Peugeot 308 (SW p. 26)

ENTE zei:
Wat een mooi stukje proza weer, RickM:}

Tja Rick....daar sta je dan als Peugeot liefhebber, alle lovende PSA stukjes ten spijt....dit is de realiteit.
Al die 308jes half op een stoep, deed mij juist denken aan warme buurtjes, koude pilsjes en klussende beunhazen:T

Rick? Good grief.
Was ik maar hem, Rick de Magiër. Man zit op de grote vaart, nu ter hoogte van Zanzibar. In iedere havenstad een schat.
Wel dank voor het compliment - heb veel van zijn hand gelezen.
Mijn bijdragen zijn echter niet meer dan een goedkoop substraat in vergelijk tot zijn ronkende & doortimmerde missives.

Een goedkoop substraat blijken ook de 308 SW dempers uit de 3-wereld fabriek te Dweilrubber (hoofdstad van Doorzaktonië).
Shame on Sochaux! Zelfde gebeurde eerder in het 1ste levensjaar van de 307.
Door overweldigende vraag naar de 307 en matige controle toeleveranciers lagen de Europese bermen vol met rubbers en delen plaatwerk.....

De moraal van dit verhaal; laat je niet zoals ik verleiden door de eerste series...Je bent dan sowieso een veredelde testrijder met alle ongemakken van dien.
De prijs die je moet betalen als early bird! :D

M_J zei:
Ik heb ook de 2014 uitvoering. Dus daar zal het vwb de vering dan wel aanliggen. Jammer dat Peugeot niet alle 2014 uitvoeringen hebben aanpast op hun kosten. Kennelijk hebben ze veiligheid niet hoog zitten!

Daar sla je de spijker op z'n kop. Ik heb nimmer zoveel terugroepacties gehad bij een nieuwe auto, dat heeft handen vol geld gekost.
Die paar duizend MAD setjes zouden prima allemaal pro deo mee kunnen in de terugroepacties dunkt me.

Afijn, het zegt al genoeg dat hier mensen zijn die ze gewoon zelf dokken. Applausje voor jezelf!:-D

M_J zei:
ENTE zei:
Splayduke zei:
Met hulpveren eronder wordt het weer een beetje meer auto! Het rijdt nl velen malen beter!
In welke zin rijdt dit vele malen beter? Ik rij nu zonder hulpveren maar kan niet echt iets opmerken over het weggedrag, behalve dat hij inderdaad ver inzakt met belading.

Die elektronica is volgens mij ergens bij een achteraf fabriekje in china gekocht oid. Het staat wel mooi in het interieur maar het is allemaal zo traag. Met de laatste update is het wel iets beter geworden maar het haalt het niet bij de systemen die andere merken hebben.
Ik heb het volgens mij al eerder gezegd maar deze auto is mi te hoog geprijst tov de kwaliteit die je krijgt. Hij vind alleen maar gretig aftrek ivm de 14% bijtelling. Ik ben er zelf ook ingetrapt :S

Ze kunnen het wel, laatst namelijk een nieuwe 208 gereden als vervangend vervoer en deze had een prima werkend infotainment systeem. Alles werkte zeer snel! Ik was echt verbaasd en baal ervan dat het niet zo prettig werkt in mijn 308.

zeilbood zei:
M_J zei:
ENTE zei:
Splayduke zei:
Met hulpveren eronder wordt het weer een beetje meer auto! Het rijdt nl velen malen beter!
In welke zin rijdt dit vele malen beter? Ik rij nu zonder hulpveren maar kan niet echt iets opmerken over het weggedrag, behalve dat hij inderdaad ver inzakt met belading.

Die elektronica is volgens mij ergens bij een achteraf fabriekje in china gekocht oid. Het staat wel mooi in het interieur maar het is allemaal zo traag. Met de laatste update is het wel iets beter geworden maar het haalt het niet bij de systemen die andere merken hebben.
Ik heb het volgens mij al eerder gezegd maar deze auto is mi te hoog geprijst tov de kwaliteit die je krijgt. Hij vind alleen maar gretig aftrek ivm de 14% bijtelling. Ik ben er zelf ook ingetrapt :S

Ze kunnen het wel, laatst namelijk een nieuwe 208 gereden als vervangend vervoer en deze had een prima werkend infotainment systeem. Alles werkte zeer snel! Ik was echt verbaasd en baal ervan dat het niet zo prettig werkt in mijn 308.

De nieuwe 3008 krijgt het navigatiesysteem TT, heeft men toch nog wat meegenomen van alle huidige klachten. Dus monsieur Peugeot bij de eerstvolgende facelift (of beter nog, gelijk) ook dit systeem op de 308 toe passen.

Ronnie200 zei:
Zitten er hier toevallig mensen met een 308SW 14% versie dat de auto regelmatig rond de 1500 / 2000 toeren stottert. Voornamelijk in zijn 2, 3 en 4de versnelling. De dealer heeft uitgebreid getest en het probleem kunnen reproduceren. Ze hebben het doorgezet naar Peugeot NL / FR en die geven aan dat het een product eigenschap is van de 14% versie :S Volgens mij proberen ze hier wel erg makkelijk onderuit te komen. Iemand anders hier ook last van ? Leverdatum december 2014.

Ik zoek mensen die dit probleem niet hebben en waarbij de VIN nummer begint met VF3LCBHZHES. Mijn collega's hebben namelijk geen last en hun Peugeots komen uit 2015 waarbij de VIN nummer start met VF3LCBHZHFS.

Ronnie200 zei:
Ronnie200 zei:
Zitten er hier toevallig mensen met een 308SW 14% versie dat de auto regelmatig rond de 1500 / 2000 toeren stottert. Voornamelijk in zijn 2, 3 en 4de versnelling. De dealer heeft uitgebreid getest en het probleem kunnen reproduceren. Ze hebben het doorgezet naar Peugeot NL / FR en die geven aan dat het een product eigenschap is van de 14% versie :S Volgens mij proberen ze hier wel erg makkelijk onderuit te komen. Iemand anders hier ook last van ? Leverdatum december 2014.

Ik zoek mensen die dit probleem niet hebben en waarbij de VIN nummer begint met VF3LCBHZHES. Mijn collega's hebben namelijk geen last en hun Peugeots komen uit 2015 waarbij de VIN nummer start met VF3LCBHZHFS.

Zal er eens op letten maar naar mijn idee is 1500 toeren in een bepaalde versnelling wel laag. Zeker doordat de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak erg lang zijn. Ze zeggen dat het kan om met 1500 rpm te rijden maar ik vind het erg irritant, trap je het gaspedaal in reageert je auto niet. In de stad zit ik meestal boven de 2000rpm. Dan kom je tenminste vooruit :-) en kan je sneller reageren op onverwachte situaties. Op de snelweg gebruik ik de 6 pas als ik langere tijd een constante snelheid kan rijden. Ik hou dus wel van een beetje doorrijden zonder dat ik de max toegestane snelheid (veel) overschrijd. Nogmaals ik zal het eens uitproberen maar volgens mij heb ik dat probleem niet of heb ik het nog niet gemerkt.

Ronnie200 zei:
Ronnie200 zei:

Mijn VIN nummer begint met VF3LCBHZHES en ik heb geen idee waar je het over hebt, dus ik heb geen last van een stotter tussen de 1500 en 2000 toeren.
Hoe zouden we het zelf kunnen reproduceren ? Koude/warme motor ? Bij het optrekken of juist terug laten vallen in snelheid met NIET ingedrukte koppeling tot de 1500 toeren en dan weer gas geven ? Wil het best wel even proberen te reproduceren en als het me lukt, dan moet je even je rijstijl aanpassen ... :) Heb geloof ik dezelfde rijstijl als M_J

Nog maar twee weken geduld dan kan ik eindelijk mijn nieuwe 308 sw blep ophalen bij Broekhuis in Almere.
Ik heb gekozen voor Dark Blue met zwart lederen bekleding. N.a.v. eerdere posts hulpveren laten plaatsen. Nog navraag gedaan over navigatie.
Er schijnen updates aan te komen die bij een beurt ingeschoten gaat worden. Helaas na de Vakantie.
Het is nog een 14% uitvoering, met dank aan lease plan die hem 4 maanden geparkeerd heeft.
Helaas vergeten groteren wielen me te leasen. Worden 16 inch. Zal binnenkort de foto's posten.

M_J zei:
Ronnie200 zei:
Ronnie200 zei:

Zal er eens op letten maar naar mijn idee is 1500 toeren in een bepaalde versnelling wel laag. Zeker doordat de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak erg lang zijn. Ze zeggen dat het kan om met 1500 rpm te rijden maar ik vind het erg irritant, trap je het gaspedaal in reageert je auto niet. In de stad zit ik meestal boven de 2000rpm. Dan kom je tenminste vooruit :-) en kan je sneller reageren op onverwachte situaties. Op de snelweg gebruik ik de 6 pas als ik langere tijd een constante snelheid kan rijden. Ik hou dus wel van een beetje doorrijden zonder dat ik de max toegestane snelheid (veel) overschrijd. Nogmaals ik zal het eens uitproberen maar volgens mij heb ik dat probleem niet of heb ik het nog niet gemerkt.

Vandaag eens uitgeprobeerd maar volgens mij stottert mijn auto niet bij lage toeren. Vanaf 1200 tot ongeveer 1700 - 1800 rpm lijkt het of die inhoud maar dat is meer te wijten aan het feit dat de motor niet voldoende kracht heeft om je lekker vlot voorruit te bewegen. Eea valt mi te wijten aan die lange overbrengingsverhouding van de versnellingsbak.
Ga het verder ook niet meer uitproberen anders heb ik er straks een irritatie puntje bij :-)

M_J zei:
M_J zei:
Ronnie200 zei:
Ronnie200 zei:

Vandaag eens uitgeprobeerd maar volgens mij stottert mijn auto niet bij lage toeren. Vanaf 1200 tot ongeveer 1700 - 1800 rpm lijkt het of die inhoud maar dat is meer te wijten aan het feit dat de motor niet voldoende kracht heeft om je lekker vlot voorruit te bewegen. Eea valt mi te wijten aan die lange overbrengingsverhouding van de versnellingsbak.
Ga het verder ook niet meer uitproberen anders heb ik er straks een irritatie puntje bij :-)
Vandaag ook even de "Rij-als-oud-wijf-modus" aangezet en ik heb geen last van een stotter vanaf 1200 tot ongeveer 1700 - 1800 rpm.

Hallo, donderdag mag ik dan EINDELIJK mijn Peugeot 308 SW BLE ophalen! Foto's volgen

Vraagje mijnerzijds. Heb de dealer gevraagd om de nieuwste versie van firmware en navigatie te installeren.
Om dit te kunnen controleren is mijn vraag: wat zijn de laatste versie nu?
Alvast dank!

Chris59 zei:
Ik had ook dit probleem, maar mijn auto is gisteren naar de garage geweest, na een uur kreeg ik te horen dat er een nieuwe achteras op moest.
Ik wordt gebeld als deze binnen is. Rij in een 308 1.6 hdi blue

Toevallig moest mijn auto gisteren een grote beurt hebben en hoorde ik al een tijdje een "tik" bij drempels/bochten.
Ook hier een nieuwe achteras. Volgens de dealer was ik ook niet de eerste die dit had.

Naast een nieuwe achteras moest er ook een nieuwe condensator voor de airo in en een koppelings cylinder omdat in sommige gevallen het pedaal kon blijven hangen.

Dit alles is 2 dagen na het verlopen van de garantie geconstateerd.

Schoppin zei:
Chris59 zei:
Ik had ook dit probleem, maar mijn auto is gisteren naar de garage geweest, na een uur kreeg ik te horen dat er een nieuwe achteras op moest.

Toevallig moest mijn auto gisteren een grote beurt hebben en hoorde ik al een tijdje een "tik" bij drempels/bochten.
Ook hier een nieuwe achteras. Volgens de dealer was ik ook niet de eerste die dit had.

Naast een nieuwe achteras moest er ook een nieuwe condensator voor de airo in en een koppelings cylinder omdat in sommige gevallen het pedaal kon blijven hangen.

Dit alles is 2 dagen [size=x-large]na[/size] het verlopen van de garantie geconstateerd.

[size=large]Je gaat ons toch niet vertellen dat je nu de klos bent hè?![/size]

Facelift is in aantocht!
peugeo16.jpg
peugeo17.jpg
peugeo18.jpg
peugeo19.jpg
peugeo22.jpg

MeerMotor.es

Thiago zei:
Schoppin zei:
Chris59 zei:

Dit alles is 2 dagen [size=x-large]na[/size] het verlopen van de garantie geconstateerd.

Dan zal ik maar niet voor een 308 gaan...Op dit forum lees ik toch te veel mankementen die anno 2016 niet meer mogen....
Rijd al 6 jaar met een Golf 6 1.2 TSI 105pk..en dan zou de 308 een alternatief kunnen zijn...Dus een Golf 1.0 TSI .....!?

Harrie van Geleuken zei:
Dan zal ik maar niet voor een 308 gaan...Op dit forum lees ik toch te veel mankementen die anno 2016 niet meer mogen....
Rijd al 6 jaar met een Golf 6 1.2 TSI 105pk..en dan zou de 308 een alternatief kunnen zijn...Dus een Golf 1.0 TSI .....!?

Zeker, inderdaad niet doen doen. Golf is foutloos en 308 is enorme prutwagen.
Hoe durf je er uberhaupt aan te denken!

Schoppin zei:

Als jij voorheen al die klachten al doorgegeven hebt (ze houden toch een 'dossier' bij?), dan is er toch niets aan de hand? Dan moeten ze het volgens mij onder garantie verhelpen.
Bovendien, als je het Golf topic doorleest, is het ook daar toch niet alleen maar rozegeur en maneschijn?

Inmiddels zit de 35.000 km erop met mijn Peugeot BLP 2.0 uit oktober 2015, naast een terugroepactie nog geen enkel mankement gehad aan de wagen! Binnenkort voor de vakantie alleen nog hulpveren eronder leggen en nog kijken voor een dakkoffer.

Hopelijk op vakantie geen verassingen 8-)

Harrie van Geleuken zei:
Thiago zei:
Schoppin zei:
Chris59 zei:

Wat een onzin. Na een paar jaar VAG ellende van talloze tussentijdse garage bezoeken door storingen en zelfs motorrevisies is de 308 een verademing. Bijna 2 jaar en 100.000 zonder ook maar één storing. Echt een verademing :)

Heeft iemand ervaring met het infotainment systeem en een Iphone of Samsung. Ik moet een nieuwe bestellen maar krijg mijn auto vlgd week dus wil wel de beste optie kiezen.

met welk toestel kan ik de functionaliteiten het beste benutten?(tu)

Heeft iemand ervaring met het infotainment systeem en een Iphone of Samsung. Ik moet een nieuwe bestellen maar krijg mijn auto vlgd week dus wil wel de beste optie kiezen. samsung of iphone?

Hallo!,

Ik mocht een lease-auto uitzoeken en heb tijdens mijn vooronderzoek dit topic flink afgespeurd naar informatie en ervaringen over de Peugeot 308. Daarbij heb ik ook gekeken naar 17" velgen en kwam bij de Macon 17" uit. Echter kon ik alleen een foto vinden van de zwart/grijze variant die onder een auto gemonteerd zat. Nu was het afgelopen zaterdag zover en mocht ik mijn Peugeot 308 ophalen met de grijze/antraciete 17" Macon velgen. Omdat ik deze nergens onder een auto gemonteerd zag staan, zou ik mijn foto's met jullie willen delen, mochten jullie voor dezelfde keuze staan als ik een paar weken terug stond :)

Het is uiteindelijk de Peugeot 308 Hatchback Blue Lease Executive 1.6 met 120pk geworden in het Gris Moka. Bij de dealer heb ik ook een GT-look erbij genomen met een GT-bumper, zwarte spiegelkappen en chromen instaplijsten.

Es1tPuM.jpg

OdqT4nb.jpg

2wKhKwu.jpg

Ik moet een vrachtje tegels op halen. +- 25 stuks a 18kilo per tegel. (450kilo)
Zou ik dat zonder problemen verdeeld in de auto kunnen plaatsen of is een kaar echt een noodzaak.

Als je met 4 man op vakantie gaat incl bagae kom je er ook zo aan toch? :)

Met hulpveren moet het kunnen....

Maar ff serieus....je gaat toch geen stoeptegels vervoeren in een auto?!
De kans op beschadigen van het interieur alleen al doen mij de wenkbrauwen fronsen:S

Voor dat soort klusjes hebben ze hoveniers bedacht:T

Geen hulp veren.

Het zijn overigens terrastegels die verpakt zijn en ik was zeker niet verplan om deze tegen het interieur aan schuiven of gooien:)
Er liggen matten in de auto op de vloer en ik heb een mooie rubberen mat in de kofferbak.

Ik vervoer wel meer dan alleen boodschappen in de auto overigens maar dat ter zijde.

Ik las dat de max laadvermogen op 675kilo zit.
Dus als ik ze er verdeeld in leg verwacht ik geen probleem maar omdat ik hier nog wel eens wat lees over de veren....

Sphinxx_thing zei:
Ik moet een vrachtje tegels op halen. +- 25 stuks a 18kilo per tegel. (450kilo)
Zou ik dat zonder problemen verdeeld in de auto kunnen plaatsen of is een kaar echt een noodzaak.

Als je met 4 man op vakantie gaat incl bagae kom je er ook zo aan toch? :)

Lease auto zeker*-)

Toegestane max. massa voertuig 1870 kg
Massa ledig voertuig 1275 kg
Maw 450 kg moet wel kunnen als jezelf niet al te zwaar bent :D en nie tteveel andere bagage hebt.
Maar als je geen hulpveren hebt, ga dan niet te snel over de drempels. Voor je het weet zit je op de eindstop van je vering!:O

Sphinxx_thing zei:
Ik vervoer wel meer dan alleen boodschappen in de auto overigens maar dat ter zijde.

..

Ik ook, maar wel met hulpveren;)

Als dat hele zwikkie stoeptegels tijdens een noodstop gaat schuiven vertel je het niet na.

Schoppin zei:
Chris59 zei:

Mijn auto gaat woensdag 29 juni naar de garage voor een nieuwe condensor (de receptionist gaf aan dat ze er veel kapot hadden gehad), nadat ik had een gegeven dat de airco niet meer werkte.
Ook het ik al een paar maal een melding in de display gekregen dat ik de sleutel uit het slot moet halen. Dat kan niet, want ik heb keyless entry.

Voor wie het interesseert:

https://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/peugeot-308-gti-und-seat-leon-cupra-290-im-test-10982243.html

308 GTI is zeer overtuigend volgens Auto-Motor-Sport. Nog overtuigender dan SEAT Cupra.
En sneller dan RCZ-R, M135i, RS500, en champ Megane RS Trophy.

Renault Mégane R.S. Trophy, BMW M135i, Ford Focus RS500 - sie alle sind keine Nasenbohrer, und sie sind kollektiv langsamer als der 308. Sogar seinem Organspender, dem RCZ-R, knöpft er in Hockenheim zwei Zehntel ab. Dicke Überraschung? Ausgehend von seinem halbgaren Vorgänger vielleicht; wenn man drinsitzt, fährt, merkt, wie sauber Fahrwerk, Sperre, Motor und auch die Sechsgangbox zusammenspielen, ist es nur die logische Konsequenz

Wierie zei:
Uqweicc.jpg

Mijn nieuwe auto! Inmiddels 3 weken oud en ontzettend blij mee.
Erg laat besteld (begin oktober) maar de dealer heeft gelukkig toch de chromen raam omlijsting kunnen regelen.
Daarnaast ben ik erg blij met de kleur van het leder + de 17Inch velg!

Topauto.

Welke kleur leder is dit? Truffel?

Vraag die ik niet heel duidelijk beantwoord krijg uit de folders: hoe rijk is een 2014 308sw BLE uitgerust met 12v aansluitingen?
Als ik het zo goed uit de prijslijst haal ontbreekt de aansluiting in de kofferbak, betekent dat dat er enkel voorin één aansluiting zit? En heeft de BLE wel of geen 230v aansluiting op de achterzijde van de tunnelconsole?

Zal me ook even melden in dit topic. Ik rijd nu naar tevredenheid een blauwe Renault Megane Estate GT-line met alle luxe, maar omdat ik van baan wissel en de nieuwe leasemij deze niet over wil nemen (4 jaar oud/102K gelopen) kreeg ik te horen op vakantie in Mallorca dat ik een Peugeot 308 SW blue lease mocht bestellen. Nou ja, bestellen..kon nog kiezen uit de kleuren grijs, zwart, donkerblauw of wit. Heb uiteindelijk gekozen voor de witte variant met pack limited. In dit pack zit extra leren bekleding, stoelverwarming en extra getinte ruitjes.

Omdat de auto in december op kenteken is gezet kan ik vermoedelijk al snel rijden in de Peugeot. Als het goed is wordt nu het leer ingebouwd. Zodra ik 'm heb zal ik wat foto's plaatsen...

voiture zei:

Ik verwacht van wel. Wat wel jammer is dat ik verder qua opties geen keuzes meer heb/had, maar aan de andere kant rijd ik wel goedkoop door de 14% bijtelling. Ik verwacht wel dat ik de achteruitrijdcamera ga missen die ik nu wel op de Renault heb. Ook het pano dak zal zomers gemist worden.

Ben wel benieuwd naar het rijgedrag van de peugeot, want heb er nog geen meter in gereden en binnen een dag op mijn vakantieadres op Mallorca heb moeten beslissen..*-)

Beste bvsteijn, geen zorgen over het rijgedrag. Ik kom uit een Mazda CX 5 diesel. De overstap naar de Peugeot 308 SW blue lease executive pack hdi 120 diesel is me reuze mee gevallen. Ik vind de wagen goed rijden en de motor is sterk genoeg.
De bijtelling van 14% is helemaal lachen.....😂 t.o.v de Mazda.

vandrentsebodem zei:
Beste bvsteijn, geen zorgen over het rijgedrag. Ik kom uit een Mazda CX 5 diesel. De overstap naar de Peugeot 308 SW blue lease executive pack hdi 120 diesel is me reuze mee gevallen. Ik vind de wagen goed rijden en de motor is sterk genoeg.
De bijtelling van 14% is helemaal lachen.....😂 t.o.v de Mazda.

Thnx! Het duurt nog even voordat de Peugeot geleverd wordt (inbouw leer) en heb nu tijdelijk een huurauto. Dit blijkt een Peugeot 308 SW 1.2 puretech te zijn. Weliswaar een benzine uitvoering, maar met 110 pk al voldoende krachtig. Je rijdt inderdaad ongemerkt te hard. Ik verwacht dat de 120 pk diesel me prima gaat bevallen! ;-)

Iemand enig idee waar deze vlekken vandaan kunnen komen? Dak is bijna altijd open. Lijkt wel roest.

4dd80e60a0be4c2bbd3fe61879bb269c_large.jpg

dd105300d519ca44f244f3c49cbed073_large.jpg

Met daaraan vast de vraag, hoe krijg ik dat nou weer schoon?

bvsteijn zei:
Zal me ook even melden in dit topic. Ik rijd nu naar tevredenheid een blauwe Renault Megane Estate GT-line met alle luxe, maar omdat ik van baan wissel en de nieuwe leasemij deze niet over wil nemen (4 jaar oud/102K gelopen) kreeg ik te horen op vakantie in Mallorca dat ik een Peugeot 308 SW blue lease mocht bestellen. Nou ja, bestellen..kon nog kiezen uit de kleuren grijs, zwart, donkerblauw of wit. Heb uiteindelijk gekozen voor de witte variant met pack limited. In dit pack zit extra leren bekleding, stoelverwarming en extra getinte ruitjes.

Omdat de auto in december op kenteken is gezet kan ik vermoedelijk al snel rijden in de Peugeot. Als het goed is wordt nu het leer ingebouwd. Zodra ik 'm heb zal ik wat foto's plaatsen...

Heb bericht ontvangen dat de aflevering van de Peugeot plaats zal vinden in de week van 5 september. Toch wat later dan verwacht, maar de 'schuld' daarvan zit 'm in het laten inbouwen van leer...:D

Vandaag ff behoorlijk zoet geweest met een storing.
Vermelding van tekst STOP in de klokkenwinkel. Noodloop (bewust wegvallen van vermogen) en een full speed draaiende ventilator.

Direct naar dichtstbijzijnde dealer gegaan. Oorzaak bleek een fout in motormanagement. De 308 is nu voorzien van splinternieuwe software, vanuit Frankrijk gedownload nota bene.
Was in NL nog niet vaak voorgekomen.
Uiteraard blij dat de behulpzame dealer in ver-van-huis Roden me direct kon helpen, maar wel weer zo'n absurde situatie waarvan er al de nodige zijn geweest in mijn geval.

Ik bezit nu dus officieel een 308.2:T

Terug
Bovenaan