Peugeot 308 (SW p. 26)

Na 62k km een ongelooflijke brom in mijn auto die steeds erger werd. Het begon met het idee van afrol geluid van mijn winterbanden, naar lood wat er af zou zijn, naar kapot rubbers in de ophanging, vervolgens een band die kapot zou zijn met het uit eindelijke idee dat ik doof werd en mn auto zou gaan ontploffen. (Oke, dit laatste is overdreven) Bij de garage bleek het om een kapot wiellager te gaan. Meer mensen die dit probleem hebben gehad? Of gewoon pech

Je verwacht het misschien niet, maar een wiellager na 62dkm lijkt mij niet gek. Zo'n ding heeft ook niet het eeuwige leven.

Ik had ook dit probleem, maar mijn auto is gisteren naar de garage geweest, na een uur kreeg ik te horen dat er een nieuwe achteras op moest.
Ik wordt gebeld als deze binnen is. Rij in een 308 1.6 hdi blue

Het blijft een prima auto hoor, die 308, maar met de afgelopen warme dagen schakelde deze heel erg slecht. Ik brand telkens mn vingers aan die aluminium versnellingspook. Grootste ontwerpfout van de auto.
Iemand hier die goed is in pook-hoedjes punniken?

Chiel78 zei:
Het blijft een prima auto hoor, die 308, maar met de afgelopen warme dagen schakelde deze heel erg slecht. Ik brand telkens mn vingers aan die aluminium versnellingspook. Grootste ontwerpfout van de auto.
Iemand hier die goed is in pook-hoedjes punniken?

Waarom punniken?
Condoom bij Kruitvat of ballon bij Bart Smit, Klaar is Kees.

Het is dat de automaat 2 jaar geleden nog niet beschikbaar was, maar anders had ik hem om die reden al genomen, dan hoef je maar 1 keer aan die pook te zitten :D

Wat anders: mijn airco bleek niet te functioneren met het prachtige weer van de afgelopen dagen. Uit de diagnose van de garage blijkt dat er totaal geen koudemiddel meer in het systeem zit. Condensor is besteld, maar ik blijf het gek vinden, binnen 2 jaar / 62.000 km ...

Ik heb 200.000 km met een 307 gereden met een aluminium pookknop. Tuurlijk was het in de winter wat koud en in de zomer wat warm, maar je vingers branden lijkt me wat overdreven. Ik heb er althans geen blaren aan overgehouden. En ik zou de pookknop van mijn huidige auto zo inwisselen voor een fraai aluminium exemplaar zoals in de 307 of 308 :T.

voiture zei:
Ik heb 200.000 km met een 307 gereden met een aluminium pookknop. Tuurlijk was het in de winter wat koud en in de zomer wat warm, maar je vingers branden lijkt me wat overdreven. Ik heb er althans geen blaren aan overgehouden. En ik zou de pookknop van mijn huidige auto zo inwisselen voor een fraai aluminium exemplaar zoals in de 307 of 308 :T.
Dit is absoluut niet overdreven, de pook wordt echt heel heet!

Chiel78 zei:
Thiago zei:
Waarom punniken?
Condoom bij Kruitvat of ballon bij Bart Smit, Klaar is Kees.

Een condoom om mijn pook, dat ik daar zelf niet opgekomen ben. :p

38 jaar oud, en je moet de weg nog zoeken?? o_O:)

Misschien tijd voor een bezoekje aan w3.anti-hete-poken-centrale.org??

(is een stichting zonder winstoogmerk maar met verdraaid toffe betalingen in natura / de callcentre jufs train ik)

iDS zei:
Die zwarte band komt wel erg ouderwets over. Da's iets van eind jaren '80, begin jaren '90. Toen was zo'n reflectorstrook erg populair.
Voor de rest een mooi ontwerp, én wat beelden van het interieur (via Diphile, ik ben ze tot nu toe nergens anders tegengekomen):
22.jpg

Mooi interieur, wel ietwat aparte afwerking links achter het stuur...

Bij ons op de zaak hebben we verschillende 308's met allemaal dezelfde problemen.
Krakende voorvering,koppelingspedaal,en bestuurdersstoel,daarnaast trillen de buitenspiegels
heel licht waardoor je een wazig zicht krijgt.
Multimedia die regelmatig uitvalt,OK de wagens worden niet echt ontzien,maar dat geld ook
voor de andere auto's die we hebben welke wel probleemloos zijn en zelfs veel ouder.
Ze zijn al verschillende keren naar de dealer teruggeweest met de belofte dat het hersteld was.
Niet dus,sterker nog met weer een ander probleem erbij.
Ontzettend jammer want het zijn verder mooie auto's die fijn rijden.
Maar de langeduurskwaliteit/betrouwbaarheid zoals van de Auris,Focus,en Megane wordt
bij lange na helaas niet gehaald.
Ook de enige Cactus die we hebben krijgt binnenkort een nieuwe bak,garantie gelukkig.
Werk aan de winkel dus voor PSA.

@Jeroen308 Weet niet of je nog last hebt van dit probleem, maar mijn symptomen kwamen exact overeen en het blijkt te gaan om het regenereren van het roetfilter. Waarom dit soms zo heftig is weet ik niet, maar onprettig is het wel. Ben nu aan het uitzoeken of dit inderdaad afwijkend gedrag is en wat de dealer hieraan kan doen.

Barri zei:
Je verwacht het misschien niet, maar een wiellager na 62dkm lijkt mij niet gek. Zo'n ding heeft ook niet het eeuwige leven.
Hij is onder garantie vervangen, dus het bleek best gek :)

Hans406 zei:
Het is dat de automaat 2 jaar geleden nog niet beschikbaar was, maar anders had ik hem om die reden al genomen, dan hoef je maar 1 keer aan die pook te zitten :D

Wat anders: mijn airco bleek niet te functioneren met het prachtige weer van de afgelopen dagen. Uit de diagnose van de garage blijkt dat er totaal geen koudemiddel meer in het systeem zit. Condensor is besteld, maar ik blijf het gek vinden, binnen 2 jaar / 62.000 km ...

Bij mij dus hetzelfde, ook achtergekomen met de mooie dagen afgelopen week en vandaag vastgesteld dat het koelmiddel weg is.
Wordt opnieuw gevuld onder garantie, nog niks gehoord over evt. vervangen van onderdelen...
Beetje vreemd voor een auto van 10-2013 en net geen 35K :confused:, bij de voorgangers (geen Peu) nooit problemen gehad .

Afgelopen weken tijdens het warme weer meerdere malen vermogensverlies gehad. Inhouden en amper boven de 80km/u te krijgen (geloof me, da's ernstig langzaam op de snelweg).
Geen idee wat het is geweest, leek wel een soort vapour lock. Regeneren was het niet, dit was te heftig.

Auto gestopt en gestart (op vluchtstrook), daarna weer normaal.

En in m'n gedachten bleef ik herhalen: 14%, 14%, 14%.....Dat hielp me er doorheen :cool:

ENTE had ook gewoon een betere uitvoering moeten nemen dan zo'n 14% ding. :T Gelukkig heb je de Bimmert nog (toch?).
Ik lonk toch ook nog steeds/weer naar een mooie E46 Ci maar mijn garage staat nog te vol met Franse troep.

XJR1200 zei:
Hans406 zei:

Bij mij dus hetzelfde, ook achtergekomen met de mooie dagen afgelopen week en vandaag vastgesteld dat het koelmiddel weg is.
Wordt opnieuw gevuld onder garantie, nog niks gehoord over evt. vervangen van onderdelen...
Beetje vreemd voor een auto van 10-2013 en net geen 35K :confused:, bij de voorgangers (geen Peu) nooit problemen gehad .

Bij mijn eerste 308 (van 01-'14) had ik na een half jaar en 15k km. ook een lege airco. Is toen onder garantie opnieuw gevuld en gecontroleerd op lekkage (maar niks gevonden).

driel24 zei:
Ik weet niet of dit hier mag.....
Maar plaats hem toch even :)

https://link.marktplaats.nl/m1052088321
Werkt die plek nou fijn? In mijn beleving (zonder nu even naar de auto te lopen om te controleren of het klopt) is de afstand daar net wat verder dan als je rechts een houder plaatst.

Jarno™ zei:
driel24 zei:

Werkt die plek nou fijn? In mijn beleving (zonder nu even naar de auto te lopen om te controleren of het klopt) is de afstand daar net wat verder dan als je rechts een houder plaatst.

Ik vind de plek erg fijn. Geen last in het zicht naar voren. En in mijn linker ooghoek de tomtom.
Nieuwe tomtom (Go5100) zit daar ook, maar deze heb ik op een dashboard schijf geplakt.

driel24 zei:
Jarno™ zei:
driel24 zei:

Ik vind de plek erg fijn. Geen last in het zicht naar voren. En in mijn linker ooghoek de tomtom.
Nieuwe tomtom (Go5100) zit daar ook, maar deze heb ik op een dashboard schijf geplakt.

Het zou in mijn geval zijn voor het plaatsen van mijn mobiel. Dit zit nu rechtsonder. Op zich okay, maar doet de rust van het dashboard zeker geen goed.

ENTE zei:
Afgelopen weken tijdens het warme weer meerdere malen vermogensverlies gehad. Inhouden en amper boven de 80km/u te krijgen (geloof me, da's ernstig langzaam op de snelweg).
Geen idee wat het is geweest, leek wel een soort vapour lock. Regeneren was het niet, dit was te heftig.

Auto gestopt en gestart (op vluchtstrook), daarna weer normaal.

En in m'n gedachten bleef ik herhalen: 14%, 14%, 14%.....Dat hielp me er doorheen :cool:

ET, had je deze gezien?

https://www.largus.fr/actualite-automobile/qualite-a-lusage-que-vaut-la-peugeot-308-deux-ans-apres-7857399.html

Gilletti zei:
ENTE had ook gewoon een betere uitvoering moeten nemen dan zo'n 14% ding. :T Gelukkig heb je de Bimmert nog (toch?).
Ik lonk toch ook nog steeds/weer naar een mooie E46 Ci maar mijn garage staat nog te vol met Franse troep.

).

:)

Ja zo'n mooie blauwe GT HDi zeker, dat kan....maar ...ondertussen geloof ik niet meer in te mooie Franse sprookjes. Het zal wel duurzaam Duits of jofel Japans worden;)

Gelukkig hebben we inderdaad een betrouwbare Germaan voor de mooie dagen. Dat ouwe spul doet gewoon geen slag verkeerd. Duits of Frans; maakt niet uit zolang het maar good old analoog is!

Thiago zei:
ET, had je deze gezien?

https://www.largus.fr/actualite-automobile/qualite-a-lusage-que-vaut-la-peugeot-308-deux-ans-apres-7857399.html

Aandachtig gelezen. Mijn 100.000km in anderhalf jaar tijd geven een iets ander beeld...helaas:cry:

ENTE zei:
Gilletti zei:

).

:)

Ja zo'n mooie blauwe GT HDi zeker, dat kan....maar ...ondertussen geloof ik niet meer in te mooie Franse sprookjes. Het zal wel duurzaam Duits of jofel Japans worden;)

Gelukkig hebben we inderdaad een betrouwbare Germaan voor de mooie dagen. Dat ouwe spul doet gewoon geen slag verkeerd. Duits of Frans; maakt niet uit zolang het maar good old analoog is!

Ik hou ook mijn hart vast voor de halve computer waar ik nu in rij. Een PC of laptop is na 4 jaar compleet verouderd. Hoe moet het dan over 10 jaar met de huidige digitale auto's?

Hoewel ik denk dat ook voor al die oude ECU's ook wel weer een professie zal opstaan die het rijdend houdt, ben ik het er mee eens dat nieuwe auto's niet meer ontworpen worden voor een lang en vertroeteld leven.
Ook als hobbyist zal dit in de toekomst de betaalbaarheid en het plezier niet ten goede komen.
Bij de club hebben we niet voor niks raamstickers met de tekst "Je voelt je lekkerder in een klassieke Peugeot". ;)

Overigens is mijn GT tot nu toe foutloos terwijl mijn eerste 308-II wel wat dingetjes had (kachelrelais defect, airco leeg en waarschijnlijk was ik de THP klachten nog voor).

ENTE zei:
Thiago zei:
ET, had je deze gezien?

Aandachtig gelezen. Mijn 100.000km in anderhalf jaar tijd geven een iets ander beeld...helaas:cry:

Jakkes, een jankende ET! Wat een emo!! Voel de waterlanders komen ..... WEHHHHHH! :)

Het is helaas niet gelukt om hulpveren van Peugeot vergoed te krijgen als compensatie voor de te slappe vering en het doorzakken van de achtervering bij geringe belading. Dus besloten ze zelf aan te schaffen en te plaatsen daar ik het Peugeot niet gun om er ook nog eens flink aan te verdienen!

Wel heb ik een vraag aan iemand die ze er al eens onder heeft gezet, bij de MAD set, die ook geschikt is voor een Picasso, zitten nl ook ronde houders. Echter ik vraag me af of deze geplaatst moeten worden bij de P308SW. De bestaande veerschotels hebben standaard al een opstaande rand waarop de hulpveren precies passen en dus niet weg kunnen glijden.
Ze zitten er inmiddels al onder, nog geen 15 minuten werk! (zonder de meegeleverde houders), maar zou toch graag willen weten hoe andere ze geplaatst hebben?

Jarno™ zei:
driel24 zei:
Jarno™ zei:
driel24 zei:

Het zou in mijn geval zijn voor het plaatsen van mijn mobiel. Dit zit nu rechtsonder. Op zich okay, maar doet de rust van het dashboard zeker geen goed.

Kijk... Hij zou dan zo zitten :
efgnjn.jpg

M_J zei:
Wel heb ik een vraag aan iemand die ze er al eens onder heeft gezet, bij de MAD set, die ook geschikt is voor een Picasso, zitten nl ook ronde houders. Echter ik vraag me af of deze geplaatst moeten worden bij de P308SW. De bestaande veerschotels hebben standaard al een opstaande rand waarop de hulpveren precies passen en dus niet weg kunnen glijden.
Ze zitten er inmiddels al onder, nog geen 15 minuten werk! (zonder de meegeleverde houders), maar zou toch graag willen weten hoe andere ze geplaatst hebben?

Dat klinkt heel interessant. Wat was je nu uiteindelijk kwijt?

Jarno™ zei:
M_J zei:

Dat klinkt heel interessant. Wat was je nu uiteindelijk kwijt?

140 euries en een heel klein beetje tijd :D

ENTE zei:
Thiago zei:
ET, had je deze gezien?

Ik heb ook een 14%er. In anderhalf jaar bijna 120.000 geen problemen tot op heden.
Rijdt goed, zit goed (Premium stoelen), vanaf begin al hulpvering laten plaatsen, ideaal wil niet zonder.
Navigatie vind ik waardeloos, gebruik altijd Tomtom met live info.
Erg handig vind ik ook de vlakke laadvloer met het Magic flat systeem, alleen rugleuning naar beneden en zitting zakt ook wat in.

Wennen is wel het adblue bijvullen, waarom hebben ze dat tankje niet wat groter gemaakt. Ik laat omstreeks 15 a 20 duizend een keer bijvullen want anders haalt ie het niet.

Voor de rest ben ik er erg tevreden mee.
Ook voor Caravan Max 1300 kg sterk voldoende.

M_J zei:
Het is helaas niet gelukt om hulpveren van Peugeot vergoed te krijgen als compensatie voor de te slappe vering en het doorzakken van de achtervering bij geringe belading. Dus besloten ze zelf aan te schaffen en te plaatsen daar ik het Peugeot niet gun om er ook nog eens flink aan te verdienen!

Hierbij een foto van de door Peugeot onder coulance geplaatste hulpveren van het merk MAD (type 308/2 en Picasso2).
Ik hoop dat je kan zien wat je wilt weten!

jr7gpl.jpg

ffocus08 zei:
Zou dit de volgende look (2017) worden?
Link vanaf caricos, een Chinese site?

3.html

link naar plaatje

Ik hoop dat PSA pronto deze karakterneus op de Europese 308 II plaatst.
Veel scherper & fraaier dan de huidige.

https://www.caricos.com/cars/p/peugeot/2017_peugeot_308_sedan/1024x768/2.html

ENTE zei:
M_J zei:

Hierbij een foto van de door Peugeot onder coulance geplaatste hulpveren van het merk MAD (type 308/2 en Picasso2).
Ik hoop dat je kan zien wat je wilt weten!

jr7gpl.jpg

Bedankt ENTE. Ik heb gisteren toch maar even de meegeleverde veerschalen ook geplaatst. Zoals op de foto van jou te zien is.

Je hebt gelukt gehad dat Peugeot uit coulance de hulpveren heeft geplaatst. Bij mij waren ze niet zo coulant. Ook niet nadat ik de leasemaatschappij ingeschakeld had. Wel was er geregeld dat de dealer nog eens naar het probleem ging kijken. Maar ja, die hield vol dat er niks aan de hand was. Alles was binnen de specificaties. Tja en dan kan je de discussie wel aangaan maar ik was er klaar mee en besloot ze maar zelf te plaatsen. Voor mij is het de laatste Peugeot!

M_J zei:

15 min werk ? Is het zo eenvoudig om te plaatsen? Had je een brug tot je beschikking of kan het zonder brug ? Wil het eigenlijk ook zelf doen, maar weet niet wat ik er allemaal voor nodig heb en waar ik op moet letten.

kleine review voor degenen nog geinteresseerd:

1 maand oud, 3.4k km op de teller
allure sw 1.6hdi 116pk, 17" rubis, verwarmd leer nappa zwart, pack securité, koffermat, geblindeerde achterruiten

ik rijd dagelijks +-80 tot 100km en ik moet eerlijk zeggen ik snap niet sommige commentaren op internet over deze wagen.

ergonomie: Kleine stuurtje en instrumentarium is echt enorm leuk en voegt veel toe aan het rijplezier vind ik. het went gewoon direct, na 5km ben je het al gewoon en vroeg ik me echt af waarom niet meer autobouwers dit doen. Sturing is relatief licht maar niet TE licht, je behoudt goeie controle over de wagen;
touchscreen, veel is hierover gezegd zeker wat betreft de airco hierin te integreren. Ik snap het issue niet. Het systeem werkt zeer vlot voor mij (laatste update) en airco is aangepast zo snel als je een knop kan draaien. Geef eens eerlijk toe, hoe vaak zitten jullie aan de airco te prutsen als je rijdt?

Infotainment: oké... niet meer niet minder. Het touchscreen reageert snel en ook de navigatie vind snel zn baan. Heb persoonlijk nog geen problemen met de gps gevonden. opslaan van locaties is handig in mijn geval (consultancy).
audio: heb de standaard audiokit. voldoende aan te passen qua versterking/balancering/verdeling. Ik luister meest naar rock/pop en ik vind het een merkbaar verschil met mijn oude megane (niet zo moeilijk). Geluid is helder en heeft goeie bas, zeer tevreden over voor dit segment.
Configuratie wagen is miniem, een beetje sfeerverlichting voor snachts had mooi geweest maar kom heb dit niet zo vaak nodig anyway.

connectivity: geen android auto, jammer. wel bluetooth goeie verbinding op mijn android moto g en goede telefoon kwaliteit (ook van de andere zijde hoor ik die commentaar). ipod touch verbinding via usb werkt prima (moet nog testen of de "ipod" source via bluetooth kan gebruikt worden (betwijfel het). enkel mijn 32gb ipod staat volledig vol en het duurt soms om via het touchscreen door de artiesten te bladeren.
Vind het wel leuk dat touchscreen het album toont van de artiest die speelt. Leuke feature.

rijervaring:
comfort top: zeer comfortabele wagen. merkbaar stille en rustige wagen. de motor hoor je bij normaal rijden bijna niet en eens je je voet indrukt reageert hij zelfs in lage toeren vanaf 1000rpm zeer vlot en maakt hij een knap grommend geluid dat ik niet gewoon ben van een diesel in dit segment van 1.6l 3cil
sportiviteit: kleine stuurtje is leuk maar je moet er niet mee in de bochten hangen, alles behalve. de megane pakt bochten die ik in 80->90 kan doen waarin ik hier in de peugeot die misschien moet pakken aan 70. de wagen gaat hangen, je verliest geen grip maar door dat hangen heb je het gevoel dat de achterkant elk moment kan wegglijden. beetje jammer maar ja ik hecht meer belang aan comfort. Als je een sportieve wagen wil rijden moet je ook geen peugeot kopen hé....
en ja het schakelen kan soms hakerig zijn maar vond ik niet zo erg. lange schakelwegen kunnen wel negatief zijn maar vind het niet de moeite waard om dat doorslag te geven bij de aankoop.

algemeen: ZEER tevreden. grote koffer, stijlvol exterieur, leder nappa zwart is enorm mooi, veel mooier dan in een 3series leder combinatie. heb trouwens de sportzetels.
jammer dat je niet veel plezier hebt tijdens het rijden in de bochten, zeker ook met mijn 17" wielen lijkt het alsof de wagen achterin wat stoterig is maar kan dit niet bevestigen bij kleine wielen.
top wagen, zeer tevreden over, doet vrijwel alles wat hij belooft uitstekend.

Je spreekt jezelf nogal tegen:
Sturing is relatief licht maar niet TE licht, je behoudt goeie controle over de wagen;

e moet er niet mee in de bochten hangen, alles behalve. de megane pakt bochten die ik in 80->90 kan doen waarin ik hier in de peugeot die misschien moet pakken aan 70. de wagen gaat hangen, je verliest geen grip maar door dat hangen heb je het gevoel dat de achterkant elk moment kan wegglijden. beetje jammer

Opast zei:
M_J zei:

15 min werk ? Is het zo eenvoudig om te plaatsen? Had je een brug tot je beschikking of kan het zonder brug ? Wil het eigenlijk ook zelf doen, maar weet niet wat ik er allemaal voor nodig heb en waar ik op moet letten.

@Opast
Als je handig bent en een beetje sleutel ervaring hebt dan is het zeker makkelijk zelf te doen. Heb afgelopen weekend de hulpveren set, dus incl de meegeleverde veerschotels, zoals beschreven volgens de leverancier gemonteerd.
Als je niet beschikt over een brug, zoals ik, krijg je de bestaande veren er niet uit als de schokdemper is losgemaakt. Dit is eigenlijk nodig om in de veerschotels van de bestaande veren een gaatje te boren. Daarentegen lukt het wel om een kleine accuboormachine in het midden van de spiraal te krijgen als de veer wat meer uitgerekt is. Daarna kan je de veerschotels voor de hulpveren plaatsen en de hulpveren zelf. Zie ook de foto die ENTE heeft geplaatst. Schokdemper weer vast zetten en klaar. Nogmaals, als je handig bent is het een klein klusje. Als je nog nooit aan auto's hebt geknutseld, zou ik er niet zelf aan beginnen!

Met hulpveren eronder wordt het weer een beetje meer auto! Het rijdt nl velen malen beter! Had het veel eerder moeten doen maar heb eerst geprobeerd dit door Peugeot NL te laten vergoeden. Ik ben nl nog steeds van mening dat de standaard achtervering veel te slap is. Met een beetje bagage erin zakt die mi al teveel door. Ik heb er nu iig geen last meer van. Oja hij staat nu 2,5 - 3 cm hoger aan de achterzijde. zie foto's

1e en 2e foto is zonder de hulpveren en 3e en 4e met:
53soyg.jpg
[/img]
317dtus.jpg
[/img]
2itrekm.jpg
[/img]
j0bcwm.jpg
[/img]

M_J zei:
Met hulpveren eronder wordt het weer een beetje meer auto! Het rijdt nl velen malen beter!
In welke zin rijdt dit vele malen beter? Ik rij nu zonder hulpveren maar kan niet echt iets opmerken over het weggedrag, behalve dat hij inderdaad ver inzakt met belading.

Splayduke zei:
M_J zei:
Met hulpveren eronder wordt het weer een beetje meer auto! Het rijdt nl velen malen beter!
In welke zin rijdt dit vele malen beter? Ik rij nu zonder hulpveren maar kan niet echt iets opmerken over het weggedrag, behalve dat hij inderdaad ver inzakt met belading.

Ik ben gewend om met Duitse automerken te rijden en die vind ik persoonlijker lekkerder rijden. Die hebben vaak een wat stugge vering en hierdoor krijg ik een beter gevoel met wat de auto doet qwa weggedrag. Die slappe vering van de Peugeot vind ik te slap en had regelmatig het gevoel dat ik de auto in bv bochten niet goed onder controle had. (misschien rij ik wel te snel door de bochten o_O) Verder woon ik in een gebied met veel drempels en door de slappe vering zat ik regelmatig op de eindstop van de vering :( ondanks dat ik toch niet zo heel veel extra bagage bij me heb). Tevens vond ik de achterophanging voor mijn gevoel teveel zijwaartse beweging maken. Mn in bochten van een hobbelige weg had ik het gevoel af en toe opzij gezet te worden.
Op al deze punten merk ik verbetering na het plaatsen van de hulpveren. Het geeft mij hierdoor meer rijplezier en kan ik de pijn in mijn rug van de vervelende zithouding in deze auto een beetje vergeten.

Wat betreft het ver inzakken met een beetje belading, als dit maar iets teveel wordt dan zit die al snel tussen de 8 a 10 cm lager. Dan blijft er nog maar weinig over van de normale veerweg en moet jezelf afvragen of dit wel verantwoord is! Ik vind persoonlijk van niet. Zeker niet als je met meerdere personen in de auto zit!

Splayduke zei:
M_J zei:

Ik zie dat jij een 2015 type hebt; die zijn een stuk beter dan de eerste SW serie. Mijn 2014 exemplaar was gewoon levensgevaarlijk. Daar heeft Peugeot gelukkig ook op geanticipeerd.

V.w.b. Duits/Frans... Ach mijn 205 GTi van vroeger was snaarstrak. Evenals de 406.
Fransen zijn (soms) meesters in super onderstellen. Peugeot liep altijd voorop in fantastische (eigen) schokbrekers. Maar ik moet bekennen dat m'n youngtimer BMW gehakt maakt van de rijeigenschappen van de huidige 308.

Afijn, qua onderstel is ie nu beter dan ie ooit was, zeker na montage van nieuwe Michelin pilot sports 4.

Nu de elektronica nog....
Ik rij namelijk al een poosje met deze melding. Snap jij het, snap ik het, maar hij is behoorlijk van slag!

5pizjp.jpg

Wegklikken helpt, maar de melding komt vaak terug terwijl de deur gewoon goed gesloten is.

(Voor de niet 308 rijders onder ons; normaal verschijnt er een rood deurtje als er iets open staat)

ENTE zei:
Splayduke zei:
M_J zei:

Ik zie dat jij een 2015 type hebt; die zijn een stuk beter dan de eerste SW serie. Mijn 2014 exemplaar was gewoon levensgevaarlijk. Daar heeft Peugeot gelukkig ook op geanticipeerd.

V.w.b. Duits/Frans... Ach mijn 205 GTi van vroeger was snaarstrak. Evenals de 406.
Fransen zijn (soms) meesters in super onderstellen. Peugeot liep altijd voorop in fantastische (eigen) schokbrekers. Maar ik moet bekennen dat m'n youngtimer BMW gehakt maakt van de rijeigenschappen van de huidige 308.

Afijn, qua onderstel is ie nu beter dan ie ooit was, zeker na montage van nieuwe Michelin pilot sports 4.

Nu de elektronica nog....
Ik rij namelijk al een poosje met deze melding. Snap jij het, snap ik het, maar hij is behoorlijk van slag!

Wegklikken helpt, maar de melding komt vaak terug terwijl de deur gewoon goed gesloten is.

(Voor de niet 308 rijders onder ons; normaal verschijnt er een rood deurtje als er iets open staat)

Ik heb ook de 2014 uitvoering. Dus daar zal het vwb de vering dan wel aanliggen. Jammer dat Peugeot niet alle 2014 uitvoeringen hebben aanpast op hun kosten. Kennelijk hebben ze veiligheid niet hoog zitten!

Die elektronica is volgens mij ergens bij een achteraf fabriekje in china gekocht oid. Het staat wel mooi in het interieur maar het is allemaal zo traag. Met de laatste update is het wel iets beter geworden maar het haalt het niet bij de systemen die andere merken hebben.
Ik heb het volgens mij al eerder gezegd maar deze auto is mi te hoog geprijst tov de kwaliteit die je krijgt. Hij vind alleen maar gretig aftrek ivm de 14% bijtelling. Ik ben er zelf ook ingetrapt :confused:

M_J zei:
Ik heb het volgens mij al eerder gezegd maar deze auto is mi te hoog geprijst tov de kwaliteit die je krijgt. Hij vind alleen maar gretig aftrek ivm de 14% bijtelling. Ik ben er zelf ook ingetrapt :confused:
Geef toe, voor de rest rijdt hij heerlijk.

Ik heb afgelopen donderdag ook zelf hulpveren geplaatst en kan me helemaal vinden in jouw positieve ervaring die je hierboven beschrijft.
Het zelf monteren was inderdaad een eenvoudig klusje. Handrem aangetrokken, op de krik gezet, wiel er af, gaatjes boren in de boven en onder veerschaal (dit was het meeste werk omdat de kleine accuboormachine maar moeilijk in de bestaande veer paste), daarna veerschalen voor de hulpveren plaatsen en daarna de hulpveer indraaien en op/in de veerschalen plaatsen. Totale montagetijd 45 min ( nadat de hulpveerschalen geplaatst zijn, is het nog 2 min werk).

P08paRM.jpg

Prachtig, bovenstaande stukjes huisvlijt naar de mensen (en auto's) toe. Respect!(y)

Maar mag ik even? Dank u.(y)

Ik vind het hulpveren relaas VOLKOMEN krankz.... herstel, bizar!:cry:
Fabrikanten zijn 4 jaar met honderden ir's en honderden miljoenen in de weer om een top product te fabriceren.
Eentje die helemaal AF is.:D

Echter, wat gebeurt er vervolgens bij producten uit het 1ste jaar?
Vinex volk dient, op EIGEN kosten en gewapend met boor & onderdeel, wijzigingen aan te brengen om te vermijden dat men de auto bij de Ikea-exit met de Billy en al niet kwijt raakt op een drempel! :rolleyes:o_O:(

Hoe essentieel is een veilig weggedrag? :confused:
De vraag stellen is het antwoord weten: nog belangrijker dan E-NCAP!

Een diep, diep teleurgestelde Peugeot liefhebber.....:(

Wat een mooi stukje proza weer, RickM:)

Tja Rick....daar sta je dan als Peugeot liefhebber, alle lovende PSA stukjes ten spijt....dit is de realiteit.
Al die 308jes half op een stoep, deed mij juist denken aan warme buurtjes, koude pilsjes en klussende beunhazen:T

Terug
Bovenaan