Afgelopen week m'n 308SW weggebracht voor z'n derde onderhoudsbeurt.
In overleg met de pro-actieve dealer en op kosten van Peugeot zijn extra veren aangebracht (merk MAD). Specifieke hulpvering voor de 308/Picasso.
Peugeot geeft toe dat bij de eerste SW's de achtervering te slap is wat resulteerd in een onvoorspelbaar weggedrag, vooral in snelwegbochten met dwarsrichels.
Verder zakt de achterkant bij belading te ver door waardoor het weggedrag en de besturing ook te wensen over laat.
Wat doet het?
Veel strakker te besturen bij belading en een beduidend minder onvoorspelbare achtertrein. Waar de 308 SW voor het plaatsen van de vering z'n kont soms subiet enkele centimeters opzij zette spoort de achterkant nu veel beter. Dat 'opzij zetten' gebeurde vooral zoals aangeven op de snelweg in bochten met richels. De snelheid lag niet eens hoog in dat geval.
Met de vering gaat ie nu in grensbereik wegglijden, wat opzich veel beter te corrigeren valt dan het onberekenbare 'wegstuiteren'. Let wel; in grensbereik! Je moet nogal fors een bocht invliegen wil je het opwekken.
Hoe staat het?
Wagen staat in onbeladen toestand een behoorlijk stuk hoger op z'n veren van achter (2,5cm)
Bij normale belading staat alles mooi in balans, waterpas!
Bij zware belading blijft de wagen prachtig bijna waterpas staan.
Conclusie
Ben erg tevreden over het resultaat. Eindelijk een Peugeot waardig rijgedrag, rij met veel meer plezier rond. Zo had ie uit de fabriek moeten rollen