. Erg verwarrend als je ergens onbekend bent.

Het meest vreemde is nog het taalgebruik in het buitenland. Ik was al bijna heel Frankrijk door toen ik er achter kwam dat het onverstaanbare deel van de instructie de naam van de weg in het FRANS !!! was. Na de Pyreneeën ging de dame net zo onverstaanbaar in het Spaans verder, waarbij de 7 van AP7 steeds meer op "shit" ging lijken. Toch eens aan Peugeot vragen welke Nobelprijswinnaar van de programmeerafdeling op dit briljante idee is gekomen.

De 308 heeft zich opnieuw bewezen als een fantastische auto voor lange ritten. Dat ik na 2000km in 2 dagen wat stijf uitstapte ligt meer aan mijn leeftijd en de daarbij horende fysieke gesteldheid dan aan de 308. Ik ben er na 2 jaar en ruim 70.000km nog steeds erg blij mee.

Bij mij is ook de airco defect geweest. De condensator was stuk. Gezien de reacties hier lijkt dat het wel vaker voorkomt. Vandaag kan ik ook de speakers/audio afschrijven, er komt geen enkel geluid meer uit de boxen

Ben net terug uit Zwitserland met een Tom Tom op het dashboard. beide navigatie aan.
De file informatie in de peugeot is waardeloos. zit al 2 KM in de file doet hij pas het voorstel voor een omleiding. de Tom Tom geeft aan dat de File voor me nog maar 1 km lang is.
Dat kreng in de peugeot wil me op de a5 in Duitsland plotseling via Frankrijk sturen.
Gewoon waardeloos bij lange ritten.

Schoppin zei:
Bij mij is ook de airco defect geweest. De condensator was stuk. Gezien de reacties hier lijkt dat het wel vaker voorkomt. Vandaag kan ik ook de speakers/audio afschrijven, er komt geen enkel geluid meer uit de boxen

De afgelopen dagen is de middenconsol onderaan kletsnat en ook de matten houden het niet droog. Lijkt wel een slechte afwatering van de airco.
Iemand anders soortgelijk ook al meegemaakt?

ENTE zei:
Schoppin zei:

De afgelopen dagen is de middenconsol onderaan kletsnat en ook de matten houden het niet droog. Lijkt wel een slechte afwatering van de airco.
Iemand anders soortgelijk ook al meegemaakt?

Heb ik ook in een .... VW gehad. Golfje. Lived up to it's name. Airco bleek finito. Condenswater liep naar binnen.

sloper zei:
Ben net terug uit Zwitserland met een Tom Tom op het dashboard. beide navigatie aan.
De file informatie in de peugeot is waardeloos. zit al 2 KM in de file doet hij pas het voorstel voor een omleiding. de Tom Tom geeft aan dat de File voor me nog maar 1 km lang is.
Dat kreng in de peugeot wil me op de a5 in Duitsland plotseling via Frankrijk sturen.
Bij korte ritten (waar file informatie handig is) ook waardeloos. Rij ook altijd met extra navi (met verkeersinformatie) op het dashboard.

Ergens in dit forum kwam ik het probleem tegen van een ratelend en tikkend geluid onder de auto.
Hier hetzelfde probleem! Sterker nog: ik zat op een camping in Zuid Frankrijk waarbij een Peugeot (Frans kenteken) langs kwam met exact hetzelfde geluid. Inmiddels de garage gesproken en er blijken problemen te zijn met de achteras. In de week van 12 september een afspraak staan om de gehele achteras te laten vervangen!

bvsteijn zei:
Ik verwacht van wel. Wat wel jammer is dat ik verder qua opties geen keuzes meer heb/had, maar aan de andere kant rijd ik wel goedkoop door de 14% bijtelling. Ik verwacht wel dat ik de achteruitrijdcamera ga missen die ik nu wel op de Renault heb. Ook het pano dak zal zomers gemist worden.
Kon je geen BLE kiezen dan? Die heeft beide zowel pano als camera standaard.

Ik was ook al vrij snel klaar met het slechte navigatiesysteem en gebruik hem eigenlijk nooit meer. Mijn oplossing, een iPhone houder van Brodit zodat ik gewoon Flitsmeister kan gebruiken voor files/flitsers en Google Maps voor navigatie als ik de weg niet weet. Werkt echt perfect. Enige nadeel in het buitenland kost het een paar euro per dag aan roaming MB's, maar dat gaan ze in 2017 afschaffen geloof ik.
De positie van houder rechtsonder het touchscreen bevalt me zeer goed:

54d8ia.jpg

Eyeball Bill zei:
bvsteijn zei:
Ik verwacht van wel. Wat wel jammer is dat ik verder qua opties geen keuzes meer heb/had, maar aan de andere kant rijd ik wel goedkoop door de 14% bijtelling. Ik verwacht wel dat ik de achteruitrijdcamera ga missen die ik nu wel op de Renault heb. Ook het pano dak zal zomers gemist worden.
Kon je geen BLE kiezen dan? Die heeft beide zowel pano als camera standaard.

Nope, enkel de 14% pack uitvoering was nog voorradig. Anders was het idd wel de BLE geworden.. ;)

Gisteren mocht ik de nieuwe auto ophalen in Eindhoven;

29354580635_44730869d4_c.jpg

29354580775_f6545238e7_c.jpg

Hierbij een snelle foto van de leren bekleding (genomen in parkeergarage, dus kleur komt niet goed over):
29354580485_f43895717c_c.jpg

Eerste indruk is goed en de auto rijdt lekker!

Korte maar simpele vraag: Heeft er iemand ervaring met het "rode gebied" van de brandstofmeter bij de Peugeot 308 (bj 2014)?
Bij een actieradius van 100 km gaat het brandstoflampje nog niet branden.
Hierna kon er 44 liter getankt worden (tank is als het goed is 52 liter).

Bij voorbaat dank.

Ik vind het nogal apart dat het brandstoflampje bij een actieradius van nog maar 100 km nog niet brandt.
Dit zou gelijk staan aan ongeveer 5 liter brandstof beschikbaar.
De naald van de brandstofmeter staat in dit geval al (ver) in het rood.

Geeft de actieradius een onderschatting bij een kleine hoeveelheid resterende brandstof?
Heeft iemand ervaring met het hoe-en-wanneer het lampje wel gaat branden?

Het lampje zou aan moeten gaan als er nog 10 liter brandstof in zit, actieradius volgens boordcomputer is bij mij dan 80-90 km en naald gaat dan net het rode gebied in. Lampje gaat knipperen als er nog 3 liter in zit, maar heb van anderen gehoord dat het bij hun al gaat knipperen bij 5 liter.

Flaker91 zei:
Bij voorbaat dank.
Tankinhoud is meer dan 52 liter, het meeste wat ik ooit heb kunnen tanken was 53,66 liter. Vermoed dat de maximale tankinhoud zo'n 55 liter is, ondanks dat overal op internet 53 liter afgegeven wordt. Of ik heb gewoon echt mazzel gehad en met de laatste druppel het tankstation gehaald :)

Opast zei:
Flaker91 zei:
Bij voorbaat dank.
Tankinhoud is meer dan 52 liter, het meeste wat ik ooit heb kunnen tanken was 53,66 liter. Vermoed dat de maximale tankinhoud zo'n 55 liter is, ondanks dat overal op internet 53 liter afgegeven wordt. Of ik heb gewoon echt mazzel gehad en met de laatste druppel het tankstation gehaald :)

Of je hebt heel veel pech gehad en het tankstation liet je denken dat je zoveel liter afnam.

Jarno™ zei:
Opast zei:
Flaker91 zei:
Bij voorbaat dank.

Of je hebt heel veel pech gehad en het tankstation liet je denken dat je zoveel liter afnam.
:)

Opast zei:
Flaker91 zei:
Bij voorbaat dank.
Meer dan 50 liter heb ik er nog niet in gekregen.

Overigens heeft mijn 308 hatchback onlangs een nieuwe achteras gekregen ivm krakende geluiden in bochten.

Verder zijn de veren van de achterklep vervangen, omdat op warme dagen de achterklep contact maakte met het dak.

Eerder is het vliegwiel samen met de koppeling al vervangen vanwege een schurend geluid tijdens het terugschakelen van 5 naar 4. Even later ook een nieuw koppelingspedaal, omdat deze af en toe bleef hangen.

Inmiddels is er deze week weer een nieuw vliegwiel gemonteerd, er zit namelijk een trilling in de auto wanneer je de koppeling laat opkomen. Helaas is het probleem nog niet opgelost, zodoende gaat de auto binnenkort weer terug naar de dealer.

Vervelend om die problemen zo te horen, vooralsnog ben ik hier gelukkig nog van gevrijwaard. Op een lekke band en de echo in de carkit na.

Heb trouwens nog nooit meer dan 47 liter kunnen tanken.

Gister bij terugkomst uit Italië op de autobahn maar even de top geprobeerd, op eigen kracht 205 km/h (GPS), berg af iets sneller.. :rolleyes:

2u8cbw5.jpg

o, btw, 308 sw BLE 1.6 bluehdi Dec. 2014.

The story continues..

Volgende week wordt er (weer) een nieuwe koppeling gemonteerd. Verder moet de stabilisatorstang ook vervangen worden. Afgelopen weekend namelijk met een enorme rammelbak gereden ivm speling.

De echo in de carkit is ook nog steeds in onderzoek, maar volgens mij gaat die nooit opgelost worden. Men zegt dat het aan de combinatie van telefoon + carkit + subwoofer/versterker ligt.

Wat betreft topsnelheid is m'n record in Duitsland 211 km per uur (GPS), berg afwaarts in z'n 5.

Dat is dan wel bijzonder. Dan zijn er veel aparte specifieke gevallen waarbij die echo voorkomt. Ik heb een iPhone 6 in mijn BLE zonder de subwoofer. Ook hier de echo gehad, deze komt sporadisch nog terug maar gelukkig niet al te vaak meer.

Wat topsnelheid betreft werd ik teruggefloten door mijn lieve vrouw, dat het nu toch wel genoeg was en ik moest stoppen met spelen.. :rolleyes:

(btw, de oude 2.0 tdi 140pk blokjes van VAG zijn prima bij te houden, heerlijk vlot blok die 120 pk hdi!)

Beetje Jammer dat je de wagen de volgende morgen zo voor de deur ziet staan na de vakantie, ach ja, beter dan onderweg.

dPV4JhI.jpg

Voor wat betreft de navigatie, ben ik louter positief o_O

Tot nu toe ben ik altijd keurig via de snelste route op de plaats van bestemming gekomen binnen Europa. Alleen de omleiding functie negeer ik altijd.

Ik heb zowel met iPhone 6 als een Xperia Z last van de echo. Heb laatst een op google gezocht en blijkbaar is de 308 niet de enige Peugeot met een carkit die echo problemen heeft.

De navigatie gebruik ik nauwelijks. Heeft mij te vaak via vage routes geleid en de verkeersinformatie is altijd te laar, waardoor ik nu gewoon Google Maps of Sygic gebruik.

https://www.tf1.fr/tf1/auto-moto/news/exclu-futures-peugeot-308-308-sw-2017-photos-scoop-5041987.html

Phase II komt er aan. Waarschijnlijk voorjaar 2017.

sloper zei:

Ben net twee weken in Italie geweest en op de terugweg, via Basel rechtstreeks naar boven naar Venlo, werden we ook via Frankrijk (Strasbourg) gestuurd. Doe je een hoekje Frankrijk van de snelweg af. Wil de Franse auto toch even via z'n thuisland rijden. Van mij hoeft dat niet.
Gelukkig had ik Here op mijn telefoon staan. In offline mode, zodat het geen data kost.
Daarnaast blijf ik me ergeren dat je updates van de kaarten moet kopen. Ik koop een navigatie systeem en verwacht dat het up to date blijft zolang ik de auto heb. Het is uiteindelijk duur zat. Dat doen ze bij Kia en Hyundai beter, respectivelijk 7 en 5 jaar gratis navi updates.

Ik weet niet of dit eerder langs is gekomen:

Android interface welke via de bestaande unit werkt (denk via AV):

https://www.navitechus.com/psa12-aplus

Officieel Filmpje (wel Peug maar ander model): https://www.youtube.com/watch?v=9rs4yYWYpsk

ander filmpje: https://youtu.be/XQ8ComEgg6E?t=105

kan er helaas niks over vinden in Nederland

Thiago zei:
Chiel78 zei:
Het blijft een prima auto hoor, die 308, maar met de afgelopen warme dagen schakelde deze heel erg slecht. Ik brand telkens mn vingers aan die aluminium versnellingspook. Grootste ontwerpfout van de auto.
Iemand hier die goed is in pook-hoedjes punniken?

Waarom punniken?
Condoom bij Kruitvat of ballon bij Bart Smit, Klaar is Kees.

Condoom is wel een goed idee, het is best een kut auto. :)

Ik lees al even mee met dit forum ,maar nu dan ook een post.

Ik ben nog wel enthousiast over deze auto, en weet zeker dat ik er veel blije kilometers mee ga rijden.
Vanaf volgende week lease ik een 308sw, een van de laatste met BLEP. (misschien wel de laatste :))

Verder andere velgen, leer, stoelverwarming en diffuser. De dealer stuurde al een paar foto's:

BD311A14-BF2D-42FC-8964-162492DE4186_zpscmdume9g.jpg

E9A44CB4-FEC1-499D-8F72-139601E00D13_zpsik2yurn5.jpg

308E5F41-AEEA-4141-B991-36B526CA64AD_zps47lvp9ap.jpg

Ik geef vast een keer een update of de auto voldoet aan de verwachting, of deze zelfs overtreft :)

PS in deze uitvoering vind ik de auto misschien nog wel mooier zonder het chrome

Mooi ding!
Wellicht 'al het chroom' donker wrappen? (Dus aan de voorkant)
Dat zag ik laatst en dat stond mieters mooi.

Mooi heur, hoop dat je een fijn exemplaar hebt getroffen....dat schreef ik zojuist ook in jouw topic (y)

Vandaag de Peug voor de 125.000 km beurt gehad. Laatst natuurlijk al compleet nieuwe software gehad. Vandaag heeft de dealer daar weer een update overheen laten gaan. Ze konden gelukkig zien in het systeem dat de wagen als een idioot aan het regenereren is geweest de laatste tijd. Opvallende pieken en daarmee ook veel Adblue verbruikt.
Normaal kon ik gewoon van beurt naar beurt zonder bijvullen. Dat lukte deze keer absoluut niet!

Het regenereren gebeurd normaliter zonder veel drama, maar deze periode was het gewoon voelbaar en bijzonder storend (beetje vapour lock gevoel). Heb de wagen vele malen verwenst naar het andere einde van de wereld. En maar hardop zeggen: 14%, 14%, 14%. Dat helpt enorm om het in perspectief te zien;)

Ook heb ik nieuwe achterschijven gekregen.

Verder niets te klagen:T

Ik heb hier wat gelezen over een remote echo cancelling calibratie wat de echo in de carkit op zou kunnen lossen.
Weet iemand wat dit precies inhield ? Heb namelijk ook last van de echo icm met mijn iPhone 6S plus.
Heb een C4 Picasso en mijn dealer heeft navraag gedaan bij Citroen NL en die zeggen dat dat geen PSA oplossing is en dat het waarschijnlijk een niet compatible toestel is ....

Morgen naar de garage voor een beurtje.

Na 4 keer de wegenwacht al te hebben gehad is het eerste probleem weer terug. Denk dat het door het koude weer komt. Als ie warm is rijdt ie gewoon.
Na het starten rij ik een stukje. Daarna "Motor storing" en de auto gaat in noodloop. Even doorrijden tot hij warm is en daarna herstarten werkt het weer.

Twee weken terug op de snelweg een storing: Auto laten repareren: Stuurbekrachtiging defect.
Zonder stuurbekrachtiging naar de vluchtstrook gestuurd. Ik moet er niet aan denken dat dit net gebeurt voor een scherpe bocht, want dan lig je naast de weg. Auto herstarten, probleem opgelost.

Elektrische spiegels werken ook al een paar weken niet meer.

Wel raar dat er meer mensen zijn met een kapotte airco. De dealer liet het overkomen als steenslag, maar ik vraag me af of dat wel helemaal eerlijk is.
Toen ik bij de dealer kwam met een afgebroken pinnetje aan de brandstofsensor liet hij ook al vallen dat die dat laatst al een keer had meegemaakt. Hij schrok er zelf van dat ie dat zei volgens mij, want hij praatte er snel weer overheen :)

Ben overigens al bij mijn derde dealer ondertussen. Hoop dat ie morgen alle problemen kan oplossen.

Wat een rammelbak is het zeg. Staat nu op +/- 93000. Nog een klein jaartje en dan mag ik iets nieuws uitzoeken. NOOIT MEER EEN PEUGEOT.
Ik heb nu al medelijden met degene die deze auto als occasion koopt van de leasemaatschappij. :(

Terug
Bovenaan